Bij mist geen automatische verlichting gebruiken?

Auteur: , 104 Reacties

Zojuist in de tipmail. Een (geheel terechte?) constatering van een van onze lezers. Bij het mistige weer van de afgelopen dagen valt op dat het voeren van automatische verlichting op je auto tot gevaarlijke situaties kan leiden. De lichtsensor registreert namelijk genoeg lichtinval en schakelt alleen de dagrijverlichting in. Hierdoor zijn er geen achterlichten te zien, wat bij slecht zicht tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Autoblog-lezer Steph attendeerde ons er even op:

De afgelopen dagen is mistig in Nederland. Dit brengt mij op het volgende. Het is mij al vaker opgevallen dat auto’s met een lichtsensor met mist alleen met de dagrijverlichting rijden. Beste voorbeeld zijn hiervoor de led’s van Audi. Maar de led’s branden alleen aan de voorkant, achterkant niets. Dit komt omdat het voor de sensor voldoende licht is en de mist niet ‘ziet’, dus dagrijverlichting in plaats van dimlicht.

Hierdoor is het mij al een paar overkomen dat ik reed op de snelweg en er ineens van uit de mist een (in dit geval) Audi voor mij zat, niet gezien. Want ik zag geen rode lichten aan de achterzijde.

Dit zou meteen verklaren waarom wij de afgelopen dagen regelmatig verhalen hoorden over mensen die ‘zo gek waren om in de mist volledig zonder verlichting te rijden’. Waarschijnlijk is dit gewoon pure onwetendheid en een blind vertrouwen op de technologie van je nieuwe, dure auto. Dus, autoblog top tip: in geval van mist je verlichting niet op automatisch, maar gewoon dimlicht voeren. Maar zou dit inderdaad zo zijn? Dat lijkt me dan een vrij forse ontwerpfout. Zijn er experts op dit gebied? Laat het even weten in de comments.

Niet handig

Dan blijft er alleen nog de kleine groep van klassiekerrijders over, met hun vaak zwakke achterlampjes. Dit geeft wel direct treffend weer ook in de verlichting de ontwikkelingen niet stil hebben gestaan. Tot slot is er de nóg kleinere groep van mensen die dus wél zo stupide zijn om te vergeten hun licht aan te doen. Hiervoor zou ik justitie willen adviseren voor hun ogen hun roze papiertje aan stukjes te scheuren met de mededeling dat ze eerst even een jaartje over hun zonden mogen nadenken.



104 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Zojuist hetgeen boven beschreven wordt zelf ervaren. Het betrof bij mij een A6 Avant, aanvankelijk dacht ik dat hij geen licht voerde, toen ik hem eenmaal voorbij was zag ik de Led’s aan de voorkant wel branden..
@cpw: Die LED’s staan altijd aan bij mijn audi, ongeacht welke stand ik de verlichting zet.
@bassie: mijn C30 ook… Gelukkig valt het hier (Nijmegen) voor alsnog mee!
@cpw: Voor nieuwe bmw 5 serie, hetzelfde, van dichtbij denk je, hé hij heeft het licht wel aan staan
@ilovecar:

Idd, ik reed laatst ook nog ergens weg zonder verlichting, terwijl deze aan de voorzijde gewoon aan waren.
@towi1989: ik heb ook zo’n A6 en ik weet het. De eerste keer dat je die auto hebt in de mist speel je met de verlichting: vervolgens zie je dat die dingen niet vanzelf aangaan.
Constatering: de dure leaserijders houden niet van hun auto (en checken niet hoe het werkt); of ze zijn te dom om het te herinneren!
@gregorius: conclusie: Dure leasers zijn gewent dat verlichting automatisch gaat en kijken hier dus niet naar. Never underestimate the power of habits.

