BMW 320i EfficientDynamics Edition – 20% bijtelling

Auteur: , 70 Reacties

Je kon er op wachten. Ook voor de nieuwe generatie 3 Series knalt BMW er weer een EfficientDynamics Edition (EDE) in. De 320d had al een versie met 20% bijtelling, maar voor wie geen diesel-leaseslet wenst is er nu de 320i EDE.

Waar draait het in een notendop om bij de EDE’s? Knijpen. Het vermogen wordt geknepen, de uitstoot wordt geknepen, maar hiermee ook de prijs en het bijtellingsregime. En dat is het bestaansrecht van de EDE, die er in de nieuwe 3 Serie nu zowel in benzine- als dieseluitmonstering is.

Laat je door de naam niet voor de gek houden, onder de kap ligt gewoon een 1.6’je. Een 1.6’je dat er dankzij de Twinpower-turbo-technologie echter wel 170 pk en 250 Nm koppel uit weet te hoesten. Lang leve de drukvulling. De uitstoot van het blokje bedraagt (op papier) 124 gram/km, en dit is precies genoeg om tot 1 januari 2014 in de 20%-bijtellingscategorie te vallen.

Heb je na de aanschaf geen zin om nog ecologisch verantwoord bezig te zijn, dan brengt deze 320 (met handgeschakelde zesbak) je desgewenst van 0-100 in 7,6 seconden. Mensen met grootlicht van de linkerbaan duwen kan ook, want de topsnelheid ligt op 230 km/u. Tegen de tijd dat je dit rijdt blaas je meer CO2’s de lucht in dan 10 Toyota Prii (hoewel..), maar wie kan dat wat schelen, je 20% bijtelling hou je toch.

Het gemiddelde verbruik van de 320i EfficientDynamics Edition ligt op 5,3 l/100 km. Dankzij al deze zuinigheid, en de belastingvoordelen die dit met zich meebrengt, kan BMW de auto hier voor 35.990 euro in de markt zetten. Let wel, dat is inclusief 21% BTW. Vooralsnog gaat het alleen om de F30 (sedan). Of, en wanneer er een F31 (Touring) volgt kon BMW Nederland nog niet zeggen.

Afbeelding: 316i Luxury Line (verzin hier een set Aero-wielen bij). Foto’s van de 320i EDE volgen.



70 reacties

bij de foto moest ik als eerst denken aan een 7 serie :P
@the-budel-guy: Ja, dit lijkt wel een L (verlengde), de achterruiten zijn behoorlijk groot.
Die zijn er overigens wel in China.
@kaasboerin: De verlengde versie kun je herkennen aan het extra sierstripje bij de hofmeisterknik. Wat er overigens totaal niet uit ziet.

OT: nette prestaties. 7,6 sec naar de 100 is meer dan genoeg.
Kon dat niet sneller komen?
De huidige F30 dieselaars zullen dit niet zo leuk vinden denk ik.
@kaasboerin: BMW komt altijd eerst met minder populaire modellen. Zie het als een “nieuw-model-heffing”. De lease toppers en instappers komen altijd later, zoals als nu ook weer de station later komt..
Ben normaal niet zo’n bmw fan maar dit vind ik toch wel n mooie kar
Waar is de tijd gebleven dat 170 pk de top versie was in plaats van de geknepen eco editie? Dit lijkt wel een eco pk wedloop. :P
@vali1992nl: volgens mij heeft bmw weinig concurentie in deze eco-pk wedloop. De meeste eco-rommel blijft onder de 120pk hangen.
@desoper: Alfa Romeo Giulietta 1.4t multiair heeft 170pk en zit in 7.8 sec op de 100.. en automaat nog 1 tiende sneller. Zo zijn er nog wel meer.
@Ruudje: In alle eerlijkheid, dat is natuurlijk geen concurrent van een 3 serie.
@vali1992nl: een 328i (toenmalig topmodel) uit 1998 had ook maar 192pk en model eronder 323i 170pk. Tegenwoordig is dat zo dicht naar elkaar toegekropen. Nu zit je met een haast instapper/treehugger al aan de 170pk.
Tsja, zolang ze ‘m knijpen naar 170 pk en 250 Nm is er niet veel te klagen, lijkt me.
Als je 1.6 170PK levert, dan is het niet zo erg dat het geen tweeliter is!
14pk en 20nm minder dan de gewone voor 20g minder co2 uitstoot.. tsja..

