Benoem de pook: Lancia Thema of Audi A8

Auteur: , 119 Reacties

Is Lancia zo premium of Audi zo gewoon? Feit is dat bovenstaande pookjes van beide merken afkomstig zijn. Mogen jullie raden welke bij wie hoort.

Aan de ene kant is het steeds belangrijker te ‘personaliseren’, ook fabrikanten willen zich duidelijk onderscheiden. Dit terwijl onderdelen alleen maar meer centraal geproduceerd worden. Zelfs een motorblok is amper nog aan één merk te koppelen.

Het merk voor pook-fetisjisten (Audi, zie R8) lijkt ook niet aan de dans te ontsnappen. Zoals onlangs op foto’s te zien duikt precies dezelfde schakelaar in de Lancia Thema op.

De schuld van dit verhaal ligt natuurlijk bij versnellingsbakken-fabrikant ZF. Zij maken 8-traps automaten en verkopen die toevallig aan zowel Chrysler (Lancia) en Audi. Sinds de Amerikanen ook moderne, soepele en efficiënte motoren (286pk 3,6 V6, 9,1l/100km) maken groeit hiermee wel de vraag: waarom nog een Audi?

Om de vergelijking compleet te maken: zelfs de goedkoopste (benzine) A8 kost bijna 2 Lancia’s. Qua binnenmaten zijn de auto’s nagenoeg gelijk. Qua verbruik verschillen de twee amper een halve liter op 100km. Nu krijg je in de Chrysler/Lancia dus zelfs een heerlijke soepele Duitse aandrijflijn. Let wel: alleen op de benzine V6.

Met dank aan Jos voor de tip!



119 reacties

duhh, links lancia en rechts audi
@basjan: Deeerp, fout! Denk es na, audi is meer luxe, wrm zouden ze een plastieken pook hebben en de goedkopere auto de luxe lederen pook.
@Nv: Deeerp die jongen had het goed hoor. Links Lancia, rechts Audi. Één woord: grijs.

Nee maar Audi heeft die startknop daartoch weettoch.
@umadbrah: hear hear
@umadbrah: hah zie je wel!
@Nv: Omdat de goedkopere auto meer z’n best moet doen om als luxueus aanzien te worden. Audi hoeft die moeite niet meer te doen, dus kunnen ze de goedkoopste plastiek gebruiken, en het gaat nog altijd ‘Premium’ genoemd worden…
@Esprit_de_Flandre: haphap!
@jzaero: Dacht je? Volgens mij meent @Nv wat hij hier zegt…
@Esprit_de_Flandre: Ik meende het inderdaad, het was weer een geval van kijken naar de “mainfoto” en direct kijken naar de de comments en een “domme” comment plaatsen zonder eerst de tekst te lezen of andere foto’s te bekijken. Na de foto’s te hebben bekeken wist ik dat ik fout was, maar de comment was helaas al geplaatst.
Ik vermoed dat er gerefereerd wordt naar een “troll reactie” of hoe het noemt, maar daar doe ik niet aan mee. De “troll hype” zorgt er namelijk voor dat (soms) bij een domme vraag/statement, er geen verbeterend antwoord wordt gegeven uit vrees dat de gemeende vraag een “troll reactie” is en dat men niet in de “troll trap” wil lopen. Al moet ik zeggen, terugkijkend op de reactie kon het redelijk “trollish” over.
Daarnaast blijf ik wel van mening dat de audipook goedkoper overkomt.
@Esprit_de_Flandre: @Nv: Okay dan, wel mooi gecorrigeerd in ieder geval van Nv.

De beredenering lijkt mij een beetje vreemd dat een goedkoop merk beter zijn best moet doen. Voor dezelfde prijs maybe, maar hij is al goedkoper dus dat scheelt ook. Audi moet haar klanten ook behouden natuurlijk. Daar zal het wel niet aan liggen. Een reëlere beredenering zou zijn geweest: Audi biedt in andere opzichten meer luxe en opties, waardoor sommige materialen kwalitatief minder worden, maar het lijkt mij in dit geval best wel een goed aanvoelend materiaal hoor! Alcantara? ik weet het niet.
@jzaero: Audi biedt, zoals alle ‘premiums’ eigenlijk alleen een badge als meerwaarde. Een dure, mager uitgeruste Audi of BMW zal altijd beter verkopen dan een goedkopere, dik uitgeruste Hyundai. Onterecht natuurlijk, want die eersten kosten ongeveer even veel om te maken als die Hyundai. Ze maken er gewoon meer winst op.

