BMW M4 Coupé: Gaat dit hem worden?

Auteur: , 59 Reacties

Nu BMW bekend heeft gemaakt dat de opvolger van de M3 Coupé door het leven zal gaan als M4 Coupé is het wel aardig om een te kijken hoe die auto eruit gaat zien. Gaat deze BMW M4 Coupé het de Audi RS5 Coupe en Mercedes C63 AMG Coupe lastig maken?

De photoshop wizards van WildSpeed hebben op basis van de BMW 4 Serie Coupe Concept deze impressie van de toekomstige BMW M4 gemaakt. Zoals je kan zien is de voorbumper redelijk geïnspireerd op die van de nieuwe BMW M6 (Gran Coupe) en BMW 1M Coupe.

Inmiddels is ook wel duidelijk geworden dat de BMW M4 (net zoals de M3 Sedan) een zes-in-lijn met turbo’s onder de motorkap gaat krijgen. Die motor zal naar verwachting zo’n 450 pk/535 Nm leveren.

Omdat de nieuwe M3 & M4 een stuk lichter zullen zijn dan de huidige M3 zullen ze ook een stuk sneller en zuiniger zijn. Het schijnt dat BMW het gewicht van de E46 M3 (1.470 kg) als doel gesteld heeft.

De M3 (sedan) zou eind volgend jaar (in Frankfurt?) als concept onthuld worden en begin 2014 (in Genève?) als productieversie. De M3 sedan zou dan in juli 2014 op de markt komen. De M4 Coupe zou echter pas eind 2014 op de markt komen. We moeten dus nog wel even geduld hebben. Helaas. (bron: f30post.com, WildSpeed)



59 reacties

De renders zullen wel erg close zijn bij het eigenlijke product. Wat een machine zeg. Als je moet kiezen tussen een C coupé AMG of een RS5 (RS4 geen coupé) weet je het toch wel lijkt me…

Benieuwd wat Mercedes hierop gaat brengen als antwoord. Dat chromé rood staat hem trouwens niet verkeerd!
@voytekbe: Ja inderdaad dan wist ik het wel, ik koos iets zonder propellor op de kap…
@911GT2: Geen spyker? Oer hollands!
@voytekbe: Ja, heerlijke render. Vraag me af hoe dicht het bij het echte gaat komen. Maar zoals dat ding er nu uitziet, komt geen RS5 of C63 er bij in de buurt. Dat uit de mond van een Audi eigenaar die nu naar MB’s aan het kijken is…
@gregorius: maar de c63 heeft weer een veel beter motorgeluid
@mo112: hoe weet jij dat zeker?
Ik ben voor, ziet er lekker gespierd uit.
Ja, graag!
Mooie wagen, alleen de kleur wat aanpassen naar metallic i.p.v. chroom.
@bsxc2: Hij is gewoon netjes gewassen.
Niets meer aan doen, afleveren in Amsterdam graag.
@tvklarenbosch: De Bijlmer redt hij niet meer man, sorry.
De 4-serie is eindelijk nog eens een echt geslaagde BMW. Kon ik dat ook maar van de rest van het gamma zeggen…

Deze M4 impressie is overigens top!
@Carreza: E89 Z4? F10 5-serie?
@voytekbe: 5-serie is inderdaad geslaagd. Z4 vind ik niet maar ieder z’n mening…
Schitterend! Als ie zo komt, Whoefff. Vind de naam nog steeds onzin maar verder perfect.
@E34M5Touring: De naam was gewoon goed zoals het was. Waren we als consument nou echt zo stom? Welke auto is een 3 serie coupè dan? Ja uhhhhhh, geen idee man, misschien een 3 serie met twee deuren? Dan hadden ze tenminste de M3 naam kunnen houden….
@jzaero: Ja echt onzin, maarja, vooruitgang zegt men dan….
@jzaero: allemaal veroorzaakt door het fenomeen “vierdeurs coupe”, anders moet je (als die er straks ook is) uitleggen “ik heb een 3 serie coupe, maar dan wel die met 4 deuren…”
@ar156sw: Ja, maar een 6 serie kan je ook met 4 deuren krijgen. Dus als ik zeg ik heb een 6 serie, moet je ook uitleggen of je de 4 deurs of 2 deurs hebt!
@jzaero: klopt, maar daar is wel maar 1 versie met 4 deuren van. net als straks (neem ik aan) bij de 4 (gran coupe). Mij is het om het even hoe ze het allemaal noemen, maar ik snap op zich de “logica” wel, hoewel die dus volgens mij ontstaan is uit het onlogische vierdeurs coupe gebeuren :)
@jzaero: Al noemen ze m de Gaylord-Assrape; ik vind het een prachtige auto (en ik zou de badges er toch nooit op laten zitten! Zo weinig mogelijk letters voor mij, ben geen reclamebord!!)(Heb zelfs geen Audi-ringen achterop mijn A6).
@gregorius: Ik heb er ook geen 328i achterop staan, maar een 3 serie was een statement in zijn klasse. De benchmark en daar hoorde de coupé en zeker de M3 ook bij. Het blijft nog steeds een begeerlijke auto, maar wel eentje die zijn geschiedenis achter zich laat, althans zo voelt het.
@gregorius: vind het een beetje overdreven, de reacties.
BMW is al 53635x van dergelijke ‘tradities’ afgestapt (net als vrijwel elk ander merk), dus dit kunnen we er heus wel bij hebben toch. :)
Denk dat we er over 5 jaar niet meer over praten.
Is “M4 coupé” niet een pleonasme?
@sacha:

Niet als er ook een Cabriolet komt.
@sacha: Ja!

