BMW M: 40 jaar Motorsport voor op de weg

Auteur: , 109 Reacties

In 1972 werd BMW Motorsport GmbH opgericht, de voorloper van wat nu BMW M GmbH heet. Een merk dat ons hele mooie dingen heeft gebracht.

Eind jaren zestig en begin jaren zeventig was BMW flink aan het verjongen en wilde zich het meer manifesteren in de autosport. De BMW 1800TI en 2000TI alsmede de 02’s wonnen vele races en ook de Formule 2 legde BMW geen windeieren. BMW kon echter lang niet alle klantvragen vervullen waardoor de meeste successen behaald werden door BMW’s die door tuners onder handen waren genomen om ze raceklaar te maken. Dat moest veranderen en derhalve werd op 1 mei 1972 BMW Motorsport GmbH opgericht. Men begon met 35 man maar al binnen een paar maanden groeide het bedrijf zo snel dat een eigen pand betrokken moest worden.

BMW M Motorsport
De eerste echte M auto was een BMW 2002 met 240 pk, gemaakt voor de rallysport. Ook begon men met de ontwikkeling van een Touring Coupé, een auto die we leerden kennen als de 3.0 CSL. Nog geen 1100 kilo en 360 pk zorgen ervoor dat dit nog steeds één van de meest gewilde klassiekers op de markt is. De 3.0 CSL was ook de eerste M auto die het nu zo kenmerkende design met drie strepen in blauw, paars en rood voerde. De 3.0 CSL won de touringcar kampioenschappen 6 keer tussen ’73 en ’79, in dat laatste jaar leverde de 3.0 CSL in racetrim overigens tot 800 pk.

BMW M klanten wilden echter ook performance voor op de straat. In 1974 kwamen derhalve de sportieve 5 Series op de markt: de 530i, 533i en 535i waren de eerste straatauto’s waar BMW M zich tegenaan bemoeide. Wel waren deze auto’s voor een zeer exclusief publiek: BMW M leverde tot 1980 slechts 895 Fünfers af.

Pareltjes uit de BMW M historie
Een andere mijlpaal in de seventies was natuurlijk de M1. De auto die oorspronkelijk door Lamborghini gebouwd zou worden maar die door financiële problemen bij de Italianen uiteindelijk uit de BMW M fabrieken kwam. Alle techniek was overigens afkomstig van BMW, het ontwerp van Giugiaro. De auto was eerst bedoeld voor het door Bernie Ecclestone en Max Mosley ontwikkelde ProCar kampioenschap dat in het voorprogramma van de Formule 1 werd verreden en werd in 1978 gelanceerd. De M1 was de eerste auto die de nu zo fameuze M in zijn typenaam kreeg. 400 auto’s waren benodigd om de homologatie voor het kampioenschap te regelen. De straatversie kreeg 277 pk (de ProCar versie had er 470) en verkocht ondanks zijn voor die tijd exorbitant hoge prijs van 100.000 DM als warme snert op een ijsbaan. Na een jaar waren er 130 gebouwd en had BMW M nog 300 orders op een wachtlijst.

Dankzij het succes van M1 werd besloten ook een “normale” auto te maken met een M-badge. Het resulteerde in de M535i in 1980, een icoon in de lijn van 5 series die onlangs door BMW werd aangegrepen op de M Performance lijn te promoten. Voorzien van een 218 pk blok uit de 635CSi is deze auto nog steeds geen trutje. Later (in 1984) zou ook het blok van de M1 in de 5 serie gelepeld worden voor een 286 pk sterke M5.

Ook in de motorsport bleef BMW M actief. In april 1980 kondigt BMW haar entree in de Formule 1 aan en verbaast het vriend en vijand met een 800 pk sterke 1.5 Turbo. Binnen twee jaar was het eerste kampioenschap met een BMW-powered Brabham bestuurd door Nelson Piquet in de pocket.

