BMW i3 krijgt tweecilinder motorfiets-range extender

Auteur: , 34 Reacties

Wij maar denken dat BMW voor 100% elektrisch ging met de i3.. Haha, suckers! Nu de productiefase nadert worden de meest progressieve kantjes ook van de BMW i3 afgevijld. Say bye-bye to zero emissions?

Je hoeft niet heel lang marktonderzoek te doen om achter het fenomeen ‘range anxiety‘ te komen. Als een EV stil staat, dan is het ook over en uit, en de houdbaarheid van een batterijlading is van veel factoren afhankelijk.

Met andere woorden: alleen een paar Leaf-rijdende wortelkauwers, en natuurlijk Tesla-fanboy en Elon Musk-ophemelaar Aldous durven het aan om 100% elektrisch te rijden. Voor de rest van het EV-koperspubliek is een kleine verbrandingsmotor als range extender een ideale middenweg.

Het i8 Concept heeft al een verbrandingsmotor, en de productievariant van de i3 krijgt als optie een tweecilinder motorfietsblok (want BMW heeft natuurlijk ook nog een motordivisie), zo meldt Groen7 ons, op basis van uitspraken van ontwikkelingschef Herbert Diess.

Hiermee lijkt het er op dat de i-lijn in plaats van EV’s meer een verzameling plug-in hybrides (PHEV) gaat worden, maar met die stelling doe je BMW te kort. Als gezegd: de range extender op de i3 is optioneel, dus in de basis is hij nog 100% elektrisch.

Het gerucht over een motorfietsblok ging al een tijdje. Hierbij werd gespeculeerd op een cilinderinhoud van tussen de 500 en 700 cc. Volgend jaar komt de Bimmer-EV onze kant op (kosten: 35 tot 40.000 euro), dan weten we het.





34 reacties

Krijgen we dan ook een BMW iM3 met tri-turbo op een motorfietsblok? Lijkt me wel wat, is dat schepsel wat eerder uit je zicht.
@mdemooistelettervanhetalfabet: dat zou wel fijn zijn opzich he ;)
@mdemooistelettervanhetalfabet: Dan krijg je een 24V accu.
Redelijk idee!
@TimoBac: reteleijk…. oh sorry sorry
Thja, zo’n elektrische auto.. Ik word er nog niet echt warm of koud van..
hmm zo’n lekkere BMW boxer erin zou wel fijn zijn !
de volleid gelektrische varant heeft maar 130 á 160 kilometer range, logisch dat bmw dus voor ee nrange-entender gaat (als optie, i know).

wat ik wel grappig vind is dat bmw zelf zegt dat ze al 40 jaar werken aan dit ‘gedrocht’ (om het maar even zo oneerbiedig te zeggen) en toch hebben ze de range waar de japanners om kunnen lachen, die kunnen namelijk (eenmaal volledig opgeladen) het dubbele doen ivm deze bmw. ik moet er wel bij zeggen dat ik me nu afvraag of de door bmw-kilometers, ook èchte kilometers zijn, dus niet theoretisch zoals de japanners. want waar de japanners 200 km range opgeven sta je al stil na de 100. kijken wat het wordt met de i3: erop of eronder? wie zal het zeggen..
@bigcar: De range die BMW (net zoals iig alle andere Duitse merken) opgeeft is de zogenaamde NEFZ-waarde (ofwel New European Driving Cycle). Als ze 150km zeggen is dat onder perfecte omstandigheden (buitentemperatuur is dan bij BEVs heel belangrijk)
Reken maar op een reëel bereik van rond de, tot net iets onder de 100km.
@bigcar: De Nissan Leaf heeft een NEFZ-bereik van 175km overigens. De iMiEV 150km. Zo veel Japanse BEV’s ken ik niet met waarden van 200km..?
Priemiejum glazen briefenbus met brommermotor en accuutje voor 40 ruggen? Koopje…
@lambo4all: haha, goed omschreven ! Dat ding gaat dus (ook al niet) verkopen…meer een knutselprojectje met wat staats-/EU-subsidie…hou je mensen lekkerrrr bezigjes.
@Megakix: Hoe dan ook, BMW leert zichzelf met dit project wel zeer vernieuwende en veel goedkopere manieren om koolstofvezel te verwerken. En dat is natuurlijk een hele goeie zaak.
@lemans96: true…wellicht daarmee ooit weer een èchte supersportauto van BMW (na de M1), maar dat met veel koolstofvezeltjes en PK’s.
@Megakix: Euhm… het heeft een BMW-badge, dus het gaat verkopen. Ik durf er een i3 onder verwedden dat ie in z’n eentje meer verkoopt dan de Leaf, Fluence Z.E. en de iMiEV&Co samen…

