‘BMW X6 M50d doet 0-100 in 4,9 sec, heeft 740 Nm’

Auteur: , 74 Reacties

Een SUV op diesel die (ongetwijfeld) zo'n 2 ton weegt en toch de 0 tot 100 in minder dan 5 seconden doet? 'Yes we can' zeggen ze bij BMW, met dank aan 381 pk en 740 Nm aan koppel.

En als deze geruchten kloppen, dan hebben ze bij mijn weten de eerste diesel-SUV (of SAV, zo je wilt) in handen die de sprint naar de 3 cijfers in minder dan 5 seconden doet. De Audi Q7 V12 TDI, met 500 pk en 1000 Nm, doet hem in 5,5 seconden. De rapste X6-diesel, de Xdrive40d, doet er met 6,5 sec. precies een tel langer over. What a difference an extra turbo makes.

Het is nog even wachten totdat deze dieselbom op de markt komt, met een geplande introductie in Genève (maart) en een productiestart in april 2012. Volgens BMWblog krijgt het motorblok van de BMW X6 M50d de interne codenaam FH81 mee, en zal de M50d een aangepaste motorkap krijgen. En voorheen bleken bronnen die dit leuke nieuwtje kenden ook redelijk scheutig met het lekken van informatie, dus dit klinkt redelijk plausibel.

En de M550dX dan? Die moet de 0-100 in 4,7 seconden kunnen afleggen. En het leuke is dat je, als je er heel rustig mee rijdt, met dank aan allerlei innovaties en een 20-bak die je dieseltor netjes onder de 1200 toeren houdt, er theoretisch heel zuinig mee rijdt. 6,3 liter per 100 km en 165 gr/km aan CO2 wordt gezegd. En hiermee naai je de belastingdienst een mooi oor aan. Zij weten dat je deze cijfers nooit gaat halen, jij weet het, maar de wet is de wet, en dus wordt er lekker weinig CO2-belasting afgetikt. Hatsikidee.



74 reacties

Hm wel vreemd dat deze BMW tractor zoveel sneller is dan die Audi . . .
@PeugeotGTI: nee niet zo gek, als je kijkt naar het gewicht van de q7. die weegt 2600kg!!
@560pkferrari: maar die heeft 1000Newton meter toch?
baap via Android app
@meneersander: Dan maken die 260 nm extra niet uit als ie 600 kg zwaarder is!!
@meneersander: die Nm betekent vaak minder bij een sprint. Natuurlijk telt het mee, maar pk’s zorgen voor snelheid, Nm’s meer voor soepelheid.
-edit: nutteloze bijdrage-
@Punk: “Een premium is iets wat men gratis krijgt bij de aanschaf van een product.
Het gaat om een klein cadeau waarmee wordt geprobeerd om consumentengedrag te beïnvloeden en de bekendheid van een merk of bedrijf te vergroten.
Voorbeelden zijn de flippo’s en het spaarvarken Knorbert”

Het is maar wat je bij een merk zoekt.
@Ruben00: jij hebt de verkeerde betekenis opgezocht, weet je waarschijnlijk ook wel
@Ruben00: Ja heel leuk de betekenis opzoeken op internet, maar je zult meerdere betekenissen vinden. Je hebt gelijk dit is wat premium betekend maar in het geval hier betekend het wat anders dan een kado’tje. Weet ook niet waarom ze premium in het leven hebben geroepen, gewoon weer een marketing trucje, zal me niks verbazen als Audi ermee is begonnen.
@Ruben00: wat jij omschrijft heet een ‘give away’.
@Punk: BMW premium? Kijk is naar dat Miljonair filmpje van gisteren jonguh!
@kraakensmaak: Dat is gebasseerd op de knopjes van een stoel, door 2 half bezopen mensen dit soort knopjes gebruikt Mercedes ook bijvoorbeeld. maar goed als we het over knopjes gaan hebben, heb je de knopjes in een Audi wel eens gevoeld? Niet voor de stoel maar gewoon op het dashboard, voelen erg goedkoop aan en in mijn ogen zien ze er vaak ook goedkoop uit(A8 niet mee gerekend die is erg netjes).
En dat met ‘maar’ 381 pk. Maar wel vreemd dat ie zoveel sneller is dan de diesel beul van Audi!
@circlestorm69: Weight makes a difference? Die Q7 weegt meer dan mijn schoonmoeder!
@xilver: En de grap is?
@The360box: Ook lichtjes geraakt precies… je moet haast wel een schoenmoeder zijn met het gewicht van een Q7…
@xilver: jemig, dus méér nog dan de 2.500kg ? ;-)
SAV? Die kende ik nog niet.
@sdk16420: term bestaat nu ongeveer 8 jaren…met de komst van de vorige X3…
4.9 naar de 100 in de X6, wat wordt dat straks dan in de 5 serie? Die wordt sneller dan de M5. Voel nu toch wel een lichte depressie opkomen. Straks moet ik aan de 525TDS :(
@E34M5Touring: gewoon deze motor in die ouwe e34 zetten jo, ben je sneller dan iedereen :-D
dan zet ik er eentje in een e28, en ben ik weer de snelste :-D
Dan doe ik er een in een 2002! Oh, wacht…
@sir_smokalot: Zet em dan in de Isetta!
@E34M5Touring:

Dan moet je onderhand op het motorblok gaan zitten, heb je in elk geval geen stoelverwarming meer nodig ;-)
@jack_abarth: Gewoon volbouwen dat ding, lekkere grip ook op dat ene achterwiel ;)
@undifined1: Kijk jij hebt em ;)
@E34M5Touring: Nou de M5 zit zo ongeveer op 4 seconden op de 100, dat is aardig rap, snel genoeg als je het mij vraagt. Hij is zelfs onder de 4 sec geklokt.
@drivingpleasure: Jawel maar vergis je niet, de 5 serie is een goede 300-350kg lichter en lager. Dat kon nog wel is lastig worden, zeker op tussen acceleraties. Zou toch zonde zijn als je voorbijgeblazen wordt door iemand met een dikke D op z’n kont.
@E34M5Touring: yup…en met een beetje Ziptuning beul je de M5 er op de snelweg vanaf…toch jammer…
@E34M5Touring: Nee klopt dat zou inderdaad zonde zijn. Dan heeft het weinig nut een M5 te kopen in mijn ogen. Ik denk dat BMW daar dus ook wel rekening mee houdt. Ze wilde eerst toch een M5 met Xdrive uitgeven, misschien heeft deze diesel wel Xdrive, dan komt er dus ook gewicht bij.
@drivingpleasure: excuses ik reageer off topic, was voor een andere topic bedoelt, maar komt op hetzelfde neer, zonde om dan een M5 te kopen…
Indrukwekkend, maar eigenlijk ook heel zielig…
Mooie auto’s verkopen zichzelf, daar hoef je geen 381pk/740Nm in te hangen.
@Hubert: Daarom kan je bij bmw ook een 520d kopen, zonder typeaanduiding. Schroef daar een stel m-bumpers op en niemand kan het verschil zien.
Ja; wel snel; alleeb op tussensprints heb ik toch liever de Q7 V12 TDI, alleen al om het geluid en idee dat je echt powerrr hebt.
Hoe groot is het blok wat erin ligt?
@Dimitriej:

Eens zo klein als de Audi, 3.0 6-pitter voor zover ik weet.
Correct
Ik denk niet dat ze er gaan komen met 381pk & 700Nm. Vooral als je naar de Q7 kijkt. Die mag dan wat zwaarder zijn, er moet dan ook een volle seconde af van de 0-100!

In zo’n auto komen diesels tenminste tot hun recht. Zuinig bij normaal rijden, niet abnormaal veel belastingen er op en als je hem op zijn staart trapt toch een enorme acceleratie (inclusief zwart rookgordijn).

