Bespioneert jouw werkgever je met een black box?

Auteur: , 68 Reacties

Grip op je personeel, voor sommige werkgevers is het heel belangrijk. Daarom schijnen leasewaggies en andere zakelijke voitures de laatste jaren in toenemende mate met een GPS-tracker uitgerust te worden.

Bovenstaande is de conclusie van het blaadje dat het meest door niet-leaserijders wordt gelezen, de Spits. Uiteraard is de belangenvereniging (VAVDZ) not amused, en pleit voor een keurmerk. Hier kan ik me wat bij voorstellen: als jij je na werktijd bijvoorbeeld in een SM-kelder uit elkaar wilt laten trekken, dan hoeft je baas dit niet te weten natuurlijk, maar zo’n blackbox registreert ook na werktijd gewoon alles.

Zelf heb ik vroeger voor een koeriersbedrijf gewerkt, en wij gebruikten deze technologie ook, maar dat is anders. In die branche is het vrij essentieel te weten waar je werknemers zich bevinden, en bovendien gingen de auto’s na werktijd in de loods, dus wat er privé gebeurde bleef privé.

Hoe sta jij tegenover deze GPS-trackers? Als je zakelijk rijdt, zou je dan stampij maken als je ongevraagd zo’n kastje gemonteerd kreeg? Ik zou er zelf niet vrolijk van worden in ieder geval, en het verbaast me dat privacybewaker Jacob Kohnstamm nog niet bovenin de lampen hangt.

Vorig jaar werd hier nog voor gepleit, maar dan voor rijders die bijtellingloos rijden. En voor agenten, maar die botsen er ook op los..



68 reacties

Gewoon privé met je privé auto rijden en zakelijk met een zakelijke, werkt gewoon prima hoor merk ik niets van de eventuele blackbox of km registratie oid.
@Donstil: In een ideale wereld ja. Maar jij hebt overduidelijk nog geen kids en dus nog geen kindertaxicentrale aan huis.
Vind het belachelijk, wacht maar tot werknemers zelf hun reparaties moeten gaan betalen omdat ze gemiddeld sneller rijden dan hun collega’s dan is het snel afgelopen me die blackbox zooi, hoop ik.
De auto wordt, vaak -eigenbijdragen buitenbeschouwing want dit is alleen als de berijder een auto kiest welke boven z’n norm valt-, door de werkgever volledig betaald. Daardoor mag de werknemer en de leasemaatschappij zeker weten wat er met de auto gebeurd. Ook vult niet elke berijder zijn kmstand in bij het tanken waardoor de leasemaatschappij geen inzicht heeft in de contractduur van de auto. Dit systeem zorgt gewoon een aantal administratieve handelingen minder.
@ThomasBol: jij word ook volledig door je baas betaald, mag je baas dan ook alles over jou weten?
@Simpson: Ik word alleen tijdens mijn werkuren door mijn baas betaald, dus mag ie alles weten wat ik tijdens mijn werkuren doe. Ervoor en erna echter…
@Simpson: Nee want ik ben geen eigendom van mijn baas. Een leaseauto wel (of leasemaatschappij).
@ThomasBol:
“-eigenbijdragen buitenbeschouwing want dit is alleen als de berijder een auto kiest welke boven z’n norm valt-”

Een aantal vrienden van me betalen maandelijks een eigen bijdrage als ze hun zakelijke auto prive willen gebruiken (bovenop de bijtelling dus). Dit staat volledig los van welke klasse auto ze rijden. Varierend van buitenland gebruik tot vaste maandelijkse vergoeding (€85,-) tot 9 cent per gereden KM (1 krijgt de eerste 10.000km voor nop, daarboven 7,5 cent/km).