Maar het is natuurlijk altijd leuk om succesvollere mensen naar beneden te praten.
@gregorius: leaserijders behandelen hun dure auto als oud vuil
Klopt inderdaad, ik heb er zelf ook last van. Kan tot erg gevaarlijke situaties leiden, als het slecht weer is gewoon op dimlicht zetten dan weet je zeker dat je goed zit.
Klopt inderdaad, staat als het goed is ook in de handleiding van de auto als waarschuwing (iig bij BMW waar ik het gezien heb)
m.a.w. .. Nederlanders zijn zelfs te dom voor automatische verlichting ..
M’n Fiesta is geen dure auto, maar ben met mist afgelopen dagen wel zo slim geweest om de verlichting van standje ‘auto’ te halen en op ‘aan’ te zetten. Merkte het bovengenoemde probleem dus inderdaad.
Wat mij sowieso al opvalt, is dat in het algemeen de mistlampen (die toch wel degelijk bijdragen aan de veiligheid vind ik) nauwelijks aanstaan… Ik let er nu al een paar dagen op, en voor hebben ze nog wel zo nu en dan aanstaan, maar achter vrijwel nooit.

Ik krijg haast het gevoel dat ik de mistlamp niet aan mag zetten ofzo..

Ik heb zelf altijd de lampen aanstaan, worden automatisch aangezet zodra ik de contactsleutel omdraai, wel zo handig.
@gforce: achter mag ook niet aan, alleen bij zicht minder dan 50 meter, en dan moet je zelf nog inschatten dat je achterligger en geen last van heeft. Persoonlijk doe ik achter alleen aan als er niemand achter me rijdt (in zicht)
@dotternetta: Ik word juist gek van die mistachterlichten. Mensen schijnen niet te begrijpen dat als je eenmaal achter ze rijd, dat deze uit moet. Achter een auto met mist-achterlicht rijden in miezer/mist is ontzettend vervelend. Zelfs bij meerdere lichtsignalen schijnen sommige bestuurders het niet te snappen… Waarom kan ik met mijn 1,5jr rijbewijs het knopje dan wel vinden?
@V-Power: Omdat jij maximaal 2,5 jaar geleden je theorie hebt gehaald?:P Daarnaast is het mistachterlicht bij neerslag niet toegestaan.

Mistachterlicht is voor sommige mensen toch te ingewikkeld.. Gisternacht merkte ik wel duidelijk het verschil tussen de gene die hem aanhad en niet. Helemaal het stuk tussen Amersfoort en Zwolle was het geen overbodige luxe om het aan te zetten, ondanks dat je het volgende hectometerpaaltje wel zag staan (net).
@flutterby:
Het is al héél wat meer jaartjes dan 2,5 verplicht om je mistlampen UIT te houden als er meer zicht is dan 50m, hoor :).
Als er meer zicht is en je hebt die mistlampen wel aan, dan verblind je je medeweggebruikers. Net nog een aantal mistachterlichtrijders tegengekomen vandaag, terwijl er veel meer zicht was dan 50m. Die waren dus gewoon in overtreding. En als je een seintje geeft snappen ze dat niet of blijven koppig. Wat mij betreft elke 3 jaar theorieexamen!
@gforce: Kijk.. bedankt in ieder geval voor de verhelderende comments. Het was wel degelijk mistig, maar zelf heb ik niet zo’n last van die achtermistlampen, vind het wel prettig. Maar dat zal wel aan mij liggen haha.
Lol die BMW 750i op 221km/u.. Dat is best wel snel en onverantwoordelijk in die weersomstandigheden. Is trouwens dezelfde als autoblog getest heeft! Heb hem zelf ook al een keer in het echt gezien.
dit lijkt mij dan voornamelijk dat laatste geval van geen lampen aan.
ik snap niet dat bij zo’n audi bijv. alleen de verlichting aan de voorzijde brand. ik dacht dat als je de verlichting aan zet, dit altijd voor én achter is.

waar ik mij bij deze mist vooral aan erger, is dat bijna niemand weet hoe mistlampen werken, als ze al gebruikt worden.

het idee van mistlampen is dat ze onder de mist door schijnen, en je moet dus het dimlicht UIT zetten omdat die lampen op de mist schijnen wat gewoon een witte muur projecteerd..
@gijzert: Ik kan verkeerd zijn (zal het vanavond of morgen nog eens dubbelchecken), maar ik heb, denk ik, gemerkt dat de mistlichten van m’n Auris niet aangaan als mijn dimlichten gedoofd zijn..
@Revvji:
Je mistlichten aan de voorzijde mogen alleen aan bij zicht minder dan 200 meter en dan alleen in combinatie met stadslicht. In combinatie met dimlicht (de normale stand) is uit den boze. Achterzijde mag alleen aan bij zicht minder dan 50 meter (en ja dat is heel erg weinig). Iedereen die vandaag het mistlicht (ja één licht, twee is officieel verboden, of is dat ondertussen veranderd?) aan de achterzijde aanhad is bij wet strafbaar, het zicht vandaag was minimaal 200 meter op de stukken waar ik heb gereden.
@Revvji:

Als je de stadslichten aan hebt gaat t wel ;)
@gijzert: Gaat een beetje lastig als je bij sommie auto’s de mistlampen niet aan kan zetten als je geen dimlicht voert…
De knop moet op de dimlichtstand staan voordat je de knop naar je toe kunt halen om de mistlamp(en) aan te zetten ;)
Bij al mn Saabjes is de verlichting altijd aan. Geen gezeur dus! Wel scherp van Steph.
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik voer ook altijd dimlicht, zowel in de oude rammelbakjes, als ook in de BMW met automatische verlichting.
Wauw.. dat zijn van die ontwerp ‘foutjes’ waar je te laat achterkomt. Ben benieuwd wat voor oplossingen ze voor de toekomst kunnen bedenken..
Maar gaat er niet zoiets als een groene lamp op het dashboard branden zodra de verlichting wordt ontstoken? Uiteindelijk is de eindgebruiker toch wel de verantwoordelijke.. blind vertrouwen is nog altijd een beetje simpel in mijn ogen.
@ione: Verschilt per merk, bij de meeste merken gaat inderdaad een lampje in de tellers branden. Op de automatische stand bij BMW brandt er een lampje op de lichtschakelaar en lichten de tellers op. Bij Audi is het gissen of ze aan staan, geen lampje en tellers zijn onafhankelijk verlicht.
@ione: bij de BMW E60 modeljaar 2003-2007 bleef er een groen lampje bij de schakelaar branden, maar het licht staat in de automatische stand ook altijd aan, dus eigenlijk heeft het geen verschil met dimlicht voeren. De nieuwere versies geven aan als het licht aanstaat door een oranje verlicht dashbord en een groen lampje bij de schakelaar.
Had dit gisteren ook in een Renault, maar vandaag in een Kia gingen ze wel (automatisch) aan. Moet er wel bij zeggen dat de mist gisteren wat dikker was hier in de omgeving. Ik ben gewend om het te controleren (mede door mijn werk) dus had het bij de renault gelukkig snel door.

Andere kant van het verhaal: Laat dat mistachterlicht aub uit bij 50m+ zicht. :)
deze morgen amper mensen gezien die hun mistlicht achteraan aanhadden, het was pas als je dichterbij kwam dat je zag dat ze hun lichten aanhadden.