Dat is ook een kunst natuurlijk…
@Esprit_de_Flandre: Niet helemaal correct. Puur productietechnisch gezien kosten ze misschien evenveel, maar er hangt ook nog een heel groot marketingsbudget omheen, inclusief ‘de experience’. Ik wil niet een heel betoog houden over hoe premium beter is, maar het zit hem echt in de details. Vergelijk bijvoorbeeld een Toyota Avensis met een 3 serie met een kleine motorisering. Deze twee zitten qua feitelijke aspecten, zoals specificaties, ruimte en functionaliteit vrij dicht bij elkaar. Ga je echter ga je verder, dan merk je hoe een 3 serie veel meer in detail is getreden qua rij-ervaring. Een hele trefzekere pook, prima zitpositie, geweldig strak weggedrag. Als je erin hebt gereden weet je waar we het over hebben, ik kom helaas niet heel duidelijk over, maar dit zijn dan ook meningen en ervaringen die je pas door krijgt als je erin rijd. Nooit heb je eigenlijk echt het gevoel dat je kan zeggen; “Hè bah, wat een vervelende auto”. Je hebt heel snel door waar een premiumauto tot in staat is.
@Esprit_de_Flandre: Maar natuurlijk, je betaalt ook een hoop voor de badge.
@Esprit_de_Flandre:
Ik zou zeggen dat ‘Premium’ betekent dat je iets voor je laat ontwerpen ipv dat je iets van een plank laat pakken door een leverancier.
Zowel Lancia als Audi zijn dus domweg standaard. Niets mis mee, maar als je iets bijzonders wilt moet je ergens anders shoppen. En ook daar is niets mis mee.
Die pook heb ik nog geen enkele keer gezien op de Lancia.. :s
@GTV: precies en ook op de foto’s hierboven van het interieur van de Lancia Thema is de pook niet te zien, terwijl er wel een automaat in zit.
@erce: Deze pook zal wel bij de nieuwe transmissie horen van ZF. Die transmissie komt nu pas bij de introductie van de Thema in Europa.
@GTV: op de foto is de diesel met een 5-traps automaat. Alleen de benzine V6 heeft de 8 traps automaat en deze pook plus sport stand.
Dit is een mooie voor morgen op werk, met de vraag welke auto ze denken dat duurder is. Ze dachten dat een Alfa GT 50.000 euro zou zijn nieuw, dus dat wordt lachen. Verder sluit ik me aan bij @basjan.
@robinio: Nou dat was de mijne ook wel. (3.2 V6 met toeters en bellen).
@smokin: Rectificatie: de toeter was standaard.
Vanuit de geschiedenis zouden Audi en Lancia wel ongeveer een gelijke interieur-afwerking kunnen hebben. Maar de laatste 20 jaar heeft Audi inderdaad wel afstand genomen. Hopelijk halen ze de rest van Lancia ook uit het slop (ja, ik weet het, het gaat nooit meer gebeuren. Maar je mag toch hopen.)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
the-budel-guy via iPhone app
Er is 1 verschil die van Audi us gewoon priiiiiieeeeeeemiuuuuuum :p
Ik volg alleen het stukje (Audi, zie de r8) niet hemaal..
@B_Mulsane: Nog nooit de mooie pook van een R8 gezien?
@B_Mulsane: U vraagt, wij draaien http://farm4.static.flickr.com/3163/3284651123_a718d570a8.jpg
@The360box: Dat zoutvatje op een stokje daar??

Nou, ‘mooi’ vind ik anders…
@Esprit_de_Flandre: Elegantie ten top.
@The360box: Mja, vind het niet echt bij de rest van het interieur passen. Zo nog passen in een Spyker…

http://www.vwvortex.com/artman/uploads/029__scaled_600_009.jpg
@Esprit_de_Flandre: Ehm.. eigenlijk niet, nee gewoon niet…
http://www.flickr.com/photos/joits/4002599935/
Ik denk dat Audi voor veel mensen nog wel een meerwaarde heeft boven Lancia/Chrysler, maar dat de verschillen minder groot zijn als men zich voorstelt.

