BMW’s gaan voortaan zelf hulpdiensten bellen

Auteur: , 51 Reacties

Ongelukje gehad? Geen probleem, auto's bellen tegenwoordig zelf met een centrale of hulpdiensten. Heck, vanaf 2015 is dit zelfs verplicht in de EU. BMW is al iets eerder en gaat het binnenkort standaard leveren.

Omdat alle auto’s een GPS-kastje dienen te krijgen het aantal verkeersslachtoffers omlaag moet heeft de EU het eCall-systeem ontworpen. Een stukje software dat, zodra er een airbag popt, volautomatisch info aan hulpdiensten doorgeeft over de locatie en de rijrichting. Automerken maken daar weer eigen versies van. General Motors koppelt het aan Onstar, Ford verkoopt het als Sync Emergency Assistance (SEA) en BMW vouwt alle eCall-activiteiten onder de noemer ConnectedDrive.

Nieuw is echter dat BMW dit vanaf maart standaard gaat leveren, en Nederland heeft daarmee de primeur. Als eerste worden de nieuwe BMW 3 Serie, 6 Serie, Z4 en X1 voorzien, waarna vanaf juni de rest volgt. Het was al een tijdje verkrijgbaar en operationeel, nu krijg je het erbij, of je wil of niet.

BMW’s systeem maakt automatisch – of handmatig via een knop – verbinding met een eigen servicecentrale, waar ze meteen de status van je auto kunnen checken, hoeveel inzittenden bij het ongeval betrokken zijn en waar de impact in de auto heeft plaatsgevonden. BMW seint vervolgens lokale hulpdiensten in -waarmee ze de 112 meldkamer overslaan- en voor je het weet wordt je uit je auto geknipt door een besnorde brandweerman. In theorie.

De catch? Het standaard systeem bevat ook BMW TeleServices, waarmee de auto zelf contact kan maken met de BMW dealer voor onderhoudsbehoefte. En niet met een universele garage. Ze sturen je immers liever naar een dealer. Eigenlijk een loophole om alle non-BMW-garages verder buitenspel te zetten.



51 reacties

Leuk, weer een knopje voor de kids om mee te spelen…
@norge: Je moet je koters ook opvoeden..
@kaasboerin: Zijn eigenwijs als de nete….weet niet waar ze het van hebben :(
@norge: Misschien denken ze teveel dat ze premium zijn..
@kaasboerin: Niet gek als je bedenkt hoe ze vervoert worden.
@norge: hahaha, die zag ik mijlenver aankomen..
tóch lach ik, dus +1
@norge: Inderdaad vergeleken met die sloopkogel van jou lijkt alles premium.
Opzich is het wel nuttig, alleen jammer dat bijv ook mensen in een saaie vijftig tinten grijs audi het krijgen, want het is de vrag moeten die wel gered worden
@bmwe46csl: ook jij verdient dat knopje niet, met die kansloze opmerkingen…
Lekker is dat, als ik een eenzijdig ongeluk heb waar ik verder helemaal geen hulpdiensten bij wil hebben, moeten ze zich daar dus ook mee bemoeien. Laat me met rust man!
@jorritgroen: Nee, de overheid bepaalt wat goed voor jou is.. Jij hebt niks te willen..
@jorritgroen: kansloos inderdaad. .
what’s next?
@tjorque: Auto die zichzelf naar de politie rijdt als je te hard gaat?
Had mijn auto 6 jaar terug al standaard.
@rufctr01: Inderdaad, had mijn vorige BMW ookal standaard dus niet heel erg groot nieuws!
@Mixpower: dacht ook al dat BMW het al heel wat jaren heeft. Ik snap dit ‘nieuwtje’ dan ook niet echt.
@rufctr01: BMW’s uit 2003 hadden dit volgens mij al.. nouja, een knopje waar je op drukte en dan werd de noodcentrale gebeld en volgens mij ook je locatie bepaald, het ging nog niet helemaal vanzelf.
Dus, crashtests….
ach, dan zoek je in de handleiding op welke zekering er bij hoort en trek je die eruit. Overheidsbemoeienis of fabrikantsbemoeienis die mot ik niet..
@bakkerst: doet je radio en navigatie het meteen ook niet meer… lekker rustig!
leuk als je een paar pilsjes op hebt
s
BMW, voorsprong door techniek….