Als ze er nu nog een goede bak met 2 koppelingen aan weten hangen, dan word het zeker een succes!
@vale46: Goed lezen, de nieuwe motor is 0,6 sec sneller naar de 100 dan de Q7 V12 TDI.
Gewicht is echter een behoorlijk bepalende factor. De 40d weegt bijna 2.100 kg. Stel dat ze er nou 100-200 kg af snoepen in de nieuwe generatie? Dan is ie meer dan een halve ton lichter dan de Q7
@sir_smokalot: Een half ton minder, maar ook 300Nm en 180pk minder. Terwijl hij (zoals @E34M5Touring goed opmerkte) 0,6sec sneller naar de 100 moet gaan.
Misschien is BMW gewoon aan het liegen over hun vermogen, zoals ze wel meer doen en stiekem proppen ze er gewoon 420pk in :D
@vale46: Dan nog, 500kg is veel hoor. Dat is alsof je een Ariel Atom mee sleept. Het vermogensverschil is wel groot maar gewicht is de grootste killer van acceleratie.
Ik vermoed dat de 0-100km/u tijd van de m550xd net zo snel is als die van de e60 M5. Best knap in 4.9sec naar de 100km/u. De tussensprints zullen verbazingwekkend snel zijn. Als de bakverhoudingen en mechanische grip optimaal zijn dan heb je de NM’s en pk’s minder nodig…
@noir8: never…de M5 doet het in 3,84 seconden 0-100
@Megakix: de E60??? Never…
@Ferdinand1: oh, las over de E60 heen…die is ook sneller, maar niet binnen 4 sec.
Al heeft een x6 een turbo, het is en blijft een lelijk ding (variatie op: al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding)
@audicoupe84: no shit sherlock!
@xilver:
Ik dacht al, ik ken die spreuk ergens van…
Is goed dat je dat laatste nog even toevoegde voor de duidelijkheid (..)
@sir_smokalot: Hij wil maar zeker zijn dat we het allemaal door hebben ;-)
Deze is mooi. Maar ik zou toch voor de Q7 gaan… het feit dat er een V12 onder de motorkap ligt verkoopt mij helemaal! (of een G-Brabus :mrgreen:)
Vooral de specs zijn indrukwekkend… De gloednieuwe 4.4 TDV8 in de Range vond ik al zo knap met 0-100 in iets meer dan 7 sec.! Maar ook die is (veel) zwaarder natuurlijk…
Onzin, de abt A8 4.2 Tdi doet 0 naar 100 binnen de 4.5 seconden, naar 200 in 14 seconden. Tijd dat autoblog eens een bezoekje bij abt gaat afleggen
@Soulmaster:

Tijd dat jij langs pearl gaat, er staat namelijk: “eerste diesel-SUV (of SAV, zo je wilt)”,
@Soulmaster: A8 is niet een zeecontainer model toch? Tijd dat jij is iets over auto’s gaat leren @FAIL
@mightymike: Idd Burn…..
Ik raad bmw aan deze motor in de 7 serie te leveren
Leuk maar je betaalt toch nog 2 x zoveel houderschapbelasting…
Sorry, maar mijn keuze gaat naar een V12, BMW!
@love4sportcars: BMW heeft nu eenmaal een liefde voor 6 cilinders, het liefst allemaal mooi op een rijtje ;)
@vale46: een V12 zon toch 2 6-in-lijns in elkaar geschroefd. ;)
@megakix,

De F10 M5 bedoel je?
Heel leuk zo’n Maersk zeecontainer, echter een BMW M3 X50d zou onder de 4 seconden naar de 100 moeten gaan. Dat is indrukwekkend.
Lever hem aan mij maar in het zwart….
Doe mij toch maar de Audi! Ik kan me niet voorstellen dat die cijfers in de praktijk ook waar zijn, zo’n x6 is ook niet bepaald een lichtgewicht.
Audi’s gaan in de praktijk vaak sneller dan opgegeven, BMW geeft veel scherpere tijden op. Toch denk ik dat deze wel nipt kan winnen door zijn lagere gewicht.
@Tommy2: ja hoor, dat zal het zijn… Ouwe fanboy!
Doe mij toch maar de Q7. Een V12 diesel is leuker! En al is de Q7 geen plaatje, de X6 zou echt verboden moeten worden! btw, ik zie een leuke dubbeltest aankomen!
Zou wel een testritje willen in de 550DX ! Een e60 535D vind ik al snel
TUUURRRBOOOO!!!
sneller dan een E39 M5 .. :(
@KaCh1ng: 5.3s , 1695kg… ik weet nog toen de E39 uitkwam, wat een machine ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).