Natuurlijk is de afwerking in een Audi nog altijd strakker en beter, maar het verschil is voor een leek moeilijk te zien, voor ons ‘kenners’ misschien wel iets duidelijker. Maar toch…

Als ik kon kiezen zou ik stiekem toch voor de Lancia kiezen, alleen al vanwege de prijs, misschien niet de mooiste auto, misschien niet de best afgewerkte, misschien niet de meest ‘Lancia-waardige’, maar wel een grote comfortabele chique wagen. En van de overgebleven centjes kun je toch nog een mooie A4 erbij kopen als je toch wilt genieten van die prachtige afwerking?
@noudjuh: Heb je volledig gelijk in. Het prijsverschil weegt niet op tegen het verschil van afwerking tussen beide auto’s. Zoals hierboven al is gezegd heeft dit enkel en alleen te maken met het feit dat Audi zich klasseert als ‘premium’ en de mensen/klanten lopen er met hun beide voeten in. En als ik eerlijk mag zijn doe ik dat ook.
Links Lancia, rechts Audi, lijkt me duidelijk. En wat de prijs betreft zou ik nog een A8 verkiezen boven een Thema, die dingen zijn betrouwbaarder als Italiaanse wagens en het cliché-premium-gehalte speelt ook wel een bepaalde rol denk ik…en ik geloof dat dit bij veel mensen zo is.
@xilver: Wat is er Italiaans aan een Lancia Thema?

Behalve de badge dan…
degraafm via iPhone app
@Esprit_de_Flandre: helemaal niks!
De Lancia is eigenlijk een 300c die weer gebaseerd is op de oude E-klasse.
Sowieso weinig italiaans dus..
@degraafm: Duh…

Je mist mijn punt.
@Esprit_de_Flandre: Touché ;-)
@xilver: nou Audi is ook niet bepaald betrouwbaar hor, mijn pa rijd een A4 avant uit 2009 en daar scheelt meer aan dan je lief is, en kan nou niet zeggen dat dit aan de bestuurder ligt.;)
@ibmw: Toevallig een 2.0 benzine (non-turbo) ?
@ibmw: Ach, ik denk dat immers elk model wel auto’s heeft die niet goed zijn. Mijn neef heeft dezelfde wagen en die rijdt ondertussen al 3 jaar perfect en ik ken nog zo een persoon met een Toyota die niets dan problemen heeft hoewel dat merk als uiterst betrouwbaar door het leven gaat. Ik denk dat je gewoon wat geluk moet hebben op de assemblagelijn.
@xilver: Een goeie (lees: strenge) kwaliteitscontrole en een slimme R&D-afdeling zorgt ervoor dat je dat geluk op de productielijn voor het grootste deel kan uitschakelen…
@Esprit_de_Flandre: Zeker, maar dat verhindert niet dat er wel eens een slecht modelletje durft door te sijpelen. En blijkbaar zijn de QCM’s van deze bedrijven niet zoals het zou moeten, waarschijnlijk omwille van de kost.
@Alwood stijgt naar de top van de bloggers ;)
OT Ja ,waarom Audi………
@norge: nja, dat zou altijd de vraag moeten zijn: waarom uberhaupt Audi…
Zelfs aan die 2 kleine flut fotos kun je zien wat er beter is afgewerkt. Dus dat zegt genoeg voor welke ik zou gaan
@mortsel2640: de Lancia dus!
james125 via iPad app
Klant: ‘hey, mooie… ehh…. Chrysler?’

Vs.

Klant: ‘Hey, mooie Audi!’
@james125: leverancier: dat is dan 45.000 euro meneer. klant: okee=D

vs

leverancier audi: dat is dat 90.000 euro meneer: klant: WAT?!? ik ga toch nog even bij de chryStler dealer… ik bedoel lancia dealer kijken!
Die Lancia Thema is zum kotzen, zeker als je de geschiedenis van het merk in acht neemt. Net zo voor de Lancia Voyager.
@fortuna: inderdaad, en als je geschiedenis wil, (die audi totaal niet heeft, want het waren vroeger gewoom volkwagens met hoofdsteunen) dan betaal je maar lekker 40 ruggen meer voor hetzelfde!
@lambo4all: Maar jongen toch. Geschiedenis! Als je geschiedenis wil rijden, koop dan een oldtimer. Wat maakt het uit of een automerk 100 jaar bestaat of 10 jaar? Een goeie auto is een goeie auto. De voorgangers zijn van geen belang, alleen de auto die je nu koopt.
Volgens zijn ze niet hetzelfde!
Die van de lancia loopt aan de rechterzijde naar beneden af en die van de Audi blijft recht lopen.
Bij die van de Lancia lijkt de “T” vorm van de pook in het midden gecentreerd te zijn, die van de Audi is in ieder geval duidelijk meer naar Links geplaatst. Kan ik overigens niet heel goed zien op de foto.

