BMW M3 F80 krijgt elektrische stuurbekrachtiging

Auteur: , 57 Reacties

Daar wordt althans naar verluidt serieus over nagedacht binnen de gelederen van BMW M. Maar is dat wel zo'n goed idee en haalt het geen beleving weg die juist voor een M3 zo onontbeerlijk is?

De BMW M3 F80 moet in 2014 op de markt gaan komen. Prima, kunnen wij heel goed mee leven, maar of het nu verstandig is om de elektrische stuurbekrachtiging erin te proppen kan je je afvragen. Die systemen staan er immers om bekend dat ze niet bepaald de beste feedback leveren.

Zo was er bij het introduceren van de Porsche 911 (991) menig journalist van mening dat er toch net even te weinig gevoel in de besturing zat. Waarom een Porsche relevant is in deze? Omdat net als Porsche ook BMW zijn techniek voor de elektrische stuurbekrachtiging bij ZF vandaan haalt. Ook bij de introductie van de nieuwe 3 serie (F30) was de elektrische stuurbekrachtiging voor sommige journalisten een struikelblok. En hoewel de besturing van de nieuwe 3 serie echt heel erg goed is, kan ik me voorstellen dat het voor een nieuwe M3 net niet genoeg zou kunnen blijken te zijn. Er zijn immers grote schoenen om te vullen, de huidige generatie M3’s sturen namelijk mes- en messcherp.

Met een Electric Power Assisted Steering (EPAS) systeem is het moeilijker om precies de gewenste feedback door te geven. Juist daarom gooit Opel in de Astra OPC bijvoorbeeld een hydraulische stuurbekrachtiging: op stuurgevoel moet je bij performancemodellen geen compromis willen sluiten. Wat denken jullie: gaat BMW dit trucje wel flikken, daar waar het op de meeste auto’s met elektrische stuurbekrachtiging tot nu toe niet is gelukt om het geheel communicatief genoeg te maken?



57 reacties

F80???
@timtussengas: Coupe
@Alexke: dat is zeker al niet juist , dan is’t M4…
kaasboerin via iPhone app
@timtussengas: M3 heeft een unieke code.
@timtussengas: Dat is ook het geval bij de 5-serie F10 en de M5 F30. ;)
@kickass: Nee, dat is weer niet waar. De M5 heet gewoon M5 F10 en de nieuwe 3 serie is de F30.
@jzaero: De nieuwe BMW 5-Serie sedan is F10. 5-Serie Touring is F11 dus de 3-Serie is F30 en Touring F31.
@jzaero: Je hebt gelijk. Volgende keer m’n feiten even checken. ;)
Of het BMW wel gaat lukken?? Daar zeg ik volmondig JA op! Waarom? Geen idee, maar ik voel het. Tenslotte is er bij BMW (op het design van de nieuwe 1 serie na dan) nog NOOIT wat mislukt!!!
@VeniVidiVici: vergeet die nieuwe 3 niet, vreselijk lelijk. en de meningen zijn ook verdeeld over de x6. (vind ik persoonlijl heel mooi)
@jweelden: Nou, vind de F30 niet heel mislukt hoor, maar okee ligt er wel aan hoe die aangekleed is (velgen, leer, M-pakket) geldt ook voor de X6 overigens :)
@jweelden: behoorlijk persoonlijke mening (dat mag)…heb werkelijk nog niemand horen janken op het ontwerp van de nieuwe 3-serie…jij bent de eerste..hulde ;-)
Het is vooruitgang mensen ! het is dit of het is een 4 cilinder ! Probeer het positief te zien : je verliest namelijk geen vermogen door een pomp die constant moet werken . Ze zullen het wel goed laten sturen .
@Alexke:
Nee het is straks dit en een 3 cilinder.
Idee voor BMW: geef mensen de mogelijkheid, bij de aankoopprijs van een M3 inbegrepen, een driftcursus te nemen in een achterwielaangedreven auto.
@nitroman: BMW M driver training? Moet je wel 590 neerleggen.
integralechubasco
de 316i krijgt electrische stuurbekrachteging, om kosten te besparen zal over de hele range dezelfde stuurhuis worden ingebouwd… denk ik zo…
Ik heb geen idee, maar kan je als de stuurbekrachtiging elektrisch is niet gewoon een knop maken om het uit te zetten?
@robinio: denk het niet, is drive bij wire volgens mij
@RudyV: Ik heb gezocht op het internet, maar kan niets concreets vinden. Voor zover ik kan mij kan herrineren heb ik geleerd dat drive by wire niet straat legaal is.. ik heb geen flauw idee of er al straat legale auto’s bestaan met een 100% drive by wire, wellicht weet iemand dat hier of het al straat legaal is?
@joosthoeve:
Klopt alleen gaspedaal mag drive by wire.
@RudyV: Wat is drive by wire? Kunnen we het even hollands houden? Daarnaast, wat als je stroom uitvalt (kortsluiting ofzo)? Dan moet je toch ook nog kunnen sturen?
@robinio:
als je het zou ‘uitzetten’ dan stuurt die niet meer.
elektrisch betekent geen directe verbinding meer met de wielen, maar ‘by wire’
@RazorHead: tuurlijk heb je wel direct contact met de wielen, hij word alleen elektrisch bekrachtigd..

