Bijzondere BMW E30: Luchjenbroers Sport Touring

Auteur: , 57 Reacties

Een 2-deurs BMW E30 Touring? Bestaat dat? Jazeker! En het is nog een puur Nederlands project ook! Voordat BMW ook maar op het idee gekomen was om een 3 Serie Touring te bouwen besloten 2 broers uit Emmen om het gewoon te doen, maar dan wel eentje met 2 deuren. Een zeer bijzondere auto met een zeer bijzonder verhaal kan je wel stellen.

Toen BMW in 1982 de 2e generatie 3 Serie presenteerde kwamen de broers Henk en Henny Luchjenbroers op het idee om hier een station van te maken. Een beetje zoals de (geflopte) BMW 2002 Touring uit de jaren ’70. Ze liepen al langer rond met het idee en dachten eerst aan een 5 Serie, maar uiteindelijk werd besloten om de nieuwe E30 als basis te nemen.

Eind ’82 kregen ze een gloednieuwe E30 320i tot hun beschikking en daar werd meteen de schaar ingezet. Begin 1983 was de eerste Luchjenbroers Sport Touring gereed. Je zou het een shooting brake kunnen noemen of een Touring Coupe, maar het ziet er in elk geval verdraaid leuk uit.

Uiteraard moest de auto nog wel gekeurd worden de RDW, maar dat was geen enkel probleem. Er waren namelijk de nodige verstevigingen aangebracht om problemen te voorkomen. De ombouw was zelfs zo goed dat de Nederlandse BMW importeur haar goedkeuring aan het project gaf en er voor zorgde dat de originele fabrieksgarantie behouden bleef.

Luchjenbroers Sport Combi duo

De achterklep is afkomstig van een Volkswagen Golf en de lange zijruiten zijn speciaal op maat gemaakt. Ook kreeg Luchjenbroers voor hun eerste auto een bodykit en velgen cadeau van BBS. Het allereerste exemplaar staat nog steeds in de showroom van het schadebedrijf van de broers. Op de teller staat iets minder dan 5.400 kilometer.

In totaal heeft Luchjenbroers 4 exemplaren gebouwd voor verschillende liefhebbers. De vraag was vele malen groter, maar voor de broers had dit project nou eenmaal niet de hoogste prioriteit. Ze hadden al een eigen schade- en carrosseriebedrijf en auto’s op “grote” schaal gaan ombouwen is dan wel eventjes andere koek. De prijs voor zo’n ombouw? Dat was destijds 15.000 gulden, maar dan moest je nog wel zelf een E30 aanleveren.

Het feit dat BMW in 1987 zelf met een (4-deurs) E30 Touring kwam zal er ongetwijfeld ook voor gezorgd hebben dat de aandacht voor dit model wat verslapte.

We hebben ook nog de originele folder voor jullie kunnen achterhalen: deel 1 & deel 2. Tot slot hieronder nog wat informatie over de 4 verschillende exemplaren die destijds gebouwd zijn.

#001 – 320i (Zilver)
Staat nog steeds bij de firma Luchjenbroers in de showroom.
Luchjenbroers Sport Combi 001

#002 – 316i (blauw)
Reed rond in Nederland (kenteken NT-18-PT), maar bevind zich nu in Duitsland als het goed is.
Luchjenbroers Sport Combi

#003 – 316i (wit)
Schijnt zich nog in Nederland te bevinden en heeft als kenteken (KT-10-TN) en is als enige voorzien van dakrails.
Luchjenbroers Sport Combi 003

#004 – ??? (wit)
Dit is het enige rechtsgestuurde exemplaar dat gebouwd is.
Luchjenbroers Sport Combi RHD

Wie weet komt BMW ooit zelf nog eens met een 2-deurs Touring variant van de 3 Serie. We weten immers allemaal dat de shooting brake momenteel bezig is met een revival. En geruchten over een M3 Shooting Brake doken enkele jaren geleden nog op. Het zou dus zomaar kunnen. (bronnen: e30-talk.com, hosteurope.de, bmwdriversdays.nl & collaverglas.net)



57 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Mooi ding die #001

Wel jammer van de golf achterklep, er was toch al wel eerder een BMW touring gemaakt? gebruik die klep dan..
@dennisr:
Die hadden we vroeger bij de OCA, dat waren meer fastbacks.
Met die klep kan je geen shooting-break maken.
@dennisr: duik jij de geschiedenisboekjes nog maar even in.