ook de oplegger van vrachtwagens heb ik nog nooit met mistlichten gezien!
hmmn goed dat jullie het zeggen want wij reden ook op automatisch met alleen leds
Bij mij gaan de lampen bij alleen mist ook niet aan, de sensor kan het inderdaad simpelweg niet registreren. Maar bij mist is het ook al snel wat donderder dan normaal en dan floepen de lampen wel gewoon aan. Maar goed, ik gok daar niet op, ik zet de mistlampen (voor) aan en dan gaat de rest van de verlichting automatisch mee aan en kan de schakelaar gewoon op automatisch blijve staan, dan vergeet je de volgende keer ook niet je lampen aan te zetten.
Vreemd van die “premium” merken om alleen voorlicht te laten branden. Achter is veel belangrijker!
@dotternetta: Dat is de dagrijverlichting, brandt enkel in stand ‘0’ of ‘auto’. Zodra dimlicht aan gaat doven/dimmen deze en gaat het dimlicht aan, inclusief de verlichting achter.
Dacht dat je altijd mistlichten moet opzetten bij mist.
Ik gebruik bij mist mijn ruitenwisser ook regelmatig, bij veel auto’s met lichtsensor gaat het dimlicht automatisch aan nadat je de ruitenwisser een paar keer achter elkaar bedient… (oa Citroën en Peugeot) Lijkt mij dat een nieuwe Audi of BMW die functie ook wel heeft?
@sjorsh: BMW wel, ook hele gevoelige lichtsensor, rij vaak al met dimlicht aan terwijl ik ze nog niet nodig acht. Audi volgensmij ook automatisch bij regen. Renault daarentegen niet, zijn licht- en regensensor niet gekoppeld. Vrij gevaarlijk, bij een regenbui overdag valt het zelf niet op dat de verlichting nog uit is.
@RoT___: Inderdaad, belachelijk dat ze daar geen link in gelegd hebben. Quality made ;)
@sjorsh: Er zijn wel meer dingen waar ik mij over verbaas bij dat ding:
– Geen comfort richtingaanwijzer
– Ruitbediening werkt enkel bij draaiende motor
– Handmatig ontgrendelen deactiveert keyless
– Geen indexfunctie bij iPod (lastig bij >1500 nummers)
– Na 10 sec verdwijnt een menu: bij naderen rotonde telefoonboek oproepen is na rotonde van voor af aan beginnen
Allemaal kleine dingetjes die toch afbreuk doen aan het geheel, het is verder namelijk een heerlijke auto (Laguna)
‘De afgelopen dagen is mistig in Nederland’? Schrijver mooi Nederlands gebruiken…;) Heet dat niet:’ De afgelopen dagen verliepen mistig in Nederland o.i.d.?
We noemen ze verkeers-zombies!
De verkeers-zombie kenmerkt zich aan het rechts-rijden tussen de mede-zombies een beetje slingerend onder het snelheidlimiet vooruit. Let op: De verkeerszombie kan dit ook links doen.

Dit individu heeft meestal geen idee dat deze in een auto zit, probeer hem dan ook niet te waarschuwen, want hij zal je dom en vol ongeloof aankijken of hij reageert er niet op.
Dit betekent dat de zombie zich niet aan het verkeer aan zal passen. (Een voorbeeld is de (mist)lampen niet aanzetten bij mist)

De verkeerszombie wordt vaak gekenmerkt aan kleine en veelal hoge auto’s met een eco-badge op de achterkant. Wees gewaarschuwd, want er zitten meer ontwikkelde zombies tussen die in staat zijn een grotere auto te berijden.
Sinds kort worden steeds meer zombie’s gesignaleerd met 90 stickers om mede-weggebruikers te besmetten.

Waarop reageren deze wel?:

Enkel rode remlichten : Indien deze aangaan trapt de zombie op de rem – ongeacht de afstand of snelheid.

Verdere reacties worden nog onderzocht.

Het enige wat u kan doen is deze zombie links proberen te passeren, zoniet 2 banen rechts van deze – en opletten dat deze niet plots van rijbaan wisselt tijdens het passeren.
@faalhaas: thumbs up ..
@lincoln: wanneer komt ab nou eindelijk s met duimpjes he..
’t zal wel weer aan mij liggen: vele zaken zoals automatische lichten zijn “hulpjes” MAW: de bestuurder draagt nog altijd de verantwoordelijkheid…
In audi’s (en waarschijnlijk ook andere merken) heb je een knop voor de mistlichten, als je te dom bent voor die aan te zetten tjah…mistlichten gaan nooit automatisch aan.
@jonathan: Goh, moet je eens in de Merc van m’n vader rijden. Zit toch echt geen knopje voor je mistlicht. Alleen voor je mistachterlicht is er een knopje. Intelligent light system noemen ze dat…
@FelixF: Uiteindelijk is je mistachterlicht een mistlicht ;)
Een van de redenen waarom de lichtschakelaar bij Audi’s altijd op automatisch staat is dat de verlichting anno 2011 nog steeds niet automatisch uit gaat. Vermoed dat Audi rijders er simpelweg niet aan denken om ze aan te zetten.

Ik prijs mij gelukkig met verlichting die automatisch uit gaat. Normaal heb ik ze op de automatische stand, met dit weer vind ik het wel zo lekker dat ze permanent branden. Geen omkijken naar.
Ook bij de BMW 740D waar ik dagelijks in rijd, schiet de verlichting niet aan bij mist.
Overigens is dit niet het enige wat mij opvalt, wat nog meer opvalt zijn al die debielen die bij meer dan 50 meter zicht toch met die hoerenlamp achterop aan rijden.

