BMW M5 vs Porsche Panamera Turbo S: welke is sneller?

Auteur: , 85 Reacties

Place your bets!

De vliegveldridders van GTBoard zijn onlangs weer eens bezig geweest op hun verlaten stukje rechte Zweedse asfalt, en hier kwamen een aantal heel aardige vergelijkingen uit voort, dus GT-bored hoeven we nog even niet te worden.

Vanuit het perspectief van de Panamera (550 pk, 750 Nm, 2.070 kg) zien we hoe de strijd wordt aangegaan met de nieuwe M5 (560 pk, 680 Nm, 1.870 kg). Dit alles in een rechte lijn, met een rollende start vanaf 50 km/u (specs vergelijken kan HIER):

U ziet het, het scheelt niet veel, maar de Bimmer laat zijn (veel) duurdere concurrent toch in het stof bijten, ondanks een hoger koppel in de Panamera. Waarschijnlijk spelen die extra pondjes hem dan toch parten. Bovendien heeft de Panamera een versnelling minder Beide auto’s hebben 7 verzetten, maar het zou kunnen dat de schakeltijden bij de Porsche iets langer zijn. Daarnaast speelt op hoge snelheid ook je Cw-waarde parten.

Hoe dan ook, het is, als puntje bij paaltje komt, natuurlijk de rollende start die de (RWD) BMW redt. Gingen ze vanaf stilstand weg dan zag de M5 alleen maar Panamera-achterlichten.

Nog maar eentje doen? Wat dacht je van een Jaguar XKR-S (550 pk, 1.753 kg) vs. een Ferrari 458 (570 pk, 1.380 kg)? Met als bonus een heel lievvv meisje achter de stuur. En ook hier ziet u wat voor een verschil extra gewicht maakt:

Oh, en blijf aan het eind van het filmpje even hangen voor een overzichtje van al het moois dat er staat. Uw persoonlijke favoriet? Bij ondergetekende eindigt de Lambo Gallardo Balboni toch wel erg hoog.



85 reacties

gedwongenleaser
Zodra het raampje dichtgaat (in het 2de filmpje) hoor je die XKR-S zelf helemaal niet, had in het interieur toch iets meer ‘gebrom’ verwacht…
gedwongenleaser
@gedwongenleaser: Desalniettemin een heerlijke wagen evenals de 458!
@gedwongenleaser: maar goed bij 200 hoef ik geen V8 gebrom meer;)
Ik hou ’t op een slechte reactie van de Panamera bestuurder..
@MARS: ik hou het erop dat de panamera gewoon trager is:)
@MARS: ik hou het op gewicht.
@MARS: Het is niet alsof nog ‘ie dichterbij komt na 100en meters..
@kaasboerin: ja inderdaad! BMW <3
Word je er gewoon uitgereden door een vertegenwoordigersbak. Sta je mooi voor lul met je Porsche Pornomera Turbo.
Voor de duidelijkheid: €132.000,- versus €217.000,-. Keuze lijkt me dui’lijk.
@kaasboerin:

Inderdaad, als ik ze zou krijgen de Panamera ;)
@jack_abarth: Ook dat lijkt me dui’lijk.. :D
@kaasboerin:
Ach binnenkort is er de facelift van de Panamera om orde op zaken te zetten.
@StijnB: Hij blijft lelijk :p
@StijnB: dus is die dan sneller? Feit is dat de m5 sneller is en de panamera dus een facelift nodig heeft om sneller te zijn. Triest.
@akrapovic: Uhhm. De Panamera zit in een heel ander segment dan de M5. A7, CLS, 6GC. Dat ‘ie duurder is betekent niet dat ie ook meteen sneller moet zijn. Als we toch segmenten door elkaar gooien, een Rolls is ook flink trager dan menig andere sportwagen.
@Wesley: Daar heb ik het niet over. StijnB zegt dat de Panamera weer sneller zou zijn na de facelift. En dat betwijfel ik
@akrapovic: En terecht dat je dat betwijfeld, Patricia Paay gaat ook niet sneller door al die facelifts.. :oops:
@kaasboerin: Paay is inderdaad het klassieke voorbeeld van show zonder go
@kaasboerin:

Bij de frietboer:

persoon: “Doe mij maar een patatje Paay”
frietboer: “Een wat”?
persoon: “Een patatje Paay. Daar mag alles overheen, behalve Curry”.

