
Wat maakt een auto goed? Op de internets tellen acceleratiecijfers en topsnelheden. In de praktijk blijkt dat iets anders te liggen. Betrouwbaarheid en rijcomfort tellen opeens zwaarder mee.
De Britten hebben een groot onderzoek gehouden onder 50 leasemaatschappijen met in totaal ruim 1,2 miljoen auto’s. De Duitsers blijken de laatste tijd hard aan de weg te hebben getimmerd. Eindelijk ligt de betrouwbaarheid op het niveau van de Japanners. BMW scoort met de 3 Serie en 5 Serie een eerste en tiende plaats bij de auto’s. Audi met de A3 en A4 zowaar een vierde en achtste plek. Mercedes maakt met de Sprinter het beste busje.
De score betekent ook meteen dat BMW op nummer 1 staat bij ‘meest betrouwbare fabrikanten’. Mercedes moet bij de busjes Ford en Volkswagen voor zich laten (want meer Transporters en Transits dan Sprinters).
We gaan er van uit dat de in Groot Brittanië geleverde BMW’s naast het gespiegelde stuur niet verschillen van ‘onze’ exemplaren. Dat betekent volgens mij dat ze in Beieren de laatste jaren weer redelijk op de kwaliteit letten. Geen opgeblazen turbo’s meer bij de diesels en geen rare software-storingen.
Voor wat de busjes betreft is er inderdaad niks beters dan een Mercedes Sprinter. Er past niet alleen een Mazda 6 in, ze zijn ook heel luxe. De beste montage-bedrijven rijden er in en ze zijn lekker achterwiel aangedreven. Kan je van de winter nog een beetje driften. (bron: magazine.utvdrive.co.uk)
Oh god, dit is echt zo’n artikel dat de Germaanse fanboys helemaal los gaan…
@Svenska_Aeroplan_AB: Lijkt erop dat je gelijk hebt. Ik zeg maar niks voor ik een bedreiging ofzo krijg toegestuurd. :-|
@sdk16420: Owee als je iets zegt over Duitse auto´s, kom ik je opzoeken :P
is het niet: want er zijn meer transporters en transits dan sprinters.
en
er past niet alleen een mazda 6 IN..
@sanderbmwfan: Ze zouden het ook moeten vergelijken met een Crafter.
@norge: Klöte bus
@sanderbmwfan: in een transit past denk ik ook wel een mazda 6
Na een Vito met veel problemen durf ik geen Mercedes bus meer te kopen .
En van BMW hoor ik nog steeds veel klachten .
Ik hou het voorlopig wel bij Aziatische kwaliteits auto’s :)Daar heb ik immers nog geen problemen mee gehad.
@norge: Sjezus, een hekel hebben aan Duitse degelijkheid, maar wel vrolijk de Aziatische plastic goden prijzen…
@RickB: Maar die doen het tenminste altijd .
@norge:
Pff, wat een onzin, iedereen weet dat de kwaliteit van het plastic het belangrijkst is. Wat heb je aan een auto als je het dashboard niet kan strelen?
@Lan_Evo: Ja dat is waar ,eigenlijk een soort fetisch toch?
@Lan_Evo: serieus?…
jij koopt een auto om het dasboard te stelen?
@mazdarx8: ik lik mijn dashboard ook regelmatig, man wat een lekker gevoel.
@Alwood: Te veel informatie is ook niet goed :shock:
@Alwood: Ik zal maar niet vragen wat je met de pook doet :P
@norge:
Mmwwhahahaha, het bewijs is wederom geleverd ….
Ga jij lekker in je plastic fantastic Koreaans koekblikje rond rijden, en houd vooral jezelf voor de gek. Typisch gevalletje van cognitieve dissonantie. Lekker volhouden, norge, doe je best. Als je geen centen hebt voor een degelijke Duitser, prima, maar zo’n Koreaantje blijft natuurlijk een waardeloos prul.
@parkeerwacht:
Wat is een degelijke duitser dan…een golf of een golf plus waar jij t verschil niet eens van weet?