Dat gaat natuurlijk wel maar een jaartje of twee duren zo. Tegen dan zullen er wel genoeg evenwaardige, goedkopere alternatieven zijn…
@Esprit_de_Flandre: ik heb het over Nederland…en nee, in dát land zul je van deze I3 bijkans geen sporen kunnen ontdekken ná de produktiestart.
Dan willen we wel RPM graag tot 16.000 toeren dan is het wel wat ahahaah
nu wordt het hele project nog wat lelijker.. waar is de tijd van de zescilinders in de heerlijke, achterwielaangedreven BMW’s?
@lolbroek16: De i3 is in de basis ook achterwielaangedreven.
@sir_smokalot: en ze zouden er ook nog de 6 cilinder uit de k1600 als range extender in kunnen leggen…
Wordt zeker een mogenlijkheid als opvolger voor mijn 2de Prius. :-)
Was al vrij lang bekend dat er ook een versie met range extender kwam. Ben benieuwd hoe hij uiteindelijk gaat worden.
@lolbroek16: dat waren nog eens tijden zeg, maarja crisis hè wat kan je eraan doen niet iesereen heeft een vermogen voor een v6, v8 enz..
@r32turbo: jawel hoor, alleen dat word dadelijk verneukt door wegenbelasting voor oldtimers
@r32turbo, ik vind de marketingstategie van BMW wel een beetje tegenvallen: ze besparen op motoren, breiden uit met hele lelijke auto’s zoals de x6 en 5gt en gaan nu zelfs de elektrische/hybride markt op met alweer een heel lelijk model, nl. i3.. dat is wel jammer. het is precies alsof ze het belangrijker vinden om de grootste te blijven t.o.v. audi en mercedes-benz en dus het meeste aantal auto’s te verkopen dan mooie, sportieve wagens te creëeren waar wij echt rijplezier aan hebben
Een afschuwelijke wagen, ik vind hem nu al leuk.

Als dit de volgende audi A2 word moet ik m’n ogen openhouden.
Maarja wordt de motot nou optiineel if niet
dit kun je toch niet serieus nemen?
Hopelijk kan je dan die optionele range extender makkelijk achteraf plaatsen :D

Dan zou hij in België een fiscale topper worden ;-)
t wordt een 650cc afkomstig uit die nieuwe grote scooter
Lelijke deuk bij het achterraam gladstrijken en het voorruit schuiner laten aflopen en je hebt best een leuke hatchback hoor!
Om te beginnen zijn alle vernieuwende bmws tegenwoordig lelijk en wennen we eraan tot ze ineens goed zijn. Daarbij is het wel een apart ding maar oogt het nog altijd beter dan een Civic en véél beter dan een Leaf! Tevens lof voor het feit dat t ding ong 1200kg moet wegen, BMW probeert wat constructie betreft tenminste vernieuwend te zijn. Grotere elec range = grotere accu = meer gewicht. Gemiddelde gebruiker rijdt toch niet meer dan 100km per dag. Begrijp me niet verkeerd, beperking is klote maar zal bijna altijd voldoen. Zo niet, snormotort…
Haha, een pruttelmotertje als ondersteuning. Goed bezig BMW! Hulp van Toyota nodig misschien?
Bayrische Motoren Werke, en dan is de motor zelfs een optie…, dat is wel heeeeeel premium….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).