BMW M Performance: dieselgeweld uit Beieren

Auteur: , 120 Reacties

Dat er een nieuwe lijn tussen de gewone BMW's en de M-modellen wordt geïntroduceerd, dat wisten we sinds twee weken al. Vandaag trapt BMW af met de zelfontbranders binnen de M Performance-lijn, met drie (3!) turbo's.

Juist, de geruchten over een tri-turbo klopten dus. Evenals de specificaties, want de auto’s trekken inderdaad 381 pk (@ 4.000 – 4.400 rpm) en 740 Nm (2.000 – 3.000 rpm) uit hun 3.0 zes-in-lijn. De eerste modellen zijn de M550d (sedan en touring) en de X5 M50d en X6 M50d, en elke auto is uitgerust met BMW’s xDrive-vierwielaandrijving.

M50d Badge

De diesel-emmetjes staan op 19 of 20 inch lichtmetaal, en krijgen een M-specifieke afstelling mee. Verder zijn alle modellen, behalve de sedan, standaard met luchtvering op de achteras uitgerust. Alle auto’s zijn gekoppeld aan een achttraps-automaat. In combinatie met de tri-turbo 3.0 I6 zorgt dit voor de volgende cijfers:

BMW M550d xDrive Sedan:
Acceleration [0 – 100 km/h (62 mph)]: 4.7 seconds,
average fuel consumption: 6.3 litres/100 kilometres,
CO2 emissions: 165 g/km, exhaust standard: EU6.
BMW M550d xDrive Touring:
Acceleration [0 – 100 km/h (62 mph)]: 4.9 seconds,
average fuel consumption: 6.4 litres/100 kilometres,
CO2 emissions: 169 g/km, exhaust standard: EU6.
BMW X5 M50d:
Acceleration [0 – 100 km/h (62 mph)]: 5.4 seconds,
average fuel consumption: 7.5 litres/100 kilometres,
CO2 emissions: 199 g/km, exhaust standard: EU5.
BMW X6 M50d:
Acceleration [0 – 100 km/h (62 mph)]: 5.3 seconds,
average fuel consumption: 7.7 litres/100 kilometres,
CO2 emissions: 204 g/km, exhaust standard: EU5.

Het mag voor zich spelen dat alle modellen een begrensde maximumsnelheid van 250 km/u hebben. Tot slot nog even de Duitse prijzen, die duidelijk maken dat je hier in Nederland voor minder dan een ton niet de showroom uitwandelt, wil je jezelf M Performance-eigenaar noemen:

BMW M550d xDrive 80 800 EUR
BMW M550d xDrive Touring 83 750 EUR
BMW X5 M50d 82 300 EUR
BMW X6 M50d 85 800 EUR

Een video, mét alle vier de modellen gebroederlijk bij elkaar, en zónder irritante teaser-blur, staat op autojunk.







120 reacties

Lekkere cijfers
@slippie101: lekkere cijfers ? Nog niet eens zo heel lang geleden had je voor dit soort cijfers een Ferrari oid nodig.

Mijn auto is van 2004 en heeft een 4.4V8 en dat komt absoluut niet in de buurt van deze oliestokers.. sjeez.. :(
Ben benieuwd wat de fervent dieselaars er van vinden dat ze geen echt M-uiterlijk hebben gekregen… Doet dat de power wel recht aan?
@Jochempie: Goed, want ze zijn niet anders gewoon ;)
Nee hoor, een diesel M moet niet zo sportief zijn. Want je wil namelijk niet té veel opvallen aangezien er veel mensen deze auto zakelijk gaan rijden. want veel km’s is met grote dieselmotor een pak goedkoper dan met en grote benzine.