@RickB: hoho, de Deutschers hebben ook plastic hoor!! Alleen Premium plastic…
@Svenska_Aeroplan_AB: Oke Duitsers hebben ook plastic, maar neem bijvoorbeeld een Lexus LS President toch zo een ruim 140.000 euro en zat dat tegenover het interieur van een S-Klasse of een 7-serie is een wereld van verschil. Het interieur van Lexus oogt gewoon goedkoper mede door het gebruik van (teveel)lees:goedkoop ogende plastic. Hier zijn de Duisters gewoon de beste. Of wel is het interieur van een A8 gezien, misschien wel een van de best afgewerkte interieur met de beste materialen.
@agera: Precies, de Duitsers hebben bij mekaar toch wel de beste auto’s (vooral de kwaliteit en degelijkheid) ter wereld.
@agera: Als je het bij de ‘normale’ auto’s houdt, dus de Yarissen en Polo’s, de i30’s en Golfjes, dan maakt dat kwaliteitsverschil op gebied van plastiek al veel minder uit. Mij kan het dashboard in dat geval niet veel schelen, als de auto maar doet wat ie moet doen, zelfs als ie twintig jaar oud is. En dan heb ik meer vertrouwen in een twintig jaar oude Corolla, dan in een even oude Golf…
@Esprit_de_Flandre: Ik heb twee vraagjes voor jou, in de veronderstelling dat Duitsers toch alleen maar rommel bouwen:
– Als de aziaten toch veel meer te vertrouwen zijn dan een typische Duitse Golf, hoe komt het dan dat het op straat nog steeds krioelt van de Golf III, die intussen ongeveer 15-20 jaar oud is? En vergelijk dat dan met een Corolla van dezelfde periode (1992-1997), een wagen die toen toch ook zeer populair was. Hij verkocht ongeveer 1/3 tot de helft van de verkoopsaantallen van de Golf in die periode. Logica zegt mij dat die Corolla dus nog steeds 1/3 tot half zoveel te zien moet zijn in het straatbeeld als hij evenveel te vertrouwen is als de golf en in jouw veronderstelling zelfs nog meer?
Bronnen:
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Toyota&modelserie=Corolla
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Volkswagen&modelserie=Golf
– Als de Aziatische autobouwers zelf zoveel vertrouwen hadden in hun wagens als jij doet, hoe komt het dan dat ze niet met 20 jaar garantie durven gooien ipv. de huidige 5 jaar bij Toyota of 7 jaar bij Kia en beiden zijn ook nog eens gelimiteerd door aantal kms?
@koenmb: Ik veronderstel helemaal niet dat de Duitsers alleen maar rommel bouwen. Ik zeg dat ik meer vertrouwen heb in een oude Corolla dan een oude Golf. Dat is een groot verschil, en voor een deel subjectief.
Voor een deel ook objectief echter. Ik heb zelf 18 jaar ervaring met een Corolla E9 van ’88. 16 jaar van mijn ouders geweest, daarna heb ik hem overgekocht en nog twee jaar mee gereden. Als ik niet zo dom was geweest om hem rond een paal te leggen, zou ik er nog steeds mee rijden. Ik heb nooit zo’n goeie auto gehad sindsdien. Snel, vlot en krachtig genoeg (1.6 16v), nergens roest, nooit grote kosten, en kleine mankementen waren ook zeldzaam. Al mijn auto’s sindsdien waren steeds jonger, maar toch steeds meer problemen dan met die Corolla.
Nu heb ik nog nooit met een Volkswagen gereden. Ik zeg dus zeker niet dat ze slecht zijn, ik heb gewoon meer vertrouwen in een oude Toyota dan een oude VW.