BMW E30 M3
Een sprongetje naar 1986: Formule 1 is passé voor Motorsport GmbH en men gaat zich bij BMW M op touringcars concentreren. Tijd om de M3 in het leven te roepen dus. Met de regels van het Group A reglement in het achterhoofd wordt gestart met het ontwikkelen van de BMW E30 M3. Er zijn 5000 auto’s nodig om de auto goedgekeurd te krijgen voor de racerij maar van het eerste model M3 worden 17.970 stuks verkocht, inclusief 600 2.5 liter Sportevolution versies en 765 handgebouwde M3 cabrio’s. De M3 haalt vele overwinningen binnen in verscheidene touringcar kampioenschappen, waaronder het DTM.

In 1988 volgt de tweede generatie M5, die in 1992 voor het eerst ook als Touring geleverd wordt. De zes-in-lijn levert eerst 315 pk uit 3.6 liter en later 340 pk uit 3.8 liter. Ook wordt in 1992 op de salon van Parijs de E36 M3 geïntroduceerd. De 3.0 zescilinder levert in deze M3 286 pk en is de eerste productie-auto die wordt uitgerust met VANOS, een systeem voor variabele kleptiming dat later op vele BMW’s wordt toegepast. De E36 werd ook geleverd als speciale M3 GT uitvoering, die zeer zeldzaam en gewild is onder liefhebbers. In 1995 kwam er een upgrade voor de gewone M3 naar 321 pk. De E36 M3 was de eerste auto die volledig naar wens van de klant kon worden aangepast. Een nieuw bedrijf werd daardoor geboren: BMW Individual. Een ander noemenswaardig ding was de SMG: de eerste sequentiële bak op een productieauto. Je mag één keer raden waar de M in SMG voor stond. Op het sportieve vlak waren er in 1995 ook weer fraaie successen, waaronder een overwinning in Le Mans met de ruim 600 pk sterke McLaren.

BMW M Coupé
Wat straatauto’s betreft gaat het verhaal verder met de op de Z3 gebaseerde M Roadster en Coupé, beide uitgerust met de 321 pk sterke zes-in-lijn van de M3. De M Coupé is overigens een auto die behoorlijk wat vragen doet rijzen over het designbeleid bij BMW: niet iedereen is gecharmeerd van de breadvan-look. In 1998 volgt de mooiste (naar mijn bescheiden mening) M5 ooit: de E39 wordt voorzien van een 400 pk en 500 Nm sterke atmosferische V8. Misschien wel de meest subtiel vormgegeven M5 ooit, die met een beetje moeite weer lijkt op een 520i.

In het jaar 2000 volgt de derde M3. De E46 wordt uitgebracht met 343 pk en is meteen een hit. In 2003 echter komt de volgens heel veel mensen mooiste M3 ooit op de markt: de CSL. Niet alleen komt er met deze auto een icoon terug, het is volgens heel veel kenners de beste M3 ooit met een fabelachtige handling en 360 pk in een lichtgewicht jasje. De 1M heeft het er zelfs moeilijk mee. Er werden er 1383 gebouwd en ze waren allemaal binnen enkele maanden verkocht. Een rondje ‘Ring had je in 7:50 achter de rug als je goed kon sturen.

In 2004 doet de 10 cilinder zijn intrede in de M5 en M6. Prachtige motoren met meer dan 500 pk die helaas alweer zijn vervangen door geblazen V8 motoren in de huidige modellen. Hoe heerlijk ze zijn zie je hier (M5) en hier (M6). Ook volgt de Z4M in 2006, met een 343 pk sterke variant van de motor uit de M3 is deze leverbaar als coupé en roadster.

