BMW F10 M5 van Hartge is te duur

Auteur: , 58 Reacties

Deze auto is net iets te weinig van het goeie.

4,4-liter 8-cilinder, een 7-traps M dubbelekoppelingversnellingsbak met Drivelogic en een “Active M” differentieel, Black Sapphire Metallic, alle luxe aan boord die BMW te bieden heeft, en dan kom je een beetje in de buurt van deze stoere wagen. Dit is namelijk meer dan een opgedirkte BMW F10. Dit is een Hartge!

De autotuner heeft de 560 pk van de standaard M5 opgeschroefd naar 642 trappelende paarden die met 810 Nm een kleine 2 ton aan auto vooruit trekken. Dit geeft een nieuwe acceleratie van 4,2 seconden naar de 100 km/u en 20,85 seconden naar de 250. De maximumsnelheid? Die is 302 km/u, hetzelfde als de M5 met BMWs optionele Driver’s Package. Je bent er alleen nèt iets sneller.

Oké, dus de “snellere” acceleratie is met 0,2 seconden niet echt indrukwekkend, ook al krijg je die alleen als je extra betaalt voor de race-versie. Die extra pee-kaas zijn er dus eigenlijk alleen om stoer te doen tegenover je vrienden. Waar je wel indruk mee gaat maken is het uiterlijk. Met een setje sportveren is de auto verlaagd met 25 mm aan de voorkant en 20 mm aan de achterkant. Geef het een kinnetje aan de voorkant, carbon kapjes voor de buitenspiegels, dubbele ronde uiteinden op de uitlaat en de Hartge Classic 2 velgen van 21 inch en je hebt meteen dat extra “grrr” te pakken. Aluminium pedalen en voetensteuntje erbij en je bent klaar om te gaan. En als je nog niet doorhad wie de tuner is, staat op elk vlak stukje auto het logo te blinken.

Oké, dus qua uiterlijk is er ook niet zo veel veranderd. En dat voor 19.696,50 euro bovenop de rekening van een M5 bij de BMW dealer. Als je zelf een paar leuke velgen uitkiest en wat opties aanvinkt, verlagingssetje eronder steekt en een splitter ergens vandaan trekt moet het haast wel goedkoper kunnen. Waarom ga je dan nog naar Hartge? Om op te kunnen scheppen over de paardenkracht, en iedereen een orgasme te bezorgen met het geluid? Bij de race-versie zijn de achterste knaldempers vervangen door aansluitende pijpen, dus op dat gebied zit dat waarschijnlijk wel goed. Hopen we dan maar. Eigenlijk kan dat ook wel goedkoper…



58 reacties

Ik vind hem rete vet dus wat doet de rest er nog toe?
Hier heb je toch geen 20k voor over…
@parsche: kun je zat andere dingen voor kopen. Een tweede autootje.
@parsche: je hoeft ook niet alles te nemen… Elk onderdeel is apart verkrijgbaar (dat lijken meerdere hier te vergeten, Hartge is geen Alpina..)
@flutterby: wat jij vergeet is als je hem net zoals op de foto wil. Je wel 20k moet wegleggen bij die zandhazen!
@parsche: Hoezo vergeet ik dat? Je gaat van een andere (premium) auto toch ook niet zeggen dat die ontzettend duur is omdat je uitgaat van wat die maximaal kan kosten?
@flutterby: Los verkrijgbaar of niet; ik hoef er geen onderdeel van. Waarom 20K uitgaven aan zut waar die niet mooier & amper sneller van wordt ? De M5 is een grote sportsedan, erg krachtig, maar eigenlijk te zwaar voor het circuit. Durf te wedden dat al die spoilers, de verlaging en de velgen de auto alleen maar irritant zenuwachtig en stuiterhard maken … Dan koop ik voor 20K liever een 2e hands circuitracertje !
Ik ga maar eens informeren bij Henny…
Me gusta!
Streep eraf pulken, splitter in de carrosseriekleur dan is de auto wel heel, heel mooi!
@rufctr01: juist!!!
Zonde van je spaarcenten.
Het is wel een hele gave auto geworden met die opties van Hartge hoor. En het geluid is echt heel veel beter: https://www.youtube.com/watch?v=wrTqC_20SUk
Ik had meer met het hartge van 25 jaar geleden, weer de m88 met 286 pk opgevoerd naar 330pk, hartge leverde hem op die manier in alle bmw modellen van toen, en zette er naar wens bescheiden spoilers op.