De echte liefhebbers kunnen zich waarschijnlijk naar hartenlust uitleven met BMW Individual.
@vale46: meh, had gewoon een echte M moeten zijn, als je dan niet van zo sportief houdt lease je een 535D.
bruut geweld maar ze kunnen met hun M-diesels nog niet tippen aan wat ABT flikt met de 3L diesel voor de audi
baap via Android app
@Soulmaster: vertel..
@Soulmaster: abt is een tuner kun je niet met origineel fabrieks spul te vergelijken.
Audi heeft geen 3 liter diesel die hier aan kan tippen
@bmwpowerm5: abt is de huistuner van Audi zoals AMG dat voor de ster is. en abt doet uit de 3L v6 TDI 398pk en 15mn meer dan bwm uit de 3L
@Soulmaster: Volgens mij gingen de 3.0TDIs maar tot 300pk gechipt, niet 400pk. Het lijkt me ook dat Audi er met 2 turbo’s minder uitsleept dan BMW met 3, maar als je een linkje hebt, graag !
@Soulmaster: Nee hoor de ‘huistuner’ van Audi is Quattro GmbH, als ik me niet vergis, maar eigenlijk klopt de naam ‘huistuner’ niet. Abt is een ordinaire tuner…
@Soulmaster: ABT valt in het rijtje Alpina en Brabus. Huistuner is Quattro, AMG en M. Modellen van Audi gestempeld als: S en RS en bij Mercedes als AMG. Bij BMW is dat M en niets anders.
@Soulmaster: en waarom dan wel? volgens mij heeft audi geen auto’s die hieraan kunnen tippen.
@Soulmaster: 398 pk en 755 NM? Sorry, maar geloof er geen drol van.. eerst een link en dan geloven dude! ;)
Wat is eigenlijk de configuratie van die drie turbo’s? Eerst een biturbo en daarna nog een turbo waardoor het een mix is tussen bi en twin of echt een tritubro opstelling?
@gijsso: Las op Autovisie (Is dit zoiets als vloeken in de kerk?) dat er twee kleine en één grote turbo worden gebruikt. Dus een mix van bi en twin configuratie.

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/bmw/11342697/__Drie_turbo_s_voor_de_BMW_M550d___.html
Nee hoor, van ons mag je helemaal zelf bepalen welke sites je bezoekt.
Dat willen wij ook wel weten. Voorlopig zegt BMW:
M Performance TwinPower Turbo technology, aluminium crankcase, three turbochargers (high-pressure, with variable turbine geometry), common-rail direct injection with piezo injectors, maximum injection pressure: 2,200 bar.

De uitgebreide documenten komen meestal enkele dagen na de lancering. We verwachten ze dus binnenkort wel te hebben.
onehp via Android app
@sir_smokalot: heel benieuwd wat BorgWarner ervan gemaakt heeft.

Er is ook een gerucht dat deze combo in de 1-serie past en dat bmw ze overweegt te maken. Rs3 eat my dust en dan nog eens bijna met de helft van het verbruik….
@Onehp: Droom lekker verder, dat zal voorlopig echt wel geruchten blijven, ze geen geen 1M diesel maken die sneller is dan de 1M ;)
@Onehp @gijsso @vale46: Ik sprak BMW zojuist, en het is een systeem met twee identieke hele kleine turbo’s, met 1 grotere er bij.

Verder ben ik niet heel technisch onderlegd, dus ik zou nu wel kunnen gaan blaten over parallele of seriele schakeling, maar daar weet ik niet genoeg van af.

Wel was er vroeger het systeem dat een kleine turbo de lage toeren deed, waarna de grotere op een hoger toerental bijsprong. Ik denk dat dat hier ook het geval is.
@sir_smokalot: Ok, thanks!
Als er eventuele tekeningen opduiken weet je ze maar te posten.
@gijsso: http://www.autoblog.nl/bmws-tri-turbo-m550dx-krijgt-381-pk-en-700-nm
Hier staat in dat 1 elektrische turbo is samenwerkt met een bi-turbo
Geruchten hè…Aangezien daar patenttekeningen van waren opgedoken hielden we het als mogelijkheid aan. Voor zover ik het nu kan beoordelen zijn het allemaal reguliere turbo’s. Maar we krijgen wel duidelijkheid zodra er een spec sheet komt.
Zoals altijd al is en blijft BMW heer en meester op dieselgebied. BMW zet de standaard de rest volgt.

O ja, dit is mijn mening.

Zal deze M550d in de praktijk ook sneller zijn dan de fabrieksopgave 0-100km/h tijd zoals bij de M5 het geval is?

Het zou zo maar kunnen.
@noir8: Jou mening vertel je alsof het een voldongen feit is. BMW zet de standaard op dieselgebied? Waar haal je dat vandaan? De BMW diesels zijn nog maar sinds een beetje fatsoenlijke klinkende motoren, daarvoor klonken ze als een tractor met te weinig lucht.
BMW zet zoals altijd de standaard? Ik ben absoluut geen audifan, maar bij audi maken ze toch iets grotere dieselmotoren.
En nog wat wie bepaalt de norm van de standaarden? Volgens mij zijn dat journalisten die een auto maken of kraken. Een Amerikaanse auto wordt veelal als slecht gezien in Nederland, terwijl ze in de US als extreme luxury, reliable and comfortable gezien worden. In Nederland vind men dat anders. Standaarden zijn alleen voor kuddedieren, die keurig volgen wat de fabrikant zegt in de marketing.
@mercs: zoals hij dat al zei, het is zijn mening..