Ook de M3 mocht nog 2 cilinders groeien tot een heuse V8 met 420 pk in 2007. Oh the sweet memories. In 2008 levert BMW M de 300.000e auto af, een mijlpaal in de geschiedenis van het bedrijf. Kort daarna in 2009 volgen de eerste M’s waar mensen flinke vraagtekens bij zetten. “Wat doet de Motorsport badge in hemelsnaam op de X5M en X6M met geblazen V8?”, vragen veel mensen zich af. En voor veel mensen zijn er ook twijfels of een M badge wel op een diesel past. Misschien is het nieuw, misschien is het vreemd, maar BMW M GmbH is niet voor niets zo groot geworden als het nu is. Ze maakten eerder keuzes die revolutionair waren en ook dit keer zal het waarschijnlijk weer goed uitpakken. De media zijn immers lovend over de M550d en ook de nieuwe M5 F10 wordt gewaardeerd. Kortom: er liggen waarschijnlijk nog vele jaren succes voor de boeg.

Rest alleen nog de vraag: als jij één M auto uit deze historie mocht kiezen voor op je oprit, welke zou het dan zijn?



109 reacties

Vroeger ging ik sowieso voor de E39 M5… Toen was jaren de E30 M3 ultiem in mijn ogen maar nu… E34 M5 touring of misschien toch een 1M coupé. Erg moeilijk kiezen, neem ze gewoon allebei ;)
@Alwood: Ik heb nog steeds een zwak voor de E39 M5 en de E46 M3. Sowieso erg tijdloze modellen (rijd zelf in eentje met minder paardjes, de 2.8l) die nog steeds erg lekker zijn qua rijden en prestaties. VANOS zorgt voor een heerlijk koppel onderin, zelfs onder de 700 toeren bij koppeling opkomen bromt ie nauwelijks. Als ik er echt een mag uitkiezen, dan de 3.0CSL. De M3 CSL is ook erg gaaf!
Leuk artikel! Velen van ons zullen wel bekend zijn met de M-geschiedenis maar ik kwam toch nog veel dingen tegen die ik niet wist. Ik pleit er ook voor dat er meer soortgelijke artikelen worden gepubliceerd. Laat de ‘Sbs-6’ artikelen van autoblog verdwijnen!
Zullen we maar gewoon een gezonde balans houden? Dan is er voor elck wat wils :)
@elbino: Dan ben je met 2 weken uitgeschreven..
ik zou met elk BMW M speeltje blij zijn :D
Waarom kiezen voor één M auto uit de historie? Ze zijn allemaal prachtig!!
Niet s is meer heilig, een turbo gedrocht met een Lambo tekentje. Een diesel M mode. Hoe kan je diesel nou ooit met plezier rijden. Boxen in de nieuwe M5, nee geef mij maar de tijden met de M3 CSL toen het nog niet zo nep was.
@Benjamin1: Probeer eens te rijden met een Audi 3.0tdi, plezier genoeg voor elke dag.. Zolang je niet op een circuit lééft, is er met een diesel weinig mis. Wil je hem niet, koop hem dan niet. Wil je een CSL, koop er dan een en laat die M550d lekker links liggen.

Met die boxen moet ik je wel gelijk geven, dat ís nep. Ik vraag me af of het niet gewoon beter en zelfs eenvoudiger was geweest om een wat beter uitlaatsysteem te verzinnen…
via iPhone app
@Benjamin1: een diesel M is een diesel voor daily drivers. Het komt naast de m5, niet in de plaats van. Gezien het succes van de 535d eigenlijks heel logisch. @Revvji: Audi 3.0tdi kan natuurlijk weer niet tegen de 535d op ;).
@coosbmw: Geen idee, BMW 535d geen ervaring mee.. :P Een vriend van me z’n ouders hebben zo’n 3.0tdi en ben al een keer of 2 met hem meegereden, dus ik weet dat die wel leuk kunnen zijn ;) Ik wou gewoon proberen aantonen dat diesels niet noodzakelijk saai moeten zijn :) Minder leuk, akkoord, maar niet saai. Een Auris 1.4 D4-D, dat komt al een heel stuk dichter bij saai, trust me :P
M3 CSL e46
E61 M5 als daily en M3 E46 CSL als ‘fun’ wagen, zoals deze baas dus:

http://www.autoblog.nl/trackdays-doe-je-zo-bmw-m5-met-m3-csl-op-de-haak
@revstars-net: Epic win! +10! :D
@revstars-net: droomcombi!
En ik zou voor de M1 gaan. E30 M5 blijft ik ook fantastisch vinden overigens
-edit: check en danku!-
ik zou voor de m3 e36 3.2 cabrio gaan in de kleur orient blue metallic met champagne nappa leer en smg transmissie heerlijke auto om mee te cruisen ook en als tweede keuze zou ik voor de bmw e39 m5 gaan in carbonschwarz en het interieur in walknappa sepia black :p
Zonder twijfel de BMW M3 E46 CSL!

Zeer mooi stukje jongens :)
Er zijn er eigenlijk 3 die graag zou willen hebben / rijden!

– E30 M3
– E46 M3 CSL
– 1M

Ook een E92 M3 zou ik niet erg vinden trouwens, en denk dat ik er nog wel een paar kan opnoemen ;-)
Oeh, ik kan niet kiezen tussen de M1, E28 M5 en de nieuwe 1M.
E39 M5…mooiste ooit.
Als ik er maar eentje mag kiezen zou het de E39 M5 zijn.
Gewoon weg de mooiste ooit. Zonde dat hij zo extreem zwaar is.
2e keuze een E34 M5. En op de 3e plaats pas de evidente E30 M3.
@Hupke: BMW stuur over het algemeen wel lichtvoetig. Niet het sturen zelf, maar de manier waarop de auto van bocht naar bocht danst is vaak wel lekker. Heerlijk hoe de wagen zich in de bocht zet en daar ook vooral in blijft. Pas als je echt doortrapt begint het achterkantje los te komen.
@jzaero:

De e61 die we thuis hebben gehad reed anders niet zo geweldig lichtvoetig (acceleratie wel maar dat kwam vooral door de zware motor) naar mijn bescheiden mening, zeker niet als ik vergelijk met een peugeot 407. Ik heb wel nooit hard genoeg doorgetrapt om de achterkant te laten loskomen. Als je er normaal mee rijd voel je gewoon een zware wagen, de peugeot voelt sportiever aan ondanks z’n FWD (en dankzij het gebrek aan de luxe).
@Hupke: Mijn pa rijdt een E60 530i en hiervoor een 525i. Ik vind ze als je normaal rijd inderdaad zwaar (voel je ook) maar als je bochten neemt dat ie toch aardig stuurt. Ik kort achter elkaar de BMW 530i en een Mercedes E240 gereden van mijn oom. Die E240 deint en voelt nog zwaarder aan in de vering. Kijk, we praten wel over een 5 serie nu, dus dat zijn sowieso al zachter afgestelde auto’s, maar als ik in mijn 3 serie wat bochtjes pak, dan voelt het toch aardig lichtvoetig aan. De besturing (gas/rem/schakelen en sturen) voelt wel zwaar aan, maar bij bochten danst ie er wel aardig doorheen. Zeker de balans. Ook ooit een E91 gereden, die was ook heerlijk hoe die zich in de bochten zet.
Ik zou kiezen voor de M6, 1M of de blonde snollen transporteur: de X6 M
M1 om te bezitten
M3CSL voor Freude am Fahren
Gallery met M-iconen toegevoegd! Enjoy!
Leuk artikel! Ik heb dan het liefste de E39 M5, niet te uitbundig maar ook niet saai, Een echte wolf in schaapskleren
E60 m5 met die heerlijke v10 please! Die ziet er gewoon zo vet uit, vele malen beter dan de f10 m5!
E39 m5, prachtige auto en een fenomenale motor. Daarnaast zijn ze niet eens zo heel duur.
@vincent_995: Kopen niet, maar de reparaties zijn om te huilen. Als je twijfelt of je wel een M5 + het onderhoud kan betalen, moet je het zeker niet doen. Zeker in de PFL modellen liggen de blokken echt aan hun eind, VANOS moet vervangen worden, ophanging vaak ook. Als ze goed onderhouden zijn dan heb je geluk, maar dan ben je bij aanschaf meestal ook duurder uit!
@jzaero: Dat klopt inderdaad, maar als je het geduld hebt en een mooi exemplaar vind dan vind ik het nog steeds relatief goedkoop. Natuurlijk is het een duurdere auto in onderhoud dan de gemiddelde 520i, maar je krijgt ook wel meer auto voor dat geld. Een beetje liefhebber heeft het er natuurlijk voor over om dat extra geld te betalen en de auto in een goede conditie te houden.
@vincent_995: Het ervoor over hebben? Ja dat zeker, maar eerst maar het geld hebben ;) Wel ja, de onderdelen zijn op zich makkelijk te krijgen, maar zijn pricey. Bij BMW geldt vaak dat de dealer complete units vervangen voor nieuwe, maar vaak kan je voor veel goedkoper onderdelen van onderdelen halen en die onderdelen dus daarmee repareren. Moet je het wel kunnen uiteraard! @Hupke: Mwah, dat weet ik niet zo snel, alles kan natuurlijk maar kost gewoon meer werk dan een jonger blok van een nieuwere M5 E39 te kopen. Je kan ook het hele blok weer reviseren, maar alle drie de opties zijn dure grapjes. Blijft echter een auto met een heerlijk geluid en tijdloos design. Staat op mijn wenslijstje!
@vincent_995: Mooie velgen op je picture trouwens ;)
@jzaero:

Zou dat blok te vervangen zijn voor een moderner exemplaar uit de M3? Ook een V8 vergelijkbaar vermogen en een stuk lichter als ik me niet vergis? (al moet je dan wel terug beginnen met de hele wagen opnieuw af te stellen door het verschuiven van het gewicht)
E60 M5 met Eisenmann.
1M met Akrapovic.
Sja, en nog veel meer, maar ja..
En wat een heerlijk geluid zo’n BMW M1 Pro Car: http://www.youtube.com/watch?v=rVkY8oA3RlE
Da’s een lastige keuze! Als eerst auto een e39 m5 en voor de ritjes op een mooie zondagmiddag de 1m! Een cabrio van BMW M hoeft van mij niet zo nodig. Dan liever de nieuwe 650i, want die is echt prachtig!!
Ik wil ze allemaal, waarvan 2 very badly..
Een E39 M5 en een M3 GTR Strassenversion.
*wappert met BMW M vlaggetje*
– E30 M3 Sport Evo
– Bmw M1
– Bmw M3 E46 Csl
– Bmw M5 E28

Ultieme auto’s wat mij betreft. ;)
@Alpinaa:
helemaal mee eens, al zou ik de 850csi er aan toe willen voegen.

de e28 m5 blijft voor mij de uber m, dat is nog eens echt een wolf in schaapskleren, en ze zijn erg zeldzaam, slechts 588 zijn er van gemaakt.
@undifined1: Ja de E28 is een prachtige auto met die scherpe neus en is tegenwoordig zelfs nog snel. Er zijn trouwens ruim 2000 E28’s gebouwd. De 588 wat jij bedoelt is het aantal auto’s met katalysator geloof ik. ;)
@Alpinaa: De 588 is het aantal linksgestuurde europese auto’s, dit zijn de auto’s zonder kat en dus met 286pk.
verder zijn er nog 187 rhd zonder kat (voor de engelse markt, 1340 amerkaansen met kat, die hebben slechts 255pk oid. en nog 30 Japanse met kat.