Dat verschil in frequentie, daar kunnen duizenden redenen voor zijn, dus niet makkelijk te zeggen. Mensen kopen liever een Golf 3 dan een Corolla, dus worden oude Golfjes vaker opgelapt, zelfs helemaal verhakkelde exemplaren (komt vooral vaak voor bij de Cabrio’s). Ik heb vaak genoeg een roestige, versleten Golf 3 aangeboden gekregen. Corolla’s worden gretig geëxporteerd (de mijne rijd vast ook weer rond, ergens in Afrika). Oude Corolla’s blijven meestal bij hun eerste eigenaar, want waarom ze wegdoen als ze nog steeds goed zijn, en oudere mensen rijden minder. Etc…
Garantie: ‘Slechts’ 5 en 7 jaar bij resp. Toyota en Kia. Hoeveel biedt VW? Blijkbaar hebben de Japanners en de Koreanen toch meer vertrouwen in hun auto’s dan de Duitsers. 2 jaar extra garantie bij VW (met beperking tot 100.000 km!)? Bijbetalen…
@Esprit_de_Flandre: Hierbij vergelijk je wel een oude Corolla met nieuwere wagens. Oudere wagens werden gebouwd om zo lang mogelijk mee te gaan, nieuwere wagens worden gebouwd om 10-15 jaar mee te gaan. Vroeger werd alles overgedimensioneerd zodat het wat langer mee kan gaan, nu kan men dat niet meer doen om de prijs te drukken en performantie zo hoog mogelijk te maken. Vandaar dat ik een oude Corolla met even oude Golf vergeleek. Elke autobouwer deed het in dat opzicht vroeger beter dan nu. Een aantal factoren waarom een oude Corolla zo weinig voorkomt kloppen waarschijnlijk wel, maar die zijn veelal ook van toepassing op oude Golfjes (met uitzondering van petjes-Golfjes), dus in dat opzicht vertrouw ik toch meer in VW dan in een Toyota.
Wat de garantie betreft: Het is voor de Japanse merken een perfecte marketingstunt geworden om het vertrouwen van de consument te winnen. Toyota bv. om de schade wat weg te werken van alle terugroepacties van de afgelopen maanden/jaren en Kia bv. om gewoon meer te verkopen in euro. Verder is het exacte aantal jaren garantie gewoon het resultaat van een complexe berekening die winstmaximalisatie als doel heeft. De doorsnee consument heeft blijkbaar terecht of onterecht nog steeds veel vertrouwen in Duitse autofabrikanten, dus voor hun zou het niet gunstig zijn om met extra garantiejaren te komen aangezien ze toch niet veel meer wagens gaan verkopen.
@koenmb: in euro = in Europa
@koenmb: Ik vergelijk geen oude Corolla met nieuwere auto’s.
“En dan heb ik meer vertrouwen in een twintig jaar oude Corolla, dan in een even oude Golf…”
Maar je hebt wel gelijk dat de nieuwe minder lang meegaan dan de oudere. Een regelrechte schande noem ik dat…
@agera: Is dat zo? Of is je dat aangepraat door marketingboys? Ik zit trouwens als ik rij niet de hele tijd mn dashboard te aaien hoor… Jij?
@norge: bmw vs aziaten: de stats spreken je tegen man
@norge: Vreemd dat AB geen woord rept over het feit dat de Duitsers (6 vd top 10) volledig worden aangevuld door 4 Japanners…
Daarnaast natuurlijk ook weer niets over hoe dit onderzoek gevoerd werd. Monster zonder waarde dus…
@Esprit_de_Flandre: men bericht hier over de nummer 1 per categorie, zie niet wat het probleem is.
…maar goed dat de oorlog ‘gewonnen’ is…anders was alles duits… ;-)
@Megakix: Vraag is wie ‘gewonnen’ heeft…
@Esprit_de_Flandre: vandaar mijn ‘gewonnen’..
In de 3e alinea lijkt het alsof het bij de busjes om verkoopcijfers gaat…, terwijl dat in de laatste alinea weer anders lijkt…?
@F355GTB: Er klopt idd iets niet aan de redenering. Volgens mij worden verschillende resultaten door elkaar gehaald. Wat natuurlijk weer lekker uitkomt voor de Duitsers…
Een BMW 3 serie heeft helaas nog altijd last van opgeblazen turbo’s en softwarestoringen (eigen ervaring) :x
BMW maakt de best sturende auto’s en Mercedes de meest comfortabele auto’s en verwijzend naar het artikel niet alleen busjes maar ook terreinwagens. Er is geen een BMW die je tegenover de G of de GL kunt zetten.
Allebei zijn ze de besten op nummer 3 komt Audi gewoon.