;)
@akrapovic:
Het verschil is nu niet groot, dus waarom zou de balans na het toevoegen van wat meer pk’s (en waarschijnlijk beperken van het gewicht) niet de andere kant kunnen uitslaan? Ik vind het zelf héél logisch dat de M5 wint, de Panamera zal heus (tesamen met de oude RS6 en E63 AMG) wel als referentie zijn gebruikt bij de ontwikkeling van de M5. Dan ga je toch zorgen dat je wagen in rechte lijn sneller is dan de concurrentie? On the twisty bits it ain’t, de Turbo S is (net) sneller op de Ring…
@StijnB: maar ik betwijfel juist of ze wel pk’s toevoegen. Denk het niet. Ze zullen dan eerder weer een actiemodelletje toevoegen.
En het kan best dat de panamera net iets snellers is op de ring, maar vergeet niet dat de m5 in de basis een normale auto is, de panamera is met een andere doelstelling ontwikkelt. Daarom vind ik het knapper van bmw
@Wesley: “Turbo S” zou je toch anders moeten doen denken…
Ach, het blijft een honds-lelijke auto! Doe mij de M5 maar.
De camerawagen verliest altijd, eet Jan de cameraman misschien 3 pizza’s als ontbijt?
De BMW heeft ook 7 versnellingen…
@Gregor: niet. Acht.
Nope, een 8-traps M DCT.
@sir_smokalot:
Nee hoor, http://www.bmw.nl/nl/nl/newvehicles/mseries/m5sedan/2011/showroom/efficiency/7_gear_m_transmission_efficiency.html
dit staat op BMW.nl en het staat ook in autowiki.nl fout opgeschreven.
Ook wordt het door jullie zelf gezegd:http://www.autoblog.nl/archive/2011/06/15/de-nieuwe-bmw-m5-is-blauw
Ja raar, want in mijn geheugen zat het ook zo. Heb het echter even nagezocht, check pg 6: http://www.bmw.nl/nl/nl/general/downloads/_narrowband/pdf/BMW_5_Serie_Sedan_prijslijst_03_2012.pdf Zal wel ff met BMW bellen
@sir_smokalot: De BMW M5 is voorzien van een 7-traps automatische M DCT. Vandaag staat dit in de brochure dus ze hebben het wel snel weten te veranderen.
OK, heb het nog even gecheckt met BMW, en het zijn er idd 7. Brochure is dus fout.
kaasboerin via iPhone app
@sir_smokalot: Dat zijn niet de minste foutjes, wat een knutselaars.
Tja, het is een miniscuul detail, maar dit hadden ze natuurlijk 2 keer moeten checken voordat ze de brochure afdrukten. Je productspecialist moet dit er natuurlijk uit halen.
@sir_smokalot:
Wat een aanfluiting voor BMW, zelfs in hun eigen brochure fouten zetten. *Laughing out loud…
De mooiste uit het Rijdje De BMW M3 E30,gevolgt door die briljante zwarte Gtr.
damn wat maakt die 458 een prachtig geluid zoals alleen Ferrari`s dat kunnen! Verder klein verschil maar tussen de M5 en panamera! 458 is van dat rijtje ook mijn favoriet, vond hem op foto en video niet zo mooi eerst maar nadat ik hem in het echt gezien heb blijkt meteen hoe vertekend foto`s kunnen zijn. Prachtige wagen!
Die Porsche had vast last van klapperende distributiekettingen. Dat haalt de vaart er goed uit hoor ;)
Zo daar staat heel wat moois zeg. Ik zou voor de SLS AMG roadster gaan maar dan wel zonder zwarte velgen.
@Pordon: Zonder velgen kom je niet ver, zelfs niet in een SLS AMG Roadster… ;-)
@benzinehoofd: Haha echt niet? Ow, dan wil ik graag gewoon een set mooie standaard lichtmetalen AMG-velgen.
Toch mooi zo een M5, wel jammer dat hij bij een stilstaande start verbrijzeld wordt.
@raphael: ook jammer dat je met de porsche niet eens bandjes kan roken. Dus toch maar een m5 voor mij
@akrapovic: helemaal mee eens.