Van de 3 en 5 Serie sowieso niet.
Alleen de 2002 Touring.
@robbie: blijkt idd een 7 serie te zijn die ik in gedachten had..
@dennisr: een officiële 7 Serie Touring? Die heeft nooit bestaan.
@robbie: ooh zullen wel nepperds zijn dan, ik heb niks gezegd! :)
@eklasse: die had ik ook idd..
@eklasse: je maakt een grapje hoop ik? BMW heeft in 1987 de 3 Serie E30 Touring geïntroduceerd.

Er is dus wel degelijke een officiële E30 Touring.
@robbie: Ik bedoelde de 3 door Luchjenbroers.
@robbie: Oja, en check de staat van #003. Mocht die er nog staan.. Het BMW gedeelte is nog redelijk goed; het Golf gedeelte iets minder.
@dennisr: ja idd jammer van de achterklep. Valt wel op bij de witte BMW dat er op de auto geen roest zit en de achterklep behoorlijk weg aan het rotten is.
Leuk verhaal over leuke auto’s. chapeau.
Mercedes letten jullie ff op, dit is nou een shooting- break.
@jrk68: hoezo? vindt je dit niet mooi?
http://stwot.motortrend.com/files/2012/06/Mercedes-Benz-CLS-Shooting-Brake-front-three-quarter-motion-view-623x389.jpg
@bbroek:
Dat is een combi/ stationcar geen shooting-break zoals de marketingboys van Mercedes je willen doen geloven.
Als lifestyle combi (ook z’n marketing kreet) vind ik hem zeker mooi.
@jrk68: wij hebben thuis een shooting break magnetron..

of was het nou een combi magnetron?.. hmm..
@dennisr:
Is het een duitse magnetron?
@jrk68: ja volgens mij zelfs een merk dat al tijdens de wereld oorlog is op gebouwd, namelijk een Bau-knecht..
@dennisr:
Het kan dan ook nog een variant, T-model, touring of caravan zijn.
Geef het beestje maar een naam joh.
@dennisr: Rofl dennisr, dit doe ik met je bau-knecht: http://www.youtube.com/watch?v=iF8OTtChJn8
@dennisr: Een shooting break magnetron! Handig als je vlees nog spartelt.
@jrk68: Als je een 4 deurs sedan als 4 deurs coupe kunt verkopen is 4 deurs shooting brake voor een krappe stationwagen echt geen probleem.
@mashell:
Dat is inderdaad de wondere wereld van marketing.
Ik ben nog van het oude stempel en doe niet mee met die onzin.
Nu heb ik de ruimte niet meer nodig maar ik vind die cls sb wel een hele mooie auto.
Het staat een ieder gelukkig vrij om zijn eigen opvatting te hebben.
Zo heb ik niks met suv’s en die verkopen ook goed.
@jrk68: Gelukkig noemden ze hem toen gewoon een sport combi in de folder. Toch raar dat je vorige week nog een felle discussie had met iemand dat de 2 deurs 3-serie destijds gewoon een sedan was en absoluut geen coupe, maar dat je een afgeleide 3-deurs wel met alle gemak een shooting brake kunt noemen. Puur om de CLS weer even te kunnen noemen. Het door jou gehate fanboy gedrag begint bij jezelf behoorlijk op hate-boy gedrag te lijken. Word een volwassen ouwe!

Oja, hier de grondlegger aller shooting brakes. Speciaal voor jou:

De Lotus Kadett:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f4/Opel_Kadett_D_Kombi_3_door_DK_Utrecht.jpg/800px-Opel_Kadett_D_Kombi_3_door_DK_Utrecht.jpg
@eklasse: Opel logo.. is het dan wel Lotus?
@dennisr: Nee, het is geeneens een Lotus. Ben alleen Shootingbrake discussies beu.
@eklasse:
Als er Lotus op het kenteken staat zoals bij de Omega wel.
Voor die discussie over de 2 deur E30 verwijs ik je graag naar de literatuur uit die tijd, of check ff regel 3 over de E30 op wiki.
Die rode is trouwens een D Kadett caravan.
Ga ik nu door voor de magnetron?
@jrk68: 2 deurs sedan toch? Verder kom ik niet.
@eklasse:
Klopt dat beweerde ik ook, of zoals @hupke toen zij een coach.
Ik heb even geen zin om op te zoeken wie het een coupé noemde.
@jrk68 & @eklasse hier hebben we nog een moderne shooting brake ;)