Volgens mij presteren de BMW diesels ook beter dan de Audi diesels.
@dutchiehd: Dat weet ik nog niet zo net, Audi is altijd erg goed geweest met de diesels. Ik weet nog van een paar jaar geleden dat de diesels bij Audi sneller waren dan de benzine modellen, bij BMW was dit andersom.
@noir8: Jij wil een full out interweb gevecht?
Een m-diesel. Het einde van de wereld nadert.

Nee BMW ik vind dit niks. Diesel is Audi gebied. Een BMW hoort het te doen met een zes-in-lijn benzine.

Ik zie de e30 m3 al in zijn graf omdraaien..
@exotic: “Een BMW hoort het te doen met een zes-in-lijn benzine. Ik zie de e30 m3 al in zijn graf omdraaien” Met zijn 4-in-lijn benzine inderdaad :)
@Eibo:

Met de zin: Een BMW hoort het te doen met een zes-in-lijn benzine. suggereerde ik niet de E30. (Ik weet heus wel wat voor hartje mijn favoriete BMW heeft;))

Met het omdraaien in zijn graf bedoelde ik dat M’s tegenwoordig ook diesels krijgen.
@exotic:
Doe mij toch maar de 6 cilinder uitvoering van dat hartje van je favoriete bmw (: Het liefste in die mooie vierkante e28
@exotic: diesel is Audi gebied…want ? Audi heeft een mooie slag gemaakt om op ongeveer het BMW niveau uit te komen, maar nimmer een motor gebouwd die de BMW het nakijken gaf. Of ze deden het stiekem met té grote motoren, om het toch nog te ‘laten lijken’ (4.2TDFSIQUATTRORSABT).
@Megakix:
In de tijd dat BMW’s roet uitkotsten kwam Volkswagen AG kwam met de eerste motoren die TDI aanboden. Dat was zeker een van de (lees beste) innovaties voor diesel motoren. En vergeet Audi’s succes op Le Mans niet.

Jij kan er verschillend over denken, maar in mijn ogen blijft VAG de koning in diesels.
@Megakix:
En vervolgens ook weer te komen met “common-rail” techniek.
@exotic: Ik weet niet wat je nou met common-rail probeert te zeggen, maar dat is nog steeds een uitvinding van fiat. Overigens kwam BMW eerder met een fatsoenlijke diesel dan VW of Audi, kijk maar naar de e28 524td.
@exotic: idd Fiat was de uitvinder van het common rail systeem, maar het was BMW dat er mee wegliep met de introductie van de 3 liter in de E39 530d. Dat was de eerste in zijn soort, om later te worden gevolgd door vele anderen. Moet ik wel zeggen dat BMW waarschijnlijk geïnspireerd is door de 3 liter TD van de W210. In de tijd dat ie nieuw was heb ik menig TDI(tje) die nog als een echte diesel klonken, zoek gereden.
@kaeser: Ik dacht dat de 156 1.9JTD de eerste was met Common Rail techniek. Die kwam in 98, bij mijn weten was de 530D pas vanaf eind 99 leverbaar. Daarvoor was het nog de 25TDS.
Ik kan me vergissen hoor. Fiat was wel de uitvinder van Common Rail techniek inderdaad.
@E34M5Touring: ik kan me ook vergissen;) blijkt ook: de JTD diesels zijn eind ’97 geïntroduceerd, de 530d kwam eind ’98 op de markt.
@kaeser: No worries mate!!
@E34M5Touring: Makkelijkste baan ter wereld..Australische psycholoog:

“Hello, how are you doing?”
“No worries, mate”
“Alright, next”
@bozewolf: :) heb een klein beetje Crocodile Dundee syndroom.
@kaeser: Ik heb zelf zowel de 1.9 (146) als de 2.4 JTD (166) gehad. Beide heerlijke motoren. De 525TDS (E34- ook even gereden) was wel iets krachtiger, maar de 166 was een stuk zuiniger. Heerlijke reisauto.
@E34M5Touring: je hebt al een aardig cv’tje opgebouwd zie ik ;)
Zie zien er net niet potent genoeg uit. De bredere spatborden van de echte “M’s” staan beter.
@Cubix: Wie dat wil moet dus een echte M kopen. :)
Wow, mooie cijfertjes.
@exotic: BMW 6-lijn? En wat dan over de V8-en(uit o.a. laatste M3) De V10(M5/M6)? Neh, BMW kan meer als alleen 6-lijn motoren.
@TSI-tje:

Dat kunnen ze inderdaad wel, heel goed zefls. Maar persoonlijk zou ik het ERG gaaf vinden als ze bijv, een M met een high performance zes-in-lijn zouden aanbieden. In mijn ogen was de E46 M3 CSL de laatste. Die stomme 1-serie tel ik niet mee.
@exotic:
BMW zou eigenlijk alleen 6 in lijn benzine zonder turbo moeten hebben en 6 in lijn diesel met wat turbo’s
@undifined1: Die tijd ligt helaas achter ons. BMW heeft lang natuurlijk ademende motoren gebouwd, maar is inmiddels getrouwd met de turbotechniek.
Beetje laf dat die 5-series allemaal zijn uitgerust met xDrive, het zijn toch geen Audi’s?! Het lijkt mij wel een heerlijk blok om lange afstanden mee te cruisen. Ben benieuwd wat de chiptuners met drie turbo’s kunnen bereiken.
@kraakensmaak: Hoe wil je anders ervoor zorgen dat elke bezitter van een M diesel niet na elke drie maanden weer naar de bandenboer moet omdat zijn achterbandjes nagenoeg slicks zijn geworden. 700+ Nm is echt heel veel.
@gijsso: Je kunt op goede zomerbanden met 750nm lang door hoor ;) Maar verder heb je wel gleijk.
ze zien er allemaal weer heerlijk uit!!!
wel jammer dat die M550d niet met achterwielaandrijving te krijgen is! dat zijn juist de lekkerste auto’s van BMW!
@jrmpower24: Vond ik ook, maar in het filmpje stond er iets van
“rear wheel drive fucused 4 wheel drive”
Dus ik veronderstel dat pas wanneer de achterwielen echt de grip verliezen dat de voorwielen in actie komen en de boel recht trekken. Handig voor in gladde omstandigheden als je het mij vraagt.
En bovendien laat je je echte M-modellen op deze manier weer extra hardcore lijken. ’t is allemaal marketing.
@sir_smokalot: Is echt wel zo, de achterwielen worden direkt aangedreven, de vooras wordt bijgekoppeld met een natte platenkoppeling met varierende koppeloverdracht. Net zoals bij de 911, Lambo, GT-R etc.
@vale46: dat is toch aandrijf verhouding? Voor 25% achter 75% ik weet dat ze bij de nieuwe bentley continental tegenwoordig ook “assisted real wheel drive toepassen met 25/75 en ik geloof dat in de lp670 zelfs 20/80 zit.
@aallex: Ik denk het niet. @Onehp weet er precies meer over (reactie hierboven)
@vale46: Dat is Xdrive, op de achterwielen aangedreven en zo nodig bij gestuurd op de voor wielen. Op deze manier beleef je nog plezier in de auto, maar grijpt hij in als het nodig is. Een Audi bijvoorbeeld laat je dit plezier niet beleven en stuurt tegelijk zowel de voor als de achterwielen aan, wat tot gevolg heeft als er geen wrijving op de wielen staat de auto niet kan rijden(gebeurd bijna nooit alleen in offroad situaties, waarvoor 4wheel aandrijving eigenlijk gemaakt is).
@jrmpower24: Ze zijn wel degelijk met enkel RWD te krijgen!
Maar dan wel enkel in het VK.

“Because of the M550d xdrive saloon and touring’s lack of Right-hand drive comptability, UK versions will be rear wheel drive only”
Bron: http://www.autocar.co.uk
381pk en 740nm uit 3 liter, mooi! Qua cijfers lijkt het wel een piekvermogen, zelfs het koppel. Hoop dat het in de praktijk niet zo aanvoelt. BMW heeft er juist altijd voor gezorgd dat hun turbo motoren niet te veel aanvoelen als turbo motoren, hoop dat het bij dit blok nog steeds het geval zal zijn.
@bennyblisto:

Gezien de toerentallen (die erbij staan) lijkt het inderdaad piekvermogen.
Wanneer je bijvoorbeeld naar de 35d motor kijkt zul je zien dat die een nette vlakke curve heeft.