Maar verder een prachtig artikel laten we eerlijk wezen de Duisterse maken wel de dienst uit ;)
Het gaat om acceleratie, een lage daklijn en het rijgedrag (liever hard afgeveerd dan comfort). Een gunstig verbruik is mooi meegenomen.
ja ik kan er nog niet over meepraten. heb hiervoor 3 civics gehad,
Vti hatchback VTEC 160pk
Civic Type R 2002
Civic Type R 2007
ik heb in alle zo een 4 jaar gereden en nog nooit iets anders gehad dan slijtage remmen en banden.
nu heb ik een kleine en heb ik een 335 touring uit 2007 met nog geen 50.000 km op de teller en net een elektrische waterpomp moeten vervangen a 800 euro!!!
en dat is echt geen premium!! hopen dat het hiermee blijft, verder is het wel een goede auto ;-)
@johanw: jawel: premium reparatiekosten ;)
@johanw:
pff na al die lkkere hondas tog naar bmw! eigen schuld dikke bult:p
“…en ze zijn lekker achterwiel aangedreven. Kan je van de winter nog een beetje driften.”
Niet echt, ze hebben tegenwoordig allemaal niet-uitschakelbaar ESP. Een VW busje is daarmee even leuk…
@Onehp: waarom zit er dan nog RWD op?
@alcantara: is dat niet zoiezo noodzakelijk vanaf bepaald vermogen of gewicht ?
@alcantara: draaicirkel denk ik.
@GOD: Ja die Hyundai H300 heeft achterwiel ook voor de draaicirkel.
@alcantara: Enkele utilitaire redenen voor achterwielaandrijving:
– motor in lengterichting, meer plaats voor motor en versnellingsbak die het koppel aankunnen en daarmee goedkoper vanaf een bepaald koppel/vermogen.
– Ook meer plaats voor de voorwielen = draaicirkel idd
– Een achteras kan (veel) meer gewicht aan, en dan is het handig voor de tractie als de meest beladen as aangedreven is (> 3,5 ton busjes).
– etc.
@Onehp: Kijk! Achterwielaandrijving is dus de cheap ass oplossing voor mensen die veel moeten trekken! Vandaar dat zoveel kampers dus BMW en Mercedes rijden… Hahahahahahaha!
@Onehp:
vraag me alleen af wat het verschil in vloer hoogte is. lijkt me toch dat hij dan iets hoger op zijn pootjes staat ivm aandrijfas en differentieel…
geef mij maar een amerikaan nooit geen last mee , onverwoestbaar.
@corvettez06: Benzineverbruik?
Ik heb liever een Renault Master, die zijn niet zo duur als een Sprinter.
@Northwestern: Zal wel een reden hebben…
@RickB:
+1
@RickB: Das een oud wrak. Iedere 4 jaar een nieuwe is goedkoper :)
@RickB: Een sprinter uit datzelfde bouwjaar heeft trouwens onwijs last van roest, die rot weg als je er naar kijkt. Dan heb ik liever een deur die eruit sodemietert xD
@Northwestern:
we hebben hier ook een master.
dat was met name door de breedte van de laaddeur aan de zijkant.
de ford en mercedes busjes hadden toen een te smalle laaddeur voor een grote pallet. Dan moest je al een (dure) grotere deur laten plaatsen. de master was standaard al het goede formaat. en was een stuk goedkoper toen
was te verwachten…
2 van die wvk werkers slopen ff busje haha.
duits = goed. punt!
maarehm, ff een heel ander onderwerp, ik ben nog met een vriend op zoek naar sponsoren voor race auto, iemand ideetje voor een bedrijf?
@basjan: NL of B?
@Esprit_de_Flandre: nl
@basjan: Dan heb ik geen idee…
@Esprit_de_Flandre: echt niet? jammer…
@basjan: Als het B was geweest, dan had ik wel een paar idee’tjes, maar met ‘Ollandse bedrijven ga ik me niet moeien…
de bmw is absoluut geen verassing, zeker als je zoals ik wat mensen uit de fleetwereld kent. Maar die sprinter, heb ik nu al zoveel slecht over gehoord.
Ik heb liever een Citroën Jumpy(er), ziet er veel stoerder en rijdt fantastisch, ipv die saaie VW,
@The360box: een busje dat fantatisch rijdt? Kan dat wel eens met een starre achteras, remmetjes berekend op een onbeladen busje en vrijwel altijd een zwakke dieselmotor?
@Alwood
-edit: check! bedankt-
Tegenwoordig is bijna in elk artikel hier op Autoblog dergelijke zware fout te vinden. Gezien het enorme bezoekersaantal op deze site, lijkt het me dat jullie wel enigszins de verantwoordelijkheid hebben om mensen een correct geschreven tekst voor te schotelen. Misschien toch maar een proofreader in dienst nemen?
