Een BMW in de overgang, willen we die hebben? Ja, die willen we hebben.
BMW introduceerde de E90 3 Serie bijna 9 jaar geleden. Een auto die fors groeide ten opzichte van de voorganger en zelfs nog steeds nieuw te krijgen is als coupé en cabrio. Dat maakt de BMW 3 Serie erg aantrekkelijk als je niet de afschrijving maar wel de nieuwe auto wil kopen.
De BMW 3 Serie E90 in het kort
Bijna 9 jaar geleden, maart 2005, introduceert BMW de dan hagelnieuwe E90 3 Serie sedan. Een auto niet veel kleiner dan de net uit productie zijnde 5 Serie E39. In de fabriek is BMW al vanaf december 2004 bezig met het produceren van de E90 3 Serie. Kort na de sedan volgt de introductie van de touring, een jaar later komt de coupé (2006) en nog een jaar later de cabrio (2007). Dat wordt BMW’s eerste cabrio met een ‘hard’ klapdak.
Motoren in de eerste serie E90’s (en E91: touring) zijn overgenomen uit de vorige generatie 3 Serie. BMW vervangt de zescilinder (E46) in de 320i voor een viercilinder (E90). Verder staan er kort na de release een 318i, 325i, 330i, 318d, 320d en 330d klaar. Vermogens lopen uiteen van 122 pk in de eenvoudigste viercilinder turbodiesel tot 258 pk in de 3.0 zescilinder benzine. Alle modellen krijgen een handgeschakelde zesversnellingsbak of 6 versnellingen automaat mee.
In 2007 herziet BMW het motorenaanbod in de 3 Serie E90, dan rijden er dus ook een coupe en cabrio rond. Tegen het einde van de zomer toont BMW zelfs een splinternieuwe M3. Bij de ‘gewone’ modellen vervangt BMW in 2007 de 2,5 liter 218 pk/250 Nm zescilinder in de 325i voor een 3,0 liter zescilinder met gelijk vermogen en 270 Nm koppel. Dezelfde 3 liter produceert nu 272 pk als ‘330i’. Dat model wordt echter overtroffen door een nieuwe generatie zescilinders met turbo. Vanaf 2007 is er ook een 335i leverbaar met 306pk. Klinkt iets minder, maar gaat veel harder vooruit.
Vanaf 2007 is er ook een BMW 316i te koop, met een 1,6 liter in plaats van 2,0 liter (318i) viercilinder. Diesels zijn allemaal door een nieuwe serie motorblokken vervangen. Van 2 liter, 143 pk 318d tot 3 liter 286 pk 335d. In 2009 komt daar een 2 liter 116 pk 316d bij.
Ongeblazen zescilinders zijn wat de E90 3 Serie onderscheidt van zijn opvolger. Een 325i en 330i die met een onmiskenbaar geluid gretig naar hogere toerentallen klimmen bij een juiste stand van het gaspedaal. Daarnaast zijn er een ruim aantal viercilinders (benzine, zonder turbo) en turbodiesels om uit te kiezen.
Als occasion
Lang niet alle modellen zijn tweedehands even interessant. Bouwjaar en kilometerstand bepalen de prijs, maar ook opties en een duidelijk betere afwerking en materiaalgebruik op duurdere uitvoeringen. Een eerste lichting instapper met stoffen interieur kan verschrikkelijk uitgeleefd en daarmee goedkoop zijn. Een topmodel kan er prachtig bij staan en door een hoge kilometerstand toch betaalbaar zijn. Natuurlijk brengen duurdere uitvoeringen en vooral motoren ook hogere lasten met zich mee.
Gelukkig is het aanbod gebruikte BMW 3 Series van 2005 tot nu groot. Ruim 2.000 staan er in Nederland te koop aangeboden. Veel aanbod en dus ruime keus. Genoeg om kritisch te zijn op een nieuw scheurijzer. Eentje met onderhoudshistorie, een leuke kleur en luxe interieur. Zit er een vaag verhaal bij, over de laatste eigenaar wiens boekjes toevallig door de hond waren opgegeten? Ren, kijk niet meer om en loop weg.
