Bonus-wars: Audi dist Porsche met nóg hogere bonus

Auteur: , 70 Reacties

Het lijkt welhaast op een wedstrijdje opscheppen, maar daar zullen de werknemers niet over klagen denk ik. Na de dikke kluif à 7.600 euro die Porsche zijn werknemers toewierp klapt Audi hier vandaag nog even overheen met een bonus van 8.251 euro. Dikke premiumbattle jonge!

De ruim 8 ruggen extra worden uitgedeeld aan het vaste personeel in Duitsland en dit is mogelijk omdat Audi een recordjaar heeft gedraaid. De Ingolstadters verkochten 1,3 mln auto’s, en zagen de omzet tot 44,1 mld euro stijgen. De operationele winst steeg tot 5,3 mld, waarmee Audi zorgt voor bijna de helft van het resultaat van de VW-groep (met nog geen 16% van de totale verkopen, BAM!).

Dit zal een grote rol hebben gespeeld in de vrijbrief voor CEO Rupert Stadler om voor Sinterklaas te spelen. Ik krijg er een beetje een Oprah-giveaway-gevoel bij. (via Automobilwoche)

Moar moneyz pl0x

Weet u wat in 2011 Audi’s grootste markt was? Niet Duitsland, niet de VS, maar (voor de eerste keer) China. Niet minder dan 313.036 auto’s met vier ringen werden er daar verkocht. In Duitsland stond de teller op 254.011 exemplaren, nog steeds een plus van 10,8%. Zelfs in de Zuid-Europese landen, waar de verkopen kelderden, noteerde Audi doodleuk een plus. Lekker crisisproof, dat merk..



70 reacties

China kent ook crisis, daarom gaan ze voor de lowbudget auto’s.
En laat het nou zo zijn dat Audi met de kostprijs lager ligt dan zijn concurrenten dus vanzelfsprekend de grootste was op de aziatische markt.
Rupertje moet nu niet gaan dromen of naast zn schoenen lopen. Iedereen die onder zijn concurrenten ligt met de prijzen verkopen altijd beter. Gaap.
Ik snap de ophef niet, gewoon een vorm van winstdeling voor de werknemers. Ongeacht je functie binnen Audi AG deel je mee in deze vorm van eenmalige uitkering. Is dat zo vreemd? Ik krijg in juni ook zo’n 10% winstuitkering, dat zal bij veel meer bedrijven zo zijn, mits ze gezond zijn …
Helaas, Porsche deed het uit zichzelf.
@kaasboerin: Wanneer komt BMW?
@norge: Die laten in het geheim hun auto’s maken in de Fillipijnen, door arme kindjes. Die krijgen dan ook een tennisbal als bonus. :D
@kaasboerin: Diezelfde tennisbal wordt door dezelfde kindjes gemaakt.
@BmwMPower: win-win
Zijn geen verkeerde marges op die audi’s
50% winst tegen 16% verkoop
Morgen in het nieuws…

“Werknemers Porsche ontevreden met magere bonus!”

Overmorgen in het nieuws…

“Porsche komt met bonus bovenop bonus!”
Wanneer een bedrijf met een onderdeel van slechts 16% bijna de helft van de winst kan realiseren, heb je een ware marge-machine in huis. Heel knap dat ze het merk zo hebben weten te positioneren dat mensen bereid zijn om meer te betalen voor iets wat dus niet meer kost om te maken.

Dezecijfers geven ontegenzeggelijk weer dat je veeeeeel te veel betaalt voor je Audi. Premium my ass!
@martijnnn: En dat is bij de concurrent anders?
@martijnnn: Ik denk juist dat VAG het heel slim doet; Audi’s net even betere geluidsisolatie geven en net ff ‘fijnere’ materialen en scherper design gebruiken dan VW en dan 25% meer vragen terwijl de kostprijs misschien maar 10% hoger is.

Daarnaast denk ik dat er relatief veel top-segment Audi’s worden verkocht als rijkelui-speeltjes (Q7, RS en S modellen), waarop de marge uiteraard stukken groter is dan een gemiddeld Golfje 6 of Passat.

VW/Skoda/Seat hebben sowieso geen top-segment auto’s, dus zo gek zijn die getallen echt niet … Dat is bij de duurdere modellen van andere merken echt niet anders hoor !
Hmm misschien ga ik ook even een facature bekijken bij audi. ( hhhaha nee ) hoe gaat het met Mercedes dan? Daar hoor ik nooit iets over, houden ze alles geheim of sow?
@amg77: Voorspel je met ( hhhaha nee ) de reactie van PZ-Audi? :)
@amg77: Mercedes = Illuminati

Die houden alles geheim. En als je teveel weet verschijnt er een zwarte Vito in de straat die je ontvoert.
@robbie: Lol! +1
@robbie:

http://media.daimler.com/dcmedia/0-921-1281854-1-1460345-1-0-0-0-0-1-11701-614232-0-1-0-0-0-0-0.html?TS=1330608086562

Staat gewoon onder de persberichten van Daimler.

