BMW M5 is helemaal klaar als Ring Taxi

Auteur: , 40 Reacties

De enige taxi waarbij je van een vaste ritprijs verzekerd bent en er nooit gesjoemeld wordt met de route. Welkom terug M5 Ring Taxi, hoe konden we ooit zonder je.

Toen ruim een jaar geleden bekend werd dat de befaamde Ring Taxi met pensioen ging was de nood hoog bij vele fanboys. Gelukkig werd de oude M5 al snel opgevolgd door een M3 die als tussenpaus mocht fungeren, en dus konden petrolheads alsnog tegen betaling heel snel door 73 Nürburgring-bochten gejaagd worden. Voor het nieuwe raceseizoen is het echter deze knaap die de rondjes zal afleggen: een maagdelijk witte M5 met de obligate M-stickers.

Prijzen en data voor het nieuwe seizoen zijn nog niet bekend (voorheen kostte een rondje per Ring Taxi €195), wel zullen het opnieuw leden van het BMW Driving Experience Program zijn die voor taxichauffeur zullen spelen. en dat betekent geen Sabine Schmitz meer achter het sportstuur, die heeft het team immers verlaten. Bekijk hieronder de eerste foto’s van de Ring Taxi in axie. (bron: M5post)



40 reacties

Beter snel vervoersconcept dan die superbus van ockels
Ik vraag me af hoe snel die dingen worden vervangen, schrijft snel af als je de hele dag over de ring aan het blazen bent. Blijf het wel een leuk initiatief vinden, maar dat mag ook wat kosten.
@kraakensmaak: Ik zou denken dat er zo wel een paar in de garage staan. Kwestie van af en toe te kunnen wisselen en de wagen van het nodige nazicht/onderhoud te kunnen voorzien.

Heeft iemand daar een zicht op? want ik zou niet verbaasd zijn als er 4 to 6 van deze wagens zijn die roteren.
@tborre: Die zullen ze echt wel in een poule laten draaien lijkt me. Circuitauto’s krijgen nou eenmaal veel voor hun kiezen, die ga je geen 4 dagen achter elkaar gebruiken zonder grondige checkup, want dat is vragen om problemen. Als ze dat niet zouden doen zou er wel een paar keer per jaar een BMW langs de kant of in de vangrail staan, dat gaan ze in München niet laten gebeuren.
@mrs250: Ik heb eens gelezen dat die wagens na een slordige 10k km’s versleten zijn, maar dat men ze wel nakijkt achteraf in het kader van R&D.
Ik dacht eens gehoord te hebben dat na 20.000km deze afgeschreven waren…
@cumulus: afgeschreven..of compleet terugverdiend ?
@Megakix: hoe die regeling met BMW zit weet ik niet, maar na ik dacht die kilometerstand werden ze vervangen omdat ze het beste gehad hebben.
@Megakix: Simpel rekensommetje: 20.000 km / 28 km geeft 700 rondjes, 700 x 199 = 140.000 euro. Dat levert hun dus een omzet op van 140.000 euro exclusief brandstof, arbeid en onderhoud. Die M5 kost in Duitsland netto een ton, dus bij 20.000 km heb je die kosten er al ongeveer helemaal uit.
@sven31: denk je echt dat ze de volle prijs bij bmw betalen? met alle reclame erop zal er wel een mooie afspraak zijn. en ze kopen ze naar dit soort wagens in “met grote hoeveelheden” lijkt me, of nog verstandiger: ze leasen ze…. Winst gaat ineens omhoog en dan is 20k km niet zo vreemd.
@sven31: Volle gas op de lollie met zo’n ding zal je misschien 1 op 3 misschien zelfs 1 op 2 halen? En niet te bedenken hoe vaak die banden/remmen moeten worden vervangen. Ik vind je rekensom goed geschat, maar ik denk dat ze die vloot bmw’s voor een prikkie meekrijgen, zo niet gratis. Want dat is natuurlijk wereldse reclame.
@sven31: ja…en ik was er al uit hoor ! :lol:
@Megakix: BMW M5 in Duitsland, 120.000 euro. Rondje Nürburgring 21 km.

Dus 20.000 km over de ring a 195 euro per rondje is zo’n 185.000 euro. Bij 30/100km verbruik en 1,70 euro per liter brandstof betekent dat 107 euro brandstof per lap.

185.000 euro – 120.000 euro voor de beemer – 102.000 euro voor de brandstof = …. -?? Dan is het onderhoud niet eens meegteld.

