Bijtelling EV gaat tóch naar 7 procent

Auteur: , 43 Reacties

Vorige week werd bekend dat er een kamermeerderheid was gevonden die akkoord ging met een 0%-bijtellingstarief voor auto's die maximaal 50 gram co2/km uitstoten. Is de emissie 51 gram of hoger, dan geldt minimaal 7% bijtelling. Om het makkelijk en overzichtelijk te houden gaan we het nu wéér anders doen. Snapt u het nog? Vast niet, daarom orde op zaken na de jump.

De nieuwste plannen houden in dat alleen Zero Emission Vehicles (ZEV’s -> Nissan Leaf, Peugeot iOn) tot 2014 0% bijtelling betalen. Krijgt je auto hulp van een verbrandingsmotor, dan betaal je, vanaf 2014, minimaal 7%. Dit tarief is vastgesteld voor een uitstoot van 1-50 gr/km (de Opel Ampera met 49 gr/km valt hier binnen). In 2012 en 2013 echter geldt voor deze laatste categorie een nihiltarief, gedurende 5 jaar. Schaf je dus op 1-1-2012 een Ampera aan, dan rij je hem tot 1-1-2017 met 0% bijtelling, daarna met 7% bijtelling (maar dan is je leaseperiode ook al wel afgelopen lijkt me).

Het 14%-tarief geldt voor diesels van 51-95 gr/km (alle kleine diesels met max 95 gram uitstoot vallen in deze categorie), en voor auto’s met benzinemotor van 51-110 gr/km (zoals de Fisker Karma, maar ook de Prius en menig klein driecilinder benzineauto’tje)

Per 1 juli 2012 worden de bovengrenzen van 95 (diesel) en 110 (benzine) gr/km naar beneden bijgesteld, vanaf 2012 wordt dit respectievelijk 91 en 102 gr/km. Vanaf 2015 gaat het verder omlaag naar 82 gr/km voor beide brandstofsoorten. Alles wat 82-110 gr/km uitstoot krijgt dan 20% bijtelling.

Qua tijdslijn kan je het volgende aanhouden:

Tot 1 januari 2014 betaal je 0% bijtelling voor auto’s met een uitstoot van <51 gr/km.
Tussen 1-1-2014 en 1-1-2016 betaal je 0% bijtelling voor een ZEV, 7% bijtelling voor een auto met een uitstoot van 1 t/m 50 gr/km, en 14% bijtelling voor het steeds kleiner wordende gebied hier boven.

Volgens ons klopt het zo redelijk, maar mocht je fouten spotten, schiet er dan vooral gaten in. Vooral in de periode 2012-2013 weten we nog niet 100% zeker wat er gaat gebeuren. Het leek ons in ieder geval een mooi moment om de zaken even op een rij te zetten, aangezien de plannen sinds gisteren redelijk definitief lijken. Eventuele fouten zullen worden aangepast in dit artikel.

Het wachten is nu alleen nog op het invoeren van een 3,5% tarief, en daarnaast een 9,73% tarief voor mensen die part time werken en pappa-dagen hebben. Of een 11,536% tarief voor lesbische vrouwen met een spraakgebrek die op maandag in de semi-publieke sector werken. Of het kan natuurlijk zijn dat nu dit redelijk duidelijk lijkt, de testmethoden volgende maand omgegooid gaan worden en we weer van voren af aan kunnen beginnen. U snapt het, wij worden een beetje moe van alle onduidelijkheid en politieke wispelturigheid. Bij deze een oproep aan Den Haag: gaarne orde op zaken!



43 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Net uit nieuwsgierigheid als belg eens gaan opzoeken wat de standaard BPM is.. klopt 45%??? Dus op een wagen van 30k komt er in NL nog eens 45% bovenop??? Euh, waarom komen jullie niet in opstand?
@upstream: Dan ben ik nieuwsgierig waarom jullie niet in opstand komen tegen die belachelijk slechte wegen :P. Vanaf het moment dat je de grens over rijdt wordt het bijna een uitdaging om alle kuilen en brokstukken te ontwijken.
@Vanquish:
In opstand tegen wie?
Of hebben ze al een regering?
@Hubert: +1
@Hubert: +1 :D
@Hubert: Gozer, Naise
http://www.youtube.com/watch?v=b-XhyLqC344
Ik heb 3 keer dubbel gelegen om die opmerking! ;)
@upstream: nou niet zo een twee drie 45%. Men gaat uit van een basis heffing van 19% daarna een correctie bedrag voor het soort brandstof dat u rijdt. En vervolgens komt er nog een CO2 heffing bij. Zo kunt u dus onder die 45% uitkomen maar ook ver boven.
@upstream: Wel 45% op de netto prijs, dus gerekend over de catalogusprijs exclusief btw. Praktisch is 20-25% van de consumentenprijs BPM. Voor autos onder een co2 grens (meeste hybrides en zeer zuinige autos) is dat dan ineens 0%.
Omdat de rest hier in Nederland wel goed gerelegd is.
@Hubert: lol
@Hubert: Niet overdrijven he?!
gerelegd = geregeld
Pats! Boem! :)
zolang ik geen nieuwe auto kan kopen heb ik andere dingen om me druk om te maken.
nou is het wel weer zo dat ik door die hele BPM shit geen nieuwe auto kan betalen (beetje kip en ei verhaal dus)

ik heb een tijdje in de US gewerkt en daar kochten we gewoon een grand cherokee voor 38K, dat ding kost hier 80K euro. kortom, autorijden moet je niet willen in nederland.
@wimbers:

Zolang je de auto niet leased hoef je je eigen geen zorgen te maken ;-)
@jack_abarth:

Wel op blijven letten, heeft niet zozeer met leasing van doen, maar met auto v/d zaak.
Wat is ’t verschil? Mijn vorige auto van de zaak was ook gewoon een leasebak hoor :)
@sir_smokalot:

Je kunt op prive een auto leasen, en dan heb je geen bijtelling.
@sir_smokalot: Niet elke auto van de zaak hoeft een leaseauto te zijn he! De auto kan ook gekocht zijn door het bedrijf. Lease is gewoon een vorm van huren of aanschaffen (lening, financial lease).
Nog een leuke: de Camaro ZL1 cabrio kost iets meer dan 45.000 dollar (!). Werd gisteren bekend. Maar goed, dat verhaal van die prijzen kennen we zo onderhand wel..
Krijg je geld als je auto op co2 rijdt, en zuurstof uitstoot?
@faalhaas: als je met een een boom wilt rijden…
En dan afvragen waarom de autoverkopen in Nederland dalen! De regels veranderen voldurend, waarom zou iemand het nu riskeren om een nieuwe auto aan te schaffen?
@consumptieverplicht: Inderdaad. Ze moeten maar eens een wet maken dat zulke grappen minstens 5 jaar van tevoren besloten moet worden. Ze verzieken gewoon de hele automarkt met dat elke maand de regels veranderen.
@consumptieverplicht:
Heb het zojuist gedaan en optimaal gebruik gemaakt van de regels zoals ze nu zijn : Diesel zonder BPM en de komende 2 jaar geen wegenbelasting.
Dus om nu te zeggen dat je risico loopt….
@consumptieverplicht:
En trouwens, in NL zijn de dalingen nog lang niet zo groot als in de rest van de EU.
Dus daar kan het niet aan liggen…
@Hubert: In Duitsland is de verkoop anders nog gestegen. Dat is een aanzienlijk deel van ‘de rest’ van Europe. De veranderingen van regels is niet de hoofdreden van de daling, maar draagt allesbehalve bij.
Daarnaast is alleen verkoopcijfers niet zaligmakend. De grote lijn van ons auto(belasting)beleid heeft geleid tot een stijging van de verkoop van kleine auto’s en daling van verkoop van grote auto’s. Helaas maakt de auto industrie alleen weinig winst of kleine auto’s. Deze beleidsveranderingen hebben toch vrij ernstige gevolgen.
@consumptieverplicht: Heus niet dat daar een daling van de autoverkopen door veroorzaakt wordt. Heb je de krant de afgelopen 2 jaar gelezen? Niet bepaald ideaal economisch klimaat voor grote uitgaven.
@consumptieverplicht: in het onderwijs doen ze zoiets om de 2 jaar.
Het zal allemaal wel; als je als schraper hier een avond op stuk wil slaan om het uit te zoeken moet je dat natuurlijk zeker doen, want het levert absoluut geld op. Maar ik wil toch de leukste auto voor het lease budget dat ik heb en dat zijn toch altijd 25% bijtellingsauto’s, dus ik stop die tijd wel in uitzoeken wat de beste combi is van looks, euro/pk verhouding en weggligging… :-)
Is er nu ook al iets bekend over de MRB-vrijstelling voor oldtimers? Ik las ergens dat de PVV dit terug wilde draaien in ruil voor steun aan bovengenoemd belastinplan.
Oldtimers worden nu v.a. 30 jaar belastingvrij. Dit was 25 jr.
Dus de kamermeerderheid is het er mee eens dat we nóg meer moeten betalen? Fijn! Dadelijk koop je een auto voor 20k en moet je uiteindelijk 40k betalen. Volksverhuizing naar duitsland!!!!
heel nederland gaat naar de tering, dat was inmiddels al even duidelijk.. Even sparen en dan richting de USA of iets dergelijks denk ik!
@sebasjuhh:

Ja want daar zit je goed op het moment….
@jack_abarth: Australie is een stuk beter voor goed verdienende. ;)
@autogek123:

Alleen in de Australië moet jij vooraf al werk zien te regelen. Wordt je ontslagen moet je binnen 3 maanden alsnog op rotten.
Tenzij je je eigen kan voorzien met aardig wat geld, dan natuurlijk niet.
Was wel logisch, dat de bijtelling toch weer gaat stijgen, want het zou toch nooit kunnen, 0% bijtelling. Als heel veel mensen in NL dan elektrisch gaan rijden, loopt de regering veel inkomsten mis, en die zijn toch wel nodig om NL draaiend te houden. Ook al zouden ze 0% bijtelling altijd zo houden, dan zouden andere belastingen weer stijgen. Het geld moet ergens vandaan komen.
@masterstig: Precies. Tijden veranderen en dus de regels ook. Iedereen die altijd klaagt over onbetrouwbare overheid; draai het eens om en ga er gewoon vanuit dat een nieuwe regering = nieuwe ronde. Geniet van het voordeel zolang je het hebt, maar reken er op dat het tijdelijk is. Het is makkelijker om daar zelf rekening mee te houden en op te anticiperen, dan te klagen over veranderende omstandigheden.
@BJ: Het nieuwe denken ;)
Handig enzo. 7% over een veel duurdere auto is nog steeds heel veel. Dus waarom niet een goedkopere benzineslurpert nemen? Scheelt in de bijtelling en in de leasekosten.
Wordt rijden dus toch nog leuk.
Klein foutje (volgens mij): ‘…die maximaal 50 gram uitstoten’ moet zijn ‘…die maximaal 49 gram uitstoten’. Een auto met 50 gram uitstoot valt volgens mij namelijk niet onder de 0% bijtelling.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).