BMW viercilinder: roadtrippen met een Z4

Auteur: , 74 Reacties

In het laatste weekend van mei vond het concours van Villa d'Este in Noord-Italië plaats, wij waren er uiteraard bij. En als petrolhead is er maar één manier om op je plaats van bestemming te komen... Dus keken we eventsponsor BMW even lief aan, om vervolgens vanuit Nederland te vertrekken in een witte Z4.

Omdat het niet altijd het dikste van het dikste hoeft te zijn, namen we dit keer eens geen enorme 300+ pk-zes-in-lijn mee, maar de instapmotorisering AKA de sDrive20i: een geblazen tweeliter die 184 pk en 270 Nm ophoest. Inclusief de welbekende achttraps-automaat. Voor de looks was de auto tevens met een M-pakket uitgerust: 18 inch velgen en 255 mm breed rubber achteraan.

De Z4 is niet de eerste BMW met een 2 liter Turbo, sterker nog: de geblazen viercilinder vond al onder de motorkap van de BMW 2002 Turbo een plekje (bijna 40 jaar geleden!). Zoek je het in de ultieme verhouding pk’s vs motorinhoud, dan is de 1.5 formule 1-turbo met 1.300 pk (wereldkampioen in 1983) een aardig stukje viercilinderhistorie. Zonder turbo zijn de M3 E30 en de 318is (e30 en e36) erg belangrijk geweest.

Maar goed: terug naar onze 1.500 kilo zware tweezitter. Met een kleine 1.000 kilometer voor de kiezen begon de trip, de Driving Experience Control bleef gewoon in Comfort, wat inhield dat de achtbak lekker vlot opschakelde, want: weinig toeren = minder verbruik. We willen niet kritiekloos zijn, maar wat een briljant stukje engineeering zijn deze geblazen motoren: bij elke opschakelbeweging valt het toerental terug tot rond de 1.500, en bij dit toerental wordt al zo’n groot koppel bereikt dat je nog redelijk wat van het blok kunt vergen voordat de automaat besluit dat je meer toeren nodig hebt, en een tandje terug gaat. Bovendien is de 8ste versnelling dusdanig lang dat je bij 120 km/u slechts 2.000 toeren (!) draait. Lang leve de vooruitgang.

Het mag duidelijk zijn: er is een puik staaltje werk afgeleverd met deze generatie TwinPower motoren. Mag het allemaal wat heftiger, dan kan je naar de Sport (+) stand overschakelen, voor meer toeren, respons, en een hardere vering. En over harde vering gesproken: de Z4 is in de eerste plaats toch echt een tweezits roadster en niet een comfortabele kilometervreter. Logisch ook. Maar wellicht lag het aan het M-pakket (sportsuspensie), zodra de ondergrond hobbelig wordt (en dat wordt ‘ie nog wel eens op de Duitse Autobahn, waar je je soms in de Sovjet-Unie waant) trilt het door tot aan je kiezen.

Op de heenweg hadden we te maken met typisch vrijdagmiddagverkeer: druk-druk-druk, dus zinloos om echt gas te geven. Ideaal als je wel het geld voor een Z4 hebt, maar daarna geen budget meer overhebt voor brandstof. 44 Liter op dik 600 kilometer is niet bepaald slecht, maar laten we eerlijk zijn: je koopt zo’n auto niet om er geweldig zuinig mee te rijden.

Zoals je mag verwachten van een gloednieuwe auto weerde de Z4 zich kranig: zowel op de saaie Duitse Autobahn, als in het prachtige Zwitserse berglandschap. Bovendien hoef je met de cruise control aan niet constant je teller in de gaten te houden en kan je meer genieten van de prachtige omgeving: de Vierwaldstättersee bij Lüzern en de besneeuwde bergtoppen van de Rheinwaldhorn.

Eenmaal in Italië zagen we heel toepasselijk de Z4 Zagato, een prachtig stukje design. Het overige nieuws kun je hier nog eens teruglezen.

