Goedemorgen! Heeft u een déjà vu? Zit er een glitch in de Matrix? Nope, we beginnen gewoon weer met hetzelfde als gisteren, de BMW i8 Spyder. Omdat het kan. En omdat we nu alle info ervan hebben, zonder watermerk-foto’tjes.
Het zijn de Chinezen die het eerst aan deze dakloze i8 mogen zitten, want hij beleeft op 23 april zijn werelddebuut tijdens de Beijing Motor Show. Onder de motorkap ligt nog steeds de 1,5-liter TwinPower Turbo driecilindermotor, die 223 pk en een koppel van 300 Nm levert. De in eigen huis ontwikkelde elektromotor voegt hier 96 kW (131 pk) aan toe, waardoor het gecombineerde 260 kW (354 pk) bedraagt.
Onder de doorzichtige (plexi-)glasplaat aan de achterkant ligt bij concurrenten Audi en Ferrari normaalgesproken een dikke V8 (of V10), maar niet bij BMW. We zien wieltjes, dus dat kan maar één ding betekenen: twee elektrische kickboards. Dit is een soort kruising tussen een skateboard en een step zodat je je vette lijf ook buiten de auto gewoon ergens op kunt planten zonder te veel te hoeven doen. (want de realiteit is niet als de persfoto’s, met slanke, goedgeklede mannen)
De i8 Spyder accelereert van 0 naar 100 km/u in 5 seconden, haalt een begrensde topsnelheid van 250 km/u, en is in staat om niet meer dan 3 l/100 km te verbruiken. Wil je puur elektrisch rijden, dan kan een afstand van 30 kilometer afgelegd worden. En omdat de accu een formaatje kleiner is dan bij puur elektrische auto’s is deze in een uur en drie kwartier weer volgeladen.
Is het jammer dat de doorzichtige deuren van de i8 zijn verdwenen? Of had je je al getroost met de gedachte dat we dit toch niet op een productiemodel terug gingen zien?
UPDATE: video’s staan nu op Autojunk.nl
Is een mooie en prachtige wagen
Prachtig design, en een stukje innovatie waar de rest van de autobranche alleen maar van durft te dromen ….
@rechercheur: Porsche 918 Spyder zegt u niets?!…
@spylegion:
Ja, die hebben het KERS systeem bij Williams ingekocht ….
@rechercheur: Maakt deze i8 dan ook gebruik van een vliegwiel? Ik geloof het toch niet.
@rechercheur:
mijn punt is; aan het eind vd dag rij je hiermee in een ‘supercar’ met driecilindertje terwijl je bij de Porsche nog aan het nagenieten bent van de fullrace achtcilinder..
(let wel; bij hetzelfde normverbruik!!)
Dit is dus een apparaat waar je slechts naar moet kijken (schitterend design!), want zodra je gaat rijden wordt het een desillusie imho…
Maar goed, smaken verschillen..
@rechercheur: Ik moest meteen denken aan onze vriend Punk…
@gerard1710:
als ze BMW “innovatief” noemen dan weet je dat er een steekje los zit ..
@lincoln:
En dat zegt onze forumsmurf met 17.276 post’s ….. mawhahaha!! get a life, dude.
@rechercheur:
hoi @punk .. je valt in herhaling ..
@lincoln:
Hey praatjesmakert, ik denk dat het je nog wel lukt om voor het einde van dit weekend op 18.000 post’s te zitten.
Mmwwwhahahaha !
@rechercheur: Theo, doe eens ff aardig tegen onze reactie-opperhoofd.
@integraturbo:
Doe jij dat rekensommetje nog eens met die belminuten en een iPhone, wijsneus …
:-)
@theo: Wederom val je in herhaling. Get a life dude!
@rechercheur: U heeft nog nooit van de Toyota Prius gehoord?
@rechercheur: wow een hybride, wat vooruitstrevend zijn ze daar bij BMW. Zet die roze fan bril eens af!
@rechercheur:
Laat gaan. Als je hun redeneringen volgt dan is eigenlijk de eerste Benz nog steeds de meest innovatieve.
Blijkbaar hebben de meeste hier ook niet door dat de Prius niet de eerste hybride is. Maar goed, fanboys van andere merken en trollen, hè.
Geen dak?
@Reinbergen: idd, geen dak :o op een spyder :o
@dennisr: Ook spyders hebben vaak een dak…
het doorzichtige ruitje?? Beetje vreemd als je niet door een ruit kan kijken hè?!