Dat de fabrikant hetzelfde is, lijkt me tegenwoordig steeds meer gemeengoed worden. Mar hoe vaak stapt iemand van zijn A8 over in zijn Thema…
Juist, lijkt me niet te vaak voorkomen, dus waar hebben we het over.
Alle banden zijn toch ook rond!!!
De autopook is duidelijk mooier, maar misschien ligt dit ook aan het vreselijk voorbijgestreefde donkere hout aankleding. Hout vind ik sowieso not done tegenwoordig, tenzij het zwart is. In de jaren ’90, begin jaren ’00 was het nog hip, toen nog wel..
@NielsGP: Dat moest dus audipook zijn indien er mensen twijfelen over welke ik het heb :| Editknop Anyone? (of in memetaal: Autoblog Y U no have editknop?!?!)
@Alwood: Is die ZF bak ook dezelfde als in de Jaguar XF? En.de Range Rover?
@Svenska_Aeroplan_AB: De ZF 8HP transmissie wordt door een heleboel merken gebruikt. Onder andere:

Audi, Bentley, BMW, Chrysler, Dodge, Jaguar, Lancia, Land Rover, Rolls-Royce en Volkswagen.

Meer info:
http://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission
verbeter me als ik iets fout schrijf.. .
een mercedes e klasse is concurrent van de Audi a6, de chrysler 300c is gebaseerd op de e klass, de lancia thema is een rebadge van de 300c dat zou dan toch betekenen dat het prijsverschil tussen niet goed is vergeleken dit is meer een a6 concurrent als het een rebadge is van een op de e klasse gebaseerde auto die direct concurrent is van de Audi a6
@ytrewq: Begin eerst eens met een stukje taalkennis. Iets met punten, komma’s en dergelijke.
@ytrewq: De vergelijking is niet op ‘segment’, maar op motor, prestaties, ruimte, verbruik, luxe.
‘Segment’ is grijze-pakken-met-stropdas-taal, de vergelijking is tussen producten.
@ytrewq: Een andere ‘klasse’, das gewoon een excuus om veel meer geld te kunnen vragen voor een auto. BMW 1 en Renault Megane (om er zomaar één uit te pikken) zijn zeer vergelijkbaar qua eigenschappen. Behalve de prijs natuurlijk. Maar BMW lost dat op door te zeggen dat zij in een andere ‘klasse’ opereren…
het is dus een groot prijsverschil doordat het Ander klasses zijn
Mooie pookjes idd, maar blijf de bmw-automaat-pookjes het mooist vinden. En de draaiknop van de RR Evoque/Jaguar.
het is ook zo dat een audi gewoon langer in zijn waarde blijft en een lancia sneller daalt met zijn prijs.
@MAB: Ja. Maar als je maar de helft hebt om van af te schrijven, en een A8 binnen 4 jaar 50% kwijt is, kan de Lancia moeilijk meer afschrijven.
Als je auto’s altijd na 4 maanden verkoopt, zou het voordeel bij de Audi kúnnen liggen. Al zou ik het liever niet met mijn geld uitproberen.
@mout: oke dat is dan ook wel weer zo, maar ik zelf zou sws niet voor een lancia gaan en ik denk de meeste hier ook niet al lijkt het ‘voordeliger’ met een lancia
Ondanks de pook blijft dit van binnen vast de lelijkste Lancia ooit.
@MarkieS: Ik vrees het ook. Als Lancia nou echt kwaliteits interieurs zouden leveren op die GM rebadge-boel, dan zou dat ‘m qua positionering veel interessanter maken (m.i.)
@dawwg:
Je hebt er ook maar weinig verstand van. GM heeft helemaal niets te maken met Chrysler, dat zijn twee verschillende bedrijven. Het probleem is dat veel mensen denken dat Amerikaans spul niet goed is afgewerkt, maar ik kan je vertellen dat valt best mee. En interieurs maken kunnen ze in de VS echt wel, dat deden ze al veel eerder toen wij hier nog met zwart geplastificeerde golfjes reden. nee, dat is mooi en chique. Overigens monteren ze in een golf nog steeds van die bagger saaie interieurs, dan kan je beter naar Alfa gaan of zo.
Wat een raar stukje tekst, op basis van prijs/verbruik/versnellingspook/binnenruimte auto’s vergelijken die niet in dezelfde klasse opereren hahaha.
En waarom ook geen Lancia, ben dat Audi toch zat
@The360box: koop dan gewoon een chrysler… dan klopt de badge ten minste nog. ;)
Automaat pook van BMW blijft heer en meester!
Die pentastar v6 maakt een heel hoop goed. En ik kies voor de Lancia, waardige opvolger van de Amerikaanse beul de 300c. Die reed al heerlijk met die Mercedes diesel onder de kap, maar de nieuwe Thema (rebadge of niet) is echt een op en top Europese auto zeer duits afgesteld onderstel ipv dat te zachte amerikaanse. En de afwerking is echt geweldig gewoon vergeleken met de 300c. Materialen voelen allemaal echt super aan gewoon zit is goed. En naar mijn mening zijn die 2 tellers echt prachtig.