Voordeel is dat dit wel van de bijtelling afgaat. Maar het is echt niet zo dat iedere lease auto gratis (+bijtelling) prive gereden kan worden. Dat hangt helemaal af van de werkgever.
@sr71: ik loop stage bij een wagenparkbeheerder. De werknemer wordt ingedeeld in een aantal klassen met bijbehorende normen. Bijvoorbeeld: klasse 1 is een leasetermijn van max 800 euro. De berijder mag een auto uitzoeken van max 10% boven de gestelde norm. Daarover betaald hij een eigen bijdragen. Dit hangt natuurlijk wel af van de werkgever wat deze normen zijn.
Het is net als met de Arbodienst. Prima dat ze bestaan, prima dat ze medisch werk verrichten, maar medische gegevens mogen ze niet met de werkgever delen. Ik zou het prima vinden dat de leasemaatschappij mijn leaseauto van een tracker zou voorzien (het is immers hun eigendom) maar ze mogen niet met mijn werkgever delen waar ik uithang.
slechte zaak, als de baas mij niet vertrouwd vertrouw ik hem ook niet.
Werkgevers die personeel niet meer vertrouwen, het wordt steeds gekker.
@bobb: Ik vertrouw personeel tot op zekere hoogte, maar enige controle is echt wel noodzakelijk. Bij een klein bedrijf met een handjevol medewerkers die daar lang zitten is het ook wel even anders dan in een grote organisatie met veel doorstroom. Leeftijd en niveau van medewerkers kunnen ook nog wel een rol spelen.
@bobb: Niet iedereen werkt omdat het een intellectuele uitdaging is. Sommigen doen het gewoon voor het geld en willen zo weinig mogelijk werken. Jammer genoeg is het niet altijd mogelijk om alleen 100% gemotiveerde mensen te hebben, zeker als het werk zelf niet bepaald inspirerend is. Dus ja, als een lease-auto + (over)-uren dan een grote kostenpost is, dan is het wel makkelijk om een oogje in het zeil te kunnen houden op deze manier. Als ik in die situatie was en op deze manier kan mijn baas de rotte appelen er tussen uit pikken, dan blijven uiteindelijk alleen de betere collegae over: dan is alleen maar beter.
@gregorius: Ik denk juist dat de goede werknemers weggaan, omdat die niet met dergelijke BS geconfronteerd willen worden :)
Ja, verschrikkelijk allemaal. Maar bekijk het is vanuit degene die jouw salaris/auto betaald. Als je niet productief genoeg bent voor je functie is het aan je baas om uit te zoeken waarom. Als dan uit rittenregistratie blijkt dat je steevast een paar uur zit te lunchen per dag of elke dag rond 16:00 naar de kiet rijd dan kan hij je daar op aanspreken. Zelfde met brandstofverbruik, als jij 1:10 rijd en je collega’s allemaal 1:15 ben je gewoon een flinke kostenpost. Wat moet een baas dan? Wachten tot de tent kapot gaat? En als je gewoon netjes je werk doet etc is er toch niks aan de hand.
@E34M5Touring:

Alleen het idee al dat mijn baas elke dag zou kunnen zien waar en wanneer en hoe ik mijn auto gebruik, are you mad?
@rijbewijzer: En het idee dat je baas binnenkort failliet gaat door te hoge kosten en onproductieve uren (uren die hij wel moet betalen maar niet kan factureren) bevalt je een stuk beter?
@E34M5Touring:

Lol, zoals smokalot al zegt, een goede baas heeft absoluut geen gegevens van een blackbox nodig (uitzonderingen zoals koeriersbedrijven daargelaten) om te kunnen zien of iemand goed zijn werk doet ja of nee.

Als ik kon kiezen tussen baas A met blackbox of baas B zonder, koos ik sowieso voor baas B, ook als die minder zou betalen, dus wie is dan uiteindelijk de verliezer? baas A, want zijn concurrent heeft nu een betere werknemer ;)
@rijbewijzer: Denk ook is aan bouwbedrijven etc. Busjes die om 15:00 ingeladen worden om vervolgens 500m verderop een uur bij een tankstation te gaan staan koffieleuten zodat ze niet net nog een klusje krijgen waardoor ze misschien 10min moeten overwerken.
@E34M5Touring: hahaha daar noem je ook een beroepsgroep die met de bedrijsbus naar oosterijk rijden op skivakantie. :D
@xiran: Ach noem het allemaal maar op. Het is misschien niet leuk maar ik kan wel begrijpen dat sommige werkgevers meer inzage willen in hoe er met de spullen wordt omgegaan.
@E34M5Touring: Om zich vervolgens, zwart betaald, het leplazurus te werken na vijven.
Met de bedrijfsbus!
@ary777: Sorry, reactie moest bij je vorige reactie staan.
@rijbewijzer: jij gaat er dus vanuit dat jij de betere werknemer bent
@rijbewijzer: jouw baas is niet geïnteresseerd in wat je doet met jouw auto, maar wel wat jij uitvoert met _zijn_ auto.
@E34M5Touring: Is dat niet een drogreden? Als jij van de 8 uur die op de weg zit 3 uur verprutst met andere zaken, dan toont dat zich in je resultaten.