M5 F10 altijd.
integralechubasco
mag je zo een vergelijking wel maken? Dit is toch appels met peren vergelijken… een man tegen een vrouw, moet niet gekker worden…
Die M5 en de Panamera is nog wel een goede vergelijking, maar een 458 tegen een XKR-S lijkt me een beetje vergezocht.
Heb toch nog altijd liever zo’n lekkere matte E63 ookal is ie langzamer! http://www.youtube.com/watch?v=jVugOKR21to
@daanb: Idem! En al zeker in het Mat Wit! Wat een zalig kleur! Al zie je ze echt bijna nooit die matte :'(! (niet raar, volgens Wouter kost het nogal wat ook ;)! )
Dat de M5 sneller was dan de Turbo S was voor mij al zo klaar als een klonte (zie vorige topic hierover).

@Sir_smokalot : de M5 wint overigens óók van de Jaguar XKR-S…terwijl die een stuk lichter is. Kortom, Porsche heeft behoorlijk wat steken laten vallen hier.
r2d2 via Android app
Die chick in de 458 gaat mooi werk de fout in. Vlak na op het gas gaan moet de auto van 1 naar 2 schakelen. Als ze al in 2 had gezeten had ze die xkrs verpulverd
Rij ik liever met die M5 dan die eender welke Panamera, niet alleen om snelheid en koppel maar ook qua looks.
Bij het 2e filmpke heb ik dan liever die XKR-S dan een 458 (al is die ook wel lekker!)
Mooie vrouw in snelle auto: +10000.
Beiden auto’s zijn erg gaaf mijn voorkeur gaat toch uit naar de Panamera. Snelheid bepaalt echter niet alles, ik blijf deze Porsche toch elke keer aanstaren en bewonderen als ik hem zie.
Een zeer mysterieuze wagen de Panamera, ik weet niet goed hoe ik de wagen moet omschrijven. De Panamera heeft een zeer aparte aantrekkingskracht, dat maakt deze auto zo bijzonder.
Eigenlijk is de Panamera met geen enkel concurrent te vergelijken en heerlijk anders dan de standaard sedans uit Duitsland.
@agera:

Zelfde probleem hier, is inderdaad niet te omschrijven. Vind ‘m niet prachtig ofzo, maar iets is gewoon heel cool aan die auto.
@jack_abarth: ik vind de Panamera ook mooi, heb een keer een Panamera 4S gereden 400 pk, best snel (vergeleken met mijn BMW 325i) maar heb toch liever de M5
@jack_abarth: Balkenende rijdt er in… King of Cool..

Dit verbaast me eigenlijk.
ZE geven op de meeste sites dat een panamera turbo s in 3,9 sec op 100 zit.
Hoe kan de bmw dan toch winne?
Eventjes goed het artikel lezen graag, en stel jezelf die vraag dan nog eens.
kaasboerin via iPhone app
@glennie: Het is vanaf de 50km/h (rollende start).
@glennie: Acceleratie 0 – 100 km/u met Sport Chrono Pakket 3.8 seconden. Dit zijn de specs van de Panamera. Of je dan ook echt nog het sport chrono pakket aan moet schaffen of dat hij er al op zit heb ik geen idee van. Zoals iedereen weet is de M5 al meerdere keren geklokt onder de 4 seconden dus veel zal het allemaal niet schelen.
De uitslag kan toch niemand verbazen? de M5 is een echte performance sedan, terwijl de panamera veel meer te vergelijken is met een S klasse/a8/7 serie. Dus dan is het ook niet gek als de zwaarste versie daarvan niet te vergelijken is wat snelheid betreft. Het is veel meer een luxe probleem hier :P
@mrB: Het leuke van de Panamera is dat het verschillende richtingen op kan gaan.
Het is een S-Klasse/7-serie concurrent, maar tegelijkertijd ook van de nieuwe Jag XJ, Quattroporte en in mindere mate de Rapide.
Het blijft mij verbazen dat de Panamera tot de verbeelding blijft spreken in een markt met zoveel alternatief!
De M5 F10 is voor mij gewoon de koning.