Hoezo classic wheels, die ouden zijn echt anders hoor
@undifined1: true that.
Vriend had een E30 325i vroeger, hartge spruitstuk en heel uitlaatsysteem erop.
Ding hoorde je van een km verder. Tree schultenbrau en planken naar ’t strand…
Helemaal de man natuurlijk.
Dan is een gewone M5 toch veel mooier. Of gewoon een … Nee ik zal maar niet over Audi beginnen.
@kapiteinaudi: nee, want dat staat op een lager niveau dan BMW. Totaal geen vergelijking….
@rufctr01: Klopt wel niet. Maar toegegeven, de M5 is een mooi autootje. Alsook de 3-series, 4-series en M6.
@kapiteinaudi: helaas voor jou wel. Veel mensen die beide hebben gehad zeggen dat BMW beter is. Een rijdersauto en beter in elkaar gezet. Hoe je het ook went of keert een Audi is gewoon een luxe VW. Veelal dezelfde motoren etc. En die aan die motoren van VW mankeert nog wel eens wat, de eerste Audi staat niet voor niks pas op de 24e plek met hun zg kwaliteits auto’s.
@rufctr01: BMW’s zijn inderdaad uitstekend goede auto’s maar een Audi zeker ook. En bij de uitspraak ‘een Audi is gewoon een VW’ moet ik je toch ongelijk geven hoor. Is een Bentley dan ook een VW?
@kapiteinaudi: nou, als ik bij een A3 Tdi de motorkap opentrek en ik doe het bij een Golf dan zie ik exact hetzelfde. Ik weet zeker als ik de auto’s op een brug zet en eronder ga kijken dan zie ik ook hetzelfde. Dus ja, het zijn gewoon VW’s met een ander chassis.
@rufctr01:
De A3 en de Golf zien er van onder exact hetzelfde uit.
Zelfs de wielbasis is gelijk. Hetzelfde geld voor de Leon en de Octavia.
@rufctr01: je uitspraken raken kant noch wal, kom eens met feiten, ipv vage vergelijkingen.