Met andere woorden: bij het volgende functioneringsgesprek is de kans groot dat je er uit ligt, of in ieder geval op scherp gezet wordt.
@sir_smokalot: Ok, fair enough. Ik begrijp wel dat bedrijven het doen. Het geeft ze ook inzage in hoe er met de auto omgegaan wordt. Hoge slijtage en reparatiekosten door onbenullig rijgedrag, hoog brandstofverbruik. Ook teveel km’s kosten veel geld, zeker als je dik boven je kilometrage gaat.
@sir_smokalot:
Als we een hele dag door effectief zouden werken kon je AB opdoeken :)
@StijnB: Hahaha, so true.
@StijnB: Autoblog, en alle andere populaire blogs en fora.
Slijterijmeisjes schreef het gisteren al :)

http://www.meisjevandeslijterij.nl/2012/12/geen-stijl/
@sir_smokalot: zet dan ook een track/trace systeem op de mens zelf. Kunnen ze gelijk zien hoeveel mensen er tijdens werktijd op o.a Autoblog zitten..allemaal uren welke betaald moeten worden en niet gefactureerd kunnen worden. Je werkgever (hond heeft een baas) betaald jou voor 8 uur per dag, daarin zal hij dus geen loze uren dulden. Vergelijk het met een concert, duur ervan is 2,5 uur maar na 1 uur is het afgelopen, wil je dan ook geen geld terug? Ik wel iig..
@greenhell: Het is aan elke baas om zijn eigen personeel te motiveren, cq, te controleren. Op de werkvloer kan dat wat effectiever dan wanneer je personeel buiten je bereik is, maar dat doet volgens mij weinig af aan mijn eerdere stelling. Productiviteit zie je, een gebrek daar aan des te meer.
@sir_smokalot: in deze tijd zou je werkgever je niet moeten motiveren maar het gebrek aan evt ander werk juist als motivatie gelden. Ik kan het me niet permiteren (riskeren) om op straat te komen staan, en automatisch maakt je werkgever daar handig gebruik van, een voorbeeld is de blackbox o.a. Dan kies ik voor zekerheid en niet voor disucssies over wel of niet plaatsen van zo’n ding…stelling blijft echter onveranderd, kan van meerdere kanten bekeken worden natuurlijk
@greenhell:
ik betaal mensen niet voor X uur per dag. maar voor het behalen van een bepaald resultaat.