195 euro voor een rondje… koopje!
@cumulus: Ik reed twee keer een rondje met Sabine en ze vertelde me dat ze na 20.000 km de hele ophanging uit elkaar schroefden en nakeken. Dat de M5 verder helemaal standaard bleef buiten de remmen gerekend. Wel erge zonde dat ze niet meer meedraait. Het is een erg humoristische racechick. Terwijl we aan het filmen waren vond ze aan een snelheid van 220 km/h nog de tijd om haar even te maquilleren. De RingTaxi is een top-ervaring.
@White_Lightning: ophanging al goed en wel, maar de structuurstijfheid van die wagens na 20.000kms, daar bleef toch ook niet teveel meer van over?
@cumulus: We hebben daar niks van mogen merken. Wel gemerkt dat we elke korte bocht driftend en rokend uitkwamen. Die mogelijk verminderde stijfheid was me toen echt een worst en alle andere stijve exoten mochten baan ruimen.
Heb al eens zo’n taxiritje gemaakt en de bestuurder vertelde dat er na elk weekend een nieuwe set banden op moet.
@tborre: Ze rijden met 2 auto’s.
20000 km is wel rap, ik weet dat BMW degelijke auto’s maakt dat wel, maar als ik zie hoe dat ik in mijn jonge jaren mijn japanse auto’s mishandeld heb en er toch vlot meer dan 200000 km mee reed… het enige dat ik regelmatig moest vervangen waren banden,olie, remblokken en die kleine stangetjes aan de ophanging (wegens mijn bochtengedrag), maar ik weet de naam er niet meer van…
@Volvo_440_turbo: dit zijn wel 20.000kms continu over een circuit met continu bochten, dit kan je niet vergelijken met over de normale weg eens te crossen…
@Volvo_440_turbo: ja en bmw kan het zich niet permiteren dat hun paradepaardje kapot gaat voor de ogen van vele mensen.
Hoezo maar 73 bochten? De schleife heeft r toch 176?
@all: dit gevonden op internet:

The Ring Taxis (there are two) are V10 BMW M5s with modified suspension and brakes, one of them driven by Sabine Schmitz (formerly Sabine Reck). Both come highly recommended, but Sabine is said to be faster. A lap costs €195, but can take three passengers so it’s pretty good value split three ways.

In fact, it’s excellent value as it is reputed that it costs BMW €480 per lap. (Following an accident years ago in which either a wheel or suspension component failed, BMW changes the tyres every 10 laps, the brake-pads every 20 laps and the suspension every 50 laps. The cars are replaced annually.)

The current Ring Taxis surprisingly don’t have rollcages. When we asked Sabine about this, she said the structure was very strong and there are airbags everywhere. She used gestures to make sure we understood about airbags


Dus: ieder jaar een nieuwe auto! En ze maken er dus zo te zien geen winst mee aangezien de kost per ronde veel hoger ligt dan de kostprijs.
@cumulus: Jou onbekende bron is niet erg geloofwaardig. Dan zouden ze de ophanging elk 1.100 km vervangen. Dat lijkt erg ongeloofwaardig. De ophanging na 50 trackdagen herzien lijkt wel realistisch, dat komt overeen met de eerder vermelde 20.000km.
@White_Lightning: hier is mijn onbekende en ongeloofwaardige link thomas:
http://www.nurburgring.org.uk/ringtaxi/taxi.php
Stomme vraag maar ik weet het gewoon niet; doen andere autofabrikanten dit ook? (Ring-Taxi)
@kaasboerin: Aston-Martin heeft ook een centrum aan de Ring waar je terecht kan. Of dat tegen betaling is of als potentiële klant is me niet duidelijk.
@White_Lightning: Aha, thanks dude, altijd al willen weten. ;)
alle info over de taxi’s (ook de Astomn) op http://www.nurburgring.de :P
Volgens mijn info kreeg de Ringtaxi na elke dag nieuwe remmen en banden. BMW maakt geen winst met deze ritten, de taxi-coureurs krijgen ook nog een mooi salaris per weekend.
excuseer: moet zijn: http://www.nuerburgring.de/
Hij ziet eruit alsof hij keihard verlaagd is??
@syliaca: Dat noemen ze een bocht nemen… G-krachten e.d. :P
@cumulus: Vind het er niet heel goed uitzien..
@syliaca: Ik vind het juist geweldig, hoe zo’n enorme auto inveert, juist op zo’n foto zie je dynamiek door de verschillen in rijhoogte links en rechts. Heerlijk stukje techniek dat gewoon keihard de bocht omgaat, doen waar hij goed in is!
Zo te zien mogen er wel iets stijvere veren gemonteerd worden, deden ze ook bij de vorige E60 serie.
netjes met schuifdak nog wel.
het lijkt net alsof hijveel te kleine achterwieltjesheeft
Droombaan nr.1
Tel maar uit je winst!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).