@AudiS6: Je hebt nog nooit in een verhoorstudio bij de politie gezeten? :)
Maar heb het woord even veranderd!
@sir_smokalot: dat zijn spiegels :P
@sir_smokalot: Zitten de meeste van ons natuurlijk wel elke dag.
@sir_smokalot: jij hebt het ook alleen van CSI!
Ben benieuwd hoe die stoelen zitten. Zien er wel strak uit.
Nice! ;-)
een auto vol kopieen van andermans uitvindingen ..
daar zijn Chinezen idd helemaal gek op ..
Dit is denk ik wel zo’n auto die we over 50 jaar revolutionair en iconisch gaan noemen – mits ze hem goed prijzen.
@james125: Om heel eerlijk te zijn zie ik hier het revolutionaire niet van in..
@gerard1710: ik dacht dat dit al een productieversie was, maar nu zie ik dat het nog steeds een concept is.
Als ze hem zo op de markt brengen, is het revolutionaire natuurlijk het design, en de motor. Het is dan de eerste BMW 3 cilinder, met veel vermogen, in een sportwagen, wat een grote verandering is van nu, waar het altijd de grote benzinemotor is die de klok slaat.
@james125: Dat is het hem nou juist: voor BMW is dit innovatie van jewelste, maar tegelijkertijd liggen ze jaren achter op andere merken…
lekker!
Whoehahaha denk je de motor te zien liggen er twee steppen achterin .Zullen we samen gaan steppen @kaasboerin ?
@norge: Die stepjes zijn idd echt über-kansloos… Misschien hebben ze niet al teveel vertrouwen in hun nieuwe techniek, kan makkelijk zijn als je stil komt te staan op de vluchtstrook.
@norge: Haha, misschien is steppen misschien wel een beter idee, weer 200 piek achteruit..:
http://i42.tinypic.com/j9wtqx.jpg
@kaasboerin: Typisch BMW gedrag (te snel rijden).
@integraturbo: Wauw, die had ik echt niet verwacht van jou. Het niveau is weer ver te zoeken helaas.
Ik begin dit rotding weleens een beetje moe te worden.
Breng hem nou eens uit jo!
BMW heeft de ballen om een futuristisch ogend conceptmodel in productie te nemen, daar waar andere merken dat niet hebben…
Chapeau BMW.
@Rick-dos:
Citroën?
Renault?
@desjonnies: Honda Civic?? Psss dat mag je niet te hard zeggen. Volgens de die-hards fanboys kan alleen BMW dat ;-)
*kuch* Renault *kuch*
@sir_smokalot en @desjonnies:
Oké Renault met de Twizzy wil ik nog wel accepteren. Maar Citroën? Wat hebben die de laatste tijd nog voor revolutionairs op de markt gebracht?
@Raphael: Honda Civic…maar natuurlijk…
@Rick-dos: DS5 en in iets mindere mate DS4? Behoorlijk conceptmodel-achtig als je het mij vraagt… En bij Renault denk ik eerder aan de Avantime.
@RRenault: @SirSmokalot
R4, R5, R16, Espace, Twingo, Scenic, Avantime.
Citroën heeft de naam en faam, maar eigenlijk is Renault gewoon het meest vernieuwende merk qua concepten in de markt zetten en worden Renault’s innovaties altijd gekopieërd.
@RRenault:
Misschien moet ik mijn standpunt verduidelijken. Ik bedoel meer radicaal anders. De i8 vind ik meer een auto dat je in sci fi’s ziet en bij jezelf denkt: “leuk maar dat gaat toch nooit in productie.”
Als je kijkt naar het design dan zie je elementen die gewoon nog nooit op een productieauto zijn vertoont. Kijk bijv. alleen maar naar de achterpartij. Het is ook geen auto dat op bestaande architecturen wordt gebouwd. Het is gewoon een totaal nieuw concept.
Daar schaar ik de Twizy ook onder.
De Avantime, DS5 en 4 schaar ik meer onder een evolutie qua design. Zo had BMW dat ook met de Z9 dat uiteindelijk de 6 serie is geworden. Allemaal auto’s die op basis van andere auto’s binnen het concern is gebouwd. Avantime op espace en DS5 en DS4 op C4 en C5.
Weer zo een half ding. Allemaal net niet. Ten eerste ziet hij er niet uit, ok lelijk is het niet maar als je alles kan ontwerpen waarom dan zoiets raars? Ten tweede ziet hij eruit alsof ie 0-100 in 2,5 seconden doet en een top heeft van 340+ Ik zou me schamen als ik in zo een opvallend ding door de gemiddelde 3 serie eruit wordt gereden.