Dat gezegd zijnde en om toch even af te sluiten met een positieve noot, bedankt voor alle leuke artikels! :)
@Endlezz: een andere liefhebbers site;http://www.nederlandsetaal.nl/
@Endlezz: dat is idd een behoorlijke fout, ik snapte de tekst wel maar toen ik die fout las had ik het idee dat het hele artikel niet klopte..
je hebt gelijk, zulke grove fouten kunnen niet door de beugel.. ik ben benieuwd of Alwood zijn baan kwijt is of niet.. op het randje dit hoor!
Met andere woorden BMW en Mercedes zijn de twee beste automerken.
@agera: Inderdaad! Meer valt hier niet aan toe te voegen.
@agera: ligt aan het segment. bijvoorbeeld de suv’s : bmw valt af, mercedes doet natuurlijk wel mee, maar dan heb je nog de Q7 en de cayenne, en dan word het moeilijk…
@bigcar: BMW valt af in het SUV segment you are kidding :) de X5 behoort tot de meest populaire en succesvolle SUV ooit :P Audi is een mooi merk, maar zal altijd 3e zijn achter de Benz en BMW.
De Mercedes G-Klasse en de Range Rover waren er eerder, maar nadat de BMW de X5 en de Mercedes de ML lanceerde kwamen Audi en Porsche respectievelijk met de Q7 en de Cayenne!
@agera: ja maar dat is een persoonlijke mening.
als ik zo het rijtje even af mag gaan, dan valt de RR sowieso af i.v.m. onderhoud / problemen / betrouwbaarheid (geloof me, ik kan het weten ;) .
de G-klasse, is wel een geinige auto, maar is toch niet echt zo praktisch, dus die valt ook voor het dagelijkse gebruik af.
de x5 en de ML vallen ook af, omdat het gwn pc. hoofdstraat suv’s zijn. (slechte off road capaciteit –> mening ;) )
dus in mijn ogen blijven dan de q7 en de cayenne over. maargoed, dan komt de keuze toch op die rare cayenne. de smaken erover kunnen uiteraard verschillen, want ik weet (geheel toevallig ;) ) dat jij hem niet echt zo mooi vind, maar ik vind hem best wel aardig ogen. zeker het interieur spreekt mij wel aan. de besturing is perfect, en ook de beleving van de wagen :P [ perfecte wagen voor dagelijks gebruik! ]
@bigcar: De Range Rover zou ik nooi kopen vanwege afschrijving en betrouwbaarheid inderdaad.
De Cayenne en de Q7 vind ik echt lelijk vooral de nieuwe Cayenne die zou ik nooi kopen. De Q7 V12 TDI weet ik dat het een hele goede auto is, alleen jammer dat het een Audi is.
Voor mij bestaan er 3 eigenlijk SUV’s: Als sportieve SUV voor in de stad, de BMW X5 (pc Hoofdstraat tractor :P)
-Als stoere echte SUV met terreincapaciteiten, de Mercedes G-Klasse en de GL-Klasse.
Ik weet dat de Mercedes G-Klasse niet praktisch is voor dagelijks gebruik, hij is immers megagroot(de 5-deurs) en past zeer moeilijk in de meeste parkeerplaatsen (Ik kan het weten) Maar de G is voor mij als liefde, ik houd van de Mercedes G-Klasse, ik zou deze kopen vanuit mijn hart en niet mijn verstand. De Mercedes G-Klasse staat bij mij dan ook erg hoog op mijn verlanglijstje, hoger dan de meeste sportieve auto’s.
Als ik het geld had zou ik zonder twijfel de Mercedes G-Klasse en de BMW X5 kopen.
