Brabus propt 800 pk & 1.450 Nm in Mercedes’ G65 AMG

Auteur: , 38 Reacties

In sjeik-kringen is een standaard Mercedes G65 AMG het equivalent van wat voor ons een Lexus CT200h is: supergewoontjes. Godzijdank staat Brabus ze bij met een opvoersetje die er niet om liegt.

Laten we voorop stellen dat een G65 met standaard 612 pk (@4300–5600 rpm) en 1000 Nm (@2300–4300 rpm) simpelweg geen extra boost nodig heeft. Brabus is het daar hartgrondig mee oneens. De tuner is compleet losgegaan op het 6.0-liter V12 Biturbo-blok. Een nieuw set turbo’s zet meer druk op het custom inlaatkanaal van de Brabus 800 Widestar en vier intercoolers met vloeistofkoeling moeten de aangezogen lucht koeler houden. Brabus weet dondersgoed waar deze auto’s zullen eindigen, en stipt daarom even aan dat de nieuwe turbo-setup geschikt is voor in de woestijn.

Verder aanpassingen zijn te vinden in het uitlaatkanaal, waar een nieuwe sportuitlaat werd geplaatst -met bestuurbare vlinderklep om het volume te kunnen regelen- en er vond een grondige herziening van het motormanagement plaats. Het koppel was met 1.450 Newtonmeter echter iets te gortig in de praktijk (zou je een Geländewagen op eigen kracht krom kunnen trekken?) en werd daarom begrensd op 1.100 Nm. Nog steeds genoeg om de premium baksteen in 4,2 seconden naar de honderd km/u te laten accelereren. De topsnelheid komt uit op 250 km/u, maar zonder begrenzer is het mogelijk 270 aan te tikken.

Aan de buitenkant vinden we een bodykit die veel gelijkenissen vertoont met de twee eerdere G65’s die door Brabus werden aangepakt. Spoilers en LED-dagrijverlichting, omgeven door chroom, en een Brabus-grille om de Mercedes-ster te vervangen. In de wielkasten koos Brabus voor 23-inch jetsers, verkrijgbaar als Monoblock E, Monoblock F, of Monoblock R. De binnenkant kan volledig naar eigen smaak ingericht worden, want Brabus levert ongeveer elke kleur leer en alcantara.

Prijzen zijn nog onbekend, maar als je het moet vragen… dan moet je even je neus laten zien op de 2013 Qatar Motor Show, waar de onthulling zal plaatsvinden.



38 reacties

Dan krijg je 1.450nm, en dan zet je het weer vast op 1100 :P Ben wel benieuwd naar de koppelkromme van dit beest
@darkpluisje: De koppelkromme ziet eruit als een tafelberg.
@ferrari94tr: neem aan van wel ja als ze op sommige punten 350 nm over hadden
@darkpluisje: Heeft waarschijnlijk iets te maken met het kromtrekken van bepaalde onderdelen in de transmissie.. Maar dat is slechts een gokje, ik zou me niet kunnen voorstellen waarom 1450nm een probleem zou moeten zijn..
@leftlane: nouja je kan vast alles wel versterken tot het 1.450nm aan kan maar dat zou nergens op slaan. Zoveel koppel krijg je toch niet op 2 banden weg, met 1.100nm zal de tractie controle al constant ingrijpen als je gas geeft
@darkpluisje: 2 wielen??? G65 heeft -net als alle “G’s” permanente 4 wiel aandrijving icm met 3 sperren…
@406_v6: ik liep duidelijk nog te slapen… Maar nog, 1.450 is hoe dan ook teveel om lekker kwijt te kunnen, je trekt er de straatstenen de grond mee uit
@leftlane: Inderdaad. Om die redenen begrenst ook Mercedes zelf hun 6l V12’s op 1 000 Nm.
Waar is de tijd gebleven dat je met en G nog echt de blubber in kon?
@robert110: ik denk dat deze met off road banden toch wel aardig door de blubber kan rijden..
@crackdavid: denk het juist niet… Er zit geen lage gearing op en met 1100nm geeft hij in 1 keer zoveel kracht dat het niet te doseren is. Zodra je gas geeft zal hij zich prachtig op 1 plek in graven
@darkpluisje: Géén lage gearing??? hoe kom je daar bij?
@406_v6: Aardbei
De Chuck Norris onder de terreinwagens!
@Den: Chuck Norris kan met een Fiat 500 het terrein in, bij besluit immers zelf of een auto terrein waardig is of niet :P
@Donstil: hèhè win!
Nou vooruit….. Doe maar dan :-) :-) :-)
dit is nou echt zo’n auto waar lekkere foute velgen van maatje 23″ of meer echt goed tot hun recht komen i.m.o
Bij 1450nm breekt de differentieel in stukken.Geen enkele die het aankan onder een gewone personenwagen wat niet klinkt als een racewagen.Zo is het namelijk ook bij de V12 diesel van Audi altans.
@dahlback:

Waarom denk je dat het differentieel, en het niet gewoon de bak is die het begeeft? Ik denk namelijk dat het differentieel van de Mercedes Valtego best wel passend te maken is hiervoor, en daardoor dus mogelijk zou zijn.
tja.. gewoon omdat het kan toch?
Kun je mee ploegen…
Fijne auto voor stratenmakers
Ben toevallig maandag bij brabus geweest om mijn a-klasse weg te brengen. Prijzen vanaf 5,5 ton:) goeiemiddag!
Hoe snel is de tank leeg met een zware voet ?
@speed: je kunt er op de Autobahn waarschijnlijk nog net het volgende tankstation mee redden. De laatste kilometer zul je dan wel op benzinedampen moeten afleggen. dus voordat je er bent nog even flink op het gas, zodat je het tankstation kunt binnenrollen.
zet hem graag zonder de brabus optische meuk voor de deur aub, en oh ja, haal de begrenzing er even uit svp
Ik had altijd al een container met 800pk en een topsnelheid van 270km/h nodig! Echt een gat in de markt..

Misschien als ik perongeluk in dubai terecht kom dat ik een 2e handsje aanschaf..
Het wachten is op een testverslag van Sacha !! De ultieme sleurhut traktor.
@406_v6: ik weet niet hoeveel je om je sleurhut geeft maar met deze “tractor” trek je hem zo door midden
@lamborgfan

Die gasten verkopen geen tweedehands auto’s dat vinden ze NOT DONE.

Stel je eens voor wat moeten de buren denken als ze een ander in jouw auto zien.
@speed: Op hun site staan toch enkele 2de handse wagens met al wat km’s op teller?
Een G V12 die op de stoep met blauwe led-jes “Brabus” projecteert kan op mijn waardering rekenen.
Dat is namelijk Pimpen (met een grote P) voor pro’s.
Zou wel leuk zijn als defensie deze mb zou aanschaffen.
@pax1004: Ze hebben net de Leopards de deur uit gedaan wegens te duur. Deze slurpt net zoveel brandstof per kilometer, maar dan benzine ipv. diesel.

Ik denk niet dat dat ‘m gaat worden bij MinDef.
Ben er stil van!
Wat is hier nieuw aan?

Vanwege de facelift wellicht opnieuw onder de aandacht door Brabus, maar de G 800 is er al 2 jaar!

Ken je geschiedenis Autoblog;
http://www.autoblog.nl/archive/2011/03/01/een-dikke-v12-in-je-g-klasse-%E2%80%93-brabus-800-widestar
@forever: tuurlijk, de specs zijn hetzelfde, maar deze is dus op basis van een G65, dat is er nieuw.

2 jaar geleden was er nog geen G65 AMG.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).