BMW Z4 at night

Op de nachtelijke terugweg mocht de Z4 bewijzen wat hij kon: draai je de gaskraan helemaal open, dan krijg je een ferme zet in de rug. Zo ferm zelfs dat ondergetekende vlak na zo’n onaangekondigde acceleratie tussen de stoelen naar zijn iPod kon gaan vissen. Werkt prima dus, en er is altijd voldoende reserve aanwezig. Een slordige 190 op de cruise doet de auto zonder een centje pijn, hoewel er dan van het hele EfficientDynamics-verhaal weinig overblijft. Het is alleen jammer dat we geen tijd hadden om even van de gebaande paden af te gaan en de Z4 op een aantal bergpassen konden uitproberen, want ik vermoed dat de auto daar pas echt in zijn element is.

De ’20i’ is van alle motorvarianten verreweg de verstandigste keuze, maar ja: een MPV koop je met je verstand, en een tweezitter met je gevoel, dus gelukkig is er voor Rupsje nooitgenoeg (veel) krachtiger spul te krijgen. Alleen die prijs he… meer dan 67 mille voor het exemplaar zoals wij die reden. Dat is toch niet een bedrag dat de gemiddelde liefhebber zo 1-2-3 op tafel smijt, zeker niet voor een vierpitter. Maar toch, het rijdt echt heerlijk.

BMW Z4 clean



74 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Vind het van alle Z’tjes (op de Z8 na) de leukste tot nu toe.
@smoked: Mee eens, al vind ik de Z3 Coupé ook wel wat hebben (terwijl die eigenlijk zo lelijk als de nacht is).
Het kan natuurlijk gekker, de sDrive28i is ook een 4-cilinder.
@Jochempie: true….!
Een mooie auto!
Een lekkere comfortabele auto, lekker zuinig, 4 cylinder geluid, veel koppel ondering, automaat. Precies wat ik niet een Z4 zoek…. jammer
@smoke: damn! video bitch, where is THE god dammed video?!?
@bigcar: dr passen maar 2 man in zo’n z4, en de cameraman had vreemd genoeg geen zin om in de kofferbak te gaan zitten :s
@sir_smokalot: ik zou de cameraman wel willen zij hoor, kun jij lekker met de kofferbak open rijden, terwijl ik in de kofferbak zit, (dus erin zullen, benen slingeren dan buiten de wagen..) en dan de hele tijd van het zicht en het geluid genieten, echt geerlijk! :D
@sir smokealot: eerste regel, juni moet volgens mij eind mei zijn..
@MARS: check, is gefixt!
” Bovendien is de 8ste versnelling dusdanig lang dat je bij 120 km/u slechts 2.000 toeren (!) draait. Lang leve de vooruitgang.”
dat is nog niks. in de (nieuwe) A8 4.2tdi rijd je 120 met 1200 toeren
http://ih2.redbubble.net/image.11193852.2767/sticker,375x360.png

dat zie ik andere fabrikanten zo snel nog niet nadoen, maar ik geef toe, voor een sportwagentje is het echt niet verkeerd ;)
kwa comfort zal het waarschijnlijk geen bal uitmaken aangezien de wagen volgens mij niet eens zo stil is, maar dat laat ik in het midden aangezien deze wagen mij onbekend is.
al roepen er geluiden in me dat ik maar al te graag hoogtoerig met dit ding rond zou willen cruisen!
@bigcar: benzine en diesel vergelijkdn is hetzelfde als appels en peren vergelijken…
ze hebben allebei een heel ander motorkarakter!
@smoked: oh fuck.. Klopt, Daar heb je me.. het was mij heel even ontgaan dat deze bimmer een benzinemotor heeft..
Mijn fout, excuus..
@smoked: Appels en peren vergelijken kan prima, appels zijn ranzig, peren zijn lekker.
@bigcar: Lekker relaxed joh cruisen in de toerenbegrenzer.
KOEKOEK cruisen doe je bij een relaxed tempo.
@jrk68: nee
@jrk68: nee, ik niet :P
@bigcar: ga is een 760Li rijden, of een s600. Die hangen in de begrenzer met 3500 toeren=)
@lambo4all: Volgensmij lopen ze toch echt verder door, maar zullen ze bij normaal rijden nooit zo ver komen. S600 heeft een vijfbak, maar je merkt er niets van.
@RoT___: Bullshit.
een 760i heeft pas max vermogen @ 5250 tpm.
@lambo4all: ja maar dat zijn wel benzinemotoren hè
de a8 4.2tdi is een diesel, het is echt ongelofelijk hoe onwijs rustig dat gevaarte is op de snelweg, het is een kolos van een auto, maar o zo stil.