@agera: 2x nooi moet zijn nooit :)
@agera: ja maargoed, smaken verschillen :P
waar jij de nieuwe cayenne verschrikkelijk vind, kan ik bij die wagen (bij wijze van spreken) wegkwijlen, zo mooi vind ik het. de q7: jammer van die v12, want die is erg duur en verbruikt / kost meer (zowel tankbeurt, als bij onderhoud) als de cayenne s (of de turbo). maar audi is ook geen slecht merk, dus het is een stukje smaak / eigen keuze kwestie ;)
maargoed, ik denk (lees: weet) dat die pc. hoofd-tractor eigelijk een goede wagen is, maar ik vind het zo jammer dat die wel een suv word genoemd, terwijl die helemaal geen off road capaciteiten heeft. dat is een minpunt, maargoed: voor in de stad, is het gwn een prima auto, dat dan weer wel XD
ff kijk: (sedan & suv )
ik = m5, cayenne s (of de cayennne turbo)[en eventueel nog de 6 serie grand coupe ;) ] en misschien als ik het maak in het bedrijfsleven een a8 4.2 tdi als bedrijfsauto :P
@agera: x5 (of de G ? ) & de 5 serie ? (of de 7 serie? )
@dennisr: Jeep grand Cherokee SRT, & [ kies een sedan, max €150.000,- ik weet dat je eigenlijk voor de gt500 wilt gaan, maar ik ben benieuwd wat voor sedan je wilt :P ]
@bigcar: Mag ik de BMW X5 en de G-Klasse ook beiden kiezen resmen damardan giriyon :P deze vraag is gewoon te moeilijk om uit te kiezen. Ik hoop dat ik nooit voor deze keuze zal staan en dat ik genoeg geld zal hebben om beiden auto’s te kopen.
Als sedan de 5-serie of de 7-serie? ook deze is erg moeilijk je weet de vrageb wel te stellen :) Dan neig ik iets meer voor de BMW 7-serie. Vooral de BMW 760Li is een heerlijke auto en in het wit graag voor mijn deur :) Als de BMW 6 Gran Coupe uitkomt wordt deze vraag nog moeilijker dan is het de 6 Granh Coupe of de BMW 7 :)
Liggen onze keuzes dicht bij elkaar? :P
@agera: de x5, g klasse kwestie is voor bij al beslist (de cayenne namelijk ;) ) maar als de 6 serie uitkomt, zal ik een van de eerste zijn die bij de bmw dealer in de rij staat (of als ik eindelijk 18 ben, ligt aan de datum dus :P ) maargoed, als ik dan toch 150.000 euro uit zou moeten geven, dan zou ik een m5 halen i.p.v. een 760li (kost ong 2.2 ton). dan kan ik tenminste iedere dag genieten van het moterblok :P
@bigcar: Ik zie dat je een zwak begint te krijgen voor BMW vanwege de 6 Gran Coupe :) blijf zo doorgaan krijg je straks ook een zwak voor de BMW X5 en de Mercedes G-Klasse. Join my club 8)
@agera: haha, nee echt 4get It, geen x5 voor mij :P maar die 6 serie is eigenlijk pas het begin, er is nu ook een hele mooie spot van de nieuwe dreier op Schiphol. Wel een vette bak, als je nagaat wat je voor je geld krijg.. ( beetje kinderachtig, maar de voorkant lijkt wel op die ene ouwe bak / race legende van die film ‘cars’ :P )
Duitsers zijn ook gewoon de beste..
Maar Amerikanen de favoriet :)
@dennisr: een amerikaan kopen is meestal niet een heel rationeel besluit ;) [ denk aan reparatie kosten, afschrijvingskosten, en zeker ook aan het feit dat je die dingen niet snel door kunt verkopen (omdat er niet echt vraag naar is op de 2e hands markt) ]
@bigcar: Een Amerikaan koop je vanuit emotie dan neem je reperatiekosten, afschrijvingen, onbetrouwbaarheid voor lief want het is immers geen rationele koop.