Naast het vinden van een uitvoering die je het best bevalt bestaan er een aantal bijzondere E90 uitvoeringen om rekening mee te houden. Natuurlijk de M3, verkrijgbaar als coupé, cabrio en sedan. Voorzien van een 4.0 V8 met 420 pk. Weinig voelt zo gaaf als vol accelereren met deze auto’s. Ze liggen verschrikkelijk strak op de weg, zijn compleet uitgerust, prima iedere dag te gebruiken, maar kosten en verbruiken veel. Vanafprijzen voor de BMW M3 E92: €20.000,-. Minder snel maar net zo bijzonder: de BMW 320si. In 2006 heeft BMW 2600 van deze bijzondere viercilinders gemaakt. Dit was een homologatieversie voor het WTCC. Het 2 liter N45 motorblok is aangepast, trekt verder door in de toeren en produceert maximaal 173 pk. Versnellingen liggen dichter bij elkaar, het onderstel is scherper afgesteld en standaard staat de 320si op 18 inch lichtmetaal. Dat blok is overigens heel kwetsbaar als de kleppen niet op tijd worden gesteld.
Liever een station, cabrio of diesel? Er staan nu ongeveer 600 diesels te koop, veel stations maar ook cabrio’s. Zwart is de meest voorkomende kleur. Ruim de helft van alle E90 occasions is van Xenon voorzien, slechts een tiende heeft opties zoals een open- of panoramadak. Gemiddeld ziet men sportstoelen ook als een welkome optie bij E90 occasions. De meeste E90’s verwisselen voor €13.000 (2005) tot €40.000 (2012) van eigenaar. Cabrio’s zijn duurder; €26.000 tot €47.000 maar niet ouder dan 6 jaar.
Aandachtspunten
Natuurlijk kan er ook een hele boel stuk aan een E90. BMW’s hebben een redelijke naam hoog te houden, zijn vrij degelijk maar absoluut niet onfeilbaar. Van kapotte turbo’s tot distributiekettingen en verstopte tankontluchting, er kan een hoop mis gaan. Rij je een duur merk dan zijn reparaties ook duur. Zorg je echter goed voor de BMW dan behoeft die weinig reparaties. Daarom is een volledige en kloppende onderhoudshistorie zo belangrijk. Omdat turbo’s langer heel blijven met regelmatig verse olie. Het is nuttig te weten of de vorige eigenaar ooit problemen heeft gehad met de uitlaatgasrecirculatie (EGR). Wellicht zijn er grote reparaties uitgevoerd in het verleden.
Swirl-kleppen is iets waar BMW-rijders wat zenuwachtig van kunnen worden. Kleppen in het inlaatspruitstuk die de luchtstroom kunnen veranderen. Met name aanwezig, opnieuw, bij diesels. Net zoals de EGR-klep kunnen swirl-kleppen flink vervuilen. Dat kan lang door gaan, zo lang dat de kleppen vast gaan zitten, afbreken en in de motor terecht komen met schade aan zuigers, cilinderkoppen en turbo’s tot gevolg. Het probleem trad bij de E46 3-serie regelmatig op, de E90 is al veel beter, maar helemaal verholpen was het probleem niet. Een specialist kan de swirl-flaps verwijderen, BMW kan ook nieuwe monteren.
Wees scherp op bandenslijtage. Binnenste schouders kunnen het met name bij sportonderstellen op de achteras zwaar hebben. Een band die er van buiten af goed uitziet kan van binnen kaalgesleten zijn. Let ook goed op het functioneren van de koppeling. E90’s gebruiken een ‘vertragingsklep’ in de koppeling. Als deze klep slecht is grijpt de koppeling niet lekker aan of kan deze schokken. Door het ontbreken van de motortemperatuur op het dashboard wordt dikwijls de thermostaat vergeten. Zowel de motor- als egr-thermostaat zijn belangrijke onderdelen voor een soepele loop en lange levensduur.
Tot zover bekende technische mankementen. Verder kan een E90 interieur hard slijten. Kijk of de kleur nog origineel is en gebruik het interieur ook om de getoonde kilometerstand te ‘bevestigen’. Standaard hebben E90’s eigenlijk altijd runflat banden. Deze presteren bij lange na niet zo goed als een fatsoenlijke set sportrubber. Auto’s waar al normale banden met eventueel een plaksetje of thuiskomer bij zitten kunnen interessant zijn.
Conclusie
Eenmaal het besluit genomen een BMW 3 Serie E90 te kopen? Bepaal dan binnen welk budget de auto moet passen en aan welke eisen de auto moet voldoen. Een M3 touring bestaat helaas niet. Snelheid en ruimte biedt een 335i touring echter wel. Hetzelfde geldt voor een 335d, welke interessant wordt als het jaarlijks kilometrage hoog ligt. Instappen in een 3 Serie E90 kan relatief voordelig. Vanaf €9000,- staan ze klaar. Als je echt lef hebt? Zoek dan een witte, bijzonderder dan de zoveelste grijze of zwarte E90 en ook met metallic lak verkrijgbaar.
