BMW en GM gaan samen aan de waterstof?

Auteur: , 51 Reacties

Ik heb het al eens eerder gezegd: in het miljardenbal dat de mondiale auto-industrie heet, draait het steeds meer om schaal. Hele grote investeringen kan je dan ook makkelijk afwenden, danwel halveren, indien je een goede partner vindt.. Soms gaat dat fout, maar meestal haal je er wel voordeel uit. BMW gaat nu volgens de geruchten met GM samenwerken op het gebied van waterstoftechnologie / brandstofcellen.

En daarmee verwordt BMW wel een beetje tot het automotive equivalent van Lisa Sparks. Laatstgenoemde presteerde het in 2004 om in één sessie 919 paarsgepunte yoghurtkwakkers af te werken, maar BMW ligt momenteel niet met veel minder partners in bed. Ze ontwikkelen motoren met PSA, hebben een jont-venture ‘electrification‘ met PSA, ze gaan met Toyota samenwerken op het gebied van hybride technologie, en nu dus ook met GM, als de berichten van het Duitse Wirtschaftswoche kloppen.

BMW’s inspanningen op waterstofghebied manifesteerden zich vooralsnog in onder andere een snelheidsrecord met de H2R en natuurlijk de BMW 7 Hydrogen. Maar ook GM heeft veel research-dollars in waterstof en brandstofcellen zitten. Het is dus helemaal geen slecht idee om strategisch op elk continent naar een partner te shoppen. In elk stadje een ander schatje, maar dan op wat grotere schaal. En dat BMW daarmee wel een beetje tot de Hank Moody van de auto-industrie verwordt, ach, dat kan ze niks schelen. (via groen7)



51 reacties

BENZINE MOET BLIJVEN !!!!!!!!!!!
@supercarwaar: ja want daar hebben we voor altijd genoeg voor.
@meneersander: ik ben er toch van overtuigd dat er genoeg is voor mijn leven, de generatie daarna zal toch opgevoed worden met elektrisch spul en waterstof.. of wat dan ook.. en ik vind het geweldig dat ze die nieuwe techniek doorvoeren, iedereen die overstapt laat benzine voor mij over..
@dennisr: je hebt hebmaal gelijk :D
@dennisr: hha LOVE your thinking XD
@dennisr: Ja, er is nog zat, maar je ziet nu dat die koekblikken maar 130km ver komen, dus kunnen de auto bedrijven nu ontwikkelen, zodat als de benzine ooit op is dat ze fatsoenlijke elektro motoren klaar hbben staan.
@supercarwaar: Kom maar met plannen hoe je je stelling wilt doorvoeren, zomaar wat roepen helpt niets.
@supercarwaar: & wat als ik je zeg dat een waterstofmotor (zoals die van de foto) 99% identiek is aan een benzinemotor?
BTW: in die 7 op de foto ligt een 6L V12 met 280pk dacht ik.
Yep…en de enige juiste wijze van toekomstig vervoer icm uitstoot…
Zou eens tijd worden
niet uit liefde maar uit patenthandel ..

een gezondere relatie is onmogelijk ..
@meneersander
er komt uiteindelijk ook nieuwe olie,
en we kunnen ook stoppen met plastic te maken
@supercarwaar: Als je met uiteindelijk 100000 jaar bedoeld, dan heb je gelijk… Het heet niet voor niets “fossiele brandstof”…
@supercarwaar: hoeveel dan? 5liter per jaar?
Je weet evengoed als mij dat zoiets niet realistisch is en dat er iets aan gedaan moet worden.
Maar BMW had dat waterstof hoofdstuk toch al afgesloten? Daar zijn ze niet eens meer mee bezig. Het lijkt me meer dat ze de oude boedel aan GM proberen te verpatsen.
@mashell:

omdat ??
ze bij BMW hard geld nodig hebben ofzo ..
@mashell:
lijkt me eerder dat BMW eindelijk eens aan brandstofceltechnologie begint, tot nu toe waren hun elektrische auto’s waterstof verbranden in licht aangepaste verbrandingsmotor (oa hydrogen7) of plug-in (1 serie activeE) wat dus een elektromotor betekent.
Waterstof verbranden in een zuigermotor is niet zo efficient (nog altijd heel veel wartmeverlies) en een plug-in auto is wel goed maar de range is nooit genoeg voor de klant. GM (oa) is bezig met waterstof op brandstofcellen; dat is gewoon zoals een plug-in auto maar je haalt je elektrische energie niet uit batterijtjes maar waterstof.
Voordelen; zuinig, betere range, makkelijk bij te tanken en bovendien geen loodzware en dure accu’s. BMW kan hier enkel voordeel uit halen lijkt mij
Bayerse mega Whore?
Over een paar jaar zijn de auto’s allemaal van dezelfde techniek voorzien en is alleen het jasje verschillend.
@norge: ach, tot op zekere hoogte is dat ook nu al het geval..
@norge:

dat is al 100 jaar zo .. werkt prima ..
“paarsgepunte yoghurtkwakker”, hahaha geniaal!

Verder vind ik het een goede zaak dat het economies of scale principe toegepast wordt, waarom ook niet? Een brandstofcel levert nou niet bepaald veel onderscheidend vermogen/signatuur op t.o.v. een zuigermotor…
en laat honda nu al een paar jaartjes rond te rijden met een waterstof auto.

beetje achter de feiten aanlopen….
@johanw: doet BMW ook al met een 7 serie van 2generaties terug.. Effe kijken of ik het terug kan vinden
@eduardovich: http://www.autoweek.nl/autonieuws/5274/bmw-7-serie-op-waterstof-productierijp september 2006 zes.. Al zou ik er niet van opkijken als het al decennia geleden eerder al is uitgevonden
@masterstig
we moeten wat minder plastic maken en nieuwe olie zoeken in bv. de zuidpool die toch al zit te smelten
@supercarwaar:

goed idee .. ga jij maar alvast vooruit ..
@lincoln: whaha :lol: ik kom ook later, moet mijn pikhouweel nog slijpen..
@supercarwaar: Plastic word gemaakt van de olie-bestanddelen die van zo’n lage kwaliteit zijn dat er geen brandstof van gemaakt kan worden.
‘Joint-venture’
aaaah! waarom elektro/brandstofcelrommel in personenwagens steken? wij zijn de grootste vervuilers niet! als ze nu eens slim zijn en elektrische vrachtwagens, boten, bussen, vliegtuigen of een of ander soort van transport maken! Maar pak ons alsjeblieft toch niet het fun van de auto af! we mogen al niet meer rijden waar we willen, hoe we willen, hoe hard we willen. en nu pakken ze onze roffel van onder de motorkap nog vandaan ook! waar gaat dat eindigen?!
@love4sportcars:

behalve dat dingen als vrachtwagens ontzettend veel kilometers rijden. accu’s zijn dan sowieso al geen optie. waterstof zou kunnen, maar dan moet er eerst research gedaan worden, wat ze nu doen.

boten etc krijg je ook niet elektrisch. waar moeten ze het vandaan halen?

en hoe wil je een vliegtuig elektrisch maken? die dingen moeten al zo min mogelijk wegen en wel naar de andere kant van de wereld komen
Waterstof is niet de toekomst. Brandstof gebruiken op de manier dat “wij” het doen is niet de meest efficiënte manier. Er zit zoveel meer energie in een liter peut dan een auto van 1200kg 20 km laten rijden..
@timberleek: maar je begrijpt toch wat ik wil duidelijk maken?
@love4sportcars:

Jazeker, maar in het geval van bijvoorbeeld de vrachtauto is het helemaal niet raar dat ze met een normale auto beginnen. het is in weze dezelfde techniek, maar toch makkelijker uit te voeren en marketing technisch sterker
Ik steun Dennisr!

laat iedereen maar mooi aan de elektro, dan blijf ik wel mooi gasolie verstoken, onder het motto; ‘Black smoke, till i’m broke!’
@ts46: Waarom zo negatief tegenover nieuwe technieken?
Er moet ooit een generatie zijn die de nieuwe techniek ontwikkelt en gebruikt.
Kijk nu naar de LMP1 diesels.
10/15 jaar gelden vervloekte iedereen de diesels, nu staan ze aan de top van het prototype-racen. De sound is er misschien niet, maar ze presteren wel beter.
Net het zelfde verhaal met turbo’s…

