Te koop over twee jaar, kneiters efficiënt en gewoon nog steeds op de achterwielen aangedreven. Dat is BMW's elektrische i3. De testauto krijgt steeds meer trekjes van een productie-klaar exemplaar.
De ‘grove lijnen’ van dit revolutionaire BMW’tje hebben we natuurlijk al veelvuldig kunnen zien op de i3 concept. Daar zagen we ook reuzachtige doorzichtige deuren en spacy stoelen. Zaken die we uiteraard niet terug gaan zien in het productiemodel. Wordt de productie-i3 dan heel saai?
Nee! Het saaiste aan deze auto wordt waarschijnlijk het zoemen van de elektromotoren. BMW lijkt namelijk door te gaan met de ‘suicide doors’, daarmee vervalt de B-stijl. De i3 wordt ook ontzettend breed (meer dan 2 meter) en de wielen staan op de uiterste hoeken van de auto. Daarmee staat de milieu-ridder ontzettend stabiel op zijn smalle wieltjes. Verder mogen de deuren dan ondoorzichtig zijn aan de onderkant, de ramen zijn nog steeds erg groot voor een moderne auto. Uitzicht gegarandeerd.
Met al deze nieuwe techniek, verwachte 25k euro nieuwprijs en een 160 km range is de BMW i3 nog maar een haar verwijderd van cool. Bovendien: i3 = BMW. Als ze de beloftes waarmaken. Klagen doen jullie maar over voorwielaangedreven 1 Series.
33 reacties
beter 10 jaar te laat dan nooit zal maar zeggen ..
ben opzich wel benieuwd naar de i8, ook al is die per definitie kut als het een elektrische is..
misschien is deze i3 nog wel geschikt voor lesauto, alleen wel lullig dat je om de 2 lessen eerst 5 uur thuis zit (of nog veel langer) om je accu op te laden..
Huh?
Een beetje van die gehandicapte Maxda RX-8 achterdeuren zeg maar.
http://www.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Spyshots/BMW_i3_11-2011/BMW_i3_spyshots_11-2011_04.jpg
http://www.autoblog.nl/images/wp2011/BMW-i3-concept-side.jpg
Toch wel veel verschil in de verhoudingen tussen de concept en deze testauto.
Vraag me af of de lichten effectief in de bumper komen, of in de achterklep zoals bij het concept en de Up!…
Maar, let eens op de daklijn:
Oud:
http://indiaoncars.com/news/wp/wp-content/uploads/mar17-bmw-i3-electric-vehicle-2013-spy-shot-1.jpg
Nieuw:
http://www.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Spyshots/BMW_i3_11-2011/BMW_i3_spyshots_11-2011_03.jpg
En op de vorm van de kofferklep:
Oud:
https://lh4.googleusercontent.com/-RxM7wMDlmFE/TXaNeoH7cII/AAAAAAAAAk4/L891dT7DtEI/car_photo_429694_25.jpg
Nieuw:
http://www.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Spyshots/BMW_i3_11-2011/BMW_i3_spyshots_11-2011_06.jpg
Vreemd, die verschillen. Zou het kunnen dat we hier te maken hebben met twee verschillende modellen, een driedeurs en een vijfdeurs bvb. Of misschien wel een i3 en z’n Mini-zusje?
In het begin kan je om (techniek) te testen prima een andere buitenkant gebruiken. Zeker om de buitenwereld op het verkeerde been te zetten.
http://static.autoblog.nl/images/wp2007/BmwX1-4.jpg
Ik neig meer naar de optie Mini-zusje. Zou in ieder geval leuker zijn… :P
Vergeet niet dat de i3 een compleet nieuw soort auto is. Zowel qua techniek als design. De boel lag dus nog lang niet vast en de prototypes kunnen best wat veranderen.
MINI krijgt sowieso geen eigen i3 variant. Ze kunnen hoogstens gebruik maken van de aandrijflijn. MINI’s zullen sowieso geen RWD krijgen en ze krijgen ook niet de beschikking over de LifeDrive architectuur. Die is te duur voor MINI en blijft voorbehouden aan BMW.
leuk voor in de stad maar naturlijk geen echte auto