Dus autoblog, regel gauw even een koppel/vermogens curve…
@bennyblisto: wat bedoel je nu? Cijfers zijn altijd de pieken. Dat het koppel constant is van 2000 tot 3000 is net geen piek, (meestal piekt een diesel bij 2000 toeren). Net zo met het vermogen dat beschikbaar is van 4000 tot 4400 toeren, net geen piek. Hoe piekering een motor aanvoelt moet je ook zien in verhouding niet tot de absolute toerentallen, maar de procentuele verhouding. Als een motor al sterk aanvoelt bij 1000 toeren en dat is tot 4500 toeren, dan kun je dus je snelheid 4,5 keer verhogen terwijl de motor sterk blijft. Niet piekerig. Overigens, 380pk bij 4000 toeren staat gelijk aan 667Nm, dus het koppel zakt nauwelijks. Een koppel dat, vermoed ik, deze motor ook al levert bij 1300 toeren of zoiets. Exacte cijfers zullen op de rollenbank zien, maar beresterk en net niet piekerig is ie zeker.
@Onehp: Ik bedoel het zoals jack_abarth al zei, 35d motor heeft een erg mooie vermogens afgifte, een ‘soepel’ motorblok. Hoop dat dit blok ook een goede vermogenscurve heeft.
Lekker maar liever dan toch gewoon een echte bezine M
gedwongenleaser
BMW M550d… Tja, of het dat M-label waardig is weet ik zo niet maar dat het dik is twijfel ik absoluut niet aan. Ben wel erg benieuwd hoe zoiets nu rijdt met 381pk, 740nm en AWD. Heerlijk ontspannen cruisen over de Duitse snelweg met 250 en daarna via ‘slakkerweggetjes’ de Oostenrijkse bergen in. Alleen de gedachte al :)…
en er is geen reden meer om op benzine te rijden.
BAMW!!!!
Oke dus waarom zou je zo’n mega diesel kopen als je meer dan een ton te besteden heb? Waarom koop je dan niet gewoon een M5 benzine?? Omdat die lekker zuinig is zo’n diesel?? How cares ?? Ik denk dat de markt hier voor niet al te groot is
@mightymike:
omdat je bijvoorbeeld liever een mooie 6 in lijn hebt dan zo’n rommelige v8 (:
@mightymike: jij hebt liever een M5 omdat je die niet zelf moet betalen. Het is een misopvatting dat rijke mensen niet zuinig zijn. Terwijl het vaak net de reden is dat ze rijk geworden zijn, tenminste als ze niet alles van Papa En Mamma NV gekregen hebben…
@mightymike: het verschil tussen beide in vermogen, prijs en vooral gebruikskosten blijft groot, zeker als je veel kms doet…
@mightymike: Omdat je met een M550d veel beter bij een klant voor kan komen. Geen opzichtig uiterlijk en een keurige dieselloop als je weer weg rijdt. Eenmaal de hoek om echter….
dit is wel dik, doe mij maar een 5-serie sedan, of x6 met deze motor :)
Lastige prijs, zelfs in Duitsland. Een M3 kost daar ca. 65K..en deze dieselaar 80K…tuurlijk zijn er nette pappas die het minder schreeuwerige uiterlijk laten meetellen. Maar dan is een gechipte 535d ook lekker.
Is zeker wel markt voor een @autoblog het blok komt ook de bmw 7 serie, is vrijwel door BMW bevestigd. In type 2 (facelift) gaat hoogstwaarschijnlijk de 740d eruit.
Dat moet als een malle gaan, maar goed dat er vierwielaandrijving op zit. Met nat weer of sneeuw wil je geen 740 Nm constant op de achterwieltjes.

Ben benieuwd hoe bedrijfszeker zo’n blok is trouwens. Ik zou toch wat angstig worden met 3 turbo’s onder de kap. Ik zie de lampjes alweer flikkeren. :P
voor mij de 550xd toering aub…
hoewel als ik kon kiezen uit de rest van de mogelijkheden:

535xi touring met “8 oude tomaat” en een klepper van een gastank eronder… goedkoper qua brandstofverbruik, beter voor de plareet en leuker qua toerentalbegrenzing etc :)
Super zeg, wat een beestenblok. Ik zou ook graag iets weten over de transmissie smokey als de specsheet er is. Zijn het allemaal automaten? Of kun je ook voor een 6-handbak gaan?
Handbak wordt niet genoemd, dus daar ga ik niet van uit. En ik denk dat dit gewoon de ZF-achttraps is die ook in andere BMW’s ligt.
@sir_smokalot: Misschien zelfs de 7 DCT van M !!
@Freewarefreak: Volgensmij kan je bij de 530d nog kiezen, maar is het bij een 535d standaard al een automaat. Zal een hoop dure koppelingen schelen.
Tja ontzettend tof allemaal, maar ik als fervent BMW dieselaar koop voor minder geld liever een 530d of 535d die dik aangekleed is met M-pakket en opties dan een M550d.
Daarnaast wat heb je in Nederland aan zo’n motor, als je nou in Zwitserland zou wonen en regelmatig over bergpassen rijdt dan snap ik het, maar hier… NEE (óf je moet geld zat hebben, maar in dat geval ga je niet kijken voor een M550d :) )
Wow !!! F10 M550d xdrive sedan even snel als een E60 M5. Impressive !!!
@bempi: ja, sta je bij de stoplicht met een e60 M5, komt deze diesel eraan, trekt je er mischien nog uit :p wat zou die kerel met M5 dan teleurgesteld zijn
Owhhh fuck! Dit is wel heel erg lekker. Dit wordt een goede kandidaat voor “the engine of the year” awards. ;)
Laat mij even duidelijk maken waarom deze auto markt genoeg heeft (al blijft het ergens een gewaagde zet van BMW).
Veel ‘rijken’ moeten ook gewoon naar het werk, waar ze vroeg of laat in contact komen met klanten, leveranciers, werknemers,(superieuren) enzovoorts. Dan is het allemaal wel leuk en aardig om een Quattroporte/BMW M/Cadillac CTS-V/zelfs een 7-serie/ als daily drive te willen, in de praktijk komt het neer op een hoop gezeur,gezaag en schuine blikken van al de bovenstaande partijen. Jaloezie kan een mens ver drijven, dus je zou dan wel eens situaties kunnen creëren die voor je business nadelig zijn (“Hij heeft toch geld genoeg” etc).

Met een BMW 535d en nu dus de 550d, krijg je een wagen die voor Joe Sixpack moeilijk te onderscheiden is van een 520d. Zelfs de kenner zal 2x moeten kijken om het zeker te weten. Dat is juist een voordeel. Daarbij komen dan de ‘logische’ zaken als het geringe verbruik op de lange afstand, de (relatief) lage uitstoot, de duurzaamheid van de blokjes en de hoge doorverkoop waarde. Ondertussen trek je wel iedere Carrera in duitsland d’r uit, altijd lachen.

Denken dat iedereen met een beetje vermogen meteen hele dagen met een babyblauwe 599 door de straten wilt janken is natuurlijk behoorlijk naïef.

Deze auto is trouwens voornamelijk gericht op meer dieselvriendelijke markten, ik voorspel een bescheiden succes in België, frankrijk, enzovoorts.
@tombiesheuvel:

+1

Overigens is de vergelijking met de M5 verkeerd, de benzine equivalent is hier de 550i die vast en zeker binnenkort ook verkrijgbaar zal worden als M550i aangezien de “M-sport” niet meer dan een pakketje is zonder werkelijke sportieve verschillen.
@Onehp: De 550i is er al met M-pakket, hij heet dan misschien niet M550i, maar er is geen verschil!
Gister toevallig een 550i xDrive gereden van een paar maanden oud. Wat een auto, niet normaal!
OMFG, dit is geweldig.
minder co2 en minder verbruik dan de M5.
nu is er dus gwn echt geen reden meer om op benzine te rijden. lang leve brandstof van de duivel!

ff kijke, de M5 e60 had een co2 uitstoot van 290 (?) gram dus een reductie van 25 % leverde een prijsreductie van een kwart ton op voor de F10. en aangezien deze motor maar slechts 165 gram co2 de wereld inbrengt )en ook lkkr weinig verbruikt, zal het verplicht spekken van de staatskas echt wel meevallen.

ik gok op een prijs van 1,1 ton, maar dan krijg je echt wel heeel veel plezier van deze wagen!