http://static.autojunk.nl/pictures/2012/0811/142352/image_01.jpg
@eklasse: Een oom van mij heeft nog zo’n Kadett D gehad. In donker bruin. En een oud-oom van mij had ooit zo een, in beige:
http://fc06.deviantart.net/fs71/i/2010/183/9/2/Kadett_C_Caravan_by_Mechanicman.jpg

Van de Kadett E is ook nog zo’n 3-deurs station gemaakt:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b1/Opel_Kadett_Kombi_front_20071212.jpg

Die BMW deed me overigens meteen denken aan deze, met net zo’n langwerpige achterste zijruit als de BMW:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/12/Ford_Escort_3_3_door_wagon_Pza_Venezia.jpg
@eklasse: Volledig mee eens; dat hate-boy gedrag kots ik ook uit.
Heb bij zijn dochter in de klas gezeten op het IVA. Leuke meid! Gave auto’s ook, ze vertelde er wel eens over. Die BBS ed. is wel erg cool.
@E34M5Touring: zowiezo zijn bijna alle meiden die het IVA doen wel leuk… Ik spreek uit ervaring :lol:
de 003 heeft jaren rond gereden in Lelystad. Foto is genomen op het gildenhof nadat hij daar een helepoos heeft staan weg rotten na een slecht gerepareerd schade gevalletje.
Leuke manier om van je schade auto’s af te komen…
Shooting break op basis van het huidige model zou idd niet verkeerd zijn.
Toch is de E28 Schulz mooier :D Maar is ook geen 3 deurs…
http://cdn.stanceworks.com/wp-content/uploads/2012/06/e28-wagon-schultz-rear-end-tail.jpg
@RobinM: Of Oldenhof:

http://smotra.ru/data/img/users_imgs/20004/sm_users_img-44997.jpg
@eklasse: Op die witte (#003) zat ook een sticker van Oldenhof.

Blijkbaar via hun verkocht.
@robbie: http://www.cs-zone.com/model/E28-Schulz-Kombi.htm
@eklasse: thnx! Zal het hele verhaal eens een keertje op mijn gemak doorlezen ;)
Meer van zulke onderwerpen! Super dit!
Waarschijnlijk dat je dit bij baur ook nog wel had kunnen krijgen als je ze eens lief aankeek of het juiste bedrag noemde.
Die waren ook handig met bmw’s.
Das toch een 3-deurs? Geen 2-deurs
whahahahaha .. 15.000 gulden ..
daar kocht je toen een dik aangeklede Mini voor ..

“de vraag was veel groter dan de 4 gebouwde exemplaren” ..
yeah right ..
geloof je het zelf ??
Leuke wagens waar ik het bestaan niet vanaf wist. De hele shooting brake discussie, och op hetzelfde niveau als “premium” zo ongeveer.
Who cares?
Als voorganger kunnen we de MGB Berlinetta nog een keer de revue laten passeren; een MGB GT (shooting brake?????) avant-la-lettre, gebouwd op geheel eigen intiatief door de Brusselaar Jacques Coune.

Min of meer hetzelfde lot beschoren als deze BMW’s, de fabrikant kwam zelf met een model op de markt, in het geval van Coune kan het nog zelfs zo zijn dat de Britten het kunstje van hem afgekeken hebben.

Hier de link naar Jacques Coene :
http://www.amazoncoune.be/
This is relevant to my interests.
Nog een vergeten shooting break:
http://www.citroen-gs.nl/picture/1gsser3.jpg
@Pallas: wow wat een lang raam
Het is lang geleden dat ik zomaar schreef “Ik wil er ééntje!”, maar hierop kàn je toch moeilijk anders?! :’D
Is er alweer drie jaar voorbij gevlogen…
Ach hij staat lekker in de loods.
@dennesshi: je hebt hem dus nog wel? Nog plannen om er iets mee te gaan doen op (korte) termijn?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).