enne die ruf is een gewoon een luxe kever ( VW)
@rufctr01: modellen van BMW lijken net zoveel op elkaar als dat de modellen van Audi op elkaar lijken
@solmatje:
Zet je VAG bril eens af en kijk dan nog eens….
Mijn merk is BMW ook niet maar daar kan ik je precies vertellen wat wat is…. Iets wat me bij Aldi nooit gaat lukken….
@jrk68: Ik zou solmatje niet gauw van een VAG-bril beschuldigen, hoor.
Bij BMW kan ik de verschillende modelgeneraties goed uit elkaar houden, maar tot de huidige 3 kwam, met koplampen die doorlopen tot de niertjes, kon ik de 3- en 5-serie nauwelijks uit elkaar houden. Zonder typeplaatjes voel ik me zelfs als ik er eentje op straat zie staan onzeker over. De komst van de 4- en 6-serie heeft dat alleen erger gemaakt.
De X-en lijken ook erg veel op elkaar. Maar vooruit, de 1- en 7-serie zijn nog wel te herkennen.
@mout: 100% eens!
komt bij dat de achterlichten van de 5 zowel 2 als 3 lichtstrepen kan hebben, afhankelijk van het bouwjaar. En ik maar denken dat ik ze daarop kon onderscheiden….. :(
@jrk68: Als jij je Anti-VAG-bril nou eens afzet vader.. En een echte bril opzet? BMW modellen lijken op elkaar EN Audi modellen lijken op elkaar. Als het jou niet lukt om de modellen van Audi uit elkaar te houden, maar die van BMW wel, ligt dat volledig aan jou..
@solmatje:
Nee, BMW’s hebben een familie gezicht, Audi’s zijn gekloont….
@jrk68: heel eerlijk vind ik beide merken aardig op elkaar lijken zoals ook toegelicht mbt BMW. Ik deel de mening met solmatje.
@solmatje: ik kan de BMW’s redelijk goed uit elkaar houden, het verschil tussen een A3 en een A4, A6, A7 is niet te zien.
@rufctr01: dan ben je stekeblind. Of je hebt het IQ van een poffertje. Jij mag kiezen…
@fijnkonijn:
Of jij bent een blinde Fanboy!
@jrk68: Hey daar issie weer.. maar nu in de anti-fanboy-variant! de anti-fanboy-bril!
@rufctr01: Het lolbroek.. het verschil tussen een a3 of a7.. haters gonna hate
Moeilijk doen over 5.000 piek op een auto van 150k is ook een kunst. Het enige wat ik zou veranderen aan een standaard M5 is een aangepast uitlaattraject.
@phaeton: Dan moet je gewoon een andere CD insteken…
@xilver: LOFROR – of zoiets.
Dat lelijke Hartge-embleem ook, alsof je bij de Aldi een nep BMW hebt gekocht met neppe velgen.
“Volstrekt kansloos!” zou Rob Geus zeggen.
Ik denk dat die extra pk’s zich wel laten gelden bij tussensprintjes, hoor. 80-140, 100-160 enzo. Nul naar snelheid X blijft soms beetje gemankeerde manier om te “meten”.
Die velgen zijn echt heel erg fout. De rest is gewoon porn op foute wielen :)
Vind t wel mooi
De verf was precies op… anderskleurige bumpers zijn hebben zo’n petjes-allure.
Die spiller en die velgen vind ik er ech totaal niet bijstaan
De natuurlijke habitat van deze auto is de Autobahn. Op een sprintje van 160 naar +250km/h ga je het verschil in vermogen wel merken. Op zeer lage snelheden is tractie de beperking.
De tussensprints zullen zich natuurlijk wel in een vloek-en-een-zucht afraffelen ! Ook (dus) ten opzichte van de normale M5. En dat is eigenlijk de bedoeling van tuning toch ? De topsnelheid haal je immers bijna nooit, de stoplichtsprintjes zijn voor petjes…blijft over; de tussensprint ! Hoer-A !
Doe mij maar een volledig originele E39 M5 in blauw.
naar mijn mening de mooiste M5, vlot genoeg en heel wat centjes over :)
@bofkont:
Ieder zn mening, voor mij is de e39 de eerste M5 die niet zo speciaal was als zijn voorgangers, maar dat komt ook omdat ik niets heb met v8’en, als ik mocht kiezen tussen een 530i Handbak + wat geld of een e39 m5 dan koos ik voor de 530i.
@undifined1: Idd ieder zijn mening, en dat is maar goed ook.
Ach ik ken ze ook met velgen van meer dan 1000 euro per stuk(!) onder een 118 cabrio.
Gewoon kopen, omdat het kan..
Ja maar zo kun je alles wel afzeiken toch? Voor het geld van een nieuwe M5 F10 kun je 4 M5 E60’s halen. Dus dan is de M5 F10 ook overbodig? En waarom niet een 520i kopen en daar een M5 blok in lepelen? Dan ben je ook goedkoper uit. En zo eindeloos doorgaande…
Wat is er aan gebeurd om die vermogenswinst te bekomen? Dat lijkt me belangrijker dan het aantal pk’s en sprintsnelheden vanaf nul bij dergelijk wagens.

De prestatiewinst is vrij marginaal, maar met de juiste aanpassingen kan wel het karakter flink veranderd worden.. En natuurlijk de tussensprints, zoals hier al vaker vermeld door anderen.

Of dat dan de prijs rechtvaardigd? Geen idee, ik ben niet op de hoogte van wat andere tuners voor zoiets vragen…
@Revvji: *rechtvaardigt, dombo..
Tja, de velgen zijn wel mooi. Verder zou ik t niet doen.
Ik vind wel strak hoor.. Alleen de onderlip bij de voorbumper hoeft niet van mij.
In één woord: verkracht.
…maar wél leuk als er zo een paar zouden rondrijden in je buurt….(niet elke M5 moet op de andere lijken…)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).