Nadat mensen hun theorie-examen hebben gehaald vergeten ze blijkbaar dit soort regels.
Ook gaat iedereen opeens 60(op een 80 weg) rijden als er ongeveer 100 meter zicht is.
@varln1991: dus jij wilt liever 120 rijden bij 100 meter zicht??? :?
@potver7: Bij 100m zicht en 120km/h kan je in ieder geval nog 3 seconden vooruit kijken dus het moet kunnen
DE BMW Group is het enige merk waarbij de DAG-verlicht aan staat OOK de achterlichten branden. (kentekenverlichting, en dashboardverlichting gaat branden wanneer dimlicht wordt ingeschakeld)

Er zijn merken zoals Ford (mondeo) en Toyoya waarbij de motor draait gelijk de dashboardverlichting gaat branden, al staat de verlichting uit, erg BIZAR. Zo heb je bestuurder altijd het idee dat je met de lichten aan rijdt.
De Dag verlichting is net zo “fel” als dimlicht om GEZIEN TE WORDEN, maar onvoldoende om zelf goed te kunnen zien.

De Automatische verlichting is niet geschikt voor NL, de Franse hebben dit uitgevonden. Het werkt perfect in zuid Europa.De reden dat de Franse dit hebben bedacht is vanwege de vele tunnels, zodra je de tunnel in rijdt springen de lampen aan.
Ook in Portugal, Spanje, Italie etc werkt dit perfect mede doordat de zon hoog staat en het snel donker wordt, gaan de lampen sneller aan. Het is een ander (zon)licht dan in NL.
Enkele jaren geleden als je met je lichten aan reed in zuid Europa begon iedereen te knipperen. Overdag kan je in dit soort landen heel goed kijken en heb je eigenlijk de verlichting niet nodig.
Maar als autofabrikant willen ze zoveel mogelijk dezelfde auto’s leveren door heel Europa heen.
Oa Volvo, BMW hebben al jaren het principe om je lichten op dimlicht te zetten en te houden, zodra je de motor uit zet gaan de lampen uit. Geen gekut met wel of geen verlichting. Altijd lekker laten branden.
bij onze X5 branden de achterlichten ook als de dagrijverlichting opstaat!
@Alexke: Precies de reden waarom ik de dagrijverlichting bij BMW uit zet, als ik het hele arsenaal aan verlichting aan wil hebben zet ik de dimlichten aan. Dagrijverlichting is prima, maar dan graag enkel voor.
Mijn auto heeft idd ook automatische verlichting, maar bij Renault zijn ze zo slim geweest om dat zodanig in te richten dat je in de auto-stand gewoon handmatig je licht aan kan doen. Bij motor-uit gaat dan ook het licht uit, bij motor-aan gaat het dan weer aan. Reuzehandig, ik rijd altijd met licht aan en kan het op die manier dus ook niet vergeten uit te zetten.
Ach ja, ik ken mensen die al 3(!) jaar in dezelfde auto rijden en nog niet weten hoe je de mistlampen aanzet.

