Wooehoe! De Bentley Continental GT heeft eindelijk een krachtbron die niet evenveel weegt als een flatgebouw. We kregen de teaser van de nieuwe V8-roffel onlangs even voorgeschoteld, nu is het tijd voor de onthulling van deze Conti.
De twinturbo V8 onder de kap is tot stand gekomen met de ingenieurs uit Ingolstadt. Samen met Audi werd de basis gelegd voor een compleet nieuw 4.0-liter V8. In de Bentley levert hij 507 pk en 660 Nm, dat beschikbaar is tussen de 1.700 en 5.000 toeren per minuut. Schakellui rijden heerst! Maar daar zal de achttraps automaatbak wel anders over denken. De Continental GT V8 doet de 0-naar-honderd-spurt “in minder dan 5 seconden” en de topsnelheid ligt op 290 km/u. De oude vertrouwde W12-motoroptie (575 pk, 700 Nm) blijft gewoon naast deze V8 bestaan, uiteraard.
Op één tank peut komt de Conti GT V8 800 kilometer ver. En vol trots meldt Bentley ook dat de CO2-uitstoot met 40% is verminderd, waarschijnlijk ten opzichte van de 6.75-liter V8 uit de Mulsanne. Mede mogelijk gemaakt door de optie cilinderuitschakeling waardoor de V8 bij weinig intensief gebruik in een V4 transformeert. Uiteraard monteert Bentley ook hier een 4WD-systeem onder met een 40:60 (voor/achter) krachtverdeling.
Om de Conti V8 te onderscheiden van zijn twaalfcilinderige broer heeft hij bumpers gekregen met andere koelopeningen, een zwarte matrixgrille met een chromen spijl in het midden en rode Bentley-logo’s op verschillende plekken. De 20-inch velgen zijn standaard, wie liever wat meer lichtmetaal in de wielkasten prefereert kan kiezen voor de 21-inch optie. Onder de achterbumper vinden we nieuwe uitlaatpijpjes met een 8-vorm.
De Continental GT V8 wordt op 9 januari onthuld op het autofeestje in Detroit. Later zal ook de knipschaar worden afgestoft en krijgen we de V8-bolide ook als GTC-variant. Wanneer deze cabrio wordt onthuld is alleen nog niet bekend. Ook houdt Bentley nog even geheim wat deze GT doet op de weegschaal, maar dat het minder zal worden dan de 2.320 kg wegende W12-versie is wel duidelijk. BEELD!
Het blijft echt een mooie auto! Stukje minder onbereikbaar nu, dat is de enige omschrijving die ik kan geven voor het uitbrengen van deze minder dure versie.
@Original_Arnoud: minder onbereikbaar, dat is de beste omschrijving. Geldt overigens natuurlijk alleen voor Nederland…ben heel benieuwd hoe dit in een later stadium binnen Europa gaat worden beoordeeld.
Heb in de 12-cilinder gereden, en dat rijdt helemaal goed. Het hoge dashboard vind ik overigens totaal afbreuk doen aan de sportieve beleving. Snap de marketing dus niet helemaal…
@Megakix: Alsof de voetballers, basketballers, rappers en drugsdealers die deze auto kopen daar om geven.
@meneersander: hahaha, idd ! Maarreh…ik schreef het op persoonlijk titel..iets wat de door jouw genoemde jochies niet eens kunnen; schrijven… ;-)
@Megakix: De meeste niet waarschijnlijk:p
Blijft een prachtige bak, dat rood staat hem ook wel lekker. Dit zal wel een hele hoop in prijs schelen met de huidige CO2 tax regeling ten opzichte van de W12.
Ziet er goed uit!
Ook leuke velgen, mooier dan die op de persfoto’s van de W12….
Wel een leuke verwijzing naar de motor met die uitlaatpijpen….
Al bij al een leuk concept en met nog steeds een krachtige motor.
Puike bak, ik vind de pijpjes van de W12 toch iets mooier. Waarschijnlijk komt deze aggresievere voorbumper op de Speed. Zou er eigenlijk een Speed en Supersport versie komen op basis van de V8?
@theblackstig: Ik denk dat Bentley, net als de meesters in het uitmelken (Porsche en Lamborghini) ook dit model zal gebruiken om allerlei fratsen op uit te oefenen ja.
Geef mij toch maar die platte ovale pijpen.
Voor de rest vind ik de kleine veranderingen zeker niet slecht.