lijkt mij tenminste..
@dennisr:
Klopt! Er moet een fysieke verbinding zijn tussen het stuur en de rest van de stuurinrichting. Elektrische stuurbekrachtiging betekent dus dat het stuurkolom slechts geassisteerd wordt met een elektromotor.
Stuurbekrachtig ontneemt je toch sowieso DE beleving?
Wat is het voordeel van elektrische stuurbekrachtiging eigenlijk?
@jordy14:

Waarschijnlijk het gewicht.
@jordy14: geen pomp die constant performance vraagt om druk te kunnen leveren.

Maar ik heb ook zat mensen over de nieuwe porsche horen zeggen dat er absoluut niet over te klagen valt en dat hij nog beter stuurt als de vorige en nogsteeds veel meer feedback geeft als de meeste andere sportauto’s… Dus als je genoeg op de rest innoveerd moet je er geen last van hebben… Daarbij heb ik zo’n gevoel dat het ook iets is wat ze zich dan aanpraten als porsche niets had gezegd hadden ze misschien gedacht dat het een auto is die gewoon wat minder doorgeeft als zijn voorganger
@darkpluisje: Ik vind hem ook leuker rijden dan de 997!
@darkpluisje: In de 991 valt er inderdaad niet over te klagen, dus bij BMW zal dat waarschijnlijk ook niet het geval zijn. En doorgaans levert ZF ook alleen kwaliteitsproducten af dus slecht zal het zeker niet worden…
@jordy14: Zuiniger/ geen vermogens verlies
@jordy14: Dat figuurtjes als Usain Bolt minder ongelukken maken in het vervolg misschien ?
Het is BMW. We hoeven ons dus niet druk te maken over zulke zaken. En daarnaast, het is een M3. Geen volbloed sportwagen.
Als het in een 911 zou komen, dan zou ik me gaan afvragen of dat wel verstandig is. Maar goed, daar zit ’t al in. En aangezien de meeste nieuwe 911 rijders niet veel meer doen dan elke andere autobezitter in Nederland, boeit dat ook niet echt.
De elektrische stuurbekrachtiging in de 991 voelt anders heel goed aan. Ik was er best aangenaam door verrast. (Heb wel enkel met de gewone 991 carrera gereden, niet met de S) maar ik vind dat je verbazend goede voeling hebt met de weg.