heel erg mooi, vreselijk snel heerlijke
sound en natuurlijk achterwielaandrijving!

///M <3

hier racet die de RS6 met 580 pk er even uit:
http://www.youtube.com/watch?v=-SzO15N5Krw
en hier tart hij de E60:
http://www.youtube.com/watch?v=Y6x-lkQPLI8
baap via Android app
@jrmpower24: Met “heerlijke sound” ben ik het niet eens! Met een natte dweil je vloer schrobben klinkt nog mooier! Enfin.. het is wel een bruut snel apparaat, verder vind ik het helemaal niets.. geef mij de E60 maar! :)
@jrmpower24: best traag nog tegen de rs6, met zn 4×4 en veul hogere gewicht. Nu maar roepen dat bmw het slecht gedaan heeft? Net zoals sommige hierboven posten over de panamera vs m5..
jrmpower24

Wacht maar als de nieuwe audi rs6 er is dan zullen we zien of die bmw m5 f10 nog snel is de huidige rs6 is al weer 4 jaartjes oud en hij deed het niet slecht
het belooft wat te worden als de audi s8 al sneller op de 100 zit dan de m5
@madridsta: Ik vind het eerder knap dat de nieuwe m5 met minder pk sneller is dan de rs6 met meer pk. Zelfde als met de m3 en rs5. Bij fifth gear heeft een 335i zelfs eens een s5 ingemaakt. En bekijk het filmpje van de s8 hier op autoblog maar eens, die is volgens mij niet zo snel als audi zegt………..
@akrapovic:

Oooit gehoord van gewicht?? De Oude RS6 is wel kilootje of 300 zwaarder plus het feit dat de F10 M5 een DCT bak heeft. Last but not least: De RS6 stamt alweer uit 2008(uit me hoofd) dus qua techniek is er al genoeg veranderd.
@zakar36: feit is dat audi merc en bmw wilde verslaan door maar wat lompe pk’s in de rs6 te stoppen, maar het lukt ze nie echt.
De nieuwe rs6 zal zeker snel zijn, op de sprint miss de snelste, maar we weten allemaal waar dat aan ligt.
In de bochten wint audi nooit. Kijk de spyvids eens, wat een overhang hebben die auto’s zeg. En bovendien biedt audi de minste sensatie in mijn ogen.
akrapovic

http://www.youtube.com/watch?v=hPM5OB9QHuY

dit is ook een video van autoblog en hier doet ie het zogenaamd in 4.0 sec naar de 100
als het dan waar is dan vind ik het wel knap voor zo een auto met 40 pk minder en wat kilo;s zwaarder
@madridsta: als je nou eens leert tellen zie je dat het 5 sec is. Je snapt toch dat je moet tellen op het moment van gas geven en niet bij het optrekken
Uitslag van de M5 vs Panamera verbaasde me niks. De Porsche is 200 kilo zwaarder! Laat jij je auto ff in met 200kg, kijken hoe je vooruit komt.

