Bijtelling na 1 juli 2012

Auteur: , 33 Reacties

Zoals bekend (& anders weet je het nu) wijzigen de regels voor bijtelling de komende jaren regelmatig. De grenzen voor CO2 uitstoot voor de 14% en 20% bijtellers zijn per 1 juli naar beneden bijgesteld. De hamvraag: ben ik nu de l#l?

Ja en nee. Ja, als je je zinnen hebt gezet op net dat ene model wat straks buiten het potje pist. De Lexus GS450h is zo’n voorbeeld, tot 1 juli kwamen bepaalde uitvoeringen in aanmerking voor 20% bijtelling, na 1 juli moet er voor alle varianten 25% worden bijgeteld. De Audi A4 & A5 op benzine, de leukere BMW 1-series (lees de 120d, 118i handbak), alle 3-series (behalve de 320d EDE) en de Opel Insignia benzine springen allemaal van 20 naar 25 procent bijtelling.

Gelukkig waren er leasemaatschappijen en auto-importeurs die de reddende hand boden: door nog snel wat auto’s op kenteken te zetten en ergens te stallen kunnen leaserijders wiens contract de komende maanden afloopt straks nog fiscaalvriendelijk rondrijden. Het RDW had het er maar druk mee: op vrijdag 29 juni (vlak voor deadline dus) werden 16.098 nieuwe kentekens aangevraagd. De gehele maand (!) juni 2011 werden er 50.499 auto’s geregistreerd. Juni 2012 zorgde voor een explosie met 52% groei voor een totaal aan registraties van 76.945 auto’s.

Maar goed dat geheel terzijde, hamvraag is: Wat als ik nu nog binnen afzienbare tijd een nieuwe leaseauto moet uitzoeken?

Belangrijk is om te weten wat de nieuwe grenzen zijn:

14% bijtelling tot maximaal 102 gram/km CO2-uitstoot (benzine) en maximaal 91 gram (diesel)
20% bijtelling tot maximaal 132 gram/km CO2-uitstoot (benzine) en maximaal 114 gram (diesel).

De woorden benzine en diesel bovenin zijn klikbaar, op Autowiki kun je zoeken welke auto’s na 1 juli 2012 ook nog voor 14% of 20% bijtelling in aanmerking komen. Voorlopig nog keuze genoeg, zelfs Aston Martin heeft een 20% bijteller in het assortiment.

0% bijtelling na 1 juli 2012
Die regels veranderen niet (voorlopig dan toch, want je weet natuurlijk nooit welke kant de politieke wind op gaat waaien). Goed nieuws dus, want er komen steeds meer auto’s op de markt die minder dan 51 gram C02 uitstoten. Behalve de volledige elektrische auto’s met een beperkte range bieden de Opel Ampera, Chevrolet Volt, Toyota Prius Plug-in Hybrid en de Volvo V60 Plug-in Hybrid het beste van twee werelden. Nul procent bijtelling en toch een range van minimaal 500 km en geen afhankelijkheid van een laadpaal. We kunnen overigens nog veel meer plug-in hybrides verwachten, Audi kondigde al een plug-in hybride variant van de A3 aan en dan zou het zo maar kunnen zijn dat ook de Golf, Rapid, Toledo etc ook geëlektrificeerd gaan worden. Op het overzicht van de 0% bijtellers vind je bijvoorbeeld straks ook de Tesla Model S.

14% en 20% bijtelling na 1 juli 2012
Via Autowiki.nl zijn nog diverse interessante auto’s te vinden die in aanmerking komen voor lagere bijtellingsklasses. Veel nieuwe auto’s die deze zomer op de markt komen zijn weer net iets zuiniger en daarmee fiscaal vriendelijker (denk aan de Audi A3, Volvo V40, etc). Toch blijft het opletten: per 1 januari 2013 worden de grenzen wéér aangescherpt (en in de jaren erna ook iedere keer per 1 januari). Aangezien leasemaatschappijen over het algemeen na halverwege november geen auto’s meer op kenteken plegen te zetten, is het zaak om er nu toch nog zo snel mogelijk bij te zijn. De grenzen gaan per 1 januari 2013 rap naar beneden: 14%-categorie benzine gaat van 102 gram/km omlaag naar 95, diesel gaat naar 88 gram. Bij de 20%-categorie gaat voor benzine de grens van 132 gram/km omlaag naar 124 en voor diesel naar 112 gram. Op tijd bestellen dus, die nieuwe leasebak.