Een magere 4100 euro, maar wel onder alle medewerkers van Daimler, en niet (zoals in dit geval) alleen van één merk.
@amg77: Zou je brief dan niet beginnen met “facature” want dan ben je per definitie al buitenspel.
Doen ze goed daar bij Audi, auto’s aan de man brengen.
Misschien moet VAG hun bonussen uitbetalen in de vorm van Seat’s. Dan raken ze die eindelijk eens kwijt! :D
@Carreza:

Whahaha, prachtig!!
@Carreza: Lol! super idee.

Waarom bestaat dat merk trouwens nog?
Een gratis Exeo voor elke werknemer. Waarom ook niet?
Wat staat daar voor kek apparaat op de achtergrond?
@The360box:
Ten eerste kek gebruiken lol
En het ziet er niet uit wat je ziet
@bohica: Ten tweede? Zinnen afmaken heb je ook niet geleerd zie ik.
@The360box:

Een glazen wand dat open en dicht kan. Of bedoelde je die Audi ? :)
Jezus christus wat een zieke marges zeg. Ik wil geen enkele Audi fan meer horen zeggen dat ze niet overpriced zijn! Maar dat weet iedereen eigenlijk al lang met die zieke optielijsten van Audi…
@Sciurida: Het liefst wordt ‘ie gratis je oprit op gereden zeker?
@kaasboerin: In ieder geval leuk om op te schieten.
@Sciurida: Op elke Audi die verkocht wordt, wordt gemiddeld 12% winst gemaakt (5,3 mld winst op 44,1 mld omzet). Dat kun je toch moeilijk een ‘zieke’ marge noemen, dat is gewoon een gezonde marge.
@mattraket: Ik denk dat de winst en/of omzet niet enkel op de verkoop van wagens wordt gerekend.
Wat omzet betreft kan het goed zijn dat de wagens hier de grootste speler in zijn. Maar, de winst zal toch vooral van onderhoud, onderdelen, herstellingen en accessoires komen.
ELKE dealer tekent voor een winstmarge van 12%!!!

Als dat zo zou zijn dan begin ik morgen een garage, want dan wordt je slapend rijk.
veel geld voor saai gelijnde auto´s. Degene met een Audi weten nu ook waarom die 4 banale ringen zo duur zijn. Ben blij dat ik een auto nu meer als gebruiksobject kan zien dan een imago-object.
Autofabrikanten zijn de nieuwe Bankiers !
En nu volkswagen…?
http://www.tombalfoort.com/wp-content/uploads/2012/01/20120127-212427.jpg
@rishi: hahahahahah LOL ! Die moet ik onthouden.
@stanny: bij de eerste spelfout (‘in een crisis verkeerd’ ipv ‘in een crisis verkeert’) was al duidelijk dat dit nep was. Directieleden schrijven doorgaans foutloos Nederlands, zeker in Vlaanderen waar nog echt taalonderwijs wordt gegeven.
@mattraket: en “een ieder” moet “eenieder” zijn ;)

en +1 voor dat stukje over het taalonderwijs. :D
@mattraket: Tuurlijk is het fake, maar wel een goeie grap. Ik had het niet zien aankomen, van die POLO…
@rishi: superrrr ! +1,2
De audi-haat op autoblog is echt gewoon zielig.
Porsche geeft een bonus weg en iedereen is gigantisch positief, en audi doet het en mensen zeiken alleen maar over hoe audi die bonus kan uitdelen.

Als je denkt dat de marge op een audi veel hoger ligt dan een bmw uit dezelfde klasse, of een mercedes, dan laat je je echt verblinden door je merkhaat.

