Het moet niet gekker worden.
Tegenwoordig gaan ze als zoete broodje over de toonbank: snelle Audi’s. Denk aan auto’s als de RS6 of S8. Sterker nog, deze auto’s verkopen dermate goed dat Audi succesvol een modellijn daarboven kan voeren.
Dat zijn dan auto’s als de RS6 Compeition en S8 Plus. Snelle auto’s met een beetje meer Schnell. Bijzonder gaaf natuurlijk, maar niet meer superzeldzaam. Dat was vroeger wel anders. Dat kun je zien aan de Audi ‘100’ op de foto’s. Het is namelijk een zogenaamde ‘S6 Plus’ uit 1996. Deze Audi is het eerste project van Audi quattro GmbH (tegenwoordig Audi Sport).
De S6 Plus was gebaseerd op de Audi S6, wat op zijn beurt weer een doorontwikkeling was van de Audi 100 S4 V8. Het is de ultieme versie van de ‘C4’-modellijn. De S6 Plus is dus eigenlijk de eerste ‘RS6′. De motor was een behoorlijk aangepakte 4.172 cc metende achtcilinder met 32 kleppen. In dit geval goed voor 326 pk en 400 Nm. De S6 Plus was voorzien van een handgeschakelde zesbak en uiteraard quattro-vierwielaandrijving. Qua prestaties kon de S6 Plus zich meten met auto’s als de BMW M5 (E34) en Mercedes-Benz E50 AMG (W210).
De Audi S6 Plus was zeer zeldzaam. Er zijn er slechts 962 van gebouwd. Als dat niet zeldzaam genoeg is, het leeuwendeel daarvan waren stationwagons. De sedan rolde slechts 97 (!) keer van de band in Neckarsulm. Daarmee is de S6 Sedan een van de meest zeldzame snelle Audi’s. Dus wat kost een beetje gebruikt exemplaar?
Welnu: veel, heel erg veel. Het exemplaar wat wij vonden staat in Spanje en is een van de 9 origineel geleverde S6 Plus sedans geweest aldaar. In 23 jaar tijd is er al 200.000 km mee gereden, maar de auto is in dermate goede conditie dat de eigenaar er graag 55.000 euro voor wil hebben. Ook zin om 55 mille kwijt te raken aan een gebruikte auto? De advertentie check je hier.
Meer lezen? Check hier de special van de Audi 100 S4, S6 en S6 Plus!
Rick-dos zegt
Spanjaard dacht “living la vida loca” toen hij de prijs bedacht.
emping zegt
Schitterende foto’s ook. En dan lekker mee raggen in de sneeuw. Next
Robert zegt
Twee ton op de teller van een auto als deze is nog niet schokkend veel, zeker als deze auto ook is voorzien van een sluitende onderhoudshistorie.
En 55 mille is niet weinig voor een ‘ouwe Audi’, maar als je dit afzet tegen bijvoorbeeld een Audi Quattro 2.3 10v (30-80 mille) of de Quattro 2.3 20v (astronomisch), dan is het eigenlijk nog een heel acceptabel bedrag.
reistje zegt
@rrrobert: Dacht een jaar of 10 geleden er aan om een RS2 en/of E34 M5 te kopen. Ik was nog wel jong en had ook geen stalling. Het zou ook niet puur als investering zijn maar ook voor vervoer (ik rijd weinig). Kan mezelf wel op mijn hoofd slaan, maar goed dat is achteraf.
Joris24 zegt
@rrrobert: hmm, dan ben ik eens benieuwd wat m’n tamelijk nette b3 90 quattro 2.3 10v uit 87 of m’n s2 sedan met rs2 spec (2.2 20vt met 315 pk, op kenteken de originele 220 pk) zouden doen als ik ze daadwerkelijk zou verkopen… Ik vind deze best aan de prijs iig :)
maxidyne zegt
@Joris24: S2 sedan zijn super zeldzaam! Maar 306 van gebouwd. Mijn vader heeft er eentje nieuw gehad. Zeker veel geld waard, meer dan mijn RS2.
Joris24 zegt
@maxidyne: En 6 ervan zijn gewoon van audi gebleven :) Zie ook https://autorapport.finnik.nl/kenteken/jgbh08, das de mijne. De spoiler is eraf, heerlijke sleeper met 315 pk :)
posthumus zegt
Lekker recente foto’s ook bij de advertentie :)
rolov zegt
@posthumus: hij staat al een tijd te koop vermoed ik.
awesome zegt
Foto 4: bewijs dat deze auto echt gereden is zoals bedoeld. Dat kan natuurlijk niet hè!
T5Power zegt
Prachtig dit maar 55k is wel heel erg veel geld … Aan de andere kant, vind er maar eens 1.
Ik heb zelf een C5 RS6 Plus en daarvan zijn er maar 564 gemaakt (versus 7.500 van de normale C5). De beoogde 999 stuks heeft Audi nooit gehaald.
silenro zegt
@T5Power: ook een klassieker in spé.. Zuinig op zijn !
tristant zegt
@t5power: Nice. Sedan/saloon of estate/station?
T5Power zegt
De RS6 Plus was er alleen als station, althans het C5 type. De latere RS6 Plus kon je óók als sedan krijgen @tristant:
rufctr01 zegt
Er stond er een tijdje terug eentje te koop op Ebay.
Hier was de vraagprijs iets van 25.000$.
Of dit een eerlijke prijs is…geen idee??♂️
Ik vond het toentertijd wel een hele gave Audi!
tristant zegt
@rufctr01: heb ik ook zien staan, in Brazilië met minder dan 100 000 km op de teller als ik mij goed herinner.
baklava zegt
55k bij 2 ton haha die is gek. 10k kan je krijgen
silenro zegt
@baklava: haha, een echte kenner hier! Ik zou €5 en een vrijwaring bieden!
flardi zegt
In geen 100 jaar
monsieurleloure zegt
Dit is nou een Audi die ik wel zou willen hebben, uit het tijdperk dat het een sympathiek merk was. Hoeft het niet eens S6 plus te zijn, 2,6 6 cilinder is ook goed.
https://www.autowereld.nl/audi/a6/2-6-31057748/details.html
Breinstein zegt
Auto’s die ik wel kan waarderen dit. Snel als de brandweer, zeldzaam en in niks pocherig. AMG heeft ook meeedere van dergelijke projecten in die tijd.
autopetje zegt
Als er maar 97 stuks ooit geproduceerd zijn dan is dat een Legitieme reden om zoveel te vragen. Echter als er maar 10 mensen zo’n ding zoeken dan gaat ie dat niet opbrengen. Aanbod is laag en ik vermoed de vraag ook.
tristant zegt
Deze wil ik graag hebben. Liever nog een Audi 100 S4 van vóór 1993, dan kan ik er tenminste ook echt mee rijden in België. Anders kost hij duizenden euro’s belastingen per jaar. Dit model uit 1996 voldoet pas vanaf 2026 aan de ‘oldtimer’-regeling.
maxidyne zegt
Liever de “gewone” S4. Want 5 cilinder. V8 maakt de neus veel te zwaar.
Dutchdriftking zegt
Hij is gaaf. Maar 55k je bent niet goed…