Bentley Continental GT Speed prijzen: net geen 3 ton

Auteur: , 37 Reacties

Wel een Continental GT, maar niet zo'n schrale achtpitter? Geen nood, Bentley maakt ze ook nog steeds met 6.0 liter twin-turbo W12. De rapste versie, de 625 pk sterke GT Speed, heeft nu een prijsje gekregen: voor € 293.160 is hij van jou. Of toch niet?

Laten we de laatste vraag verduidelijken met een volledige quote uit het persbericht:

De Bentley Continental GT Speed is vanaf heden te bestellen bij Bentley Leusden. De prijslijst vermeldt bedragen vanaf € 293.160 inclusief BPM en 19% BTW. De levering start in oktober.

Wat klopt hier niet? Juist, dankzij onze fijne overheid hebben we per oktober te maken met een BTW-tarief van 21%, en niet 19%. We checkten het bij Bentley, en de prijs zal daadwerkelijk op 296.604 euro komen te liggen. Niet dat dat de potentiële koper heel erg zal afschrikken, maar het is wel onvolledig, en erg slordig.

Wat krijg je dan voor je ruim 650.000 oud-Hollandse florijnen? Als gezegd 625 pk, 15 meer dan de vorige editie, maar ook 800 Nm (+50) aan klinkerverschroeiend koppel. De topsnelheid van de übercoupé, die royaal meer dan 2 ton in de schaal legt, ligt op een gigantische 329 km/u, 0-100 doet hij desgewenst in 4,2 seconden. Het smeuige W12-blok met zijn oneindeige krachtreserve is gekoppeld aan de bekende 8-traps automaat van ZF.

De GT Speed onderscheidt zich van de andere GT’s door onder andere 21-inch dubbelspakers met 275/35 ZR 21-banden. Daarnaast zit de auto vol met subtiele verwijzingen naar Bentleys (race-) historie, zoals de donker getinte grille en luchtinlaten (jaren ’20 race-Bentleys) en het ‘engine spin’ geborstelde aluminium op het dashboard, dat doet denken aan dat van de Bentley Speed Six ‘Old Number One’ die twee maal de 24-uursrace van Le Mans won.

Bekijk een video van de nieuwe GT Speed op autojunk!



37 reacties

Probeert Bentley nu zelf zijn 12cyl te kelen? Goed zo.
@dubhead: Hoezo? Hier ligt toch gewoon een W12 in.
@dubhead: De W12 is nu bijna de helft zo duur terwijl de prestaties nagenoeg hetzelfde zijn maar met een lager verbuik voor de V8T. Ze willen de Europeanen alvast forceren om voor de kleinere motoren te kiezen.
@dubhead:
Voor belastingen is het verschil iets van 20mille onze CO2 taks zorgt voor het grootste verschil.
Het is dus niet in heel Europa zo.
@jrk68: Inderdaad niet direct kelen want er bestaan nog olie sjieks enz… Maar voor een nuchtere Europeaan is de keuze snel gemaakt. Dit is trouwens niet alleen een kleiner getalletje qua cilinder aantal, het is een onbeschaamde Audi motor – nog een streepje minder op de arbitraire snob schaal. Zoiets maak je dan aantrekkelijk door geen moeite te doen om de W12 voor te bereiden op de toekomst (hybride bvb, directe injectie,…) terwijl deze S6-motor quasie dezelfde prestatie levert (hadden ook anders gekunt).

Hopelijk is de SuperSport een lichtere V8 versie.
@dubhead:
Je bedoelt nuchtere Nederlanders.
In België is de W12 al ruim een halve ton goedkoper als hier. Alleen in Scandinavië betaal je meer dan in Nederland. In de rest van Europa is het procentueel maar een klein verschil.
@dubhead: De ss versie zal altijd een W12 zijn. Waarom? Omdat de w12 gewoon veel sneller is in het echte leven. Dat is accelereren van 160 a 180 tot 300+. Als ik op de snelweg rij denk iedere audi lul, gti, m3 of porsche dat ze sneller zijn. 90% van al die lozers laat ik bij 280km/u achter mij.

En de V8 heeft maar een topsnelheid van amper 300km/u. De W12 320km/u (volgens belgie 322km/u want dat staat op mijn roos papiertje).

Ik ga binnenkort waarschijnlijk met de nieuwe V8 en speed rijden (meestal word je dan op een event uitgenodigd en dan mag je er mee rijden, en een ‘bentleyboy’ naast u op de passagiers stoel). Dan kan ik een beter oordeel vellen.

Maar voorlopig geloof ik nog geen enkele tester want de meesten weten niet hoe zo een auto werkt (zoals de automatische sluitende deuren als ze niet goed toe zijn, er is wel veel plaats achteraan, enz)
@posteldude:

Wat een rotapparaten he, die wekkers…

In één artikel 3x zeggen dat je zo’n bolide hebt maakt je er heus niet geloofwaardiger op hoor; pics or it didn’t happen.
Bugatti Veyron Light
edit: dank u, is inmiddels gefixt

OT: 3500 Euro… scheelt toch al weer een bekerhouder op de optielijst.
@Silverarrow: typerend voor autoblog toch? Zelf fouten maken bij het leven, maar anderen afzeiken wanneer zij een foutje maken.