En de prijs helpt ook mee. De Audi is van binnen echt een mooie auto. Maar de buitenkant mist dat beetje imposante van de Thema.
@The_12oach:

Het is een prachtige auto. Maar het is geen Italiaan en geen Lancia ;-). het logo hoort niet bij die enorme auto.
lancia geen L stand?
@KaCh1ng: S***
Rechts is vermoedelijk Audi. Interieur Lancia is wat oubollig
ik heb gisteren een proefrit gemaakt in de nieuwe lancia, en moet eerlijk, als A8 rijder, bekennen dat het een heerlijke zeer luxe, zeer comfortabele auto is die je toch echt laat nadeken waarom je het dubbele gaat uitgeven voor een A8 als je dit ook kunt krijgen
Audi is niet premium! Ook op mijn werk rijden diverse collega’s Audi en daar zijn ook wel diverse problemen mee voor premium bedragen. Hele kuddes denken dat ze iets bijzonders hebben met een Audi….keep on dreaming! Als ik geld had voor een nieuwe A8 dan kocht ik wel iets met meer stijl, comfort en luxe. Ik hoef geen luxe Skoda met 4 nullen in de grill.
@rufctr01: Want daar ben jij te goed voor? Jij vind wel veel van jezelf..
@bmwMpower
Daar zal ik de volgende keer op letten.
Ik hoor mensen hier in de vergelijking alleen praten over afwerking en comfort, maar is het niet zo dat een A8 qua rijeigenschappen behoorlijk beter is dan een oude E-klasse/Chrysler/etc? Dat verklaart dan toch ook waarom hij zoveel duurder is?
@hansaplast: Ja tuurlijk dat weet iedereen , groot gedeelte hier is bang voor “imago” schade als ze positief zijn over Audi of liever gezegd VAG.

Ik heb in de A8 gereden en in de S-klasse (7 serie nog niet helaas) En het zijn allebei super auto’s de A8 doet niet onder aan de S-klasse, Comfortabel , stil en vlot.
Daarbij een lekkere A8 met een 4,2 V8 (FSI) fenomeneel geluid! Dat is echt even wat anders als een of andere bagger lancia.
@luuktb: Je gaat mij niet wijsmaken dat de Audi 4.2 beter klinkt (kan klinken ?) dan de Hemi 5.7.
Voor de rest heb ik geen greintje interesse in beide auto’s.
@tinnemans: Volgens mij kent de nieuwe thema nog niet de Hemi V8 tenminste niet op NL platen.
En ik heb het hier niet over de S8 maar gewoon de 4.2 V8 , en ja de de a8 klinkt als een snorfiets tov Hemi maar dat is een ander verhaal:P
@luuktb: Zo zo… al een mening klaarliggen zonder dat je ooit met de lancia gereden hebt? Zeker badge geil, blijf jij maar lekker met oogkleppen op doorrijden in die priemijum gebakjes terwijl de rest wel kan zien wat voor goede auto de nieuwe 300c geworden is.
@luuktb: wat een zeldzame onzin schrijf jij daar, ik rij een A8 4.2 TDI van Abt dus behoorlijk gekietelt maar heb nu een stuk gereden in de nieuwe lancia thema en kan nergens iets vinden dat hem een mindere maakt van mijn A8. In tegendeel zelfs, Audi kan nog wat leren hoe lancia zijn auto’s afwerkt
@Soulmaster: Nou ik heb niet met de Lancia gereden , hoewel ik wel eens met een 300C heb gereden (crysler badge)vond ik dat echt om te huilen , Deuren leken wel van karton panelen passen voor geen meter etc etc.
Ik vind het een pracht auto die lancia daar gaat het niet om maar, een A8 is toch net even wat anders in mijn ogen.
@luuktb: dus waar lul je over, de Chrysler 300 is kwa rijgedrag een hele andere auto dan de thema. Als ik eind dit jaar voor een nieuwe ga shoppen staat deze zeker in de lijst
Maar als ZF de versnellingsbakken levert, dan hoeft de keuzehendel of gewoon pook niet persé hetzelfde te zijn?
Ik vind het kopieren van Lancia, jammer want ze zijn baad in ontwerpen in Italië.
@philipzuidijk

