Bengaalse bengels restaureren brak brik [X1/9]

Auteur: , 47 Reacties

Men neme een oude, roestige Fiat X1/9 en een meute enthousiaste Bengalen. Laat er wat tijd en manuren overheen gaan, en Bertone-body en -interieur zien er weer gelikt uit, zoals je op het rechter deel van de foto kunt zien.

De lichtvoetige Fiat X1/9, in ‘Murica ooit tot Monster Truck omgebouwd, is met een een oplage van zo’n 140.000 stuks niet bepaald een zeldzame auto, maar toch zijn er niet zo heel veel meer van in leven, of in ieder geval in een enigszins toonbare staat. Volgens sommigen komt dat door de typisch oud-Italiaanse bouwkwaliteit, waarin het roestmonster veelvuldig zijn kop om de hoek stak, en anderen hebben er geen mening over.

In Bangladesh had een clubje mannen er genoeg van met de bus te moeten reizen, en dus besloten ze een X1/9-opknappertje aan te pakken. Hoe dit ze verging zie je in de fotogallery onder het artikel. Het gele kleurtje is misschien wat too much, maar het eindresultaat ziet er helegaar niet verkeerd uit. Onder de carrosserie ligt nu een Toyota 4E-FTE-blok met 135 pk en 157 Nm, bekend uit de Starlet GT Turbo, een model dat Europa helaas nooit haalde.

Verbazingwekkend? Mwah. Oostelijker dan waar wij ons bevinden weten ze wel raad met het betere autoherstelwerk, en in de specifieke contreien van dit topic zijn de mannen niet vies van een verheffend staaltje coachbuilding.

Owh, enne, Fiat? Hoe zit het met de opvolger van dit model? Of is dat soms de Alfa Romeo 4C die we over ruim een week mogen begroeten?

Met dank aan Vinox voor de tip!



47 reacties

zijn er geen foto’s van het eindresultaat?
@porschaa: die gele toch?
Als je de details gaat bekijken valt het denk tegen, maar overall ziet het er goed uit
waarschijnlijk is tie nu al weer doorgeroest….
Fak de wetgeving in de EU omtrent spuitcabines.
Deze gasten doen het in een schuurtje en het resultaat is niet minder.
@awesome: hun longen wél waarschijnlijk…
@awesome: Dat betwijfel ik, het spuitwerk zit denk ik aardig wat stof deeltjes in.
En hoelang blijft deze laklaag intact?
Maar voor lui met beperkte middelen zeer goed gedaan.
@bofkont:

stof in je lak maakt kwalitatief geen reet uit ..
@lincoln: Nou stof in de lak noem ik geen kwaliteit ;)
Maar voor de houdbaarheid zal het idd niet uitmaken.
stelletje kneiers bij elkaar ..

als je nog nooit een dop-sleutel in het echt gezien hebt zal dit best wel spectaculair zijn ..
als je een leasebakker bent dan snap je er al helemaal nix van ..

en als je @sir-smokalot heet dan gaat er een wereld voor je open ..
Doe jij het beter, mijn waarde?
@sir_smokalot:

ik ga ervan uit dat je nooit uit je zolderkamertje komt ..
dus zal je vraag niet als een belediging zien ..
@lincoln: beetje respect hea
@lincoln: grijp je kans en schrijf een stuk over jouw restauratie projecten.
Ziet er goed uit, schöner Arbeit.

@lincoln, we wachten met smart op fotoreportages van jouw restoratieprojecten!
@bozewolf: *restauratieprojecten…
Ik woonde vroeger naast een Fiat dealer die er 2 had staan. Vond het altijd wel een geinig model. Je ziet ze soms wel staan voor een appel en een ei. Toch voor weinig een leuke mid engined cabrio. Vind dat geel niet echt mooi. Maar goed, dat is persoonlijk.
Ziet er zo best wel cool uit. Zeker omdat ze het zo in een schuurtje in elkaar flansen.
Mooi mooi mooi. Ik word helemaal blij van zo’n project. God wat een mooi autootje. Nadien is Fiat de weg aardig kwijtgeraakt. Nette restauratie gezien de beperkte middelen en financiën. Er kon zowaar nog een nieuw setje velgen af.
@ropbp ..