OT: heerlijke bak!
@Silverarrow: Ja, het verschil is alleen dat AB vele lappen tekst voor al ons autoliefhebbers typt en dan sluipt er weleens een foutje in. Die lui van Bentley maken al een fout in 3 regeltjes en DAT is slordig en dom!
@VeniVidiVici: lezen he.
Een quote uit het persbericht. Dat persbericht is dus langer dan 3 regels.
Die ZF 8 traps automaat zit ook overal in tegenwoordig zeg! Sowieso BMW, Jaguar en heel wat VAG spul… Doen goede zaken denk ik!
@Svenska_Aeroplan_AB: Ze gebruiken ook bijna overal ruitenwissers of andere kleine zaken van Bosch..
In de Jaguar XF veel electronische problemen gehad met de versnellingsbak, maar kan een uitzondering zijn.
@stanny: ha duh! Je hoeft me niet uit te leggen hoe het zit, maar valt gewoon op dat die bak in meer en meer auto’s komt…
Gewoon het idee van een (twinturbo!) W12 is al het dromen waard !!

Ben niet zo technisch, maar wat is nu het echte verschil tussen een V12 en een W12? (uitgezonderd de opstelling van 2x V6 vs 1x V12)
@stanny: Type ‘w12’ in op google, dan zie je dat de cilinders aan beide kanten van het blok in twee rijen van 3 zijn gepositioneerd, ipv aan beide kanten 1 rij van 6…
@stanny: de opstelling van de cilinders.
W12 bestaat uit 2 VR6 blokken, waarbij de cilinders al in de V opstelling staan. Deze zijn in de breedte aan elkaar gezet, waardoor je als het ware een W krijgt.

Correct me if i’m wrong…
@stanny: Een W12 is gewoon een V12 met een kleine offset vd cilinders voor packaging redenen. Dit zijn geen 4 cilinderbanken. Het is gewoon een kleine alternerende verdraaiïng zodat ze het blok korter kunnen maken. Voor de rest werkt het als een ordinaire V12.

Een VR-motor is een variatie van een L-motor, dus een W-motor is een vorm van V-motor.
@dubhead: Thanks voor de uitleg. De vorm wist ik, maar wist niet het voordeel was tegenover een V. Dus het voordeel is eigenlijk enkel dat ze het blok korter kunnen maken.
Dan kunnen ze de gewone W12 wel schrappen.. die is duurder
Wel een hele mooie auto in dat felblauw!
@audi18: de uitstoot van de reguliere W12 is fors verlaagd (-12%) en de prijs van die auto zal dus ook dalen. Dat zal er toe leiden dat de W12 goedkoper zal zijn dan de GT Speed.
Mooie bak. maar god wat een geld!
Voor hetzelfde geld: Mercedes CL AMG
Zou mijn keuze zijn..
Zoals al wel vaker gezegd. Ik zie geen reden om in NL de W12 te kopen!
Zullen ze nou ook nog een soort “Speed” versie van de V8 gaan maken, of kannibaliseert dat te veel van de W12? Volgens mij zou de lichtere V8 zich er prima voor lenen, misschien wat meer richting “echte sportwagen”?
@ar156sw: Met een gewicht ronde de 2.000 kg zal een Continental GT nooit een echte sportwagen worden, V8 of W12 . En ik denk dat dat ook niet datgene is wat Bentley met de Speed versies wil bereiken.
Ik denk dat de Speed versies op de markt worden gezet meer om te laten zien wat ze kunnen met hun GT’s , met een oog naar in het verleden behaalde zeges.
@bennyweisz: Jawel hoor. Ik heb een w12 gt en geloof me van 0 – 100 rijden ze mij er uit. In het echte leven zit je meer van 160 a 180 km/u te accelereren tot 300+ tegen dan is de helft van de ‘echte sportwagen’ al lang achter mij. Heb het onlangs nog voorgehad met een porsche 911.
@posteldude:
Ja want bij een “echte” sportwagen gaat het er alleen om hoe hard je rechtuit kan…
Face it het is een GT, een mooie en heel snelle maar een bak van meer dan 2 ton wordt nooit een sportwagen.
Gewoon teveel massa om snel van richting te kunnen veranderen.
Is het al oktober dan?
@renezzzz: Ahh, levering vanaf oktober….
Ik heb liever een sportwagen. Voor dat geld heb je makkelijk een porsche. En die is leuker om te rijden.
@spotu2: Een porsche kan je niet vergelijken met een bentley. Een porsche is al meer ‘gewoon’, bentley is exclusiever.

En er is geen enkele 911 of panemarera die een bentley speed kan bijhouden vanaf je boven de 180 a 200km/u bent. En dat weet ik uit persoonlijke ervaring.

Ik had zelf ook een turbo en in acceleratie van 0 – 100 en naar 200 zijn die goed. Maar bij de bentley gaat die vanaf 200 veeeel sneller vooruit. (komt door de grote motor)
Veel geld, maar als je het kan missen zou ik er ook een kopen.
Dat is nog steeds 2 ton te veel voor een lelijke auto…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).