Bijzondere klassieker: Mercedes-Benz 600 Coupé (C100)

Auteur: , 70 Reacties

De legendarische Mercedes-Benz 600 (W100) aka Grosser is natuurlijk bij iedereen bekend, maar wist je ook dat er naast de reguliere variant, Pullman en Landaulet ook nog een 2-deurs Coupé bestond?

De Landaulet is met 59 exemplaren al redelijk bijzonder te noemen, maar van de 600 Coupé (C100) zijn slechts drie exemplaren gebouwd, of eigenlijk maar twee. Mercedes heeft zelf twee exemplaren gebouwd in 1965 waarvan er eentje bestemd was voor Dr. Rudolf Uhlenhaut toen hij met pensioen ging. Uhlenhaut was een belangrijke engineer voor Mercedes en dus was een bijzonder cadeau wel op zijn plaats. Een derde exemplaar is gebouwd door Karl Middelhauve and Associates op basis van een 600 SWB.

Ten opzicht van de reguliere 600 heeft de coupe maar 2 deuren en ook de wielbasis is een stukje korter gemaakt. Daarnaast zijn op de voorschermen luchtrooster aangebracht die doen denken aan de 300SL.

Onder de motorkap ligt nog steeds de bekende 6.3 liter V8 met 250 pk.

Mercedes-Benz 600 Coupé (C100) 1965

Mercedes-Benz 600 Coupé (C100) 1965



70 reacties

Prachtige klassieker, achteraan heeft ie alleen wat te veel overhang waardoor hij een beetje uit proporties is.
@560pkferrari: Kunnen er 3 lijken in. Ideaal voor een avondje stappen.
@highperformance: ik neem altijd een kettingzaag mee, kunnen makkelijk 10 in de kofferbak
@betonstaal: Ja oké, maar ik heb niet zo’n rubbermat in de kofferbak. En zonder wordt het nogal rommelig. Ik heb gewoon 4 van deze auto’s. Kan ik 12 kwijt in totaal…
@highperformance: Zijn er maar 3 van gemaakt ;)
@stefan82: die andere is de cabrio…..
“pffff, red ik het hier mee”
Prachtig!
Je moet er van houden.
Ik vind het werkelijk een prachtige auto.
@BmwMPower: Helemaal mee eens… :) Wat een fraai apparaat !!
wat een wagen! prachtig! wat een ruimte zal je hebben binnenin!
Eignlijk voorganger van de maybach Xenatec Coupé soort van , wel een van de mooiste mercedesen ooit in mijn ogen de 600
pure klasse …
Prachtig echt premium ,en nou een foto van een Audi uit die tijd :mrgreen:
@norge: hahaha beetje aan het trollen maar van mij mag het=)
@norge:

een 30 jaar oudere Horch is toch echt effe een stukje priemiejummer ..
@lincoln: Nee ,want die mist drie ringen….
DE Eindbaas!
prachtige wagen!! gewoon sprakeloos
alle ingredienten van Amerikaanse 65er middenklasser ..

o.k. dan .. die zagen er dan niet zo ouwe opoe uit ..
I want that in my life.
james125 via iPad app
Prachtig! Lange motorkap, en lange kofferklep, erg laag ook!
Mooie wagen!
mooie wagen, voor wat meer overhang nodig voor de proporties..
Echt een beauty!
Wat een korte neus zeg! Ik ken niet veel van klassiekers maar ziet er toch wel goed uit
Als ik idolen zou hebben zou Rudolf Uhlenhaut er zeker eentje zijn.