meten op throughput noemen we dat. dat is een stuk effectiever dan meten op aanwezigheid. en als werkgever wordt je er een stuk minder panisch van. je hoeft namelijk niet meer op aanwezigheid te letten…
@sir_smokalot: tenzij alle medewerkers dat doen en iedereen vergeleken met elkaar redelijke resultaten boekt ;)
@E34M5Touring: als een werknemer lang lunched of iets anders fout doet komt dat vanzelf naar boven. Bijvoorbeeld door zijn/haar prestaties. En bij een leaseauto zit ook meestal een tankpas… Is heel makkelijk uit te rekenen door hoe vaak iemand tankt. Zeker als er meerdere werknemers met het zelfde type auto rijden…
@TheVeenmeister: Ja maar dan ga je er van uit dat een tankpasgebruiker elke keer netjes zijn km stand invoert. Helaas gaat het daar in de praktijk wel is mis.
@E34M5Touring: Ja maar !? …..
Als de tankpasgebruiker z’n kilometerstanden niet correct invoert, dan spreek je hem daar op aan. Beetje onzinnig om dan een blackbox in te bouwen …
@sir_smokalot: hoe zit dat trouwens met bijvoorbeeld pakketbezorgers zoals TNT, met die oranje busjes..
Hebben die eerder vrij zodra ze alles hebben afgeleverd, of krijgen ze een bepaalde bonus voor snelheid??
Want die gasten rossen echt flink door altijd..
@kaasboerin: dat zijn eigen bussen waarmee ze rijden, ze rossen zo hard omdat ze anders nooit op tijd halen. (wat ze meestal alsnog niet doen). Dit komt omdat ze per pakket worden betaald.
@xiran: Lijkt me verstandig dat ze daar een wet voor maken dan, elke werkgever kan zo anders z’n personeel bijna-onmogelijk-te-halen targets meegeven zodat ze kneppelhard gaan werken.
@kaasboerin: komt geen wet voor, aan de andere kant als zzp’er kan je kiezen of je dat werk doet of niet.
@xiran: Hoe weet u dat?
Ik refereer naar de veiligheid van de weggebruikers om hem heen, zo’n kerel rijdt de hele dag rond als een wilde stier.
Verwijt dergelijke bezorgers niets want zij krijgen gewoon harde targets mee.
Lijkt het mij handiger daar een limiet op te zetten, op de targets.
Net zoiets als vrachtwagenchauffeurs en pauzes zeg maar.
@kaasboerin: Startonderbreker met unieke sleutel. Medewerker moet ‘inloggen’ voor je kan starten. Allerlei statistieken worden geregistreerd: snelheid, remmen, verbruik en nog wat.. Er is een norm vastgesteld, kom je onder die norm dan krijg je ‘strafpunten’. (Je begint met een rapport van allemaal 10-en) Wekelijkse uitdraai van iedereen z’n rapportcijfers komen op het prikbord te hangen voor iedereen om te zien. Heb je slechte cijfers, dan zijn ze met merkstift aangegeven. Leest de chef wat vaker jouw naam in een kleurtje, dan kan je rekenen op een gesprekje.


En zo was het vroeger… Maar bij de TNT is de laatste jaren wat ‘afkalving’. Durf niet te spreken hoe het bij jou in de buurt geregeld is…
Lijkt me wel dat ze het moeten communiceren naar de werknemer, maar dan wat mij betreft prima. Kan me ook voorstellen dat de werkgever alleen gegevens “tijdens werktijd” mag gebruiken. Aan de andere kant, als je weet dat ok dat getracked wordt en je wil dat niet, kan je er voor kiezen om de leaseauto niet privé te gebruiken.
Doe mij dan maar gewoon een kilometervergoeding, rij ik mijn eigen auto wel.
Dit is gewoon kaka man. Nadelen van techniek
Ik zie het probleem niet. Als je doet wat je moet doen, is er niets aan de hand. Kantoor- en productiemedewerkers worden toch ook de hele dag in de gaten gehouden…..
@ropbp: 1 van de redenen dat iemand voor de buitendienst kiest, in de vorm van vertegenwoordiger, is vanwege de vrijheid om je eigen tijd en planning in te delen. En door zo’n “big brother is watching you” kastje ontneem je die vrijheid!
De dag dat ik er achter kom dat er een black box in mijn auto zit, is de dag dat ik ontslag neem.
Dacht donder lekker die Black Box uit het raam kan m’n baas me lekker niet meer bespieden… Bleek het m’n PC te zijn :-(
Ik heb voor mijn werk als servicemonteur ook een VLS (voertuig locatie systeem) in de auto, waarmee het bedrijf kan zien wie er op dat moment het dichtste bij een storing is zodat onnodige reistijd kan worden vermeden. steekproefsgewijs kan gecontroleerd worden of wij ons aan de juiste werktijden houden. Zodra ik thuis aankom zet ik de schakelaar van zakelijk om naar privé, zodat alleen in noodgevallen een aantal bevoegde personen kunnen zien waar ik ben. Ik vind dit een heel goed systeem en ik vertrouw mijn werkgever erop dat hier professioneel mee wordt om gegaan. Net zoals mijn werkgever mij vertrouwt als het gaat om de werktijden. Pas als er iets niet klopt zullen zij gaan kijken of ik mij aan de tijden hou. En sowieso vind ik dat je als eigenaar van de auto moet kunnen weten waar die zich bevind, dit heeft niks met de locatie (eerder genoemd SM paleis) te maken.
Iemand die niet wil dat er een tracking systeem in zijn auto gebouwd wordt die heeft iets te verbergen. Wij hebben sinds kort ook op de zaak zo een systeem en diegene die het er toen niet mee eens waren, zijn nu door de mand gevallen.
Dus als je niet wilt dat het aangebouwd wordt zegt dat meer of jezelf dan over je werkgever…
@beumas: Sorry hoor maar dat is de boel omdraaien. Het gaat jouw werkgever helemaal niks aan wat jij na werktijd uitvoert of waar je heen rijdt.