Is gewoon een kwestie van vooruitgang. Uiteindelijk ga je geen verschil meer voelen tussen hydraulisch en elektrische bekrachtiging maar dit vraagt uiteraard wat ontwikkelingstijd. Eerste dieselmotoren waren ook niet zo efficient, etc, etc… Alles wordt beter met de tijd :)
Mierenneukers…
Chris Haarris, ex-F1, GT3 RS rijder en autorecensent heeft er geen moeite mee (in de 911) en zegt dat mensen zich aanstellen,
@mierenneuker: heeft misschien een zak met geld gekregen om dat te zeggen.. Maar goed ik heb zelf met de 991s gereden en had er niets op aan te merken, als het mij niet verteld was dat het erin zat had ik het niet geweten.
kaasboerin via iPhone app
M5 is hydraulisch correct? En aangezien die bochten eet voor ontbijt, blijft u dan bij uw leest BMW.
@kaasboerin: Die is hydraulisch inderdaad, vind de huidige stuurbekrachtigingsystemen van BMW ook erg fijn sturen.
kaasboerin via iPhone app
@jzaero: Ach, breek me de bek niet open.. Het sturen is letterlijk verslavend.. :)
” Juist daarom gooit Opel in de Astra OPC bijvoorbeeld een hydraulische stuurbekrachtiging: op stuurgevoel moet je bij performancemodellen geen compromis willen sluiten.”

Ja, maar die weegt ook 20 ton…
@SimonMc:
Nog altijd lichter dan een m3. Waarschijnlijk relatief wel meer gewicht in de neus.
En waarom zou BMW dit nou weer doen. Gran Turismo is al uit….
Alstubieft……….. doe het niet.
Als ik een m3 wil met kunstmatigee bestuuring pak ik de playstation wel.
Dus plz plz plz plz doe het niet.
@jrk68: kan alleen maar hopen dat je dit zegt, omdat je ook daadwerkelijk gaat kiezen tussen de Playstation of een echte M3 ;-)
Bij Mini wordt er ook gewerkt met een elektrische stuurbekrachtiging, dus ze weten wel hoe ze een goed stuur gevoel moeten creëren met een elektrische stuurbekrachtiging pomp. Zal bij de nieuwe M3 ook ongetwijfeld lukken.
niet doen! in de auto van mijn ouders zit ook eps, 0,0 gevoel in stuur het zelfde geld voor de drive by wire,
in mijn e36 gaat alles met gevoel en je weet precies wat er gebeurt. heerlijk het gevoel om controle te hebben, in plaats van de auto controle over jou
Tip voor BMW, maak niet de fout die Porsche gemaakt heeft. Monteer gewoon een elektrische stuurbekrachtiging maar schrijf in de persmap “per ongeluk” dat het een hydraulische is, geen journalist of klant die het merkt.
utr1984 via Android app
Nadeel van elektrisch is dat inderdaad het gevoel in het sturen wat weghaalt, dat betekent niet dat een auto niet messcherp stuurt of traag reageert o.i.d. Het voelt vooral wat licht en wat gevoelloos (vooral bij rustig rijden), zo vond ik dat ook bij de nieuwe 911. Stuur je echter in en ga je de hooligan uithangen, dan valt er niets tot weinig te klagen. Gewoon een kwestie van wennen. Adaptie noemen ze dat ook toch? Al vind ik het wel aardig overdreven om dit in sportauto’s te monteren onder het mom ‘2% zuiniger!!!’. Fuck dat. Zal wel met ontwikkelingskosten te maken hebben, aangezien de normale uitvoeringen dan er al mee zijn uitgerust. Dus: elektrische stuurbekrachtiging is niet slecht(er), maar ook niet persé beter. Porsche en Ford doen bv wel heel erg hun best om het wel prettig te houden bij bochtjes :)
Gewoon extra optie doen ofzo, niet standaard
En mooier interieur mag ik hopen dan dit lelijke ‘sportieve’ dashboard
Die meme says it all. NO!
Het komt wel goed met de nieuwe M3.

wordt vast een heerlijke auto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).