BMW M5 van Romeo Ferraris heeft 650+ pk

Auteur: , 25 Reacties

Romeo Ferraris, het Italiaanse tuningshuis met de bekende Centaur(us) als logo, kennen we vooral van zwaar opgepompte Fiatjes, maar ze pakken ook echt dikke auto's aan, zoals bijvoorbeeld de 599 GTO. Hun nieuwste project: de BMW M5.

Toegegeven, het is niet de eerste getunede M5 die hier voorbijkomt, en ook zeker niet de laatste. Dit is er, in tegenstelling tot de meeste anderen, echter een waar je niet aan af ziet dat er verder aan de 4,4 liter V8 is geknutseld.

Standaard levert de M5 560 pk en 680 Nm, Romeo Ferraris pakt dit in 2 fasen aan. De meest krachtige variant levert een extra 97 pk en 110 Nm, waarmee de Beierse supersedan op 657 pk en 790 Nm uitkomt. Zonder (nogmaals) dit aan de buitenkant te verraden. Ja, als je goed oplet, zie je dat de uitlaten in diameter gegroeid zijn.

Via een ‘module’ wordt 75pk en 88Nm geplust, het uitlaatsysteem met titanium einddempers doet de rest. Niet slecht, toch?



25 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ziet er verbazing wekkend goed uit voor een tjoener bakkie (ja ik heb het stuk gelezen).
Strakke bak, mooier dan de vorige. Maarja, die V10 was wel dé shit.
@billy911:
kun jij me uitleggen wat die v10 nu weer met poep te maken heeft?
@undifined1: ben jij de leukste thuis?
@jordy14:
neuh dat niet, maar ik begrijp niet waarom die arme e60 voor poep uitgemaakt wordt
@undifined1: sarcasme toch hoop ik?
@billy911: ja want een V8 biturbo is echt wel behelpen hè …
@billy911:
De betrouwbaarheid was inderdaad niet het sterkste punt van de V10, dus in die zin shit ja.
@hollow: Beleving m’n beste, het gaat om beleving. Kom op een BMW V10 met race-genen. Enough said toch?
Netjes!
Misschien kan hij nu dan eindelijk de RS6 bijhouden
@b0ss: de RS6 eigenaren mogen blij zijn als ze het M logo nog bijna kunnen zien in een dragrace OF op het circuit
@b0ss: sinds wanneer is de RS6 sneller? zover ik weet heeft Audi nog nooit kunnen tippen.
@drivingpleasure: rs6 is snel
Ik ben het met billy911 eens! Die e60 was zo veel cooler!

Maar subtiele tuning altijd +1000
Ik vraag me altijd af wat het nadeel is van dit soort tuning? Ik bedoel als er geen nadeel aan zou zitten had BMW hem zelf wel met 650 pk gemaakt toch ?
@Donstil: Omdat BMW zo’n auto maakt zodat die 500.000km zonder al teveel onderhoud mee kan gaan. Met het verhogen van de turbodruk zal dit een keer 450.000km worden aangezien je nauwelijks de volle 650pk gaat gebruiken (tenzei je de auto inzet als ringtaxi).

Niemand die daar wakker van ligt want zo’n auto haalt die kilometerstand nooit binnen 10jaar tijd, en tegen die tijd zijn de turbo’s vast wel een keer vervangen/gereviceerd.
@Donstil:
Dat is omdat BMW ook garantie geven op hun motoren, in tegenstelling tot al het “gratis” advies zoals hierboven – zonder (echte) garantie uiteraard. Ja er zit marge op de dingen maar beter marge hebben, dan een marge opgebruiken, tenzij je graag in de garage staat en het kapotte deel/motor vervangt met iets sterker. Iets wat meestal niet geldt voor de gemiddelde gierige consument die dacht de beste motorenbouwer ter wereld even te slim af te zijn…

Dat en milieuregelgeving die ook het vermogen begrensd en daarvan mogen anderen denken wat ze willen, maar ik woon liever in een europese stad waar de meeste autos een schone uitlaat hebben dan in pakweg Bejing zonder strenge emissie eisen.
@Donstil:

Kwaliteit brandstof is per land verschillend.
Octaan gehaltes variëren en toevoegingen zijn anders.
Het blok word zo afgesteld dat het op de minst kwalitatieve brandstof goed loopt.

Emissie regeltjes waar ze aan moeten houden.
In landen als NL betaal je bij meer uitstoot meer bpm dus daar word vaak ook naar gekeken.
Een lager verbruik door andere afstelling is weer leuk voor marketing en portemonnee.

Het opgegeven vermogen en koppel varieert per blok dus geven ze gemiddelde of mooi afgeronde waardes op.

Het uitlaat traject waar ze aan geluid en emissie regeltjes moeten houden. Ook fabricage kosten spelen mee.

En dan heb je ook nog risico en onderhoudsinterval calculaties en dergelijke. Maar dat scheelt niet heel veel.
Wauw wat een prachtbak.
Geen concurrentie voor de rs6 die blijft nummer 1. NEXT.
@honeyhanger: Je bedoelt: gaat Audi nou een keer een RS6 brengen, die veel later op de markt komt, en wel een keer sneller is dan de concurrent die al een hele tijd op de markt is? Ik heb hem nog niet meegemaakt. Qua uiterlijk is het natuurlijk helemaal makkelijk en hoef je niet naar Audi te gaan.
Volgens mij heeft het ook ietsje te maken met motorkarakter. Bmw streeft iets na wat voor de grote doelgroep acceptabel is. Een tuner zoekt een klant die een wat aggressiever motorkarakter kan waarderen.

Naar mijn mening zit er redelijk grote marges op productiemotoren kwa levensduur tov geleverd vermogen.

In mijn oude Honda heb ik heel veel gedaan wat door revisiespecialisten als “dom” werd bestempeld en toch bleef het motortje altijd goed lopen. Dat is echter wel een Honda, he ;)
Heerlijke wagen.
Het gaat voor mij om de techniek. Voor het uiterlijk ga ik toch liever voor een echte BMW met echte sharknose uit de jaren 70.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).