@agera: dat dan wel :P
@bigcar: repareren kan ik zelf wel :D en de overige kosten heb ik er voor over :) zeker voor een mooie mustang :D
@dennisr: zeker weten? dan ben je wel mooi een groot deel van je gespendeerde ton kwijt aan je mustang… :(
@bigcar: huh, wat bedoel je ? :P
@dennisr: een gt500 kost in nederland 100.000 euro. als je het koopt heb een na een aantal jaar meestal fikse reparatie kosten (maargoed, jij kan dat klusje zelf wel opknappen :) ) maar buiten de reparatiekosten om: de afschrijving is wel gigantisch. je kun dat ding moeilijk verkopen, want wie wil hier in NL nou een 2e hands amerikaan. dus dan betekend dat in feite dat je een hele grote deel van je 100.000 euro kwijt bent…
@bigcar: ach, zo’n auto rijd je niet veel mee, dus kan zomaar zijn dat je weinig tot geen reparatie kosten hebt, enkel het onderhoud maar dat is logisch, en bij een amerikaan niet overdreven duur.. ik weet niet zeker of ik een GT500 zelf wel nieuw koop, aan de ene kant wel leuk maar aan de andere kant ook weggegooid geld.. ach dat is allemaal van latere zorg :) voor je droom auto moet je vaak veel geld betalen, dat is niet anders :P gelukkig kan je dat van te voren berekenen :)
@dennisr: dat is wel zo [let wel: 2e hands mustang betekend ontiegelijk weel reparatie werk XD ]
@bigcar @dennisr: Ik ga jullie beiden besmetten met de BMW en Mercedes virus. Na een tijdje willen jullie niks anders meer dan een BMW of Mercedes :P
@agera: ga je gang, ben benieuwd of het zal lukken ;)
@agera: proficiat, je hebt je doel bereikt ;) inmiddels getroffen door je bmw virus :P
@bigcar: Dus ik heb mijn doel bereikt vertel adam hoe welke BMW`s hebben jou besmet :P
@agera: 3 serie, 5 serie, 7 serie, 6 grand coupe, (vergeet de m5 niet ;) ) :P
@bigcar: Nice en zo blijven doorgaan adamim :P
want ja iedere bouwvakker wil natuurlijk wel een beetje premium voor de dag komen. die wil niet gezien worden in zo iets als een Volkswagen.
Ja, een TestAankoop artikel, dat is nu eens precies waarop ik mijn volgende autokeuze op ga baseren…
Zou zelf ook nooit een Mercedes Vito kopen, al heel veel slechte verhalen over gehoord!
een mooie Transporter T5 daarentegen…
@ts46: Het gaat hier niet over een vito, maar over de Sprinter…… Ff de leesbril opdoen….
Dus de Crafter is even goed want is het zelfde als de sprinter
@Jipp: Niet helemaal, in de Carter zitten vag motoren en versnellingsbakken, in de Sprinter alleen MB spul (incl heerlijke V6 diesel).
Volgens mij is niet het belangrijkste of de duitsers beter zijn of niet.. Het gaat er gewoon om of je een goede betrouwbare en veilige auto rijdt. Ik heb een Seat Ibiza 1.9 TDI (Rode cijfers ;)) In een Spaans jasje, met een Duits hart! En die auto heeft mij 1 keer laten staan, en dat was toen ik zelf -met mijn domme hoofd- benzine in de dieseltank had gegooid. ;)
Toyota blijft #1… no discussion!
@G-Ammo: After de Germans mag Toyota 1 zijn, maar zolang Duitsers auto´s blijven maken zal Toyota altijd de tweede viool spelen achter Mercedes en BMW!
@G-Ammo:
Toyota staat tog ook op 1. dit is een smerig propaganda spelletje waar autoblog aan meedoet! Die zijn immers altijd al “premium geil” geweest! lkker de duitsers promote!
@besaram: ok dan… Dit is heus niet het enige onderzoek met dergelijke resultaten. Toyota is trouwens niet eens de eerste Japanner. Wel vreemd dat we mazda niet eens zien trouwens.
PS al langer bekend dat toyota, vooral de D4Ds wel wat mankementen hebben.
@faithnomore:
ok dan?
Vooral in deze crisis wil europa. dat alles wat verkocht word vn European komaf is . Het geld moet in eigen kassa blijven. Heel logisch verder. Alleen in.propaganda zijn het geen feiten !
@faithnomore:
ok dan?
Vooral in deze crisis wil europa. dat alles wat verkocht word vn European komaf is . Het geld moet in eigen kassa blijven. Heel logisch verder. Alleen in.propaganda zijn het geen feiten !
@G-Ammo: Lol qua wereld wijd verkoop zeker ?
@quattroporte: Yep… dat zeker.
Wij hebben op werk allemaal mercedes sprinters (15 stuks met diverse motoren en uitvoeringen) Gemiddelt rijden wij 50/70 duizend km per jaar en de autos gaan twee jaar mee maar altijd aleen maar dealer onderhoud verder helemaal geen problemen mee.
De crafter is niet met de sprinter tevergelijken omdat hij technisch soms anders is en zeker ook de motoren anders zijn .
