BMW E30 333i uiterst zeldzaam en niet voor ons

Auteur: , 39 Reacties

Een E30 met een gigantische zescilinder voorin. Short-range versnellingsbak, limited slip diff en 200 pk. Oh boy.

Eén land springt er op een of andere manier altijd uit in vanalles BMW-gerelateerds. In Zuid-Afrika heeft BMW gedaan wat de rest van de wereld verbood. Unieke 7 Series, 5 Series, zelfs Land Rover Defenders met een BMW zescilinder. Alleen verkrijgbaar in Zuid-Afrika. De BMW 333i is ook zo’n snoepje. Voor wat lokale hobby’s in de racerij was het nodig een BMW met hele grote zescilinder te maken. Die was vervolgens ook voor particulieren te koop.

BMW Zuid-Afrika is in de jaren ’80 naar Alpina gestapt met het idee van de motor wissel. Die hadden daar wel oor naar. Een 3,2 liter M30 werd voorin de E30 gelepeld. Alpina zou alle auto’s maken, uiteindelijk werden het er 210.

Omdat de 3 Serie in de jaren ’80 nog een vrij kleine auto was had de 333i wel wat eigenaardigheden. Het stuurt natuurlijk niet zoals een M3. Dat was nog de minste zorg. Klanten moesten (!) kiezen tussen airconditioning of stuurbekrachtiging. Een van de 2 kon plek en een V-snaar onder de E30 motorkap krijgen.

Met 197 pk en 285 Nm ging de BMW 333i in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedroeg 228km/u. In tests bleek de auto echter sneller te gaan. Begerenswaardig, laten we het daar op houden. Mocht je de keus ooit hebben: liever stuurbekrachtiging of airco? (bron: e30clubsa.co.za, via bmwblog.com)



39 reacties

Airco, in de winter ga je niet in een 333i rijden..
Lekkere wagen hoor! Leuk, zulke bijzondere youngtimers! Mocht ik moeten kiezen tussen stuurbekrachtiging of airco, dan ging ik (in Z-Afrika) voor airco. Beetje werken achter het stuur is juist mooi en airco is daar geen overbodige luxe denk ik.
In Zuid-Afrika? Airco natuurlijk! Dat lijkt me een no-brainer. Een auto zonder stuurbekrachtiging wen je makkelijk aan, hitte blijf je voelen.
@mgmgb: ginder heb je nooit file, dus met een raampje open koel je wel af van de rijwind ;)
Jij zweet liever om je vervolgens te koelen met airco.. Ieder zijn ding.
Stuurbekrachtiging, duh!
Vreemd blok, met bizar weinig vermogen. Nu weet ik niet uit het hoofd of er een 325i met 24 kleppen te krijgen was in de E30, maar afgaand op de belachelijke vijf pk extra lijkt me dat niet zo te zijn. Dat gezegd zijnde zal het tuningpotentieel van een Inline 3.2 wel steviger wezen dan de 2.5.
Prachtig hoe die op de foto staat trouwens. Snoepje!
@Supreem: 5 extra pk?
De E30 325i had 12kleppen 2.5 blok met 171 pk.
197pk is niet echt hoog nee, maar met zo’n grote blok moet je van de trekkracht genieten ;)
@BmwFreak68:
Het m50-blok had 192pk, maar was blijkbaar niet verkrijgbaar in de E30 coupé.
@Supreem: 65pk/liter. Maar wel bijna 300Nm
Toch redelijk voor carbu’s.
Maar idd niet echt spectaculair te noemen.
@vale46: De 333i heeft injectie geen carbu’s (de ‘i’ in ‘333i’ staat voor injectie)

197pk is inderdaad niet zo veel voor een 3.3 liter. Zeker niet als je bedenkt dat de M3 van die generatie een 2.3 liter had met 197pk ,later 215pk en een 2.5 met 238pk. Maar volgens mij is dat juist de reden dat deze maar 197pk heeft, anders zou hij er meer hebben dan de M3.
stuurbekrachtiging, aangezien de warmte daar niet zo warm aan zal voelen als hier omdat de luchtvochtigheid stuk lager is…
Zalige auto! :)
Zo’n leuke auto’s hebben altijd een of meerdere vreemde eigenschappen, bij deze is het een keuze tussen 2 redelijk belangrijke componenten :)
Aangezien ik nu ook zonder airco rondrij kies ik voor stuurbekrachtiging.