Natuurlijk heeft iedere werkgever het recht om te weten waar zijn personeel is tijdens werktijd.

Maar als je na werktijd je leasewagen mee naar huis mag nemen, dan moet de werkgever ervoor zorgen dat het trackingsysteem uitgeschakeld kan worden.
@beumas: Je kunt het ook anders bekijken, werkgevers die zo’n ding laten inbouwen vertrouwen hun personeel niet.

Uiteindelijk gaat het toch om het resultaat wat je werknemers behalen? hoe ze hun tijd indelen is dan niet van belang.
Het nadeel als werknemer zijnde is dat je met zo’n systeem alleen wordt afgerekend als je een keer 10 minuten eerder naar huis gaat. Als je een half uur langer door gaat, om je werk af te maken hoor je niks.
@beumas: ik heb ook een auto van de zaak maar zou het vertikken om een blackbox in mijn auto te plaatsen. Ik presteer het beste van de gehele zaak en deel mijn uren zeer flexibel in. Als ik wil uitslapen tot 11 uur 5 dagen lang doe ik dat lekker, dat gaat mijn baas geen reet aan. Ik voorzie in voldoende omzet voor het bedrijf.
Al dat gedoe over privacy… Lekker boeiend
@alassad:

Aldus iemand die klant is van de BAATH partij.. Vrijheden afnemen is een must bij jullie
@potver7: Wij hebben systemen waarbij er een “prive-knop” is ingebouwd, dus op het moment dat iemand deze indrukt kan je niet zien waar ze zijn of wat ze hebben gedaan, je ziet enkel het tijdstip en het aantal gereden kilometers.

@desoper: het gaat inderdaad om het resultaat dus als dat niet voldoende is moet je dus kijken waar dat aan kan liggen. Als werknemers inderdaad te laat van huis weg gaan en te vroeg thuis zijn is dat een reden. En als je niks hoort als je een half uur langer doorgaat ligt dat aan je werkgever. Een goede werkgever zal dit wel opvallen.
Ik en al mijn collega’s hebben er ook al jaren een in zitten en dat vind ik prima. Niks te verbergen… Zo kunnen we bij eventuele, onverwachte opdrachten mooi de dichstbijzijnde collega er op af sturen. Er ligt voor tonnen aan apparatuur in de auto’s, dus bij eventuele diefstal kunnen we in ieder geval de auto nog terugvinden. Dat vindt de verzekering ook wel prettig!
Als een werkgever dat doet is daar toch niets mis mee. Je krijgt die auto immers van hem. Als je dan privacy wil moet je maar een eigen auto hebben.

Gelukkig zit er thuis nog geen black box in.
@Hupke: Breng haar niet op ideeën…
Mijn broer werd een keer gebeld door zijn werkgever waarom die zo’n haast had en 150kmh per uur rijd. Blijkt dat zijn baas automatisch een melding krijgt als een voertuig waarin de blackbox geinstalleerd is veel te hard rijd.
Mijn waggie is een keer in de fik gevlogen vanwege dat ingebouwde track en trace systeem….
Bekend systeem, zat ook in de auto’s van het bedrijf waar ik in NL werkte. Al eens op de flikker gehad omdat ik nagenoeg continu boven de max had gereden, konden ze keurig uitlezen. Had buiten dat toch niets te verbergen, dus mij hoorden ze er niet over.
Ik heb er 1 in mijn eigen bedrijfs auto laten zetten, lekker makkelijk als ik de boekhouding moet doen en ik weet niet meer waar ik een maand geleden was…
Ik werk bij een beveiligingsbedrijf mobiele surveillance en sinds een paar weken zit er bij ons een blackbox in de auto, en moet zeggen het neemt wel een hoop van je vrijheid weg.
ze kunnen alles van je zien hoe hard je rijdt hoeveel gas je geeft hoe hard je remt echt alles!
ik zei laatst op de zaak, de volgende stap word een papegaai op onze schouder zetten of een dashcam plaatsen :S

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).