Hoezo ignorant…
@potver7

Ik praat over een 80 weg, daar rijd ik geen 120(af en toe dan).
Zelfs bij 50 meter zicht kan je gewoon 80 rijden op een 80 weg.
Als je dat niet durft, of kan, ga je maar lekker op de parallelweg rijden ofzo.
Overigens gaan bij de 740D de achterlichten ook aan bij de dagrijverlichting, maar de koplampen branden slechts de angeleyes, die vind ik niet fel genoeg met de mist.
@potver7
Mijn Alfa Romeo 164 laat de lichten ook uit gaan als ik de motor uitzet, echter zet ik ze ook altijd handmatig uit, dit schijnt beter te zijn voor de levensduur van je accu.
Deze krijg het namelijk zwaarder te verduren bij de start als hij naast de auto ook de lampen nog aan moet zetten(heb het van horen en zeggen). ;)
@varln1991: Ik dacht juist eerder dat het slecht zou zijn voor de lampen. Deze krijgen bij het starten het zwaar te verduren omdat ze dan al branden. Verlichting die pas aan gaat zodra de motor gestart is is beter voor de levensduur van je lampen.
Ze moeten gewoon die hele automatisering verbieden. Als de mensen al te lui of te dom zijn om op tijd en stond hun lichten aan te leggen, dan moeten ze maar niet rijden…
@Esprit_de_Flandre: Wat ik zei; ik heb het van horen en zeggen, ik ben benieuwd naar de verdere reacties.
ik doe er alles aan om het Alfa’tje zoveel mogelijk te sparen. ;)
Wat een ellende ja… In mijn auto’s rij ik iig altijd met de verlichting aan. In mijn 960 kunnen ze gewoonweg niet uit. Ze schakelen met het contact op dimlicht, of ik hem nu op 0 of 2 heb staan. In de Caddy staat de schakelaar ook altijd op 2 en gaan ze vanzelf uit met het contact. De dagrijverlichting gebruik ik nooit…
Dank je voor de tip! Ik zal er in het vervolg op letten
Of gewoon altijd je lichten aanzetten? Deed ik wel altijd.
@Bobel: Juist, Mijn rij-instructrice zei altijd dat ik m’n lampen aan moest zetten, sindsdien eigenlijk altijd gedaan.
Zien en gezien worden, kleine moeite, groot plezier, enzovoort….
@varln1991: Mijn instructeur had ze juist op de automatische stand, vond verlichting overdag ook niet nodig (“als je iemand overdag niet ziet moet je naar de opticien”).
Mensen moeten er een keer zelf opletten.Luie audirijders!
Zelf verantwoording nemen.Standje verder draaien die knop
Dit komt omdat het voor de sensor voldoende licht is en de mist niet ‘ziet’, dus dagrijverlichting in plaats van dimlicht.

als de dagrijverlichting is ingeschakeld branden de lampen achter toch ook ? bij ”gewoon licht” krijg je namelijk het stadslicht, kenteken verlichting, en achter.. dimlicht is een standje verder.. voor zover ik weet.. en ik hoor dat inmiddels wel te weten xD
@dennisr:

Bij enkel dagrijverlichting branden de lampen achter niet…staat ook in t artikel bovenaan ;)
Sinds wanneer wordt je niet meer geleerd altijd gewoon met verlichting aan te rijden? Ook met (laagstaande) zon, regen, je bent altijd beter zichtbaar.

Dag rij verlichting en automatische verlichting horen bij de stompzinnigste gadgets van een auto die ik kan verzinnen. Ik kan er bv ook maar niet aan wennen dat auto’s die een tunnel in rijden opeens hun licht aan doen en daarna weer uit; als je erachter rijdt is intuitief de reactie dat ze remmen, als je er voor rijdt dat ze naar je seinen.

De optie van altijd licht aan en automatisch uit als je van contact haalt, dat is ideaal.
@BJ: Daarom zit er bovenin ook nog een horizontale streep, daar kan je onder andere aan zien dat iemand remt. Verlichting overdag is 9/10x niet nodig vind ik. Ik ben dus een van de velen die een lichtsensor heerlijk vind.
@RoT___: Oh joh, is die horizontale streep daarvoor?

Maareh… Je weet vast ook dat niet elke auto die heeft? Je geeft in ieder geval de typische reactie van iemand die idd met automatisch licht rijdt. Maar in the end is het volgens mij zo dat 90% van de weg gebruikers bij oplichtend rood licht in eerste instantie aan remmen denkt. Dat hoop ik tenminste… En dan hoef je echt niet in paniek opeens te remmen, maar je voet gaat toch bijna van het gas. Het is niet voor niets dat ze nu ook benadrukken het mist achterlicht niet overmatig te gebruiken, omdat dat ook de indruk van remmen wekt bij verkeerd gebruik.