En toch vind ik een VW Transporter een stuk lekkerder rijden dan een Mercedes Sprinter… Maar de verschillende vormen waarin de Sprinter leverbaar zijn (vooral de versie met bakwagen) zijn erg handig. Toch maar sprinters bij ons op de zaak;)
@Cantago:
Appels met peren vergelijken…een transporter met een sprinter.
Doe dan een transporter met een vito vergelijken.
In die klasse blijft de Ford transit mijn favoriet…rijdt veel lekkerder ;)
Cijfers, statistieken, onderzoeken, daar is het meeste mee te manipuleren.
Zijn oorlogen om begonnen.
En Italiaanse premiers en Griekse regeringen voor afgetreden.
En nu kunnen we een Brits onderzoek ineens wel vertrouwen ?
@desjonnies:
+1
@desjonnies: Yup, als het een subjectieve onderzoek geweest zou zijn waren Land Rover en Jaguar de beste uit de bus gekomen.
tsja, zoiets zoals onderstaand, zal niet echt heel degelijk zijn ….
Perfect voor een dagje op de golf club zo’n Hyundai.
Ik kwam geen transporter of sprinter tegen in Afrika… Denk dat de verhouding daar iets anders ligt :)
Verassend? Not so much…
Ik durf toch wel te zeggen dat ik ontzettend vaak 3 Series heb gehad (voor de facelift) die begonnen te stotteren en motorstoringen aangaven, ook de 1 Serie trouwens. Wel allemaal viercilinder benzinemotoren (huurauto’s)
Bij ons hebben we een transporter t5 tdi 100pk DC
Een Vito 112 CDI DC 120pk en een vito 120 CDI 200pk DC
De transporter is echt een fijne reisauto. Maar we hebben de langst mogelijke versie. De draaicirkel is enorm en het is net een italiaan, af en toe gaan er zonder reden lampjes branden. Ook begint ie na 4 jaar al te roesten.
Doe mij maar een Mercedes. Die 200pk versie is gewoon te bruut. Haalt met gemak de 200km/h en stoplichtsprintjes win je bijna altijd.
Die 112cdi is al een jaar of 12 oud. 130.000km op de teller en nu komt de roest goed naar voren. Kwalitatief goed en betrouwbaar. Vorige maand met gemak 170 km/h op de gps op de autobahn gehaald. Voor een bestelbusje van 12 jaar oud.
De transporter is qua vering en gevoel net wat beter maar de oude vito heeft nog nooit vast gestaan in de sneeuw of modder. De transporter krijgt dit jaar winterbanden!!!!
Doe mij maar een vito.
Owja, een familielid van ons heeft een transporter t6 tdi van 180pk ofzo. Met een DSG bak, afgelopen winter gekocht en hij begint nu al te roesten. De automaat is te traag bij rotondes en hij vind dat er nog een hoop pktjes bij volkswagen liggen.
De tdi is een 1.9 liter. Die oude 112cdi een 2.3 liter 4 cilinder
op basis van leasingmaatschappijen…. duh.
En welke auto’s kunnen ze dan vergelijken ? Enkel deze saaie ketels waar op iedere uithoek toevallig een wiel hangt. Staat er in hun lijst iets anders dan Duitse en Franse eenheidsworst ?
Ik WIL de uitslag van dit onderzoek graag geloven.
Echter laat 10 partijen een dergelijk onderzoek doen en je krijgt 10 verschillende winnaars.
Ook nu een lijstje in het voordeel van mijn favo merk spreekt blijf ik van mening dat lijstjes niets zeggen. Ja, met kerst en Sinterklaas. Dan vind ik lijstjes pas leuk worden. Desoper heeft nl een punt, zoveel onderzoeken, zoveel resultaten. Alles is manipuleerbaar. Als ieder onderzoek een zelfde uitkomst gaf is onderzoek nr. 2 al weer waardeloos.
Maar dat BMW beter is dan Hyundai is wel een feit… of toch niet noorse vrind ;-)?
Klopt Mercedes en BMW zijn gewoon de twee beste automerken. Deze twee Duitse giganten bouwen namelijk ook Maybach en Rolls Royce. Verder hieronder verdeeld in de carrosserievorm SUV en de sedan in de hogere klasse.
-Mercedes G-Klasse/GL-Klasse en de BMW X5
-Mercedes S65 AMG en de BMW 760Li.