die amerkaansen zijn allemaal hetzelfde, zwart met beige kleur, terwijl de europesen op bestelling werden gemaakt. de 588 zijn wat mij betreft de echten
Pijnlijk dat de bmw motorsport auto met de grootste motor er niet bij zit, de 850 csi:

http://www.auto-types.com/images/bmw/BMW_8-serie_3_662.jpg
http://www.diariomotor.com/imagenes/historia_BMW_M_24.jpg

het is wat mij betreft ook de meest stijlvolle bmw motorsport auto.

en jullie hebben het over 800pk f1, maar het waren er veel meer in de kwalificatie. ze wereden op 1400 a 1500 geschat:
http://www.motorsportretro.com/2009/08/history-of-bmw-in-formula-1/

ik heb eens een verhaal gehoord dat de testbank maar tot 1300 ging, en hij toen nog lang niet aan zijn max zat.
@undifined1: Komt omdat dit eigenlijk de eerste M Performance auto is. Een M getunede auto, maar niet door M gebouwd geloof ik. De 8 serie is nooit als M8 gekomen.
@E34M5Touring: Dat is niet waar, de 850csi heeft een chassisnummer wat met wbs begint net zoals uw m5 touring, en dus is het een bmw motorsport auto.
@undifined1: Je hebt gelijk verwarde de Ci met de CSi. Al is er altijd wel wat discussie geweest of dit nou een echte M was. Dat heeft meer te maken met het feit dat het nou niet bepaald een lichtgewicht sporter was.
@E34M5Touring: ja klopt, de 850ci was in eerst einstantie gewoon een naamsverandering van 850i toen met de 850csi kwam, en later is in 850ci een andere motor in gekomen (de m73)

Maar ik denk dat de 850csi hier niet in staat, omdat de 8 serie nog altijd wat oud zeer ophaald bij bmw, het is uiteindelijk een van de meest gefaalde projecten bij bmw ooit, jaren lang ontwikkeling en uiteindelijk zijn er slechts 30000 8 series verkocht oid. Vorig jaar had bmw een tentoonstelling van grote coupe’s uit hun eigen geschiedenis, en ze waren daar ook de 8 serie vergeten.

Er is inderdaad wel eens sprake geweest dat de 850csi niet een echte motorsport auto was, omdat in die tijd motorsportauto’s eigenlijk wat lichter moestten zijn dan dat de 850csi was, maar later was de e60 m5 ook bijna even zwaar volgens mij, en daar heeft nooi tiemand aan getwijfeld of het een echte m was.

Feit is dat door de achterwielbesturing van de 850csi, de csi veel lichter aanvoelde dan een gewone 850i of ci, volgens sommigen bijna als een m3.
@undifined1: Er staat af en toe nog wel is een nette te koop. Helaas zijn de meesten verneukt. half jaar geleden stond er op mobile.de een Originele Alpina 850csi te koop. Wat een droom van ene auto, heb er serieus over nagedacht maar ding moest 50 ruggen opbrengen. Dat werd me wat te gortig. In de US vind je af en toe ook wel een mooie maar daar worden ze ook zeldzaam.
@E34M5Touring: J aklopt, mooie worden niet heel vaak aangeboden, een mooie 850csi met een lage km stand brengt gewoon 30k op tegenwoordig, maar ze worden toch nog wel een saangeboden als je er op let.