Jammer dat Lancia kopieert van Audi dus.
Haha wat lief! Mensen gaan hier al auto’s beoordelen op basis van een versnellingspook? Nerds. Vroeger was elke pook van elk merk hetzelfde. Hoorde je ook niemand over. Verder wel een mooie pook #next
het idee is hetzelfde maar er zitten nog wel verschillen in de poken.
Digitale poken zie je steeds vaker, bij BMW bijv ook.
Ze zouden dat ook moeten doen met de richtingaanwijzerschakelaarknopstengel. Gewoon uit een Lancia overhevelen. In de meeste nieuwe Audi’s wordt zo’n ding niet geleverd.
Ik snap niet wat mensen in een Audi zien. Audi is groot geworden door de techniek van Mercedes en het succes van VW is ook te danken aan Mercedes. Audi’s uit de jaren 90 waren goed, maar nu is het niet meer als een gerebadge VW met extra streepje houtinleg. Daarnaast rijden hele volksstammen in een weinig spannend ontworpen auto. Ik zal het wel nooit begrijpen, dan altijd nog liever deze Chrysler 300C. Ook al heb ik een gloeiende pesthekel aan Chrysler.
Ik heb het wel eens aan een Amerikaan gevraagd waarom men Audi rijdt, zijn antwoordt: He got the looks(=uitstraling), boy. Ik moet helaas concluderen dat het met alle Audirijders zo is.
@mercs:Ik weet niet waar jij die ‘wijsheid’ over Mercedes techniek in Audi en VW terugvind, maar het is totale bullcrap.
@E34M5Touring: Ik denk dat ie doelt op uitvindingen als : Airbags,kreukelzone , safety steering,gordelspanners etc etc.
Maar daar dat zijn dingen die de hele automotive industrie hebben beïnvloed.
Ik denk namelijk ook niet dat er ook maar 1 Audi is met bv een mercedes motor :p
@luuktb: Ach ja als je het zo bekijkt heeft Mercedes aan de wieg gestaan van elk automerk, aangezien Daimler de verbrandingsmotor heeft ontworpen.
@E34M5Touring: Nee maar begrijp me niet verkeerd :p , ben het 100% met je eens.
@luuktb: Nee snap ik maar vanuit zijn standpunt gezien kun je (dmv mijn voorbeeld) elke auto wel een Mercedes noemen.
@E34M5Touring:
Hier een plaatje van de auto waar de kever van is afgeleid
http://petrolhigh.blogspot.com/2010/10/mercedes-170-h.html

Geschiedenis boeken lezen is goed voor je ontwikkeling!
@E34M5Touring:
Het ontwerp van de Kever stamt af van Mercedes Benz. MB was de eerste met een kleine auto voor de stad zeg maar in 1930 ofzo geloof ik, hoe raar het ook klinkt. Dit ontwerp is daarna overgegaan naar VW omdat het bij MB geen succes werd. Ik doel dan op achterin geplaatste motor en achterwielaandrijving, allemaal van die dingetjes die de kever heeft geerft. De kever heeft VW groot gemaakt maar wel met techniek van MB.
Audi is een ander verhaal. Na de oorlog kreeg MB audi(toen nog Auto Union maar wel met 4 ringen) erbij. Er werden succesmodellen gemaakt.Op een gegeven moment wilde VW het kopen en dat is met een stipte meerderheid gelukt. De grootste fout ooit van MB. Het eerste model onder VW vlag, de audi 60, is een groots succes geworden dankzij techniek van MB.
Dit is in kort het verhaal van VAG en waar ze het aan te danken hebben. Het hele verhaal is te lang om hier te noteren.