Over de auto, leuk ding, bijzondere klassieker maar niet aan mij besteed.
Tja, schiet me maar af, maar ik vind ’t een ontzettend lelijk hok. Het is net een door de Russen nageaapte Amerikaanse auto, maar dan door Duitsers gebouwd. Ik lust ‘m niet.
Je bent niet de enige… Alleen die grille vind k wel wat hebben.
@Klassiekerrally: Ja dat vind ik ook, ondanks dat ik een liefhebber ben van classic cars. Een coupe hoort naar mijn mening stroomlijn te hebben en geen vierkant blok te zijn.
Kijk maar eens naar de BMW 3200cs uit hetzelfde tijdperk, dat is gewoon een schitterende auto! http://www.autowp.ru/pictures/bmw/3200_cs/autowp.ru_bmw_3200_cs_coupe_11.jpg
@DonEmilio: wauw, schitterende BMW!
@DonEmilio: Als je die mooi vindt dan zou ik ook even kijken naar de BMW 507: http://en.wikipedia.org/wiki/File:BMW_507_1.JPG
@broodje_aap: Ja die is ook prachtig. Jammer dat er zo weinig van zijn gebouwd.
Is 2 deurs coupé niet een beetje dubbelop??
@mclarenmercedes: tegenwoordig niet meer..
@mclarenmercedes:

nope .. een 4deurs coupe dan weer wel ..
@lincoln: Haha nee, dat kan gewoon eigenlijk niet. Mr er komen wel mooie auto;s uit voort :)
@mclarenmercedes:

PLEONASM, n. An army of words escorting a corporal of thought.
@Hupke: +1
Ben benieuwd hoeveel die nu zou opbrengen. Denk rond de miljoen euro.
Superieure auto, wauw! Alle 600’s beschikken over een hydraulisch systeem dat de hele auto aandrijft, stoelen, ramen, etc. Toch stukken meer premium dan een elektromotor. Bestaan ze nog? 3 stuks kunnen natuurlijk makkelijk verloren gaan.
Deze 600 coupé is voor de dictator die zelfs zijn bodyguards en chauffeur wil ontvluchten? Begrijpelijk dat er maar drie van zijn gebouwd.
Het dak had wel iets lager gemogen.
Wat een beauty. Ik wist niet dat er ook een coupe gebouwd was.
Maar eigenlijk herhaalt de autogeschiedenis zich. De 600 was het duurste in die tijd wat je kon krijgen op autogebied. Het was ook het meeste geavanceerde en het meest luxe van dat moment. Rolls Royce haalde bij lange na niet die klasse. En toch verkocht de 600 niet zo goed. De auto was te duur en ook niet onderscheidend genoeg.
En wat zien we nu? Juist, het merendeel verklaart deze auto als klassieker en ook als prachtig en dergelijke.
Hetzelfde gebeurt bij de Maybach. Die auto is de absolute top van wat er te krijgen valt(viel). Luxer en beter in alle opzichten ten opzichte van de concurrent(RR en Bentley). En wat lees je dan onder een bericht waarin het overlijden van Maybach(RIP) wordt aangekondigt? Negatieve reacties en keiharde oordelen. En over 30 jaar verklaart bijna iedereen de Maybach als geslaagd en mooi. Ach, er is niets nieuws onder de zon. Dat wisten ze 5000 jaar geleden al.
@mercs: Als je gaat kijken waar Maybach en Rolls Royce zich nu bevinden, dan is het wel andere koek.
Blijven trouwens lelijke wagens, die Maybachs.
@BmwMPower: Want, waarom is dat andere koek? Vroeger was dat ook voor de rijke der aarde. Alleen de aller rijkste kochten een 600, zoals diverse presidenten maar ook Elvis Presley en John Lennon.
De tegenwoordige RR en Maybach is dat ook!
Over 20 jaar vindt praktisch iedereen de Maybach een mooie auto, let op mijn woorden!
@mercs: Wat de 600 betreft, daar zijn we het over eens. Prachtapparaat. Mooi automobiel.
Nu naar Rolls Royce en Maybach. Ook de rijksten kopen deze auto’s, alhoewel de laatste niet meer. Maybach is failliet.

Er werd per Maybach €330.000,- verlies gemaakt, Aston Martin wou niet samen werken met een altijd al kwakkelend bedrijf. De rijke klanten kunnen niet meer terecht in Duitsland voor een superluxe limousine.
Waar gaan al deze rijken nu naar toe? Naar Rolls Royce (dan wel Bentley??)
Rolls Royce is al die tijd al een maatstaf geweest. Ze hebben tientallen jaren een lijn van luxe modellen gehad. Maybach kwam na 2000 een keer op de proppen zetten, niet veel van geworden. Modellen zijn niet verfraaid en zien er saai uit.