En ja, je kan vinden dat licht overdag niet nodig is, maar volgens mij is daar voldoende onderzoek naar gedaan en wordt het je door de meeste rij-instructeurs aangeleerd. En zelfs als je daar niet in gelooft, dan snap ik niet waarom je het niet het voordeel van de twijfel geeft aangezien het echt helemaal nul extra moeite is…
@BJ: Als je een tunnel inrijdt achter iemand aan, en plots zie je ‘rood’ oplichten, dan denk ik toch in de eerste plaats aan lichten, en niet aan remmen. Kan je ook makkelijk zien aan de intensiteit van het licht. ik zie het probleem dus niet. Hoewel ik ook wel vaak met lichten aan rij, zeker in de sowieso al iets minder heldere wintermaanden…
@BJ: Het is mij niet aangeleerd om de verlichting aan te zetten, de lesauto was voorzien van een lichtsensor. Uiteraard heb ik gelezen dat de auto beter zichtbaar is met de verlichting aan, puur op de feiten gezien heb ik dan ook geen poot om op te staan. Blijft denk ik iets mentaals dat ik verlichting niet nodig vind.

De automatische stand gebruiken om te laten zien dat ik het heb is triest. Al geloof ik het meteen als je zegt dat er mensen zijn die hem daarom wel op die stand hebben.
@RoT___: Oh ja vergeten; aangezien ik absoluut geen voordeel zie van automatisch licht, verdenk ik de meeste gebruikers er van dat ze het wel cool vinden om te laten zien aan de medewegebruikers dat ze die optie hebben…
@BJ: ik heb een Volvo. Met lichtsensor! Die schakelt niet de lampen (die zijn altijd aan als je rijdt, zoals het hoort) maar de display van de radio (zwart op wit of andersom).
Mijn golf heeft nergens last van. Staan gewoon aan, maar die zet ze ook aan zodra de regensensor werkt omdat de voorruit nat is/wordt. Overigens ben je ook blind als je niet je eigen koplampschijnsel in de mist voor je neus ziet, maargoed…
Bij mijn nieuwe 5-serie gaan de lichten bij mist altijd automatisch aan. Ook bij laagstaande zon gaan ze automatisch aan. Systeem is iets geavanceerder dan alleen een lichtsensor denk ik. Als je een 5-serie met alleen corona,s aan in de mist ziet rijden staat de lichtschakelaar gewoon niet op A, maar op 0.
ik had er ook last van, halverwege de rit bleek dat de verlichting al een paar minuten uit stond! vandaar al die signalen ineens..

altijd licht aan zoals bij volvo is wat mij betreft het handigst, gewoon uit met het contact en weer aan als je instapt..
Bij mijn C4 gingen de lichten ook automatisch aan met die mist. maar dan scheelt het dus dat ik geen dagrijverlichting heb ;)
en mistlampen voor doe ik alleen aan als ik voorop rijd, anders heeft het niet zo heel veel zin, althans, ligt aan de dikte van de soep natuurlijk en de afstand tot je voorligger.
the-budel-guy via Android app
Wij hebben op de Audi laten instellen dat als de schakelaar op auto staat de achter lichten mee branden.
het valt bij mij op dat er heel veel idioten die hun verlichting savonds en met mist niet aanhebben, electrische autogebruikers zijn! ( Prius, civic hybrid, Insight )
@arashrsf: Nee, want dat kost energie. Zelfde voor het knipperlicht. Zaterdag weer een die het zo bont maakte, ook nog eens stevast met 110 op links…
Paniek hier weer met mist. Ik heb afgelopen dagen nog steeds geen mist meegemaakt wat het toestond om mistlampen te voeren. >50M zicht mistachterlicht anders niet. En GVD niet in de bebouwde kom! Dus al die huismoeders in je pinda opzouten met de K-lampen!
Voor werken mistlampen alleen met stadslicht, met dimlicht of zelfs groot licht krijg je een white-out.
Anyway het weer doet een dagje anders dan normaal en Nederland is in paniek, te triest voor woorden!
@911GT2: dat valt me ook op idd, een beetje mist en gelijk paniek, nu weet iedereen ineens niet meer wanneer de lampen wel en niet aan moeten..