Prachtige motor volgens de specs, degene die nu nog voor de W12 kiezen zijn echt dom!
Ik wist niet dat de Conti ZO zwaar was :s
Een dieet zou hem deugd doen!
Allejezus wat ligt die moter naar voren, lijkt wel een oude Audi Quattro
Damn, die 507pk uit 4 liter doen ze weer netjes maar niet meteen gelijk trekken aan de Audi S8?
8-vormige uitlaatjes, hoe ordinair?!
cilinderuitschakeling, hoe ordinair…
@Alwood:
Waar concludeert gij eigenlijk uit dat de motor zo ver naar voren ligt? Ik zie het niet, zou nog in de rendering van de motor+versnellingsbak kunnen zitten maar..
@Alwood: Valt mee toch. Blok voor en bak achter, zo hebben alle Audi’s (en enkele Volkswagens) het. Nog beter voor de verdeling zou zijn dat het blok verder naar achteren gaat. Maar dan moeten ze de layout van alle modellen meeveranderen en das een dure grap.
Ik ben geen religieus man maar ik zou geneigd zijn te zeggen dat dit heiligschennis is moest ik niet weten dat Bentley ooit een vooruitstrevend merk was.
Ik vind wel dat er op z’n minst een supercharger hadden kunnen monteren op dit ding, kwestie van toch niet te veel te breken met de traditie.
Een andere naam dan gewoon Conti GT V8 had ook wel gemogen, dat klinkt echt ongelofelijk lame.
@Hupke:
Volgens mij gebruikt Bently al jaren turbo’s, als ik me niet vergis gewoon op elk model de laatste tijd zelfs ;)
@EJS:
Ja tegenwoordig wel ja, maar ik heb het over Bentley’s niet over getjoende rollsen of VW’s.
@Hupke: Volgens mij was mister Bentley zelf niet zo enthousiast over de superchargers op zijn auto’s.
OT Die voorkant vind ik erg strak zo. Ik ben benieuwd hoe dit gaat verkopen naast de W12, die laatste heeft het ook alles behalve slecht gedaan.
@cheetacars:
Weet ik niets van, weet je daar meer over? Heb je bronnen?
@Hupke: Hij ging liever voor meer liters dan voor een supercharger. Dat is wel te zien aan de cilinderinhoud van Bentleys van die tijd.
Ik geloof dat het te maken had met het niet puur meer zijn van de motor, een supercharger is te kunstmatig voor hem. De Bentley Blower is dan ook een privaat geintje geweest, die achteraf erg succesvol was. Voor bronnen moet je maar rond zoeken op het internet, meerdere betrouwbare sites hebben het wel staan. Ik heb het zelf uit een documentaire volgens mij.
@Hupke:
Ik ken geen enkel merkt dat auto’s maakt die er nog zo uitzien met zulke techniek, maar goed ook, hoe mooi ze ook zijn in zoiets moeten we denk ik niet met z’n allen willen rijden.. Droom lekker verder dus zou ik zeggen =)
@Hupke:
Fatsoenlijk power halen uit een atmosferisch blok met een fatsoenlijk verbruik ís toch juist heel innovatief en vooruitstrevend?
@Original_Arnoud:
Atmospherische blokken zijn Ok, maar niet echt geweldig.
Hier ligt trouwens geen atmopherisch blok in maar eentje met een twinTurbo erop.
@Hupke: Oeps.. Fail!
ik vraag me af of je van binnen wel wat hoort van die V8!
heerlijke bak!!!
Ik ben ongelofelijk benieuwd wat dit in prijs gaat schelen.
@leftlane:
makkelijk .. de productie kosten van een V12 of V8 blok ontlopen elkaar niet ..
dus tel gewoon de turbo,s er bij op ..
Heeft deze V8 nu twinturbo’s of niet? In de S6,S7 en S8 had ie er toch, of hebben ze die eraf gehaald?
Verder een heel geslaagde auto!
@love4sportcars: Gezien het koppel lijkt het me toch wel duidelijk dat het hier om een blok met drukvulling gaat. Een atmospherische 4.0 V8 zou niet veel meer dan 400nm hebben.
heyhuub: nu weet iedereen het hé…
Wanneer komt de 115 peeka diesel?
Blijft een mooie auto, en zo’n versie kan me ook wel bekoren (voor de prijs dan). Maar het prijsverschil zal vast niet heel erg veel uitmaken denk ik, we zullen zien….
mooie kleur rood
mooie kleur auto bedoel je!