Mercedes komt met de nieuwe S-Klasse. De reeks zal nog uitgebreider worden. Ga er wel vanuit dat er kennis/techniek van Maybach in de nieuwe S komt.
@BmwMPower: Maybach is niet failliet. Daarnaast heeft het ook geen 330000 euro verlies gedraaid per model. Zie interview met een topman bij AW-journaal.
Je kan niet meer terecht in DLD? RR is van BMW en Bentley is VAG. Er zit dus weinig Brits aan.
RR is een zekere zin de maatstaf dat het tot de verbeelding spreekt. Het spreekt aan, heeft een opvallend design met elegantie. Maar als het om techniek gaat maakte Maybach gehakt van RR en Bentley. De luxe, de techniek hadden beide “britten” niet. Dus wat dat betreft is Maybach de maatstaf geweest.
Modellen zijn niet verfraaid? Dat is een mening. Ik vind de Bentley Arnage oerlelijk en toch wordt die redelijk verkocht. Juist, het heeft historie en is daarom meer verantwoord. Maybach had dat veel minder, maar veel journalisten waar het over eens, dit is absoluut de top van de autoindustrie. Zie ook bijvoorbeedl Top Gear.
@mercs: Zo BMWmpower is behoorlijk uitgeluld.
@mercs:
“Maar als het om techniek gaat maakte Maybach gehakt van RR en Bentley. De luxe, de techniek hadden beide “britten” niet. Dus wat dat betreft is Maybach de maatstaf geweest.”
Is dit v.w.b. de Rolls-Royce nou een staaltje van wishful thinking? Waar baseer je dat op? Ik ben werkelijk zeer benieuwd.
@9000cse: Dit heeft niets met wishfull thinking te maken. Ik doe daar niet aan, al had ik wel gehoopt dat Maybach wat meer respect had gehad.
Overigens zeg ik niet dat RR slecht is, absoluut niet. Het is een klasse auto.
Maar waarom is Maybach de maatstaf geweest. We praten over een auto die bijna ongewijzigd 10 jaar is geproduceerd. Die is eerder geïntroduceerd dan de Phantom. Verder heeft Maybach veel meer uitvoeringen gebracht dan bijvoorbeeld RR deed met de Phantom. De Ghost is geen concurrent van Maybach, de Ghost is 2 ton goedkoper(in Nederland). Maar er zijn dingen op de Maybach toegepast die RR nog steeds niet heeft, we praten over 2002. Bijvoorbeeld een electrisch schuif kanteldak, gecombineerd met zonnepanelen. Daarnaast kan dat “dakraam” van kleur veranderen. Verder heeft de kleinste Maybach, de 57, meer vermogen en veeeeeeeeel meer koppel(280nm) dan de RR Phantom. Daarnaast halen ze dat uit een kleinere motor(5,5L vs 6,7L) . Heeft een beter wegligging en een kleinere draaicirkel. Verder kan er meer bagage mee in de 57 en is er meer ruimte voor de inzittende. Terwijl de RR op alle fronten groter is, met uitzondering van de wielbasis. Over luxe gesproken: de RR heeft geen Keyless Entry. Verder kan je Maybach meer soorten hout krijgen voor het interieur, meer soorten bekleding enzovoort. De afwerking is beter, de achterpassagiers hebben meer vertier mogelijkheden enzovoort! Moet ik nog verder gaan?
Ik ben trouwens niet het enige die dat zegt: http://www.youtube.com/watch?v=bfbi6fq7q1M
Dat is precies hetzelfde wat ik zeg. Het beste wat er te krijgen was, is een Maybach. Alleen de RR heeft meer uistraling en is klassieker.
@mercs:
Gezien je gebruikersnaam mag ik alvast concluderen, dat je voorkeur natuurlijk zal uitgaan naar de Maybach. Daar is natuurlijk niets mis mee. Maar om nu te beweren, dat de Maybach vanwege ’n schuifdak, ’n kleinere draaicirkel, ’n grotere laadruimte, ’n keyless entrysysteem en wat meer entertainmentknopjes gehakt maakt van RR, vind ik schromelijk overdreven.