Spiek af en toe ook eens naast je ooglappen als petrolhead, er gaat een wereld voor je open, ik garandeer het je ;)
@vale46: Haha klopt ook wel hoor, moet er voor m’n opleiding ook dagelijks mee bezig (Agrotechniek) en heb er verder niks op tegen.

maar als ik dan weer zo’n filmpje tegen kom; http://www.youtube.com/watch?v=IpqliwsOWyQ&feature=related

dan krijg ik toch weer de kriebels, heb zelf een paar keer een machine op deze manier mogen afknijpen om het vermogen te testen. Zo gauw die vlam op de uitlaat verschijnt op klaarlichte dag, dan krijg ik kippenvel. Daar zal een waterstof/elektrische machine nooit voor kunnen zorgen.

Dus zolang het nog kan, geniet ik ervan :)
@ts46: ik kan het filmpje nog niet bekijken, maar vlammen zal je nooit zien bij een elektr. auto. (tenzij bij een gecrashte Volt)

De beleving is inderdaad minder, en petrol supercars zullen nog zeer lang bestaan, het zal een toonbeeld van rijkdom worden.
Maar als mass transport is benzine niet de toekomst, jammer maar helaas..
@ts46:
Dikke vette naverbranding in de uitlaat. Getuigd van alles behalve van efficiënte verbranding. Maar gaaf is het wel natuurlijk! :mrgreen:
@vale46: uhm, ze presteren beter omdat er andere regels voor ingevoerd zijn. Dan wordt het wel erg makkelijk he?
@kevlard: waarom bouwt dan niet iedereen een diesel?
Diesels zijn doorgaans sneller in endurance-races. Alleen staat diesel-racen nog redelijk in zijn kinderschoenen, maar het is aan een opmars bezig.
Waterstof is dé toekomst, niet electriciteit.
@raphael: waterstof is denk ik meer de nabije toekomst, maar als er beter batterijen zijn (capaciteit X5) dan is elektrisch echt wel de way2go. Elektrisch heeft een veel hoger rendement, alleen daarom al.
@vale46:

dat is afhankelijk van de weg waar het langs komt.
waterstof in een brandstofcel is redelijk efficient. en waterstof kan efficienter gemaakt worden dan energie uit zonnepanelen.

dat zonnepaneel moet immers eerst gemaakt worden tegen hoge (energie) kosten en heeft vervolgens een laag rendement.
Waterstof kan gewonnen worden uit algen onder invloed van zonlicht. ook zonneenergie dus, maar dan makkelijker. algen groeien door ipv een slijtend zonnepaneel.

het is puur hoe je het bekijkt. met de juiste technieken is waterstof helemaal niet zo gek als men denkt…

accu’s houden het probleem dat ze log en zwaar zijn en relatief slecht zijn voor snel opladen. steeds meer prototypes kunnen het, maar de slijtage die erbij komt kijken is nog steeds groot
@timberleek: Met algen kun je ook olie ‘kweken’. Lijkt mij de mooiste toekomst, hahah! :)
@ts46:

klopt dat kan ook. biobrandstoffen kun je er ook zo van maken. en het mooie is ook nog. je hebt er geen kostbare landbouwgrond of zoet water voor nodig. dat is tot nu toe het probleem van biobrandstof. je moet er voedselgrond voor opofferen. dat hoeft niet bij die algen
Ik wil eerst wel eens een deftige test zien van de i8 op een circuit met Chris Harris aan het stuur!!!!! De 7-serie op waterstof heeft enkel als taxi gediend op het festival van Cannes enkele jaren geleden. Actieradius speelt deze auto’s nog te veel parten.
Eigenlijk zat ik meer te denken aan kern-auto’s als toekomst, veel kracht en de kans dat je een botsing begaat is natuurlijk klein, prima toch?
Probleem met waterstof is, is dat er geen infrastructuur is voor waterstof. Verder kan je er lekker mee scheuren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).