Achter mistlamp = zicht minder dan 50 meter
Voor mistlamp = zicht minder dan 200 meter

dat ook weer opgelost, veel plezier morgen vroeg in de spits mist :D
@911GT2:
bij VAG is dat geregeld, als je verstralers aanzet gaat dimlicht auto uit.
Dat had ook op die jaren 80 BMW 3 series moeten zitten toen die nog standaad daar mee rond reden vroeger ( ;
Premium licht wat niet goed werkt dubbel fail.
Golf 6 xenon voor en led achter, hele dag rond gereden met stand op auto maar volgens mij brand bij mij in de stand auto altijd voor en achter (mijn xenon heeft voor geen dag/led).
iemand die weet hoe het zit of mot ik morgen gaan kijken ?
@yerrie:
Eigenlijk mot je eerst je xenon-lampen helemaal vervangen voor normale halogeen-lampen, want xenon-lampen zijn altijd te fel.
oja en voor brande het natuurlijk, dat doet het altijd ook met licht op klaar lichte dag, rij altijd met stand auto
Heeft niks met Audi te maken, puur met de bestuurder.
Gewoon je normale lichten aanzetten, zijn je Audi-Leds ook aan achterin;
@philipzuidijk

De LED’s van het type A6 C6 Avant staan altijd aan, alleen bij de dagrijverlichting kun je ze handmatig inschakelen,

En het mistachterlicht kan in 95% van de mistgevallen ook uit blijven. Ze zijn vaak zo vel dat je de afstand niet goed kan inschatten en doen gewoon pijn aan je ogen als je er dichtbij bent. Sommige idioten hebben zelfs 2 mistachterlichten waardoor je niet kan zien of iemand nou remt of niet.
Graag alleen mistachterlicht voeren bij minder zicht dan 50 meter.

Mistlicht voor heb ik niet zo’n moeite mee. Wettelijke gezien bij minder dan 200 meter zicht.
@KeesB:
De wet zegt wat anders:
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) Artikel 34
1.Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
2.Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.
—-
Er is dus geen afstand voor gebruik van het mistlicht aan de voorzijde gespecificeerd. Dat weet ik, maar gek genoeg zelfs de agent die me daar vorige week maandag in Deventer een waarschuwing voor gaf niet eens, hij bazelde wat over 50m.
Een dwaling van de EU (net als die 100 voor bussen toestaan) dat bij gebruik van dagrijlicht de lampen achter niet standaard mee branden. En natuurlijk een dwaling van de bestuurder van de (vaak asfalt kleurige) A6 dat ze dat niet eens in de gaten hebben dat ze slechts halfverlicht rond rijden. Er mag best nog wat meer software in auto’s: achterlampen altijd aan, licht aan als de ruitenwissers aan zijn. Mistachterlicht boven de 100 uitschakelen.
En ja hoor… Daar hebben we weer een prachtig voorbeeld van automatische techniek die veiligheid zou moeten brengen en gruwelijk faalt. Zoals ik liever een handbak heb dan een automaat en liever geen dode-hoek-waarschuwing, zo doe mij ook maar gewoon een knopje voor de misverlichting. En dan het liefst 2, één voor de voorkant en één voor achter!
de ellende is dat nieuwe auto’s 2 mistlichten achter voeren, wat tot schrikreacties leidt..
Ik heb op mijn Swift automatisme verlichting, instappen, starten licht aan.

Ik snap ook niet waarom automatische verlichting nodig is, wat is het probleem met altijd de verlichting aan?
Bestuurders worden steeds luier en dommer. Als ze een keer in een auto rijden waar niet alles automatisch gaat letten ze niet op de dode hoek (geen lampje of signaal dus ik kan opschuiven) en de verlichting.
Hierdoor zijn mensen ook steeds minder met het rijden en de weg bezig, op een lange rit val je bijna in slaap als je helemaal niets hoeft te doen.
Het wordt dan ook hoog tijd dat je verplicht dimlicht moet voeren – ook overdag. Althans I.I.G. op wegen waar geen fietsers zijn.
Een auto zonder licht zie je gewoon veel later aankomen. Het is gewoon onnodig onveilig om overdag je lichten UIT te laten.
Die verplichting is trouwens al een keer aangekondigd door de betreffende minister, maar wat later alsnog weer afgelast.
Bij mijn 207 staan de achterlichten altijd aan, zweedse instelling ofzo :O
Ja ik zag dit gisteren ook op de snelweg terug naar huis.nu ik dit lees valt het kwartje.
Ik vond het al zo raar waarom die mensen zonder ligt reden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).