Btw: zo’n dingen wil ik graag meer lezen op AB! Zeer leuk weetje :)
Toeval? Zat er vandaag nog naar te kijken op Youtube.
Een MUST-HAVE !
Ga binnekort naar Zuid-Afrika op stage, laat even weten neem ik er een paar mee. ;)
jammer dat de rest van de wereld niet mocht, ben benieuwd naar de rijreigenschappen.
Als je in africa woont kies je natuurlijk airco. Stuurbekrachtiging is alleen in de steden mischien handig.
Wat was de reden voor het ‘verbod’ op deze variant in de rest vd wereld?
1 te koop voor een kleine 5700 euro. 150k km. op de teller.
Meer hier: http://www.ananzi.co.za/motoring/bmw-333-e30-for-sale.html
Die eerste plaatjes zijn uit ‘Wiel’, het enige Afrikaanse ‘motor tydskrif’. Ik las het vaak toen ik er een tijdje woondje, het is nu helaas uit productie.
Maar doe mij maar airco. Ik heb daar altijd in een Citi Golf gereden, had ook geen stuurbekrachtiging, krijg je spierballen van!
Staat toch echt 0-100 kmph 7.3sec.
@snorris: 7.4 seconde..
Prachtig !!! sowiezo stuurbekrachtiging. airco aan op een hete dag met een E30 is vragen om problemen of een snel lege accu.
Stuurbekrachtiging…. no doubt! SSD erbij en mooi in wit bestellen
Fftjes wat anders in Italie hadden ze toch een 320S wel geen 6cilinder,meer een verkrachte m3 in mijn ogen
Airco all the way, stuurbekrachtiging is over-rated, na 10 minuten ben je al vergeten dat je het hebt (of niet); alleen bij inparkeren is het even werken, maar verder juist een beter stuurgevoel.
Een auto waarin je wil rijden is stuur bekrachtiging nu ook niet echt noodzakelijk, airco in Zuid-Afrika lijkt me echter onmisbaar.
Stuurbekrachtiging mag wel eruit. Heb ik in de Starlet ook niet, mis het ook niet. Heb je alleen maar ‘last’ van bij het fileparkeren, voor de rest is het alleen maar puurder. Airco daarentegen is superchill!
Net zo snel als een 328i e36 dus, (7.3 sec 0-100) 4 pk minder en 5 nm koppel minder
Ik ben verliefd.. wat een bak!!
In Zuid Afrika verkocht men ook de Astra F GSI met C20LET turbomotor uit de Calibra (Superboss). In eerste in stantie enkel voor de lokale politie maar later ook voor particulieren
@Alwood : leuk artikel (hoewel ik elke dag op bmwblog zit ;-))
@Megakix: BMW-BLOG THE BEST!
Doe mij deze Evolution maar
http://www.carandclassic.co.uk/uploads/cars/bmw/148921.jpg
@norge: mee eens, gave bak is dat zeg.
@norge: * KWIJL * Prachtige bak … de E30 blijft mooi, puur en licht qua gewicht.
Ik ga voor stuurbekrachtiging. Die heb ik achteraf ook in de mijne gezet. Bij het parkeren is de lol er snel af kan ik je zeggen…
BMW was niet de enige in Zuid Africa met afwijkende modellen. Ik heb nog een Engels klassiekerblad waar deze BMW vergeleken wordt met een Alfetta gt v6 (3 liter?) en een Ford Sierra V8 die ook speciaal geproduceerd waren voor de eigen markt. Alfa had net als BMW een eigen fabriek in Zuid Africa.
Airco.. nee daar wordt je alleen maar ziek van en echte mannen rijden met het raampje wagewijd open natuurlijk!
Cradle of humankind ben ik geweest haha
echt super gaaf zo’n 333i nooit geweten, zo is er ook een Golf GTI G60 16v gemaakt ook zo exclusief (normaal is dat 8v). Ik hou er van die exclusieve duitse auto’s

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).