Ondertussen zal ik de enige neutrale reactie hier geven,
Goed bezig van audi! beter dat ze zulke bedragen aan omzet draaien, en helemaal top dat alle werknemers er aan mee mogen genieten!
@brian112: +1
Ik verschiet er ook dagelijks van hoe anti-audi de bezoekers hier zijn. (Rijden allemaal met een 2dehands BMW 316i? ;-))

Ik ben tevreden met mijn audi!
@stanny: jemig….’tevreden’…zucht :(
@brian112: prima verwoord :) 1
@brian112: Audi is gewoon de Apple van de autowereld. Ze hebben een beresterk merk, ze hebben auto’s die hééél veel mensen graag willen rijden en degenen die het zich kunnen veroorloven zijn bereid daar een stevige prijs voor te betalen. De spullen van Apple zijn ook duur, maar als je dat niet wilt betalen dan koop je gewoon wat anders (Samsung). Dus als je een Audi te duur vindt, dan koop je gewoon iets anders (vul maar in…).
@mattraket: Het enige verschil tussen Audi en Appel is, vraag maar een de techneuten welke die 4G(s) moeten repareren. Dat appel alleen maar (in vergelijke tot b.v. Samsung en HTC) inferieure materialen gebruikt. Bij Audi is slechts in enkele gevallen zo.
(Nu zullen er weer allerlei pech statistieken volgen, zoals gewoonlijk. Maar bekijk dit eens naar verhouding hoeveel Audi’s er op weg staan.)
@TSI-tje: Ik weet het niet maar ik gebruik diverse Apple producten, nog nooit problemen gehad en werkt altijd prima naar toebehoren.
@kaasboerin: Goh,dan moet jij de enige Nederlander zijn die de speakertjes van z’n eifoon4 nog niet kapot gehad heeft. (Best lastig als je de beltoon niet meer kan horen) Ik heb niet de wijsheid, vraag het uw reparateur. Inwendig worden er bij Samsung en HTC veel betere kwaliteit ingerdiënten gebruikt. Al van verschillende telefoon experts vernomen Mooie producten (uiterlijk/software) maar technisch niet zo hoogstaand als wijle Steve J. ons wil doen geloven. En daarnaast heb ik een antipathie tegen het merk omdat ik niet gedwongen wil worden om voor van alles te betalen, hoe klein de bedragen ook zijn. Daar ben ik te veel Nederlander voor geworden door de jaren. Maar lekker kopen/gebruiken wat jij plezierig vind. Ik hoef niets van Appel. de enige appels waar ik in geïnteresseerd ben komen bij de groentenboer vandaan.
@brian112: Volledig met je eens. En het blijft niet alleen bij Audi. De hele VAG-groep moet het ontzien. Jammer genoeg voor de haatdrager heeft niemand commentaar op de aantallen welke Skoda in 2011 op de markt gezet heeft.. :P
w115 via Android app
Overpriced is onzin, prijzen zijn in lijn met die van de concurrent. Audi kan gewoon goed de prijzen drukken.
@W115: Als Audi 16% van de verkopen, maar de helft van de winst vertegenwoordigd, kost het dus bijna niets extra’s om een Audi te maken t.o.v. bijvoorbeeld een Volkswagen en een Skoda.

Dat mensen daar zoveel extra voor willen betalen is knap van de marketingafdeling van Audi… Audirijders zijn dus een soort van Nespresso drinkers, gaan voor de marketing en niet voor het product.

MB maakt een heel groot deel van zijn onderdelen zelf, net als BMW. Jij rijdt dan dus echt iets wat zich onderscheid. “Premium” producten hebben dat, onderscheidingsvermogen.

Je ziet het ook gewoon terug in Audi’s hoor, zelfde motoren,veel dezelfde onderdelen, veel interieuronderdelen hetzelfde etc. etc.
@rmr91: Gebakken marketing-lucht klopt echt niet zomaar extra duizenden euro’s uit iedereens zak hoor. Audi’s hebben net ff betere geluidsisolatie dan VW/Seat/Skoda, net even mooiere materialen, net ff dikkere motoren.

Blijkbaar genoeg om de gevoelsbeleving zodanig te veranderen dat mensen bereid zijn 25% meer te betalen, terwijl het VAG misschien maar 10% extra kost om te maken …

Het verbaasd met echt hoeveel fanboy-onzin er hier uitgekraamd wordt door mensen die duidelijk nog nooit in een fatsoenlijke Audi gereden hebben. En die 50% aandeel met slechts 16% van de aantallen, komt omdat Audi veel top-segment bakken verkeerd (Q7, RS/S modellen) waarop enorm hoge marges zitten (net zoals bij elk ander merk), VW komt niet verder dan een Touareg. En Skoda en Seat zijn erg goedkoop … In die context is het echt niet zo gek !
@dawwg: Je bevestigd mijn verhaal, net even beter maar veel duurder.

Je doet net alsof mijn opmerkingen verzinsels zijn om Audi een beetje zwart te maken, ondersteunt met het woordje wat altijd lekker in de bek licht; fanboy.