Geschiedenis boeken lezen, jongen ;) . Kan je veel van leren in plaats van hier bullcrap te schrijven!
@mercs: De echte kever is Gejat van een Pool die hem ontwikkeld had maar nog niet gebouwd. Dat verhaal over Audi vind ik persoonlijk erg ver gezocht maar goed.
@E34M5Touring:
Ook dat is niet waar. Ferdinand Porsche heeft het model ontworpen. Maar hij was 1923-1932 hoofd egineer geweest bij Daimler benz. Toevallig net in de tijd dat de 170H is ontworpen. Enkele jaren later ontwerpt hij bij VW de kever, toevallig dezelfde techniek als bij MB en veel gelijkenissen in het uiterlijk. Misschien is het uiterlijk wel van een pool of hongaar, maar het principe van de motor achterin en andere techniek is toch echt afkomstig van Mercedes.

Dat verhaal van Audi heb ik niet verzonnen. Je moet niet van die onzin praten als je er niets van weet. Het is gewoon zo. Als je nu nog een reactie had met kennis, maar die heb je ook niet. Dus samenvattend: wie heeft VAG groot gemaakt? Inderdaad MB! En dan heb ik het nog niet eens over de vele innovaties, ook nu nog.
@mercs: het spijt me jij hebt gelijk. Mijn excuses voor het kleineren van de Ster.
@E34M5Touring: Een leuk detail: Mb had al 5 jaar een 7 traps automaat terwijl andere merken het nog moesten stellen met 5 trappen. Zowel ZF als MB zijn nu bezig met een 9 traps. Bij Mb debuteert die in de S klasse komend jaar en bij ZF komt die waarschijnlijk iets eerder.
@mercs: Wikipedia ontdekt jongen?

Wat maakt het uit of het ontwerp van Porsche, Ludvinka of Komenda komt? Mercedes heeft de kans gekregen om ‘ein Wagen für das Volk’ te maken, net als alle andere autofabrikanten uit de nazi-periode. Ze hadden er geen zin in. Dom dus.

Daimler-Benz heeft Auto-Union gekocht, om een paar jaar later weer weg te doen. Groot gemaakt met MB-techniek? In een jaar of 5-6? En zelfs als dat zo is, DB had er geen zin meer in. Weeral dom dus, zoals je zelf zegt.

En wie heeft VAG groot gemaakt? VAG. Misschien hebben ze in die beginperiode wat van tech kunnen profiteren, en later Audi ook een beetje, maar toen waren ze nog niet groot. Alle groei tussen toen en nu hebben ze aan zichzelf te danken, en niet aan MB. Of zou MB ook nog zo dom zijn om z’n concurrenten te helpen?
Rechter is Audi :P zie je aan de knopjes naast de pook :P Keyless & Go zit er ook waarschijnlijk op, door de start stop engine knop.
Ik weet dat op audi bashen mensen trekt, maar serieus, die bak zit in zoveel merken, en dan de prijs in twijfel trekken door verbruik en ruimte? Dan zou de beste koop een vw transporter zijn -.- , NOG meer ruimte, aangezien interieurkwaliteit en rij-eigenschappen jullie niet boeit.
@jonathan: +100 helemaal mee eens , zo komt het wel over tenminste!
@jonathan: Waarom een A8 nemen als een Thema de helft goedkoper is en er knap(per) uitziet dan de A8?
Die van Lancia is plastic rotzooi… Als je er naar kijkt breekt het al af. Audi is luxe en kwaliteit.
@autobart: ik vind die van lancia wel mooier dan die duitse rotzooi, ik weet ook wel dat het uitelkaar gaat vallen maar het ziet er mooier uit.
@autobart: Wat een totale bullshit. Die lancia ziet er tig x beter uit dan die veredelde passat van Audi. Heb je eigenlijk ooit wel eens in die thema gezeten? Of wil je alleen maar stoer doen door andere mensen na te praten. Misschien moet je maar eens wachten tot je mag autorijden voordat je comments gaat plaatsen over wagens die je waarschijnlijk toch nooit kan betalen.
Liever ’n 2ehands A8 dan n nieuwe Lancia
@redactie waarom werken plaatjes die doorgaans gemiddeld groter zijn dan 500 x 500 niet als je apart aangeeft dat je hem wilt verkleinen “450” ?
‘Beter goed gedacht dan slecht verzonnen’ moeten ze bij Lancia hebben gedacht…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).