als je me niet geloofd adviseer ik je aan om eens een audi dealer op te zoeken! ;)
@bigcar: wat doet een Rolls met 6,75l V12 ? ;-)
@Megakix: niet in (/mee)gereden, dus geen idee.
Maar oke … je bent op een of ander concours geweest zonder te filmen en erover te vertellen dus. Nice

Al had je maar met je telefoon gefilmd als je die hebt
@prop: de vertelsels (en foto’s dus) staan hier:
http://www.autoblog.nl/archive/tag/villa-este

De video’s staan hier:
http://www.youtube.com/user/speedspot/videos
Excuus. Je hebt een link geplaatst. Maar toch … foto’s en film!
Errug jammer, geen video… OT: Mooie wagen hoor, maar voor 67k koop ik wel 2 MX-5jes. Kan je ook nog een cameraman in de andere MX-5 meenemen.
120 km/u met 2000 toeren !!
dat moet met 8 trappen en 270 Nm toch echt veeeeeeel beter kunnen ..

doet een jaren 80 Amerikaan met de vormgeving van een flipperkast en 3 trappen nog wel beter ..
@lincoln: en een 8.4 literblok ?
Een kappersauto met een brommermotortje voorin… Bah. Moet gewoon een zes in lijn voorin liggen, dan maar geen vrienden met de milieumaffia..
@flipper: Inderdaad, dan kom je voor die prijs voor deze versie(67k) al redelijk snel bij een Boxster terecht met een 6 cylinder. Ben geen Porsche fan, maar dan toch veel liever een kale boxster.
@flipper: Dan zul je voor een nieuwe nu meteen voor de 35i moeten gaan. 30i was een zes in lijn, gesneuveld voor een 28i vier cilinder turbo.
Ik heb een 316i met M-pakket en M3 logo’s.
Die petjes in hun GTI trek ze der allemaal uit.

Hahaha, heb zelfs een keer een C63 AMG eruit getrokken, maarna 120 liet ik me gas los.
@marokkaanseheld: dan wil ik wel eens weten met welk model 316i je rijdt. Die zijn enorm langzaam en een GTI kill je er echt niet mee!
@nasty: Inderdaad, een 16i moet je aardig toeren laten draaien om lekker mee op te schieten. Heeft opzich wel iets, maar echt lekker rustig rijden doet het niet.
@marokkaanseheld: Jij wel. Ik heb eens een R8 verslagen met een stoplichtsprint.. in een Qashqai. Zo moeilijk is dat niet als anderen geen zin hebben of ‘m af laten slaan (het geval bij die R8)
@marokkaanseheld:

o,joh .. was jij dat ..

stond idd goed voor lul met mijn 190D met C63 AMG logo,s ..
@marokkaanseheld: Die M3-badges maken je vast snel, je gebruikt petjes in de post terwijl je er dus duidelijk zelf een bent..
Iedereen zeuren over de 4 cilinder… Hij klinkt gewoon goed hoor, en icm met de 8 trapsautomaat geeft die ook nog eens lekker harde en lage plofjes/scheten tijdens het opschakelen.
@mierenneuker: Het schijnt dat hij nog iets weg zou hebben van een zescilinder qua geluid. Maar dat heb ik van horen zeggen, moet het zelf nog ervaren.
@RoT___: http://www.youtube.com/watch?v=8rmoYAfr0t8