En verder is de Phantom sinds zijn introductie óók practisch ongewijzigd, zijn er “af fabriek” een “standaard”-uitvoering, een EWB, een coupe en een cabrio-versie. Voor wat betreft het aantal soorten hout voor het interieur en de leersoorten zou ik niet durven beweren, dat Maybach daarvan meer mogelijkheden te bieden had. Ga maar eens kijken bij de Bespoke-divisie van RR. Daarvan wordt gezegd, dat bijna niets onmogelijk is. Maar dat zal bij Maybach niet veel anders zijn geweest.
En wat de rijkwaliteiten betreft: Neem in overweging, dat dit soort automobielen zijn gecreëerd om snel, met de hoogste vormen van comfort en het maximum aan representativiteit van A naar B te worden gereden. Welke van de twee daarvan de grootste cylinderinhoud heeft, het hoogste koppel of de hoogste topsnelheid is van academische waarde. Ze zijn in ieder geval nooit als “scheurijzers” bedoeld.
En laten we wel wezen: In deze prijsklasse gaat het de klant om de subjectieve beoordeling van wat hij/zij het meest representatief vindt. En daarvan heeft het merendeel van het koperspubliek de voorkeur gegeven aan de RR.
Volgens jouw mening zouden de kopers daardoor de kwaliteiten van de Maybach ondergewaardeerd hebben. Maar ja, zelfs als dat zo zou zijn, waarom is het dan niet gelukt om marketingtechnisch van die kenmerken gebruik te maken en aldus te zorgen voor aanmerkelijk betere verkoopresultaten? Mogelijk zou je dan tot de conclusie kunnen komen, dat de Maybach een te goede automobiel was. ;)
@9000cse: Je mag inderdaad concluderen aan de hand van mijn gebruikersnaam dat ik Mercedesfan ben en dan natuurlijk ook Maybach een warm hart toe draag.
Toch is dat niet van toepassing in deze discussie, aangezien ik zelf als eerste auto een BMW heb, waar ik ontzettend content mee ben. En nogmaals ik zeg niet dat de RR slecht is, ik zeg alleen dat Maybach beter is.
In het F-segment gaat het om de kleine verschillen, dat is dus de klasse van de 7 serie en de s-klasse. De ene is 99% de ander zo mogelijk 100%. In het hoogste segment praat je over verschillen van 99,9% en 100%. Om maar aan te geven waarover we praten. Daarom noem ik die relatief pietluttige dingen. Er zijn meerdere versies geweest van de RR. Van de maybach is er een 57, 57s, 62, 62s en landaulet geweest. Er zijn nog meer studiemodellen geweest alleen door het tegenvallende succes is dat nooit doorgezet.
In dit segment gaat het om de details, ik zei het al eerder. Een RR is niet slecht, maar de Maybach heeft het net wat beter voor elkaar. Zie ook die video.
En volgens mij geef je indirect ook wel toe dat Maybach de betere auto is, alleen daar redt je het niet mee. Je moet historie en uitstraling hebben, en daarmee representief zijn zoals jij verwoordt. En ik heb het al 100x gezegd, de RR heeft meer uitstraling en meer uniciteit, ook al zijn er meer geproduceerd. Die Maybach was zo ontzettend goed, alles klopte, niks is te gek, alleen de naam en het uiterlijk spreken niet aan. Mercedes heeft niet voor niets de slogan “the best or nothing”. De techniek is te perfect, maar in deze klasse interesseert dat niet zo. De Maybach was sneller en confortabeler. Die auto’s zijn niet gemaakt om honderdduizende kilometers te maken en dus zijn zulke prestaties minder van belang. Ze moeten representatief zijn. En waarom de marketing afdeling er niet in geslaagd is? Well, je kan een kromme steel niet 100% rechtbuigen. Een auto die niet voldoende representatief is, die verkoopt gewoon minder. En Maybach heeft gewoon hoog ingezet op kwaliteit en minder uitstraling, terwijl dat laatste belangrijker is dan het eerste. Het zit allemaal in de naam en in de historie. Als ik Rolls Royce zeg op een verjaardagsfeestje dan weet men gelijk wat ik bedoel, als ik Maybach zeg dan denkt me niet aan de duurste auto’s der aarde. Want Maybach was zo mogelijk nog duurder dan RR.