Verschil tussen de jag en de ferrari verbaasde me dan weer wel. De 458 is toch ruim 370kg lichter en meer vermogen. Jag doet het nog aardig netjes!
ZR1 vs. M5f10… Best indrukwekkend vh blauwe beestje..
@spylegion:
Da’s een ZO6 met een aftermarket uitlaat. ;-)
Geef mij maar de Panamera. Hij is gewoon veel beter. Die bestuurder zat gewoon te slapen. De BMW trekt alleen in het eerste stuk eccht weg. Dat komt door de langzame reactie van de Porsche bestuurder. Daarnaast wil ik ze beide wel eens zien rijden op een winterse weg op zulke snelheden ( hallo berm zegt de BMW dan). En wie zou er het snelst bij de 300 km zijn? ;)

Ik vind de Porsche ook gewoon mooier. Maar dat is persoonlijk. En cijfers en specs zijn en blijven feiten. Dagggggg BMW M5
@autogek123: Ja precies en DAAROM is de M5 sneller. Of denk je dat die 200 kilo niks uitmaakt? Dan maakt dat beetje koppel meer echt niks uit hoor. Beide auto’s zullen het in sneeuw slecht doen. Ook de panamera met z’n 2000 kilo.
@jeffreym3: Panamera 4 wheel drive. BMW achterweil. Dus die schuift veel sneller de berm in. Panamera 3,8 sec 100 top 306 , BMW 4,4. Sec 100 top 250. En dat is incl de 200 extra kilo’s. ;)

Zo’n filmpje is erg vertekenend. De Porsche driver hoeft maar een seconde later gas te geven ( zoals je duidelijk ziet in het filmpje) en hij haalt de BMW op zo’n kleine afstand niet meer in. Maar dat kan je een BMW Fanboy niet wijs maken. :)
@autogek123: OMG ja jij snapt het helemaal.. Die cijfertjes die jij van internet pikt zijn juist erg vertekenend.. Praktijk zegt alles. Bij tussensprints gaat het gewicht meetellen. En in de sneeuw is een panamera ook niet meer leuk te rijden, dus ik snap je punt wat dat betreft..

En dat de ”porsche driver” de BMW al niet meer bijhoudt omdat hij 1 seconde later reageert zegt toch ook genoeg?

Trouwens, kijk het filmpje eens goed. Volgens mij is het toch echt de panamera die eerder gas geeft ;)
Doe mij maar de M5 blijft heerlijk!
Goed, nog één keer dan.
Het aantal newtonmeters wat de motor kan leveren doet er he-le-maal niet toe.
Het gaat om het aantal newtonmeters dat aan de wielen komt.
Het toerental is daar verantwoordelijk voor.
We zien dat de M5 met minder newtonmeter koppel 10 pk meer heeft dan de Porsche. Dat wil zeggen dat de M5 bij hoge toeren meer draaimoment (newtonmeter) levert. Immers, een hoger toerental houdt in een kleinere eindoverbrenging. Hoe kleiner de eindoverbrenging hoe meer draaimoment (en dus vermogen) er aan de wielen komt. Ondanks het lagere koppel is het vermogen vrijwel gelijk. Het gewicht en misschien luchtweerstand (?) zal hier bepalend zijn!
Ik vindt M5board een beetje jammer omdat het altijd om de M5 draait die andere auto’s zoek rijdt (heb zelf ook een bmw maar ben niet zo’n Mpower!! idioot die overal smoesjes op verzint als een bmw een keer langzamer is). Het was dan ook erg leuk om de benz S65 op M5board te zien die min of meer alle m-modellen er uit rijdt. Zou deze S65 dan ook heel graag tegen de nieuwe M5 willen zien.
@jagofiel: Mag ook wel van die S65.. Ding kost 2x een M5 ofzo?
M5 e60 is de concurrent van de rs6 en ja de rs6 is sneller. snelste auto die bmw heeft is m5 4.4 sec. audi de R8 v10 3.6 sec. volgend jaar zal de RS6 WEER de M5 verslaan. hier nog mooi filmpje: rs6 vs m5 f10 http://www.youtube.com/watch?v=Q7wAjFPO9pQ en ja rs6 is getuned maar scheelt wel heen veel.
Iedereen weet toch dat de panamera sneller is en en boven dien is de panamera an der segment en een prachtige auto en doe 3,8sec van panamera komen door launch control en die kan je niet rijdend gebeuiken gebruiken

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).