Oordeel zelf ;) Ikzelf vind van niet als je ze naast elkaar zet, maar het klinkt alles behalve lelijk.
@jzaero: Goed vergelijkingsmateriaal, thanks! Ze lijken in de verste verte nog niet op elkaar. Ik moet zeggen dat de 328i aardig klinkt, maar de 335i klinkt toch echt vele malen lekkerder. Heerlijk ook dat ze nog dat gerommel in de uitlaat hebben verwerkt bij de zespitter.
@RoT___: Klopt, zo’n zesje is nog altijd echt een heerlijk blok. De 335i is zeker een bruut en standaard al best een luid dingetje, met performance uitlaat wordt het helemaal een feest. Ikzelf wil ook nog een minder restrictieve demper in de E46 zetten van Eisenmann oid, maar dat zijn kostbare upgrades.
@RoT___: Dat “gerommel”/bubbel geluidjes heb je ook met de 20i, of althans, bij onze X1 20i heb je dat. even revven naar 2000-3000 tpm en hij bubbelt als je het gas loslaat. Ook als je aan het rijden bent doet die dat, maar dat is dan minder hoorbaar van binnen :P
@mierenneuker: BMW zes in lijnen hebben dat ook in minder grotere varianten, al is het maar een 320i van de E46 ;) het is subtiel te horen maar zeker aanwezig! Als je in de buurt van rev limiter komt geeft ie zelfs heel fel plofjes naar buiten :)
@mierenneuker: Klopt. Ik was positief verrast door de niet onaardige brom die de BMW weet te produceren.
Doe mij maar de Z4 met stoffen kap. Deze noeuwe generatie rijdt wat mij betreft minder lekker, ziet er minder strak uit en heeft met z’n klapdak ook nog eens minder ruimte in de koffer.
1500 kg voor een roadstertje???
Allez allez manneke, ze moeten die bmw’s eens wat minder bier en braatworsten voederen.
Ik rijd met een gloednieuwe Z4 sinds maart, heb ondertss 6500 km op de teller. (28i)

Toch grappig dat er weer idioten moeten lullen van “zo’n auto mag niet zuinig rijden, er moet een 6-in-lijn in, stoffen dak, voor dat geld koop ik 2 keer een MX-5, kappersauto”

De nieuwe Z4 is allesbehalve een kappersauto.
Duur? Ja de Z4 kost veel geld maar de afwerking ed is er dan ook naar. Als je een Z4 of Boxster kan betalen moet je niet lullen, dan koop je in 9 op 10 gevallen gewoon geen MX-5. Dat rijdt leuk, maar interieur enz? It’s a shitbox.
Geen stoffen dak is een plus, je hebt bijna geen lawaai in de wagen als je op de snelweg rijdt en klagen over de kofferruimte? De Z4 heeft meer bruikbare kofferruimte dan de Boxster & de SLK dus dat punt snap ik zelfs niet dat iemand hier maakt.

Over het blok, de N20 is echt fantastisch. Ik moest vooral lachen toen ik las, zo’n auto hoort gewoon niet zuinig te zijn. Wat een onzin, komt vast van iemand die met moeite zen rijbewijs gehaald heeft. Ok, ga jij dan maar als een idioot 15l / 100km verbruiken, ik zal dan wel 9 liter doen met dezelfde prestaties en zelfs meer koppel. Het geluid van de N20 is ook erg geslaagd. Leuke roffel en ontploffingen die uit de uitlaat ontsnappen bij terugschakelen. Wat wil je nog meer?

