Brabus 3.6S-24 Light Weight is droom-Mercedes 190E

Auteur: , 55 Reacties

Mercedes maakte zelf ooit vrij rappe '2.3-16' versies van de beruchte 190E. Brabus ging in 1989 een stapje verder. Meer cilinders, flink meer vermogen, minder gewicht. Hubbahubba.

Als één auto in Nederland een imagoprobleem heeft is het de Mercedes 190. Vooral de D’s natuurlijk maar de E’s lijden onder dezelfde discriminatie. Gevoelens van oneerlijkheid omdat de W201 maar door blijft rijden. Is dit dan toch de sterkste Mercedes ooit? Een niet-roestend, altijd doorstampend, stabiel, comfortabel werkpaard. In de handen van Brabus nog sneller.

Een aangepaste M103 3.6 zescilinder met 24 kleppen, 365 Nm en 272-290 pk is the weapon of choice. Het motorblok heeft de bijnaam ‘Dampfhammer’. In prestaties misschien alleen overtroffen door de 2.5-16 Evo 2. Het vrij gigantische zescilinder lijn blok slingert de 190E in ongeveer 6 seconden naar 100 km/u en naar een top van 270 km/u. Een Mercedes 190E die na het strippen van het volledige interieur toch nog 1340kg weegt.

Deze Mercedes 190E kostte eind jaren ’80 ruim het dubbele van een 2.5-16. Het laat zich raden dat de Brabus 3.6S-24 daarmee een zeldzame verschijning is gebleven. Dit exemplaar heeft vorig jaar nog een volledige restauratie bij de tuner gehad.



55 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Leuk, maar niet mijn droom

458 italia project mist/ice
@khaledos: Ik wil iedere auto waarvan de motor Dampfhammer heet! #bazig
*Likkebaard*

Wat een gaaf ding is die 190E toch ook… Dit zal wel de beste 190E ooit zijn…
In Nederland zie je volop Marokkanen/Turken in de 190D’s!
Ik heb zelf ooit een 190D 2.5 Turbo Diesel gehad, (belastingvrij) sterke auto’s zijn het. Deed er een Chip onder, AMG Logo’s en 4 dikke uitlaten. Wroem! Inclusief RS6 velgen.
@marokkaanseheld: *mompelt iets over stereotype*
@Jokkebrok: Geen probleem mij vriend, gelukkig waren de ramen pikzwart!
@marokkaanseheld: Dat kan niet waar zijn ..
@marokkaanseheld: een belastingvrije turbo bestaat niet. gebouwd vanaf 89′ namelijk.
@ruub-ster: dit is ook geen marokkaan he, gewoon iemand die mocro’s zwart wil maken.
@rs6issnel: Nou begin je over Marokkanen en huidskleur in één zin. Berg je dan maar!
@rs6issnel: Je praat poep, je kan beter je kont als Dump Valve gebruiken..
@ruub-ster: Der zat een Turbo op!
@marokkaanseheld: Mooi verhaal. Maar niet belasting vrij en kan ook niet gechipt worden.
@Homer55: Omgekat, duh.
@Homer55: Als je geen belasting betaald is ie in principe wegenbelastingvrij :)
@E34M5Touring: meesterlijk haha
@marokkaanseheld: Keep on dreaming…. de 190D 2.5 turbo werd pas vanaf bouwjaar 1987 gebouwd met de OM602 motor. Dus KAN niet belastingvrij zijn én OM 602 diesels hebben géén chip dus zijn ook niet te chippen. Ga dus maar weer terug naar je geiten in de woestijn met je sterke verhalen.
@406_v6: die laatste zin hoeft er niet bij
Is dat nou een olie radiateur voor het differentieel onder de spoiler? Moet haast wel aangezien er óók al een temperatuur indicator is voor de olie in het diff.

Blok ziet er trouwens wel gaaf uit met dat gevormde kleppendeksel en het spaghetti uitlaatspruitstuk.
@Original_Arnoud:

Én natuurlijk dat oliepompje in de bak van het reservewiel…
Die stoelen haha… Kan het nog hoger.
En nu wil ik zo een stink 190D kopen om het tot een soort gelijk monster om te bouwen <3 Alleen dan nog ITB's erop extra en het is compleet!
Totaal niet mijn droom
@bmwe46csl:
Dat verbaast me hélémaal niets met zo’n nickname :)
Ach, het zijn best leuke wagens, die 190’s. Maar toch zal ik nooit van mij leven zo’n wagen gaan rijden. Er hangt zo’n gigantisch fout imago om die wagens heen. Normaal gesproken boeit het mij niet zoveel hoe anderen over mij denken, maar voor een 190 zal ik mij diep schamen. Ik wil er absoluut niet in gezien worden.
Ook bij dit geval… Hoe snel, zeldzaam en exclusief dit ding ook mag zijn.
@Rob: Ik vind je schamen voor de reputatie van een goed product pas écht iets om je voor te schamen.
@mout:
Die reputatie bedoelde ik niet ;-)
Ik doelde meer op het “foute” imago. Vergelijk het met een trainingspak wat gabbers droegen, beter bekend als een aussie.
http://img683.imageshack.us/img683/6262/c3678.jpg
Het zal best een fijn en goed pakkie zijn, maar ik ga er echt niet in lopen ;-)
@Rob: nu word ik nog wel eens in het Arabisch aangesproken, dus mij past ie wel :-)
Kijk, dat is een motorblok.
Dat ziet er toch ongelofelijk veel beter uit dan zon plastic Bburago plaat erop?