[ het liefst zou ik deze motor ook zien onder de motorkap van de 6 serie GC, dan zou dat echt dè ultieme wagen zijn :P ]

#HAPPY! ;)
Ik voorspel een succes in Belgie, nieuwe belastingwetgeving wordt een drama voor de zakelijk “sportieve” (benzine) rijders, heb al een man gehoord/gezien die zn 430 scuderia en zn X6M platen inleverde (geef toe, “zakelijke” auto is niet de naam hier) om lekker voordelig zn SRT10 te rijden (lichte vracht valt wel gunstig in de tarieven hier). Ook de EU6 norm (per 2014 noodzakelijk) zal de benzine M’s wel op een zijspoor gaan gooien. Maw een noodzakelijk stap voor BMW vrees ik. Nee, in Belgie zie ik zeker toekomst, misschien dat ik de stap ook s waag naar een proefrit als ze in de showroom staan. En met een verbruik van 1 op 4 (X6M) vs 1 op 10 (laten we reeel blijven met X6 M50d) en een literprijs van 2 euro heeft t nog meer voordelen (al rijd je zo’n auto, t geld kan ook aan andere zaken gespendeerd worden dan alleen aan een overheidstekort via accijnzen).
Wat mij afvraag: hoe zit het met de 6er? Wachten ze daarmee totdat de M6 zijn gezicht heeft laten zien? De interesse voor de 635d was immers vele malen groter dan iedereen had durven dromen.
juni hoor ik uit diverse hoeken, maar niet de 6 M50D dan, die zie ik alleen nog voor de Gran Coupe komen. We gaan t zien …
Wat een machine! 4.7 sec naar de 100!! dat is echt heel rap!
@meneersander: daarom is die de M badge eigenlijk wel waardig vind je niet? Ik bedoel dit ding is sneller als de oudere M generaties! Een diesel..
e36,e46,e39 M of de ZM’s zijn langzamer als deze, zelfs de e60 M5 zou moeite hebben
Echt top wagens! goede prestaties, goede looks en ook nog diesel, wat wil je nog meer?
Dikke bak dat zeker, maar voor bijna hetzelfde geld koop je ook een echte M.

En hoezeer ik zelf ook van grote dieselbeulen hou, je moet toch echt wel heel erg houden van oliestoken als je dat geld uitgeeft.
@bozewolf: De echte M is er (nog) niet in Touring en dat is toch een riant gedeelte van de 5 series verkoop. En ik denk dat dit ‘maatschappelijk’ (als in businesspartners etc) wat makkelijker te slikken is. Je kan toch zeggen: ik rijd een diesel 5 serie. Dat het er een is die qua tussen acceleraties waarschijnlijk de meeste sportwagens eraf trekt hoeft niemand te weten.
“Het mag voor zich SPELEN” bedoel je soms SPREKEN? lees shit door voor je post. Misschien heeft de telegraaf wel een vacature voor je vrij.
Howel ik zelf meteen voor de M5 zou gaan is een voordeel van de M550D, dat je veel minder bij de Tango staat.
Los van de brandstofprijs is een voordeel van een diesel dat je gewoon veeeel minder vaak hoeft te tanken.

Vind trouwens die nieuwe type-aanduidingen van BMW niet leuk.
Een 550 hoort een dikke V8 te zijn, geen lijn6.
Een 328 hoort een lijn6 te zijn, geen 4 cil.
Nogmaals, waarom vergelijken met de M5? Die is 20k duurder in D (+30k in NL?), heeft 180pk meer en is veel duurder in gebruik.

De concurrentie voor de 550d is natuurlijk de 408pk 550i. Die bestaat nog niet als M550i maar dat komt vast en zeker, en dan zal de diesel maar een paar duizend euries duurder zijn…
@Onehp: omdat in deze prijsklasse 20k nix uitmaakt?
en omdat de M550I er niet gaat komen?
(verschil met M5 te klein)
@cazzo993: Met die logica zou er ook geen M135 komen, want het verschil met de 1M coupe (en de komende 2M coupe) zou te klein zijn? Toch komt ie.

Enneh, “in deze prijsklasse” = jij kunt toch geen enkele betalen? 30k is 30k en niet iedereen koopt een M5 enkel omdat ze hem kunnen betalen. Moeilijk te begrijpen waarschijnlijk voor het Top Gear publiek hier…
@Onehp: O, verschil wordt al groter? net was het nog 20K?
“in deze prijsklasse” = jij kunt toch geen enkele betalen?
Die snap ik niet, maar ja, ik kijk wel naar TG, misschien is het dat?
Ik voel hier weer een ‘engine of the year award’ aankomen voor BMW!
Het zat er aan te komen dat een diesel ‘M’. De moter is volgens mij ook best wel spannend voor een diesel met een redline bij 5400 RPM en piekvermogen bij 4400. Misschien verder wel leuk te vermelden dat deze wagen hydraulische stuurbekrachtiging krijgt als de M5.