Ik vind dit eerder GT wagens. Rijden gewoon heerlijk en is genieten elke keer je in de wagen stapt (ik gebruik em zelfs als daily)
@voytekbe: Ik heb de vorige generatie Z4. 5 jaar geleden nieuw gekocht. Ben aan het rondkijken voor een nieuwe auto. Ook aantal proefritten gemaakt. Met de nieuwe Z4 hebben ze een andere doelgroep voor ogen. Het is nu meer een allemans vriend geworden, prima voor dagelijks gebruik, minder extreem, lekker voor op de snelweg, veel koppel onderin. De nieuwe generatie Z4 is een auto die mij niet meer aanspreekt. De vervanging van de 6 cyclinder door een 4 cyclinder is daarbij een doorn in het oog. Ook de praktische kofferruimte is onderbemeten/niet toegankelijk t.o.v. de vorige Z4. Dit komt door het metalen dakje. Het is minder snel en slokt een grote bak kofferruimte op. Jij zegt dat je de auto met zo’n 9 liter/100km rondrijd. grappig: dat doe ik ook, maar dan met een 6 cyclinder. Het toont gewoon aan, dat je om die lage verbruikcijfers te halen een fluwelen voet moet hebben. En dat is bij de Z4 nou niet z’n sterkste punt. Verbruik is bij zo’n auto wat minder interresant. De nieuwe Boxter spreekt wat dat betreft wel meer aan: wordt dan wel een basis kale auto: nja. De SLK valt wat mij betreft in de Z4 categorie. Audi TT: meh. Ik weet het op dit moment nog niet en kijk nog wat verder rond/wacht af.
@renezzzz: 370Z? Wel 6 pitter maar qua interieur wel wat anders dan een bmw. Vind het persoonlijk wel een gave wagen, al moet de styling je wel liggen natuurlijk.
@E34M5Touring: De 350z kon mij niet overtuigen toendertijd. Interieur/styling sprak mij niet aan. Wel een buffel van een motor, maar rolt een beetje zwaar (net als de Alfa Spider). De 370Z ken ik niet echt (alleen van wat plaatjes). Net even op de Nissan website gekeken, zo te zien heeft de nieuwe weer een groter blok gekregen…. Toch een keertje langrijden bij de dealer.
@renezzzz: Ik heb er zelf nooit in gereden, maar je leest er altijd wel goede berichten over. En volgens mij zijn ze ook altijd afgeladen met opties. Kan een keer een bezoekje waard zijn. Zit echt ff te spitten in mijn autogeheugen naar nog zoiets maar met 6 cilinder kom je toch vaak bij BMW Audi Mercedes of Porsche. Moet ie nieuw zijn? Anders zou je een mooie demo op de kop kunnen tikken bijv. Een mooie Boxster S van een paar maand oud of zoiets.
@E34M5Touring: Hyundai Genesis Coupe 3.8
@crackdavid: Geen cabrio (nog). Verder wel een hele nette auto.
@E34M5Touring: Klopt en de spoeling voor funautos wordt dunner. Kleine 6 cylinders worden schaarser en schaarser. Downsizing wordt steeds meer en meer toegepast. Ik denk dat op dit moment de Boxster 2.7liter een van de kleinste 6 cyclinders in de markt is. Als ik een 4 cylinder zou moeten kiezen… lastig. Misschien moet ik gewoon de Z4 houden… Het is voor mij tenslotte een auto voor erbij.
@renezzzz: Wellicht een 125 cabrio. Wel 6 cilinder cabrio rwd maar wel iets minder puur dan een Z4. Mijn stiefma heeft er eentje. Rijd als een tiet zo’n ding. En misschien is een mooie jong gebruikte Boxster helemaal geen verkeerde optie. Men zegt dat ze ongelofelijk solide gebouwd zijn.
@E34M5Touring: Die 1 serie cabrio, iets minder puur idd. De nieuwe Boxster tweedehands/demo ligt dan voor de hand.
@renezzzz: Mooie volle demo is nooit mis. En Porsche’s occasion program is redelijk bullet proof. En als een S daardoor wel bereikbaar wordt zou ik (persoonlijk) eerder zoiets doen dan een nieuwe kale boxster.
@voytekbe: gevalletje cognitieve dissonantie…
@cazzo993: Die term kwam bij mij ook al op…
@renezzzz: Onzin.

