BMW driecilinder is hier en komt hard [updated]

Auteur: , 62 Reacties

Is een halve zescilinder meer BMW dan een viercilinder? Hoe het piepkleine motorblokje presteert moeten we nog uitvinden. Dat mag geen probleem worden, als het goed is zien we hem straks in MINI's, de 1 GT, 1 Serie en zelfs 3 Serie terug.

BMW heeft haar driecilinder naar eigen zeggen puur voor de efficiëntie ontworpen. Een lager verbruik door minder bewegende delen, een ‘ideale’ 500cc cilinderinhoud en natuurlijk dankzij gebruik van de nieuwste technieken. Deze 1,5 liter driecilinder mag dan een klein blok voor budget-modellen zijn, van een tamelijk hoge (11:1) compressie en turbo tot Valvetronic heeft BMW al haar technische know-how erin gestopt.

Technische ontwikkelingen zien we terug in prestaties. Hoewel het blok slechts 1,5 liter meet wil BMW uit de benzine-versie (B38) 120 tot 225 pk halen samen met een koppel van maximaal 270 Nm. Voor de diesel-versie (B37) van dit blok mikt BMW op maximaal 180 pk en 300Nm.

Naast verbruikswinst is ook de architectuur van deze driecilinders belangrijk voor BMW. In de toekomst moeten alle drie-, vier- en zescilinders een inhoud hebben van 500cc per cilinder. Op die manier kan BMW in ieder motorblok exact dezelfde interne delen gebruiken. Denk aan zuigers, drijfstangen, kleppen. Het blok zal komend jaar (2013) in de 1 Serie en nieuwe MINI te vinden zijn. Later dat jaar volgt ook een viercilinder (B48) van dezelfde familie met minimaal 220 pk.

Update 14-09 – BMW heeft meer afbeeldingen van de het prototype vrijgegeven, onder andere gemonteerd in een 1 Serie. Bekijk ze hieronder:



62 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Ik neem aan dat die compressieverhouding 1:11 moet zijn?
@ya314: oeps moet natuurlij wel 11:1 zijn. *gaat in een hoeje zitten*
@ya314:

Foei ya314, ga jij maar in een hoeje (?) zitten.
@ya314: compressieverhouding is iets anders dan verbruik…
@ya314: Nee het is echt 11 op 1.
Het is geen schaalmodelletje….
Driecilinders klinken in ieder geval rauwer dan viercilinders, dus tja, waarom niet?
in een 3 serie is absurd moet dat ding veel te hard werken
@Flamingo:

Wanneer die net zo hard moet werken als ik in mijn nachtdienst, dan gaat het geen problemen opleveren.
@mepdenepper: roflol
@Flamingo: Waarom? Een 3-serie is amper zwaarder dan een 1-serie.
@alcantara: Ja precies. En met zoveel koppel moet het haast meevallen.
@Flamingo: lees jij de rest van het bericht wel? Het is een 1.5 liter. Bmw legt nu 1.6 liters er in. Zo raar is het niet.
@Flamingo: als Ford een 1.0 driecilinder in een Mondeo kan proppen dan kan BMW zeker een 1.5 liter driecilinder in een 3 Serie knallen lijkt mij.
@robbie: als je zo’n klein motortje in je auto bouwt lijkt t mij dat dat alleen kan werken met behulp van een elektromotor, hybride is dat denk ik

anders heeft t geen nut, zijn ze toch niet zuinig, ja op papier lol
svenbmw via iPad app
@Flamingo:

Ja dat is zo , maar kijk eens naar de ford c-max daar licht een 1.0 3 cilinder in. En die houd het ook
Wanneer ikzelf die nieuwe audi a3 gaat checken, ben ik dan van die reclame af?
@mepdenepper:

Als jij bereid bent om te betalen voor je frequente bezoekjes aan AutoBlog, dan ben je van die reclame(s) af ….
@pietjepuk:

Is €10,-/dag genoeg?
Kijk BMW begrijpt het tenminste.
Daar kan het VAG concern nog een puntje aan zuigen.
Nee nee en nog eens nee.
Ik moet er aan wennen maar ik wil niet.
En terecht, er moet een merk zijn die gewoon aan zijn standpunten blijft: RWD, 4 of meer cilinder en meer dan 1800cc!
Met vier van deze blokjes maakt de handige doe-het-zelver natuurlijk zijn eigen W12 motor.
Ik ben zeer te spreken over m’n 3 cilinder (675cc). Weliswaar op 2 wielen :P
Ben benieuwd hoe dit gaat klinken in een auto.
@kell: Dat moet haast wel een lekkere Triumph zijn, jij gelukkige bastaard :)
@sir_smokalot: een MV Agusta heeft sinds kort ook 2 driepitters met, guess what; 675cc. maakt niet uit of je nou een MV of Triumph hebt, lucky bastard in ieder geval!
Heb vertrouwen in BMW zal ongetwijfeld goed funtioneren zo’n motortje, maar met 3 cilinders moet ik altijd aan een Suzuki (s)alto & Co denken.
ben ik de enige die het eig geen probleem vind? 1,5 is niet bepaald klein en het klinkt een stuk beter dan ford’s 1 literje en volgens mij kan BMW wel een leuk roffeltje uit die 3 cilinder halen. en als toch alles op mekaar gebaseerd is en de 3 cilinder krijgt waarschijnlijk max al 225 PK dan denk is even na wat de nieuwe 6cilinders zullen doen ;).
Past 1 op 1 in een Jetta 2?

niet gek.. xD
Hmmm ben ik de enige die het veel vermogen vind voor een 3 cilinder? Hmmm, als dat maar in TSI verhaal.
@zakar36:

I want a edit button!!!.

Moet natuurlijk zijn: Hmmm, als dat maar niet eindigt als TSI verhaal.
@zakar36: TSI motoren hebben helemaal niet veel problemen en ook niet veel te veel vermogen voor hun cilinderinhoud. Bij een generatie waren er goedkope distributiekettingen gebruikt die gingen rammelen. Die onzin die jij uitkraamt slaat werkelijk nergens op en is gebaseerd op jouw mening.
@autobart:

First of all: Ik ben geen VAG hater(voor het geval dat) Second: Lees mijn reactie eerst goed en bekijk dan nog eens jou reactie. Verder doelde ik op het feit dat al die gedownsizde motor niet foutloos zijn. Bmw heeft dat al eerder mogen ervaren net zoals VAG nu. Dat van VAG is trouwens een FEIT en niet een mening ;)
@autobart: Je avatar is een feit – maar vertolkt een mening. Dat is precies andersom als @zakar36 in zijn reactie.
En ja, er zijn ook TSI’s die wel heel blijven. De problemen lijken vooral de eerste serie kleinere motoren te betreffen. En vooral: er is geen aanwijzing dat de kleine cilinderinhoud er de schuld van is. Over lagers, compressie e.d. zijn volgens mij weinig klachten.
200+ pk uit een 3 cilinder moet helemaal geen probleem zijn.
Het is een zeer compact motoretje met een hele korte krukas, dus veel toeren is ook mogelijk.
Als Audi 2 zuigers van de 5 cilinder TT RS motor haalt heb je ook een kleine 1.5 liter 3 cilinder en 200+ pk.
@Kets, net zoals ze een mooi roffeltje uit de V8 in de M5 halen? Ik hoorde veel mensen zeggen: In het echt klinkt ie beter. Nee hoor, klinkt gewoon hetzelfde. Veel te tam. Nou klinken 3-cilinders vaak wel beter dan 4-cilinders. Dat is ook wel te hopen, luister maar eens naar een stationair draaiende 114i, 116i of 118i. Daar word ik niet vrolijk van…
@BMWHerman: Correct voor vet geluid af-fabriek is BMW iig niet de eerste waar je aan zou moeten bellen.
Even op eisenmann website browsen dan maar!
Toch leuk dat de mensen die altijd 3 cilinders bashen als zijnde “ratelende koffiemolens” spontaan hun scherm onder fappen nu BMW er ook mee komt…..
@jrk68:

Logisch, als BMW ze maakt, dan is het wel kwaliteit ….
@pietjepuk: Klopt, en als dezelfde motor in een VAG-product zit, is het troep. Alleen Lamborghini is dan weer wel kwaliteit…
@jrk68: Dat lijkt zo maat, het gras is altijd groener bij de buurman. (L) =D
Matig in vergelijking met Ford…
Straks kun je geen 2de hands auto’s meer kopen omdat alles dan al kapot is. Zo’n mini motortje gaat binnen de kortste keren kapot met die enorm hoge toerentallen en de sleitage.
OFTE WEL AFSCHAFFEN DIE DOWNSIZING.
@jens28: Dat soort commentaar las ik bij het stukje over de ecoboost in de Mondeo ook al.
“ben benieuwd hoe lang zo’n klein motortje mee gaat”

Maar dat maakt helemaal niets uit, Je kunt de onderdelen van een motor zo sterk maken als je zelf wilt. Er is geen reden te verzinnen waarom een onderdeel uit een motor van 1 liter minder lang meegaat dan een onderdeel uit een motor met een inhoud van 2 liter.
Sterker nog, het blok van de Ecoboost (het motorblok zelf) is juist sterker doordat ze het, vanwege het kleine formaat, van gietijzer konden maken ipv aluminium, zonder dat het gewicht te drastisch toenam, wat bij een grotere motor wel zo zijn geweest.
Driecilinders komen sowieso niet hard, die komen ratelend.
De enige driecilinder die ik vet vind is deze Triumph Triple…
@PeugeotGTI: De 3-cilinder in de nieuwe 208 al gereden dan? Die klinkt best lekker!
@CapsLock:
Nope, nog niet.
Zal binnenkort eens een poging wagen bij de dealer.
Maar het zou de eerste fijne driecilinder zijn…
225×2 = 450pk, net wat de nieuwe M3 gaat krijgen.. Het is dus letterlijk een halve zes-in-lijn van BMW :)
Interessant. Ik ben benieuwd hoe die klinkt en of we deze ook terug gaan zien bij PSA. Gezien de huidige uitwisselingen op motorisch gebied zou het logisch zijn, maar je weet ’t nooit natuurlijk.
@CapsLock: Ik denk het niet, de relatie is wat bekoeld geraakt. Het feit dat beide merken hun eigen driecilinder hebben zegt eigenlijk ook al genoeg.
Nou ja weet hoe lekker pittig en fel een smart motortje kan zijn dus denk dat het wel goed komt. Alleen die 0W20 olie is vrij prijzig maar dat MOET erin gewoon.
@venividivici: over de smarts hoor je veel dat de versnellings bakken na 50.000 en blokken na 80.000 stuk zijn
De auto industrie kan nog veel leren van de motorfiets industrie. ;)
zal die dan wel krachtig genoeg zijn? zal de levensduur lang genoeg zijn? of is het bij de eerste rit naar het zuiden een luide knal horen?
@4991: Bij onze BMW hoor je inderdaad luide knallen. Bij het opschakelen uit de uitlaat, niks mis mee
@mierenneuker: volgens mij is er wel iets mis mee want bij onze bmw heb je dat niet
@4991: Nou… smartjes en Toyota Aygo’s rijden ook nog steeds goed rond dus het zal wel goed komen.
@VeniVidiVici: maar ze zijn nu niet zo groot. hoe vaak zie je zo’n karretje volgeladen richting het zuiden rijden?
een diesel met 180pk en 300Nm? wordt dan wel een hoogtoerig blokje
1,3,5,7,9,11, of 2,4,6,8,10,12 geef mij maar even …
@norge:

Heb je het nu over de acceleratie van 0 naar 100 km/u van een Hyundai i30 1.6 diesel ? …
@pietjepuk: Nee, de gemiddelde leeftijd van een autoblogger…
@norge: als je het aantal cilinders bedoelt moeten 7 en 11 van je eerste rijtje afgehaald worden want ze bestaan niet in de meest gebruikte vormen (in lijn, v, w)
Zou je er ook twee aan elkaar kunnen klikken?

door de week een 3-pitter in je 3-serie en ’s weekeinds…*klik*

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).