Hoge kilometerstanden hoeven voor een E90 geen probleem te zijn. Opnieuw geldt dat dit valt of staat met het onderhoud. Mits voorzien van af en toe een nieuwe turbo, de goede thermostaat, sterke vertragingsklep in de koppeling en goede ontluchtingsslangetjes bij de brandstoftank kunnen motor en versnellingsbak honderden duizenden kilometers mee. Kies er eentje met of zonder M-onderstel, monteer een set goede banden en geniet van het rijden. Zoek hier verder naar de BMW 3-serie occasions.
75 reacties
Zelf zou ik het wel weten. Een 335i E92 is waar ik voor ga sparen. Het klinkt in dat geval niet eens minder dan een 330i, de 335i klinkt standaard al heerlijk. Met een Performance uitlaat issie al helemaal lekker! Blijft een prachtige wagen zo’n E92. Maatje van mij heeft een 340pk 730Nm 335d, een 1M rijdt hem niet kwijt!
Dat is het regelmatig onderhoud,
Sommige denk van het kan allemaal wel, ja dan gaat het naar de knoppe.
Heb er ook een paar gehad en in de familie ook , niks geen problemen.
In de garage kom ik ze ook vaak genoeg tegen , met niet alteveel problemen.
@De rest, dingen die ik ben tegen gekomen zijn injectoren, bobines die het begeven en problemen met de ECU op de benzinemodellen. De dieselmotoren zijn helemaal een ramp met falende turbo’s, de kleppen in het inlaatspruitstuk die al genoemd zijn, problemen met de thermostaat. Daarnaast moet de roetfilter relatief vaak vervangen worden en die zijn prijzig.
De versnellingsbakken zijn over het algemeen vrij solide trouwens.
Ik noem geen namen; rufctr01, jrk etc etc, de internetbazen natuurlijk.
“dar mag je blij mee zijn”
“ben de enige dat geen problemen hebt”
“met problemen kapen”
…en nog vele andere spelfouten die mijn dochter van 2,5 al niet meer maakt.
Logisch dat je dan een 3e-handse BMW rijdt met 260K km’s op de teller, waarschijnlijk gekocht in Duitsland van een louche handelaar…
Hou toch op met je gehuil over Audi of onderbouw gewoon iets…daar kunnen we tenminste iets mee!
Leer eerst eens Nederlands kerel alvorens van deze nutteloze reacties te geven.
Je papa zal wel een BMW rijden maar voordat jij zover bent, eerst je middelbare school goed afronden jochie…besteed liever daar je tijd ipv blije reactie hier te plaatsen. Dan kun je als je groot bent wellicht ooit je eigen, echte ervaringen delen hier.
Tot dan!
http://www.autoblog.nl/top-10-automerken-met-de-meeste-motorproblemen
Waar rook is, is meestal ook vuur….
Respect voor grootmacht BMW!
Goed om te weten, ik ken de e39 enkel uit de tijd dat hij nieuw was (geen kraakjes en rammellellingen dus) vind het wel een enorm mooie wagen.
En mijn ervaring is dat des te langer je terug gaat in de tijd, des te beter de kwaliteit van de interieurs was.
Blijkbaar ben ik dus mis.
Da’s wel serieus een mindere, hoeveel KM’s heeft dat blok?
Want dat zou toch niet mogen.
Verder blijft ie natuurijk wel heel erg fijn rijden….
We zijn nu (nog even) april 2013, het is dus maar net 8 jaar geleden…
Dat ligt helemaal aan wat voor eisen je aan je auto stelt. Hij kiest voor bedrijfszekerheid.
Zelf ben ik dol op oude meuk en neem het risico op dure reparaties voor lief, niets heeft immers het eeuwige leven.
Je weet immers nooit hoe de vorige eigenaar ermee gereden heeft. Een complete onderhoudshistorie verteld je niet of de vorige eigenaar hem koud op zijn staart getrapt heeft.
Is het zo erg crisis dat we de BTW en de BPM tegenwoordig niet meer meerekenen?
8 jaar + 2 maanden bedoel je?
Is het misschien een handige aanrader om in de nabije toekomst iets te schrijven over de E46 of de W203? Dat zijn immers wel de wagens die je als eerste auto redelijk betaalbaar en realistisch zijn ;)
Mijn koppeling “stotterd” , vooral bij vochtig weer. Hellingproef kun je vergeten. Platen/drukgroep/vliegwiel zijn al 2 keer vervangen, maar probleem blijft.
Suggesties zijn meer dan welkom :)