Het is alleen zo jammer dat deze auto zo weinig respect krijgt. Dat verdient deze perfecte auto niet. Over 20 jaar heeft iedereen het nog over deze auto, dat die zo goed was en zo tijdloos. En zo kom ik bij mijn eerste punt. De 600 kreeg precies hetzelfde commentaar en nu lees ik overal dat het zo’n mooie auto is. Toch is er geen winst aan gemaakt en was ook in die tijd deze auto het duurste en luxeste wat je kon krijgen. Hetzelfde zal gebeuren met Maybach. Over 20 jaar heeft iedereen het over deze auto als luxeste en duurste wat er te krijgen viel. Bij reacties op AutoBlog 2.0 lees ik dan dat het zo’n mooie auto is, terwijl nu deze auto oneerbiedig wordt uitgescholden en vernederd. Jammer, maar a si es la vida.
@BmwMPower: Aston Martin is zelf een kwakkelend bedrijf, het heeft zelden winst gemaakt. Dat Aston Martin nog bestaat komt enkel door de Bond Films. Over een kwakkelend bedrijf gesproken!
@mercs: dus als je 1-2 auto’s voor een film maakt, pak em beet eens per drie jaar, dan kun je blijven bestaan? Wat een lulkoek!
@porsche928:
AM is commercieël gezien nooit een hoogvlieger geweest. (vooral de laatste 40 jaar niet meer)
Ze teren op een hoop heritage en weten telkens weer een partij te vinden die ze van een bak geld wil voorzien.
@porsche928: Wat trek jij nu voor conclusies? Dat heb ik toch niet gezegd, leer nu eens lezen. Ik zeg alleen omdat Aston Martin zo nauw verbonden is met JB, dat ze daar hun bestaansrecht van hebben. Meermalen is AM op het randje van faillisement geweest. Met de hulp van een Bondfilm werd de naamsbekendheid en de cultstatus vergroot, wat weer goed was voor de verkopen. Door die films is AM tot de verbeelding gaan spreken en wilden mensen die auto hebben.
Deze is echt tof!
Ik zie dit heel graag. De beste reclame voor MB is belastingvrij (NL) en zie je nog bizar veel in t dagelijkse straatbeeld. Alleen VW speelt dat klaar naast MB.
Ik zou al mijn redelijk snelle auto’s direct inruilen om met zo’n bak te kunnen rijden!!! Weg stress, weg dagelijkse sleur en genieten maar!!! Maar waarschijnlijk is ie te duur voor mij… Ik ken een gast die zijn grootste hobby oude klassieke mercedessen is, hij maakt ze op en zo, ben ik toch wel jaloers op.
@Volvo_440_turbo: De prijzen variëren van 80000 euro tot exemplaren van over een miljoen. In de VS kan je ze wat goedkoper krijgen, maar daar zijn ze veelal verneukt en in slechte staat.
@mercs:

Maw, dat begint al e… blijven sparen dus :D
Lekker dikke sloep, mooi is die niet echt, maar wel status. die bmw coupé van een stukje hierboven is daarentegen echt wél prachtig!
Heb er in me leven een hoop 600s gezien maar deze coup niet,dit is ook de enige auto geweest die geen prijskaartje had
Nieuwe droomauto erbij. Tering wat vet… Jammer dat er maar 2/3 van zijn, en al zouden er meer zijn, waren ze nog steeds een paar ton boven m’n budget gok ik :-D
@E320cdi: of een miljoentje;)
@E320cdi: Nou er zijn ook nog leuke betaalbare coupe’s uit de sixties zoals deze.
http://www.youtube.com/watch?v=0QJjUdYiCnM
Nooit geweten dat deze bestond! Vind dit overigens de leukste stukjes hier…keep up the good work!
Geweldig ding maar hij is wel wat laag staat niet bij de auto.
@norge
een HoRcH is inderdaad heel mooi, gewoon voor de grap een keer 853 sport cabriolet, 930, 670, 855 of 853 special roadster intikken. Ze zijn echt prachtig, en er is geen uitmelkerij maar alleen klassieke stijl.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).