kom me eens effe helpen .. jij hebt zo,n ding ..
Al dat gezeik, t ziet er Gewoon stoer uit.
staat daarnaast op die eerste foto’s nu een Mustang? ZO ja, hadden ze beter die genomen
@RazorHead: Lezen is niet je sterkste kant? Ze zeiden al dat die Mustang al te ver heen was en dat men in Bangladesh heel moeilijk aan onderdelen voor zo’n Ford kunnen komen.
@FrankypankyV8:
kan je ook gewoon zeggen ipv aanvallend te zeggen dat lezen niet mijn sterkste kant is :)
beetje de gewoonte hier op AB helaas
Mooi ding geworden, helaas maar weinig beelden van het eindresultaat (interieur?), maar dapper gedaan. Wielen passen minder goed dan de originele, maar gelukkig is het wel een restauratie op basis van de mooie eerste 1300 versie, ipv de minder geslaagde (te grote bumpers) 1500. Blijft een schatje, die X1/9. A Baby Ferrari, schreef een Engels autoblad ooit. Jammer van de roest en de te zwakke aandrijving. Een Fiat Uno Turbomotortje als donor werkt al beter, maar er zijn niet veel exemplaren meer over helaas om dat mee te doen. Kandidaat voor de klapkoplampenlijst ook trouwens…
@spiderman: Ik zou er persoonlijk geen Uno Turbo voor durven slopen :) Heb 1x mee mogen rijden met zo’n ding als klein mannetje en dat was mijn introductie tot de dump valve. Wat een kicke ding was dat. Als je de deur te hard dichtgooide zat in de andere deur een deuk, maar wat een lopen.
@E34M5Touring: kan er over meepraten. Ooit op het punt gestaan een UNO Turbo te kopen. Man, wat ging dat ding als de brandweer! En je zag er aan de buitenkant niets bijzonders aan….
@spiderman: De motor uit een barchetta zou ook wel leuk staan denk ik. 130 pk / 164 nM
@spiderman:

de link van @Bwlian geeft een beter beeld van het interieur ..
@spiderman: De gallery houdt niet op bij 40 foto’s, ’t zijn er meer dan 100 :) (in het kader van potentieel scroll-leed hier niet in zijn geheel getoond) Even openklikken, daar zie je ook interieurfoto’s
@sir_smokalot: Dank, ook voor de links via @Bwlian, flinke fotoserie voor de liefhebber, interieur ook best knap geworden uiteindelijk. Mooi autootje.
Starlet Glaza V blokje, jammie!
Op de foto lijkt alles nieuw!
In Toscane als tweede auto gehad, erg leuk om er daar mee te rijden.
Die restauratie mogen ze van mij wel even opnieuw gaan doen.
@rotarypowah:

foto,s op autoblog zijn regelrecht bout ..
de link van @Bwlian geeft het beter weer ..
Die x1/9 waare en hayabusa blok was in gebouwd om ermee te gaan rallyen dat vond ik pas indrukwekkend.

Hij zag er onderhuids precies nog goed uit, misschien dat het niet binnen hun middelen lag maar eigenlijk hadden ze hem moeten laten galvaniseren, dat ben je je klassieker wel verschuldigd. Als je dan toch al de motor weggedaan hebt en de lak vervangt zal dat niet aan de authenticiteit doen.
Zo te zien was de auto eerst groen, de kleur waarin je er veel ziet staan. De stoelen zien er ook niet volkomen origineel uit, niet in “voor” de restauratie foto’s en niet in “na” de restauratie foto’s.

Leuk gedaan dat wel..
Leepu heeft er gelukkig niet aan gezeten …
Jammer van dat Jappen-blok. Wel gaaf dat ze m rijdend houden. Geen makkelijke klus, omdat het ding nogal ingewikkeld in elkaar zit en het staal niet van de beste kwaliteit is. De X1/9e kan overigens wel tegen een stootje, omdat ie in 1972 al voldeed aan mega strenge Amerikaanse veiligheidseisen.
Heb met zo’n machientje gereden (ook een geeltje)van 1977 tot 1983,veel problemen mee gehad maar wat een supercar was het.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).