Verder is ie heerlijk fout, zoals alleen een Duitse perfomance wagen uit de 80´s kan zijn.
Prachtig.
Als dan toch een 190d, dan deze!
Cool ding, maar 1340kg is dat niet wat veel? Woog een standaard Mercedes 2.3 16V niet maar iets van een 1150kg?
Dus dan is deze als gestripte nog eens bijna 200kg zwaarder? Een roll-kooi, wat heavy-duty onderdelen en een andere motor die in totaal 200kg toevoegen?

Ben je dan niet beter af met een gestripte standaard 190 met wat fiberglas deuren, motorkap,… en een motor die lichtjes gestreeld is. Ipv een niet zoveel krachtigere wagen die veel zwaarder is.
In een rechte lijn is ie sneller dan de Evo 2. Die doet 0-100km/h in 6.9sec als ik me niet vergis. En qua top blaast ie er dik voorbij. Of deze op een circuit sneller is weet ik niet. Wel een zeldzaam kanon. Niet de mooiste Merc ever, maar toch.
kijk, dit vind ik nou porno op wielen! heerlijke auto en zeker met dit blok!
Baas
Typisch zo’n auto waarvan ik normaal zou denken ”badgetuning” zielig figuur.
Gelukkig zal ik er nooit een tegenkomen.
@varln1991: jup, ik zou er ook inlopen! “Hehe, kijk naar die sjonnie met zn brabus badge!” Bam, weg is ie aan de lichten! En ik met het schaamrood op de kaken…
Echt een gave wagen! Nooit geweten dat Brabus een 190 heeft getuned. Als model vind ik de w124 wel mooier, maar zet deze er maar naast dan!
Beetje een petjeswagen geworden vind je nie?
de 190 is nog altijd beter dan een golf. 190 koop je omdat je een auto koopt een golf om er zogenaamd jij te willen horen.
@gerjan: Only in YOUR mind. Iedere auto koop je als liefhebber om de auto, nooit om ‘er bij te horen’
vet – en fout op een goede manier

je zou denken dat dat carbon een anachronisme is voor die tijd – het heeft wel die bruine tint van een f40
Mijn liefde voor mercedes is begonnen met dit model. Mijn zwager had een zwarte 2.6 met amg body. volledig zwart leer stoel verwarming electrische stoelen voor en dakraam. ooit komt er een 190er bij mij. liefst deze maar gewone 2.5 16v of 2.3 16v mag ook.
Heerlijk fout gewoon! Dit soort posts zijn echt héérlijk, hoe kan ik deze auto nog niet gekend hebben? Meer van zulke posts, véél méér!!!

één brok nostalgie, van een tijd waar “meer” nooit genoeg was! Gouden jaren moeten dat geweest zijn!

Zal ik later dan moeten pochen tegen mijn kinderen dat we in 1.4 turbobenzines rondreden “in onzen tijd”, en zullen zij dit dan ook waanzin vinden??
@breakingpoint: Ik rij 4,4 liter V8, dat ga ik ze later vertellen als je het niet erg vindt?
Die kuipen, zijn die gemaakt van kevlar? Zo op het eerste zicht zou ik zeggen van wel.
@SimonMc: Sinds 1972 word kevlar op industriële schaal geproduceerd dus zou kunnen..
Geweldige auto…
Heb er zelf een gehad met een 3.0 6 in lijn blok.. Zelf erin gelepeld :p
Wat kunnen die Duitsers toch altijd lekkere bijnamen verzinnen.
Rode Mercedessen, Bah!
@jordy14: sls is mooi in het rood.
3 vragen:
hoeveel van gemaakt?
waar te halen ?
HOEVEEL MOET DAT KOSTEN !!
dit is in mijn ogen de beste 190E die er is: dezelfde prestaties bijna als die van een EVO maar dan veel subtieler uiterlijk. & damn wat staat dat rood hem goed !
leuk ding! Spoiler er af en wieldoppen er op, is het een leuke sleeper.
de enige w201 waarin dat ik gezien zou willen worden.
Jammer dat er op de foto’s geen Brabus 3.6S-24 staat. De auto op de foto is een 12v i.p.v 24v.

Wel opletten!
Ben geen Mercedes- of Brabusfan, maar dit is toch wel een fantastische auto.
Hierbij nog een link naar een rij-impressie, maar pas op, het is wel in het Duits.
http://www.motor-klassik.de/fahrberichte/brabus-190-e-3-6s-leichtbau-im-fahrbericht-270-km-h-baby-benz-von-brabus-1330834.html

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).