BMW Concept Active Tourer: plug-in hybride MPV

Auteur: , 59 Reacties

De foto van gisteren bleek 100% echt te zijn, want hier is BMW's voorproefje op een voorwielaangedreven 1 Serie, zoals verwacht inderdaad eerst als concept. Ze noemen hem de Concept Active Tourer, een naam die al eerder geregistreerd werd, en het is een plug-in hybride.

Onder de motorkap van BMW’s nieuwste concept ligt als verwacht de splinternieuwe 1.5 liter TwinPower driecilinder, een afgeleide van de 3.0 zes-in-lijn. In combinatie met de eveneens binnenshuis ontwikkelde synchroon elektromotor (die zelf goed is voor 200 Nm aan koppel) wordt maximaal 190 pk geleverd, goed voor een theoretisch sprintje van 0 tot 100 in 8 seconden en een theoretische topsnelheid van 200 km/u. Bij de specs horen een brandstofverbruik van 2,5 l/ 100 km en 60 gr/km aan uitstoot.

Met een volledig opgeladen accu komt de BMW Concept Active Tourer 30 kilometer ver. De MPV-achtige is 4,35 meter lang, 1,58 meter hoog, en heeft een wielbasis van 2,67 meter.

De bestuurder heeft in dit concept beschikking over een 10,25 inch groot display, voorzien van Black Panel Technology voor optimale leesbaarheid, em een Heads Up Display, voorzien van een dag- en nachtstand. In de middenconsole, tot slot, prijkt een 8 inch groot scherm voor de routebegeleiding en om de energiestatus van de hybride-aandrijflijn te tonen.

Een video, met uitleg, vind je op autojunk.

Klik!

Het laatste nieuws over de Active Tourer? Klik HIER!



59 reacties

nou, de aftakeling van BMW is een feit..
Vind m erg geslaagd!
WTF!? Een moderne BMW?
@norge: Precies mijn idee, waar BMW met de 3 serie net zo weinig durft als VW met de Golf (en het geen toeval is dat de 1 serie op de Golf lijkt) is dit voor een Golf Plus en B serie concurrent zeer verfrissend. BMW neem deze auto met dat dak zo in productie en laat de 3 serie GT hierop lijken.
@norge:
Nu kan je ongestraft BMW logo’s op je i30 plakken, geen hond die het opvalt als dit hok op de markt is….
Vind het middenstuk een beetje op een mercedes lijken…
*mercedes-benz b klasse ;)*
Dit heeft geen ene fuck met een gewone BMW 1 serie te maken…
Ik wou toch eerst nog eens die A3 proberen, mijn kans gemist ;(
Eindelijk een echte mercedes B concurrent.
@towi1989: jah en daar heeft BMW behoefte aan?

OK tegenwoordig hebben fabrikanten dit soort shit wel nodig om te overleven maar als BMW had ik het kunnen missen. De looks hadden wat mij betreft op de 1-serie worden aangebracht.
Ziet er erg goed uit zeg!
Beetje erg hoog Mercedes gehalte.
Ik vind het iets weghebben van de DS5
Ziet er echt niet uit
Eindelijk iets heel nieuws bij BMW, gaan ze nog zeiken die pubers die nog een autokleed op hun kamertje hebben liggen.
Vernieuwing, grote toevoeging aan het assortiment zo’n model als dit.
Ruim
Gesubsidieerd
BMW…
Succes verkoopformule dus.
This just in, Hell has now completely frozen over..
Wel een mooi balans zo.. De poolkappen verdwijnen maar hell vriest dicht. MPV, Hybride, voorwielaandrijving en een 3 cill?

Het zal vast fantastisch rijden.. maar kom op.. waar staat(stond?) bmw voor.. snel een laag, snaar strak sturen(achterwiel aandrijving) en een 6cill.. SUV-jes daar gelaten.. maar een MPV?
@jackblack: Gebeurt dat niet al tientallen jaren met vrijwel elke autofabrikant??
Of kom je net pas onder je rots vandaan..
@kaasboerin: Hahah, dus niets is meer heilig?
K ben in dat geval wel benieuwd naar BMW’s Twizy.
Imago is alles(lees: 90%) voor een merk. Al helemaal voor BMW.. Kijk naar de jaarlijkse 1/3/5?-series met de sneeuwkettingen op de voorwielen en de 316d LS..
Natuurlijk, verkopen moet.. maar een BMW MPV..
T smaakt mij niet..

P.s. Niet zo negatief over hunebedden praten.. Ze staan op de monumenten lijst… ;)
@jackblack: Heb je ook gelijk in, maar heb jij hun imago af zien brokkelen de afgelopen jaren??
Ja, een paar fanjochies hier die lopen te klagen, maar cijfers liegen niet..
En als dat wel zo was, dat handje vol liefhebbers kunnen ze gerust wel missen.
Op dat punt is het aan de ene kant voordelig dat in principe elke concurrent hetzelfde doet.
Jaa! De BMW B-Klasse.
Niet verkeerd, hoop innovatie, leuk smoelwerk, mooi interieur, laat maar komen. Ik hoop niet dat BMW op de voorzichtige toer gaat en hem zo in productie gooit.
eh, Ik hoop niet dat BMW op de voorzichtige toer gaat, MAAR hem zo in productie gooit. (klein verschil)
Geslaagd. Mijlenver van de gewone 1 serie af, qua design een fraai model, maar het riekt wel een beetje naar Honda FR-V…
Goh, een BMW uit Korea…
De eerste MPV van BMW. Freude am Fahren, ganz richtig. Muhahaha! Next…
Enige wat aan deze auto interessant is, is de neus. Beetje aflopend, dreigend ogend, paar leuke plooien in de motorkap.
Als ze deze neus nou eens op de normale 1-serie zetten bij de eerstvolgende facelift
Mercedes-Benz B klasse, Honda FR-V. BMW totaal geen innovatie zoals hier word genoemd. Dit is de westerse vorm van patent schending van octrooien.
Leuk wagentje hoor! Maar 2,5l op de 100km? Hoe verhoudt zich dat met de Prius bijv.?
misschien een B-Klasse maar dan by far veel mooier
Mooi bakskie, alleen jammer voor NL dat ie niet onder de 50 gram zit, dan zou het een 0% bijteller worden = verkoopkanon
B-klasse concurrent, vind dit een goede ontwikkeling. Premium rijder die toch zuinig wilt voortbewegen
In de categorie zaaddodende libidokillers voor mannen met een gezin die niet meer hoeven is dit wel een vrij aardige auto. De middenconsole is wel een bende.
Het doet mij een beetje hieraan denken:

http://www.autoblog.nl/gallery/BMW/Concept_Active_Tourer_2012/BMW_Concept_Active_Tourer_04.jpg
http://www.automania.be/files/Image/articles/jpg/HondaFR-V115fr-v_side.jpg

Niet dat perse iets mis mee is, want ik heb de eerste generatie Honda FR-V altijd wel een dikke auto gevonden.
@robbie: Lijkt er idd verdomd veel op, ook vooral dankzij de raamlijst.
@robbie: Tot je de interieur-ruimte vergelijkt. Die had de Honda namelijk wel.
@mout: Huh? Waar zie jij de inhoud van deze BMW vermeld staan?
@kaasboerin: Die zie ik niet, nee. Maar wel het voor-aanzicht. Bij de FRV was ruimte voor 3 volwaardige stoelen naast elkaar, omdat ie kaarsrechte flanken had. Deze moet gespierde schouders hebben, en levert daar vast 2 * 10 cm in. Plus nog eens 2 * 10 in de daklijn.
Als dat niet doorwerkt in de interieurruimte, ben ik om ;-)
Yep, dit wordt een ├╝ber-leaser!
de tekst onderin de voorbumper doet het hem.
‘een afgeleide van de 3.0 zes-in-lijn’. Noemen we de 6-jes dan voortaan ook afgeleiden van de 3-pitter?
@mout: Welke was er eerder?
@sir_smokalot: Snap je punt. Maar BMW vertelt nou juist zo luid en duidelijk dat dit een compleet nieuwe serie motoren is, en dat de 500cc onderdelen hun weg gaan vinden naar de 4- en 6-cilinders.
Dus: 6-cilinders waren er eerder.
Maar deze 3-cilinders zijn er eerder dan de rest van een motorfamilie die onderdelen gaat delen t/m 6-cilinders.
Stapt BMW nou niet in dit segment als het net over zijn top is?
FWD! Eikes!!
Het interieur gaat er ook echt zo uit zien?
Op de korte neus na is die best te doen.
Achterwiel aandrijving is totaal overbodig bij een auto als deze dus snap niet wat mensen klagen.
Volvo-achtig neusje, en de achterkant had net zo goed van een Scenic kunnen wezen.
Zouden alle huispapa’s nu van de bank af springen door dit geval?
Eindelijk een hybride voor autoliefhebbers! Gaaf ding!
leuk die concepten
Zo, eindelijk bouwt BMW ook eens een MPV zeg. Heeft lang genoeg geduurd. Het ding lijkt en profil wel behoorlijk wat op de Zafira die Opel nu bouwt. Niet echt een compliment wmb.
Ziet er wel erg leuk uit. Wat ik mij afvraag: wat bij een productiemodel altijd verdwijnt zijn bijvoorbeeld de inniemini spiegels of ingewikkeld (lees: duur) plaatwerk. Ziet iemand in dit concept al zaken die het productiemodel niet gaat hebben, los van het interieur? Ik niet.
Net zoals elk ander zichzelf respecterend merk, vraagt het intelligentie, marktverkenning, veel technische kennis, creativiteit en durf om een model te ontwerpen dat de eigen identiteit waarborgt en ook vernieuwend kan en durft te zijn. Een nieuw model introduceren kost jaren van voorbereiding en veel investeren. Een concept wordt mede ontworpen om de acceptatie en kritiek van de consument te peilen. Het valt mij op dat het nivo van kritiek positief danwel negatief hier op autoblog van matig nivo is. Dat kan beter, kijk goed en geef postileve kritiek dan pas kun je een zinnige discussie op autoblog hebben, heren en dames doe je best .
O ja en voor de degene die liever op taal fouten letten, prima die zijn ook welkom.
@mtber correctie nodig, bedoel hier correctie op gemaakte taalfouten mijnerzijds. Genoeg om op te schieten dacht ik zo.
Waarschijnlijk zal het eindproduct nog wel iets minder over the top worden qua styling. Dat is trouwens ook heel hard nodig, want man oh man wat is dit weer ouderwets alles uit de kast om indruk te maken. Helemaal niet nodig want afgezien van het drukke ontwerp is het een slimme en helemaal niet zo lelijke basis. Jammer dat BMW eigenlijk altijd doorslaat met frutsels, details, nog meer extra lijntjes… zullen ze mijn snaar in ieder geval nooit mee weten te raken. (die eikel met 320d in Friesland vanochtend helpt ook niet, zou het pietjekneus zijn geweest?)
Wat een domme commentaren hier. De stappen die BMW neemt en durft te nemen zijn een logisch gevolg van veranderende wetgevingen. Niet alleen hier maar wereldwijd. Mark my words: over 5 jaar heeft geen elke autofabrikant meer 6 of 8-cilinder motoren meer in hun assortiment

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).