huh? waar ken ik die zin ook al weer van?
@splitsecond: van NSU? Ondanks wat velen denken is het niet van het merk wat jij bedoelt. Van de logo, slogan, naam tot het meeste van hun techniek, alles is gejat.
De zoveelste stap naar volledige controle, over een paar jaar kan iedereen zien waar je bent, wat je doet, of je te hard rijd, enz…
Ik blijf lekker in mijn jaren ’90 blik rondrijden, zonder airbags, gps of wat dan ook.
Ik snap niet dat iedereen hier zo sceptisch is hierom… Alle communicatie systemen die het leuk maken in de auto vind iedereen prima. Maar een stukje techniek om je leven te redden nadat je gecrasht bent door het sturen van je mailtje wordt ineens gezien als “weer een knopje erbij”. Ja en? Het knopje is potentieel je redding als je ondersteboven ligt.
@C220AMG: ze hebben hier liever een nutteloos ding om je ipod of hoe die zooi allemaal mag heten op je radio aan te sluiten
@bmwpowerm5: blijkbaar. Ik wil niemand over een kam scheren, maar dat zegt dan wel iets over het algehele niv… Nouja, hè :)
“Afgelopen nacht is er in Dordrecht een vrouw dood aangetroffen in haar auto, waarmee ze vermoedelijk de dag ervoor te water raakte, na onderzoek bleek echter dat de vrouw na het ongeval nog enige tijd in leven is geweest, nog onbekend is de reden waarom mevrouw geen 112 heeft gebeld”

Zie het al helemaal voor me..
@dennisr: Ken iemand waarbij het wel nuttig is geweest.
Uit de bocht gevlogen, knock-out en klem in de auto die op z’n kop lag..
Hij werd wakker gemaakt door de hulpdiensten die gebeld waren door dit systeem.
Maar voor de rest snap ik je wel, maar ja, we willen het natuurlijk zo veilig mogelijk maken allemaal.
@kaasboerin: Ik hoop alleen maar dat mensen niet gaan vertrouwen op dergelijke systemen..

Dat je op een morgen in de spits rijdt, met weersomstandigheden zoals deze.. en een auto volledig aan poeier in de vangrail..

Dat je dan denkt ”oh, tis een BMW, word al geregeld” :P
@dennisr:

Ja idd, de mensen worden er alleen apatischer van. Niet socialer.


Tenzij het systeem ineens ook je twitter en facebook update.

Dat zou nogal wat zijn. Moet je bij aankoop van een nieuwe wagen instellen hoe je de wereld op de hoogte wilt brengen van een carjacking.
Ik zou twijfelen tussen “ik word gecarjacket, lol’, “Zucht, pfff jank jank”- gevolgd door een automatische “ik ben gecarjacked” van zodra er iemand op reageerd.
Of zou ik voor de “carjacking, YOLO, swag” gaan omdat ik zo ongelofelijk cool ben?
@Hupke: uiteraard #carjacking niet vergeten..
hebben de mb’s in Amerika al een paar jaar. .
@ruub-ster: klopt volgens mij had de vorige 5 serie dit systeem ook al in de vs
Dit had de 7-serie in begin 2012 al.
Dat is toch niet echt iets nieuws. Ik vind het wel hatelijk dat je niet zonder kan.
Als ik het risico wil nemen van dat niet in m’n wagen te hebben zitten om welke reden dan ook dan kan je dat nietmeer vermijden.

Ik vraag me af of binnenkort wagens hetzelfde verkocht gaan worden als software. Dat je een clausule moet tekenen bij aankoop dat je er naderhand niet aan mag gaan zitten knoeien want dat je dan hun copyright schendt.
Als het zover is dan is het het einde van de beschaving aangebroken.
ik heb er totaal geen problemen mee dat de overheid weet waar dat ik me bevind. ik doe toch niet mis? zelfs als mijn vrouw m’n auto ooit zal kunnen traceren zal ik daar geen problemen mee hebben.
Vind dit systeem een goede ontwikkeling en denk dat dit verschil kan maken in het aantal dodelijk slachtoffers. Woon zelf in het buitengebied en hier kan het, zeker ’s avonds, uren duren voordat iemand je opmerkt als je een ongeval krijgt, als je al opgemerkt wordt. In het donker zie je niet zo snel een auto die van de dijk af is gereden of in het water ligt. Veel zal het systeem niet hoeven kosten, de meeste techniek zit toch al in de auto.
Zozo. Nu al? Volvo heeft dit al jaren. Het heet OnCall en het belt niet alleen, het werkt met een app waarmee je de hele auto kan controleren.
@volvaudi: les french hebben toch ook al jaren een SOS knop?
@nasty: geen idee, Volvo heeft het sinds de introductie van de XC90.
Niet nieuw,maar een goede zaak dat het straks verplicht is op nw auto’s.
GM’s Onstar bestaat al sinds 1995, en behalve voor de veiligheid zijn er vele andere functies mogelijk zoals oa,voertuigdiagnose,diefstalbeveiliging,navigatie.
Dat heeft Volvo al een tijdje……
Maar hoe zit het dan met die onderhoudsbehoefte? Gaat de auto zelf een afspraak maken met de BMW-garage ofzo?

Volgens mij moet je dat toch gewoon zelf doen dus ik zie niet zo in hoe dit systeem non-BMW garages buitenspel kan zetten?
Dat zat ook al op de W220 S-klasse vanaf medio 2003 dacht ik..
Kunnen we eens ophouden met het collectief Darwin cheaten?
ik dacht dat dit soort systemen tot nu toe altijd werden tegengehouden door de hulpdiensten.

Moeten die nu voor elk automerk een koppeling maken naar hun systeem, of bepalen we eerst een (Europese) standaard?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).