Ik zeg altijd mijn mening.
Ik zie niet in waarom je de 6-pitter zou willen als de 4-pitter zelfs een betere koppelcurve heeft en lager gaat verbruiken. Dat is gewoon voor je de grootte van je virtuele e-penis. Heb de E85 nooit gehad maar die vond ik van model maar niets op de coupé na. Ik vind de huidige Z4 een stuk stijlvoller en niet sportief? M-ophanging eronder, nul koetswerkrol en stuurt heerlijk strak.

Je wil sportief? Dan koop je de Z4 28i (velen kopen deze zelfs al in de plek van de 35i, motor is brilliant, lees er maar fora op na)
SLK geen optie, koetswerk rolt enorm
370Z, zoals je zegt, interieur is bleh en goedkoop afgewerkt
Boxster, topwagen, de nieuwe al proefgereden maar is ook geen stoffen dak dus heb je weer je probleem ;) Is metalen dak maar met stof overtrokken maar als je zegt kale boxster, beter kijken voor een occassie dan.
@voytekbe: Je mag je mening hebben! Je hebt het over prestaties van de 4 cyclinder en hoe fantastisch het rijdt. Lager verbruik is theoretisch. Praktijk is dat verbruik bij afvraag van de prestaties gelijk of zelfs meer is. Na een proefrit was ik niet overtuigd, vooral die 6 cycilinder mist. Virtuele e-penis: tja. Als dit je hoofdvervoermiddel is, heb je een prima verstandige keuze gemaakt. De nieuwe is een mooie stakke auto. De oude was veel meer compromisloos. Je vind um mooi of niet: dat is smaak. Maar hoe dan ook, ik vind dat BMW een verkeerde keuze heeft gemaakt om in een Z4 een 4 cyclinder te hangen. In een 1, 3 of 5 serie kan ik me het goed voorstellen. Het was niet bedoeld om jouw auto af te kraken. De nieuwe Z4 is een prima en mooie auto, maar met (in mijn ogen) een paar grote nadelen. De stelling 4 is beter dan 6 zal je waarschijnlijk vrij vaak verdedigen. Ik wens jouw heel veel plezier je jouw auto. Je hebt het over “wil je sportief”: nee, ik wil emotie. Als ik sportief wil ga ik op de fiets…

Qua dak: BMW heeft een mooie dakconstruktie bedacht (zoals ook de SLK). Supergaaf, men heeft nu een coupe en cabrio ineen! Het is echter een compromis. Bagageruimte bij open rijden is echter een drama. Dan toch liever een compacte dakconstructie. De oude Z4 heeft trouwens ook een gedeeltelijk hard dak met canvas overtrokken.
@voytekbe: het gaat hier helemaal niet om koppelcurves of verbruik, het gaat erom dat er een BMW roadster staat met het geluid van een Toyota Corolla!! Dat is gewoon zielig..
@voytekbe: leuk verhaal, maar blijft een kappersauto, of iets ‘voor het vrouwtje’.
@flipper: “Kappersauto” of “voor het vrouwtje”? Ben ik het niet mee eens. Wel is het een auto die voor jan en alleman wel te pruimen valt. BMW heeft een mooi design neergezet. Het concept van de Z3 en Z4 is daarmee eigenlijk overhoop gegooit. BMW heeft het nog een tijdje over een Z2 gehad, nooit meer wat van gehoord, jammer. Ze komen waarschijnlijk sneller met een X3 cabrio!?
Na afloop door een wasstraat? Als dank was je zo’n bakkie toch even met de hand!
Een 6 cilinder is te allen tijde de meerdere van een 4 cilinder. Als dat je niks kan schelen, dan is er niets aan de hand.
@gearhead: onderbouwing?
Leuk verslag….sportsuspensie heet in het nederlands gewoon sportvering….vieze anglicismen
@p993
Ach, we lullen lekker met de marketing boys mee.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).