Vind de velgen trouwens maar matig, en ben ook niet zo’n fan van de platte uitlaten.
Lekker hoor, om Hyundai i30’tjes van de weg af te drukken … :-)
@rechercheur: Sowieso, dat lichte Koreaanse spul waait al van de weg als je ze op gepaste snelheid inhaald. ;)
ik heb er echt een schijthekel aan die uitlaten.
begrijp me niet verkeerd, maar ik houd van die rechthoekige eindstuk van die uitlaten, maar ik vind het echt een verschrikkelijke #FAIL van BMW dat je er een ovale stuk in kan zien.
echt een schande..
Waarom is het allemaal Xdrive?? BMW M is toch zo geil van RWD??
@AudiQuatro: hoe zou dat komen denk je? Met zoveel koppel moet je wel 4WD hebben
Snap die allrad aandrijving wel; zodra de winter aanbreekt in Zuid-Duitsland en de Alpen is er nog maar weinig plezier te beleven aan brede platte banden met achterwielaandrijving. Was natuurlijk nog beter geweest wanneer m5 of m550d klanten de keuze hadden gekregen tussen allrad of niet.
en waarom wordt het dan niet aangeduid als M50xd zoals altijd bij BMW was.
Huh, lees ik dat nou goed? BMW?? diesel??? Turbo’s??? AWD???? Alle dingen die jullie in het verleden zo verfoeid hebben?????

En de iedereen het maar goedlullen: nou ja het verbruikt zo weinig, nou ja het zijn er wel meteen 3, nou ja als je zofeel koppel hept dan mot je wel aan de AWD… Minder CO2 en minder verbruik???? Op een BMW M nota bene, minder CO2 en verbruik ???? Bahahahahaha… Jullie zijn toch echt te gek voor woorden.

Gewoon belachelijk en een schande! Hoe kan een merk zijn eigen geschiedenis zo in de zeik zetten? Waar staat BMW eigelijk nog voor tegenwoordig? Komt er misschien ook een 3 cilinder PSA FWD versie?

Een ding is wel zeker: die diesels klinken beter dan de nieuwste M5…

ROFL, echt hi-la-risch wat ze daar in Munchen allemaal bijeenharken. Dat jullie dat allemaal gewillig slikken en krampachtig zitten verdedigen, ik kom echt gewoon niet meer bij…
@all: leuke discussie BMW of AUDI diesel. Al sinds 1926 gebruikte Mercedes diesels. Vele jaren eerder dan BMW of Auto Union(audi / vag / VW). Mercedes motoren staan ook niet voor niets bekend als betrouwbaarste/robuuste diesels. Heb regelmatig in een Benz Taxi in bijv Lissabon gezeten met meer dan 1.000.000 km op de teller.. Heb echter nog nooit in een BMW of Audi gezeten met een KM stand die maar in de buurt komt. Dus beste motor? Ik denk dat deze motoren zich eerst maar eens moeten bewijzen qua betrouwbaarheid want (zeker bij BMW’s) die ik ken zijn er regelmatig problemen. Nb het is natuurlijk wel absoluut een knap stukje techniek en waarschijnlijk heerlijk om mee te rijden maar mijn god wat een geld!!! voor dat geld kocht je 15 jaar geleden een Ferrari oid…pfffffffffff
@tvr1974:

Gaat nog steeds niets boven een W123 300TDT wat een heerlijke 5cylinder was dat!
@ya314: Alleen was dat een 6-pitter. De 250 was een 5-pitter, en de meest betrouwbare :)

@nomar; @AudiQuatro:
Goed lezen/luisteren is lastig, ik weet het. Jullie doen alsof dit echte M’s zijn, en dat is niet zo. Dat blijkt heel duidelijk uit het verhaal.

Ben zelf een echte M-adept, en wat mij betreft is de nieuwe M5 het al net niet. Net te beschaafd, net te gepolijst, maar wel een heerlijke rijdersauto!

Voor de optimale fun ga ik nog steeds voor de M3 cabrio, goed weer en een mooi bergweggetje :)
@bmwpowerm5

Nee Audi heeft geen vergelijkbare diesel in haar gamma, maar je betaalt bij BMW er ook voor è. Ik bedoel de 3.0TDI bij de A6, A7, met 313pk heeft meer koppel dan de vergelijkbare 313pk’s bij de Fünfer.
Bij de introductie maar even met de dealer praatje maken. Vindt die M550xd wel een interessante vervanger van mijn huidige bakske. Heb er eigenlijk een beetje op zitten wachten ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).