de e28 m5 wordt echter echt bijna nooit aangeboden, op dit mometn staat er 1 te koop in Duitsland, maar daar wordt ook bijna 40k voor gevraagd, terwijll 10 jaaar geleden 10k al veel was., die dingen worden echt duur de laatste tijd.
@undifined1: Ja en met de E28 moet je goed kijken of het een echte is. Die worden nogal is omgebouwd. Heb mijne ook laten checken bij de E34 M5 touring club, die hebben chassisnummers etc allemaal in een database staan. Heb een heleboel gegevens van hun gekregen waaronder de originele optielijst met fabriekscodes.
@E34M5Touring: Ja klopt, daarom voer ik ook altijd even de laatste 7 cijfers van het chassisnummer hier in: http://www.bmwvin.com/ Dan kom je er snel achter of het klopt, met de opties en de kleur, natuurlijk kunnen er andere opties ingebouwd worden, maar dan heeft de verkoper er wel een goed verhaal bij.
@E34M5Touring: Er was wel een M8 prototype met maar liefst 500pk+ die het leven van 550M Ferrari’s erg zuur kon maken. Helaas nooit op de markt gebracht.
@jzaero: Ik meen dat ze die niet hebben gebracht omdat ze hem niet licht genoeg konden krijgen zonder alle luxe weg te doen. Bovendien zijn er maar 3000 verkocht wat waarschijnlijk het project de kop heeft gekost, want als ze de normale al niet afnemen, waarom dan wel een zoveel duurdere versie. Ach je kan hem altijd zelf maken of een Alpina versie kopen (als je er een kan vinden natuurlijk). Gewoon een CSi pakken en alles dr uit slopen wat je niet nodig hebt en een lekker E60 M5 V10 dr in.
@E34M5Touring: van de 850csi zijn totaal maar 1500 gemaakt. Het gewicht van die m8 was niet echt een probleem, ze hadden alles eruit gehaald, en toen was al behoorlijk licht, de kale koets van een 8 serie is lichter dan de e24 6 serie!.

Ik denk zelf dat ze het project niet doorgezet hebben omdat ze in die tijd in contact kwamen met mclaren voor de maclaren f1, en ze wilden niet met de m8 in het vaarwater van de mclaren f1 komen, om hun relatie niet te verstoren.
@undifined1: Bedoelde de totale productie. Ontwikkelingskosten verdien je niet terug wanneer je er maar een beperkt aantal verkoopt. Denk dat Mclaren in mindere mate een rol heeft gespeeld omdat zij een totaal ander concept aan het ontwikkelen waren. Veel meer purpose built op pure prestaties. Een M8 zou (om in de filosofie van M te passen) zowel supersporter als luxe wagen moeten zijn.
@undifined1: BMW 850 en stijlvol in één zin???????????????? WHOAHAHAHAHHA! Daar heb ik maar 1 ding op te zeggen: winston bogarde…
Mooi geschreven stukje! De e30 M3 is in mijn oen nog steeeds een an de beste auto’s ooit.
40 jaar en nog geen enkele lelijke auto gemaakt. Geweldige auto’s
de e39 m5 het meest subtiel vormgegeven ooit? ik vind de e28 m5 toch subtieler, daar is het alleen aan de voorspoiler te zien:
//www.euromcars.com/parts/ebay/2006/01-13-06/e28m5w-12.jpg
@undifined1: Prachtbak!
wel spijtig van die kleurvorming op (bija alle?) v12 blokken van vroeger… is dat hitte x olie?
@driescuit: dat is een bepaalde coating om het blok mooier te houden ik weet eigenlijk niet of dat altijd al die kleur heeft gehad, of dat dat door de warmte geel is geworden, het is er wel weer af te krijgen. op de m20 zie je het soms ook.
zeker M3 csl!
Wouw, mooi stukje! Doe mij overigens maar een e39 M5
Die Z3M Coupe waardeer ik wel, hopelijk heeft BMW ooit weer plannen om zo een model te maken.
E30 M3/ E46 M3 CSL
woow zo M1 procar!!
via iPhone app
Waarom staat de m60 v8 tussen de plaatjes? Dat is geen ///M product. Mooi verhaal trouwens! Mag wel meer van deze soort!
Hij zat in de BMW-persgallery…
Heb er al 1, maar als ik er nog 1 bij zou mogen nemen, graag een 3.0CSL Factory Batmobile in M kleuren.
Zojuist een gaaf Youtube kanaal ontdekt voor M-liefhebbers. ;)

http://www.youtube.com/user/classicheroescars
nou als bmw liefhebber kom je op autoblog niks tekort. om een beetje tegengas te geven tegen al die duitse auto info nu eens een mooi stukje over de alfa giulia die nu 50 jaar bestaat. ja, want eens was alfa het grote voorbeeld voor bmw, zo wilden ze worden in het begin van de jaren 60.
En nu, 50 jaar later, is Alfa op sterven na dood en BMW succesvoller dan ooit. Het kan raar lopen..
@hdla: Aldus een Alfa fanboy..
Doe mij maar de E61 M5 Touring en de M5 Safety Car, aub!
@CasperH : topwerk kerel !