Maar dit is nu dus een 1.6 en de gewone is nog wel een 2.0 ? Lang leve de overzichtelijkheid :-)
@baasbas: Een leaseslet filtert toch alleen maar op “20%”, niet op cilinderinhoud.
@kaasboerin: Nee, 14% en een gratis iPad ;-)
@baasbas: Ahahahaha +1
gedwongenleaser
@baasbas: ik wacht nog steeds op mijn iPad…
@gedwongenleaser:

Ik op me BMW :P
Dit zijn Aero wielen voor wie dit ook niet uit het hoofd wist. (In 15″ waarschijnlijk)
http://1.bp.blogspot.com/_xeU6i0LTksA/StOr3pfdwwI/AAAAAAAAABQ/guQU95QCOn8/s400/BMW-320d-new-low-drag-wheels.jpg)
@sdk16420: ziet er toch niet uit. al heb je waarschijnlijk geen last meer van rem stof lijkt me.
@sdk16420: Die kan je gewoon meteen vervangen als die afgeleverd is.
Deze velgen kunnen evt. ook, af fabriek, met behoud van 20% bijtelling ..

http://www.noordwoud.nl/wp-content/uploads/2012/04/Noordwoud-Styling-309-losse-velg-300x225.jpg
musztiistar via iPhone app
Wanneer komen de 316i en 318i uit dan? Die zijn er nog steeds niet.
Een auto voor losers dus.
@bartsmit: losers = leasers?
Komt ie ook met automaat? Zou wel heel interessant zijn.
ik heb mijn exclusieve en hoogwaardige photoshop programma maar weer is gebruikt en ik kwam hier op uit.

http://oi50.tinypic.com/3fspf.jpg
@the-budel-guy: Kijk, die velgen staan precies tegelijk!
@kaasboerin: zeker weten het is ook een premium photoshop programma :P
Zijn ook wel foto’tjes te vinden van een 3-serie EDE met standaard 16″ Aero velgen;

http://www.autoplusonline.nl/images/stories/autoplus-items/maart_2012/BMW-3-Serie-movie.jpg

Overigens zijn de 16″ Aero wielen niet perse verplicht om in de 20% fiscale bijtelling te blijven. De velgen ‘styling 390’ kunnen ook -af fabriek- besteld worden, met formeel behoud van de fiscale bijtelling.

http://www.debeier.nl/picture/auto_server/5891095/dicht/000-DSC_1911.jpg

Haha mijn I30CW heeft ook een 1.6 .Vroegah hadde Beemers echte moters .(Zoek de spelfoutjes voor veel plusjes)
@norge: wees maar blij, dat er geen minnetjes kunnen worden gegeven. Anders zou jij wekelijks in de prijzen vallen.
@desoper: + 1 van mij ,blij?
@norge: ik ben snel tevreden, daarom rijd ik ook Audi
@norge: Ja alleen jouw 1.6 heeft geen 170pk, doet geen 230 (ech wel) en al helemaal geen 0-100 in 7,3 sec ;)
@norge: behoort jouw 1.6 niet tot de echte motErs dan?
@desoper: volgens mij geeft Norge hier idd toe dat zijn Hijoendaj geen echte motor heeft.

@ Norge: vind je de autoweek commentaren niet meer leuk of hebben ze gewoon een ban gegeven?
Een 1.6 met 115 pk is toch ook een echte moter ?
@hollow: Levenslange ban geloof ik. Maar goed ook,nu heb ik het AB licht gezien.
@desoper: Volgens mij wel ,sarcasm is a bitch…
Het lijkt me geen straf om in dit instapmodelletje te rijden. 0-100 in 7,6 seconden is zeer netjes, hiermee houd je de hothatches van dit moment aardig bij.
En aangezien deze een turbo heeft zullen de chipboeren hem binnekort wel naar 200+ pk brengen. Niet slecht voor een instapper!
Ruim 100pk per liter is tegenwoordig eco. Het kan verkeren.
7.6 zijn fabrieksopgaves. Is die 1.6 blok niet van PSA?
@fean: Nope, dit is het N13 blok. Dat prince blok van BMW en PSA heeft een normale turbo. Dit blok heeft een twinscroll turbo en is meer verwant aan het N20, 2 liter blok dat in de normale 320i ligt.
@mierenneuker: het N13 blok is gewoon gebaseerd op het Prince blok voor zover ik weet.
BMW werkt tegenwoordig samen met Moulinex. In mijn stofzuiger zit nog een zwaardere motor…
@bartsmit: Dan zet binnekort eens een filmpje op youtube waar je 230 aantikt op je stofzuiger
@berlinetta: Je mag blij zijn met 320 cm per uur:
http://www.youtube.com/watch?v=w4R-WRa7s1I
@berlinetta: Mijn stofzuiger zuigt het tapijt tussen mijn reet, speekwoordelijk dan :) ;) haha…. Doe dat maar eens met een BMW 320i met je één-punt-zesje…..
?@bartsmit: Dus jij hebt een stofzuiger in je reet, die sterker is dan een 170pk 1.6……
@E34M5Touring: Omdat ‘ie z’n reet afveegt aan z’n tapijt.
@kaasboerin: Ja de precieze invulling is me een beetje wazig (gelukkig) maar er zit iets in z’n reet wat hem in contact brengt met tapijt.
@bartsmit: Niet bepaalde ‘Efficiënte Dynamics’ dan..
Ik veeg mijn hol af met de stofzuiger haha….
@bartsmit: Dan vrees ik dat jij daar inderdaad wel minimaal een V8 voor nodig heb….
Stijlvolle auto, in deze uitvoering en in deze kleur. Het is en blijft natuurlijk een hoop geld, maar de prijs is heel redelijk voor een BMW. Opties zijn natuurlijk prijzig, maar wat mij betreft zou deze al luxe genoeg zijn.
Het zou technisch mogelijk zijn een black box to installeren die de ware uitstoot bijhoud. Die kan dan tijdens de keuring worden gecheckt en aan de hand daarvan kan men bestraft of beloond worden voor ecologisch rijgedrag (bijvoorbeeld: brandstoftaxen met stijgende schaal per individu, als je de brandstof zelf bestraft ipv alleen CO2s dan bestraf je ook alle andere smerigheid die de volgende generaties gaan vergiftigen).