30 km volledig electrisch?? Wat is dan het hele nut van dit ding. Het is allemaal zo half af. Doe het goed of doe het niet. Of doe het dan als Porsche doet met de 918 Spyder.
Compromissen moet je maken als fabrikant, zeker als een van je speerpunten het hanteren van een laag gewicht is. En op zich: voor stadsmobiliteit en poser-ritjes over de boulevard heb je niet zo veel accu nodig…
@sir_smokalot: De Porsche 918 wordt maar 200 kg zwaarder. Heeft echter een 4,6 V8 met electromotoren 770pk. 0-100 in 3 sec. top van 320+ En dan rij je volledig electrisch net zo ver als deze 3-cilinder. Oh en kijk eens naar de 918 vergeleken bij dit ding…
@raphael: Ik moet je deels gelijk geven, ook al spelen beide modellen in een totaal andere klasse (ondanks de overeenkomst dat het allebei halo-modellen zijn). Laten we maar eens wachten waar BMW uiteindelijk mee op de proppen komt. Het is in ieder geval duidelijk dat het uitgangspunt van beide fabrikanten anders is, ook al komen de gebruikte middelen overeen.
Moeilijk model om een tatto van te laten zetten, als fanboy dan he !
Fiet fieeuw
Hmm.. Als cabrio’s ‘gay’ zijn.. Waarom dan ook nog die twee stepjes achterin? Ik bedoel, als het goed is is het punt wel gemaakt door het dak eraf te halen.
Add insult to injury?
@baasbas: volgens mij hadden de eerste auto’s ook geen dak en echte racers nog steeds niet. Wat is er gay aan?
Een 1M Coupe heeft ongeveer dezelfde 0-100 tijd en hetzelfde vermogen bij een gewicht van bijna 1600 Kg. Deze zal daar dus wat gewicht betreft dus niet ver vandaan zitten. Toch wel erg teleurstellend voor een koolstofvezel lichtgewicht auto… Ik weet wel wat ik liever zou hebben!
Want dat ziet er natuurlijk lekker stoer uit; aan komen rijden in je flitsende bimmer om vervolgens met de step uit je kofferbak verder te steppen….zet er dan een vouwfiets in ofzo. Daar heb je tenminste nog wat aan.
Op een of andere manier ziet deze auto er ondanks de drukke vormgeving best productierijp uit.
Nu niets meer aan veranderen BMW! Kentekenplaatje erop en gaan. Valt ie hier binnen de 14% bijtelling? Anders kan het een aardig succes gaan worden met een gunstige prijs.
Afwachten wat het IRL wordt, maar op basis van de foto’s denk ik nog steeds: “ga terug naar af”. Ben het volledig eens met de opmerkingen over Citroën, Renault & Co. Duitsers, technisch kunnen ze wel wat, maar je moet ze geen designstudio laten aansturen.
ziet er best aardig uit zou de v10 uit de e60 m5 er ook in passen
Overigens is dit ding nog heel ver van productieversie. Kijk naar die ruit die doorloopt op de motorkap. Dat gaat never nooit gebeuren. Ruitenwissers? Doen ze ook niet aan. Dan dat interieur, typisch een concept interieur en volledig onhaalbaar IRL. We wachten af..
Mooie auto. Ben wel benieuwd hoe het allemaal rijdt en klinkt als die af is. Want dat rijden op de sneeuw met dat gepruttel was een afknapper van jewelste. Het is ook een auto voor lenige mensen.. zie die drempel joh.. dan moet je inderdaad het lijf van die man in pak er naast hebben. Een dikke komt er niet elegant overheen denk ik.
ik heb de plaatjes niet aangeklikt, maar van deze afstand ziet het eruit als oerlelijk. Wat een gedrongen gedrochtje. Ik ben wel een Porsche fanboy, dat moet ik er bij zeggen.
Deze is wel mooier dan mij M3
Het zou welk echt vet zijn als deze in productie kwam zo.
Kijk dit ziet er al wat realistischer uit…
mooie auto,jammer van die trieste accu
@mellie:
neem je happy accu,s ..
Ik kan er niks anders van maken dan oerlelijk en onpraktisch.
Leuke deurtjes voor in de parkeergarage? Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, dat je het ook dagelijks kunt gebruiken.
Ziet er strak uit
Dit gaan we dus nooit zo in productie zien want BMW is qua uiterlijk zeer conservatief.