Keuze : CSL
Dat is nog eens een merk, ik ga voor de M3CSL of de M5E39
Bmw 1m lijkt mij een fantastische auto. En daarnaast de e30 M3.
1 Maar.

Ik ga voor die 630 3,0 CSL. Wat een wagen is dat.
Vergeet iedereen nu de Z8? :s Ik neem die in alle geval wel dan ;) En doe er maar een M635CSi bij ook :D
@amazinglaurent: Heeft inderdaad wel een M5 blok, maar niet als BMW M in de markt gezet.
@jzaero: Een 850csi ook niet ;)
@amazinglaurent: de 850csi is een bmw motorsport auto, m635csi niet, dat is het verschil. de 850csi heeft een wbs nummer en de m635csi een wba nummer.
Voor mij de m8 (als ie zou bestaan)
@wantthegreen: nop….pech hé , kies je toch gewoon een andere uit!
E30 M3 is de mooiste in mijn ogen van de Bmws dan;)
E60 M5
E39 M5
E46 M3 CSL

De nieuwe M5 F10 is ook mooi. Alleen jammer van de v8 na de v10, en het geluid.
E36 m3 3.2
E46 m3 CSL
E63 m6
Wat hou ik van BMW oldtimers/yountimers! Prachtige wagens!
E46 M3 CSL! Een mijn ogen de beste en mooiste wagen die de M divisie van BMW gebouwd heeft.
2002 in racetrim :)
E30 (liefst cequotto) m3
E39 m5
E46 M3 csl!

Dit zijn de enige BMW’s waarin ik wel gezien wil worden :)!

Of een kleine droompje met een maat van me: E36 M3 volledig strippen voor trackdays! Er een heus projectje van maken en voor relatief weinig geld heb je een serieus scheurijzer!
E39 M5 staat al op de oprit, word ook de gezinswagen..

Wil voor de hobby nog een E30 M3, de E39 M5 is meer dan geschikt voor dagelijks gebruik, ingetogen sierlijk en toch gaat die vooruit. De E30 M3 met zijn uitgeklopte wielkasten blijft voor mij een icoon en een duidelijke musthave…..
Ik denk dat het filmpje opzich geen uitleg meer nodig zal hebben http://www.youtube.com/watch?v=BAfPzMPvpeI&feature=youtube_gdata_player in een woord: geweldig dit is mijn ultieme m
Prachtig artikel….en prachtige wagens!
E28 M5 natuurlijk ;)

Daarnaast cultheld voor mijn generatie E39 M5, maar ook de E36/8 M Coupe.. Met een S54 blok uit de E46 M3..wat een heerlijkheid!
Absoluut de E46 M3. (CSL hoeft niet)
Mooiste beamer ooit vind ik.


En dan als tweede wagen een 535i touring met M sportpakket als ik dan toch mag kiezen :)
E60 M5
E46 M3 liefst in phoenix yellow en in csl indien mogelijk
E39 M5 heb ik gehad geweldig ding alleen schakelde het wel stroef vooral bij het wegtrekken bij een stoplicht moest je goed opletten. Mijn huidige 335d (gechipt) is soms nog sneller alleen bij het optrekken iets langzamer. Daartegen over staat een verbruik van 1:12 in plaats van 1:5. Als ik weer een M koop word het zeker de M550d. Diesel Rulez!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).