Vind hem wel bruut :)
Mooi hoor!
als ik moest kiezen tussen een van de duitse drie zou ik het toch moeilijk vinden, tussen de Mercedes en deze BMW dan natuurlijk
1470kg is nog steeds aardig wat, maar zal wel aardig sturen. Stuurkarakter zal ook wel veel afhangen van de stijfheid van de dempers enzovoorts.
@jzaero: Dat is 410kg lichter dan de huidige M3 Cabrio!! En nog steeds dik 200 lichter dan de huidige M3.
@E34M5Touring:
Zelfs 100kg lichter dan de 1M, maar wel 270kg meer dan de E30 M3.
Maar het is natuurlijk met de hedendaagse eisen een utopie om te wensen dat hij qua gewicht daarmee te vergelijken is.
Opzich dus best netjes voor zijn formaat.
@jrk68: Ik zeg eerder maar 240kg zwaarder. Vind dat erg meevallen. Als je bekijkt dat een Golf 5 GTI 2x zo zwaar is dan een Golf 1
@E34M5Touring: Klopt, maar 1450kg is nog steeds het gewicht van een E60 5 serie met 25i blok! Als je het zo bekijkt .. ;)
@jzaero: Jawel maar dat is een relatief lichte 6pitter en bovendien heeft die niet de krachten te verduren die de M3/4 straks krijgt.
@E34M5Touring: dat is zeker waar, zit ook geen differentieel in en waarschijnlijk zal zo’n M ook wel andere aanpassingen hebben waardoor het gewicht hoger is. Maar aan de andere kant, een BMW M5 carrosserie is qua bouw toch nagenoeg identiek aan, lets say, een 520i qua sterkte?
@jzaero: Jawel maar een 525i is NA dus heeft geen twinturbo systeem met alle koeling etc. En vergeet niet Diff coolers bakcoolers etc. telt allemaal op!
@E34M5Touring: Een M3 cabrio weegt bijna 1900 kilo?! You’re shitting me!


Iig is dit M4 coupe geval zeker niet het lelijkste wat er ooit uit de BMW koker is komen rollen.


Gewicht valt me mee.
@bozewolf: Nope, was laatst heel stoer de RS5 aan het afzeiken ivm z’n gewicht maar zocht voor de fun de M3 Cabrio ff op, 1880kg!!!
@E34M5Touring: Omdat ik een koppige zak hooi ben heb ik het nog driedubbel gecheckt op wiki en bmw.de en het is echt 1885kg.


Holy fucking ossestaart. Tien jaar geleden (ok, iets meer) had je daar een 7-serie mee.


1900 kilo voor een “sport coupe”, schande.
@bozewolf: 100kg zwaarder dan mijn oude M5 Touring!
@bozewolf: Leuk als je met je chick op stap bent. Tik je rustig 2ton aan in je racecabrio.
@E34M5Touring: de mijne is toch iets lichter…
@bozewolf: Yep, maar die M3-cabrio heb je ook voor het concert en de fun! De coupe heb je voor de mogelijke rubber-verbrandingen op de ring!
Tlijkt wel of de m4 behoorlijk uitgeklopte wielkasten krijgt. Opzich niet verkeerd.
Top! Mooi ook dat de powerdome er weer zit.
In elk geval een stuk beter geslaagd dan de nieuwe 3-reeks.
I think I’ve just wet myself… Want one!!
“Gaat deze M4 Coupé het de Audi RS5 Coupe en Mercedes C63 AMG Coupe lastig maken?”

=> Wat een domme vraag zeg
Voor een Duitser best wel aardig, nou nog een beetje kwaliteit.
-edit: nutteloze bijdrage-
-=edit: voor vragen of opmerkingen kan je mailen. Dat hoeft niet in de comments=-
@autoblog, sorry voor die reactie, is inderdaad meer geschikt voor een mailtje.

OT: Bij de moderne bmw’s lijkt de elegantie toch wat te verdwijnen bij de M-modellen. Zo was een e39 m5 of een e90 m3 nog enigszins subtiel te noemen, dit komt op mij toch iets te tunerig over. Net als bij de M6 Gran Coupe eigenlijk.
Doe mij die donkerblauwe maar! Geweldig mooie wagen
“Gaat deze M4 Coupé het de Audi RS5 Coupe en Mercedes C63 AMG Coupe lastig maken?”

Zover ik weet is de M3 deze 2 altijd de baas? Dus het lijkt mij dat de M4 dat ook gaat zijn..
Een m4 is ook een erg leuk wapen als je het intypt in google.
Zal ongetwijfeld in de buurt zitten, enkel een F30 Mpakket opshoppen en je zit bijna zeker in de buurt.
Iig, 1400kg lijkt mij veul te optimistisch, vooral voor de QP..
Ik zeg doen!
In deze kleur ook graag :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).