33 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Dit is wel keihard afrekenen met de wannabe-ers a.k.a privé leaserijders.
‘Juni 2012 zorgde voor een explosie met 76% groei voor een totaal aan registraties van 70.254 auto’s’ Waarom op tijd bestellen er is toch genoeg aanbod.
@bempi: waarom is dat nou weer wannabe? deze mensen gaan bijtelling betalen, er zijn er ook genoeg die een KM administratie bij elkaar klussen om er zo onderuit te komen (en toch prive rijden). Dat zijn de wannabe’s.
@RudyV:

In mijn ogen zijn leaserijders altijd wannabe.
gedwongenleaser
@bempi: je bent genomineerd voor: ‘meest bekrompen en zinloze opmerking 2012’.
@gedwongenleaser: bel maar als ik heb gewonnen en nee ik kom niet als ik een afgeragte leasebak cadeau krijg … LOL !!!
gedwongenleaser
@bempi: ik zal er persoonlijk op toezien dat het een mooie dikke auto wordt. Aan je leeftijd te zien ben je natuurlijk al heel wat gewend en neem je met minder dan een 5 (uit de BMW of Audi stal, om het even) geen genoegen. Lol.
@bempi:
Lekker afzeiken op iets wat je niet hebt.

Jaloers.nl
@bempi: Mensen als jij zijn de wannabe.. pure afgunst dat jij geen leasewagen (en dus de voordelen) kan genieten..
Ja, schaamteloos heb ik van de regels gebruik gemaakt! Megane besteld zoals half nederland… Like a schraper
…die trouwens ook nu nog gewoon in de 14% zit.. Maar dat terzijde.

Schraper style all the way
@baasbas: gewoon slim, ouwe schraper die je bent ! ;-)
@baasbas: en een nieuwe iPad erbij gekregen?
@tprius: Ja dat was een leuke verrassing.. Heb niks gezegd, krijg zo een leuk cadeau voor mijn vrouw… Ook nog ongeveer op onze trouwdag

* pom pom pom *

Je bent een schraper of niet natuurlijk 8-)
En ik wil iedereen bedanken voor het betalen van mijn BPM en wegenbelasting!!!
@thespecialist:
Ik zal zuinig zijn op jullie asfalt.
@thespecialist: :lol: Graag gedaan hoor ! Maar net als in de familie Corleone geschiedde…ooit mag JIJ je gaan bewijzen (op verzoek) ;-)
20% versie van de Laguna (dCi110) laten staan en gegaan voor de 25% (dCi150). Schuive me da geld!
@RoT___: een Laguna kun je beter altijd laten staan.
@kraakensmaak: Eigenlijk vind ik de Laguna de mooiste Renault, maarja ik weet niet hoe rijd…
@kickass: Rijdt prima, heerlijke comfortabele reiswagen. Zelfs op 18″ blijft het in België aangenaam vertoeven.
Haha! En een XC90 D5 is nu gewoon 8k goedkoper vergeleken met vorige week!
Rij zakelijke in m’n BMW met kilometerregistratie en daarnaast klein goedkoop karretje voor prive erbij. Daaag bijtelling :)
@VeniVidiVici: Je mag dan in je bmw in de file aansluiten, maar in het weekend en savonds mag je er alleen maar naar kijken en echt rijden in een kut bak. Betaal dan gewoon bijtelling
@Joerek: Het hangt er ook vanaf hoe ‘strikt / moeilijk’ je baas is. Stel je dat maar max 12K km per jaar ‘prive’ mag rijden en/of een ‘eigen bedrage’ moet lappen voor ‘prive gebruik’, inclusief KM administratie i.v.m. de tankpas; dan kun je beter niet prive de leasebak rijden.

Omgekeerd; ik betaal ‘graag’ m’n bijtelling, zodat ik 24/7 onvoorwaardelijk ook prive in een lekkere bak kan rijden met tankpas en nooit gezeur aan m’n hoofd (onderhoud, verzekeringen, geen KM-registratie, etc.).

Het blijft altijd een afweging en links of rechtsom melken ze je als automobilist toch wel uit.
Is de Cygnet geen 14% bijteller?

Off topic: Zag daar nou als volgauto bij de Tour een XF Sportbreak?
Ja, team Sky
Autoblog wat maak je me nou? Dit is een serieus en helder artikel ;)
Ja we staan er zelf ook van te kijken. Zeker even een lucide moment op de redactie…
Ach ja, het importeren van een mooie bak uit Duitsland blijft gelukkig zeer interessant ;)
@autoimporterenduitsland: Bedankt voor de tip, zal op google eens zoeken naar een bedrijf die me daar bij kan helpen..
@autoimporterenduitsland: Met die relatief verlaagde bijtelling wordt het alleen maar minder interessant toch, omdat de verschillen kleiner worden
Is hier iemand bekend met een extra 19% belasting over woon-werk verkeer kilometers voor uitsluitend zakelijke rijders en 2,7% voor de lease rijders die ook bijtelling betalen? Dit percentage komt boven op je bijtelling. Kreeg deze week daar een interne memo over. Begrijp er niet zo heel veel van.
@haag: Gaan we lollig doen? Dit slaat nergens op. 19% belasting? Bijtelling met 2.7% omhoog? Naar 27,7% of 2.7% meer betalen dus 25.675%?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).