Software matig moet dit dan beschermd worden tegen overschrijven.

Als de software in real time de gegevens doorstuurt – zoals dat bij sommige electriciteits meters het geval is – kan gesjoemel nog verder vermeden worden. Bijvoorbeeld telkens als je tankt worden de gegevens opgeslaan.

In het teken van privacy kan deelname hieraan vrijwillig gebeuren – in ruil voor uw beloning. Hoewel, kan je van privacy spreken als je de atmosfeer bevuilt?

Het is nogal een gat in de logica dat mensen die fancy nieuwe auto’s kunnen betalen weeral cadeautjes krijgen vd gemeenschap die ze ermee vergiftigen – zonder dat hetgene ertegenover staat bewezen kan worden. Als mensen express nieuwe auto’s laten bouwen voor deze cadeautjes – en vervolgens niet de wederdienst leveren van zuinig te rijden – dat creëer je het omgekeerde ecologische effect. Dan word je beloond voor het rijker maken vd aandeelhouders, waarvan de prijs in ecologische en financiële termen gesocialiseerd word.

Het milieu vriendelijkste zou trouwens zijn om reeds bestaande wagens uit te rusten met technologische updates. Maar dat vergt een complexciteit en arbeids intensiteit die niet past bij de huidige economische ideologie/dictatuur = communisme voor de rijken en inleveren voor de rest.
@dubhead: ik kan wel raden, op welke partij jij 12 sept. gaat stemmen.
@dubhead: Dude…
@dubhead: waarom zo moeilijk doen? Er is maar 1 deel van de auto wat vervuild. De brandstof. Hup alle belasting daar op. De baas tikt de leasers dan wel op de vingers bij absurd verbruik.. Of niet… win-win..

Privé zullen mensen wel 2x denken of ze de auto pakken. En ver van je werk wonen kost een fortuin. Minder files, minder uitstoot.
@flutterby: Pre-cies!
Gewoon brandstof flink belasten, niet de auto´s.. De meer je rijdt (en dus ´vervuilt´) de meer belasting je betaald..
Ken mensen met dikke bakken met grote motoren, maar die rijden 1/10e van wat velen in hun zuunige leasebak rijden..
Klopt dus gewoon niet.
@flutterby: @kaasboerin: Maar dan worden er samen met bovenstaande, vele filosofen en bureaucraten buiten spel gezet. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn in Nederland/regeltjesland.
@desoper: nee nee, die zet je allemaal over naar het ov om dat zo betrouwbaar, voordelig en efficiënt (in reistijd) mogelijk te maken. Zo misschien moet ik maar de politiek in..
Toch mooi om te zien dat BMW als één van de weinige merken sportiviteit, vermogen, koppel, prestaties en een lage Co2-uitstoot weet te combineren. Met fiscaal aantrekkelijke auto’s toch gevolg. Leukste leasebak die je kunt rijden in dit segment.
zo zie je maar weer wat je met marketing allemaal kan doen.
20%, toch een 320, voldoende vermogen. Wat zou je nog met een ‘gewone’ 3-serie moeten? Laat staan een 325 of 330?

Wat is het addertje? Ik weet dat je er bijvoorbeeld geen trekhaak onder kan (of mag) monteren, maar als dat alles is…
@redactie / @sir_smokalot
Je informatie klopt niet. Ik heb thuis de brochure liggen met daarin de 320i efficient dynamics edition.
Het gaat hier gewoon om de twee liter motor. GEEN 1.6 dus. Als je wilt kan ik vanavond een scan voor je maken.
@waverider: Graag! Wij houden het tot die tijd op een 1.6. Ik quote BMW:

“De BMW 320i EffcientDynamics Edition Sedan heeft zijn sterke positie te danken aan een 1,6-liter TwinPower turbomotor. Die levert dankzij een vermogen van 170 pk en 250 Nm koppel (dat al vanaf 1.500 beschikbaar is) aansprekende prestaties […]”
@sir_smokalot, zie het net inderdaad ook in de pressrelease staan. De brochure heb ik vorige week gekregen. Zal vanavond ff scannen.
Mea culpa, staat inderdaad 1.6: http://tinypic.com/r/ipxnr5/6

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).