Vanuit mijn werk rijd ik regematig met MB’s Audi’s en BMW’s. Mijn persoonlijke bevindingen zijn dat Audi’s (vooral de vorige generatie, bijvoorbeeld vorige A6) kwa kwaliteitsgevoel, degelijkheid etc. niet kan tippen aan de andere 2.

Zo vond ik een A6 vorige generatie echt (meen het serieus) heel vergelijkbaar rijden als een Golf. Terwijl een E-klasse echt veel zwaarder en degelijker voelt.

Tuurlijk, smaak en gevoel is persoonlijk, maar naar mijn idee wordt Audi nogal eens wat overdreven geliefd.
@rmr91: “MB maakt een heel groot deel van zijn onderdelen zelf, net als BMW.”

Hoeveel is “een heel groot deel”? 20%? 5%? 3%?

De meeste onderdelen komen van Magna, Marelli, Bosch, Faurecia, je weet wel, die grote onderdelenfabrikanten waar alle merken hun inkopen doen.
Maar ook de kleintjes. Alle gechromeerde onderdelen voor PSA, BMW, VAG, Fiat, … komen allemaal uit een klein fabriekje op een paar kilometer van mijn deur. Nou, onderscheidend hoor, dat Premium.

Had BMW trouwens niet de hoogste winst/omzet-verhouding van de hele industrie, een paar jaar geleden? Zou dat ook niet komen doordat BMW z’n auto’s lekker goedkoop weet in elkaar te steken?

Premium = een goedkoop product duur aan de man kunnen brengen.

Dus: MB, BMW en Audi zijn alle drie even premium, want ze doen dat goed, dat premium zijn…
@Esprit_de_Flandre: Waarom nou altijd dat ‘premium-geneuzel’? Tuurlijk maakt dezelfde fabriek onderdelen voor verschillende merken. Maar een fabrieks-bakkerij maakt ook worstebroodjes voor verschillende partijen. En die ze produceren voor de Lidl (kosten €1.00 de 4) smaken dus hetzelfde als die ze voor DeliFrance produceren (welke 2.50 stuk kosten)’K dacht het niet ! Zo ook met de onderdelen van auto’s Kijk zelf maar als je eens een keer een goedkoop B-merk auto banden onder je heilige koe zet.
Ik hoef ze niet en betaal grif het volle bedrag voor een set Michelin’s of Bridgstones. Laat die B-troep weg.
Maar misschien heb jij daar minder moeite mee. Dat maakt je dan direct wel een een héél Nederlandse Belg. “Voor een dubbeltje op de eerste rang” noemen wij dat hier.
@Esprit_de_Flandre: No shit, onderdelen komen bij onderdelenfabrikanten vandaan.

In een MB zit een navigatiesysteem, aircosysteem, stuur, klokkenwinkel, stoelen, motoren en versnellingsbakken die je alleen in Mercedessen ziet. Ze ontwikkelen dit vaak zelf.

Dat is bij andere merken nogal eens anders, en dat doet m.i. vaak afbreuk aan het ‘premium’ gevoel van een product.
@rmr91:

goed zo knul .. deel je “gevoel” maar ..
Geeft maar weer eens aan hoe ongezond de situatie bij VAG is. Het begint nu echt op GM te lijken. Ik blijf het zeggen hoor. Misschien gaat het over 2 jaar fout misschien pas over 10, maar het gaat een keer fout.
1 of 2 merken die in een groep voor bijna 80% van de winst zorgen is gewoon ongezond. De geschiedenis herhaald zich.
En die arme verkopers dan? Daar wordt dan weer netjes over heen gekeken!!!
Zij hebben die geweldige verkoopcijfers te behaald.

:D
Toch knap dat het zo snel weer de goede kant op is gegaan. Misschien maar het bedrijfsplan verkopen aan Opel. Het is wachten tot ze daar salaris gaan intrekken
Tja als alle Audi’s op elkaar lijken en ze in elk segment wel één auto geplaatst hebben, is er voor ieder wat wils he ;) slim bekeken van Audi…
Zieke marges !? … Weet je waar ze zieke marges maken? Inderdaad, in de werkplaats van Kia …
Hoe men het draait of keert, het blijft een aanmoediging voor de werknemers om goed te presteren en degelijk arbeid te verlenen. En anderzijds profiteren onrechtstreekts ook de andere merken binnen de groep wanneer het eens minder goed gaat (Seat). Toppie van Audi.
@ bempi: dus je noemt Audi low budget? hmmm jij hebt er verstand van zo te horen….:)
blijft lol die brief
Geweldig, wat een merk!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).