BREKEND: Dit is de nieuwe Volkswagen Gol

Auteur: , 67 Reacties

Vinden we 'm niet prachtig?

Gol, dat lees je goed ja. Verwar hem dus vooral niet met onze Volkswagen Golf. Dit model is dé auto van en vóór Zuid-Amerika en met name in Brazilië een verkooptopper. Sinds de introductie in 1980 heeft de Braziliaanse VW-fabriek er dan ook al 4,5 miljoen uitgestampt en creëerde hiermee de ultieme basic no-nonse auto die qua opties kaler is dan de gemiddelde lease-Audi die met 100 km/u over de A2 sukkelt.

Maar die tijden lijken te veranderen. Inmiddels zijn de eerste foto’s van de gefacelifte Gol opgedoken en mogen we toch wel stellen dat het VW-familiegezichtje ook het land van de schudbillen & voetbal heeft bereikt – Gol is dan ook een verbastering van ‘goal’. Vooraan zien we heel veel Polo terug en hetzelfde geldt voor de lichtunits in de ietwat schuin aflopende achterkant, opgesierd door een raamspoiler. Erg bijdetijds, voor een auto die net iets boven de 10.000 euro begint.

De auto staat op een PQ24-platform, waar vroegere Ibiza’s, Polo’s, en Fabia’s op gebaseerd werden. Onder de kap is de keuze beperkt tot een 1.0 en een 1.6 viercilinder, die op ongeveer elk brandbare vloeistof lopen. Aan de binnenkant is het vooral veel plastic met de uitstraling van een weggooibeker, maar ook daar komt de vernieuwing hard met een multimediascherm.

Hieronder de eerste foto’s van de Gol die je in Europa niet snel tegen zal komen. Ook de Gol-met-kont (Voyage) kreeg de updates.

PS. Zo zag de Gol eruit vóór zijn feestlift.



67 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Net zo lelijk als de meeste volkwagens van tegenwoordig.
@m19nl: En saai, en inspiratieloos.
Geini ding voor dat geld. Maar vooral leuk dat autoblog een plaatje post van zo een uitheemse vw. Net als de volkswagen Puma
wow, zoveel hard & lelijk plastic heb ik lange tijd niet in een Duitse auto gezien ;)
Wel knap dat je hem bij justlease wel kan leasen.
Goh wat een wereldschokkend design weer…
Kunnen ze bij VW hun modellen niet beter XS, S, M, L, XL enz. gaan noemen? Veel meer schil zit er toch niet tussen.
Plastic fantastic, zoals elke VW!
Voor brazilie een perfect autootje! niet kapot te krijgen want de wegen zijn daar niet echt fantastisch
@Flamingo: Dan kunnen ze zo’n Gol ook wel voor Belgie gaan maken dan.
@rubenpriest: we hebben de golf al toch ook niet slecht :D
@Flamingo: de gol is gewoon een goedkope golf
@Flamingo:
Met 1 belangrijk verschil, die oude blokken in de Gol blijven wel heel.
@Flamingo: Gol is ook een slagje kleiner, en dan bedoel ik niet één letter. Eerder op niveau van de Fabia…
@rubenpriest: ik zuid belgie zeggen ze dan volgens mij mon gol
@Flamingo: grinnik.. 1
@Flamingo: hoe weet je dat? Dit geval is net nieuw! Zo geweldig zijn ze hier ook niet.
Wauw, het kan dus toch…….
@norge: En je punt is?
@norge: Whoeha, ik bedoelde @pokerface :)
@norge: o ik denk hij wordt verstandig :P
VAG bouwt in feite auto’s die volstrekt overbodig zijn voor welke markt dan ook.

Fox, Up! de eerste auto met een !, Polo, Gol, Golf.
Bora, Jetta, Rabbit, Beetle, New Beetle.

Vervolgens.

Volkswagen heeft twee modellen in de top vijf van de meest verkochte auto’s ter wereld ooit, namelijk de Volkswagen Kever en de Volkswagen Golf (stand van zaken 2004).

Als VAG nu alleen op deze 2 modellen gaat richten en de rest gewoon achterwege laat.

De geschiedenis van VW

Het begon allemaal bij de Oostenrijkse professor en auto-ingenieur: Ferdinand Porsche. Deze had al in 1922 plannen voor een goedkope auto voorgesteld, maar niemand had hier belangstelling voor, zelfs zijn toenmalige werkgever Austro-Daimler niet. Toen Porsche bij Mercedes-Benz over zijn goedkope droomauto begon, betekende dit het einde van hun samenwerking.

Oh, wat heeft Daimler nu een spijt, dat het toen het idee weg kaatste..

Overigens is de Scirocco ook overbodig, Corrado, Vento, Santana, Tiguan, Touran, Sharan, Phaeton (wanna be A8)
Touareg, Caddy, Lupo, Eos, Ponton nu Passat!
@pokerface: Duidelijk wel wat achtergrond info over Volkswagen opgedoken, maar de essentie van het merk nog niet doorgrond, dat is net een stukje verder kijken, dan wat je tot nu toe gedaan hebt.

Blijft een grappig autootje die Gol, zo tussen de Polo en de Golf in, de essentiële auto voor Zuid-Amerika, voor Volkswagen.
@pokerface: Dit is toch wel één van de meest onzinnige reacties die ik ooit heb gelezen. Ik ben geen VAG-fan, maar de Golf, Passat, Caddy etc. overbodig noemen vind ik kant noch wal raken.
@pokerface: Iets is pas overbodig als er geen vraag naar is.
@pokerface: Ben anders wel blij met mijn rocco. Maar toch bedankt voor de bezordheid.
@pokerface: Wikipedia ontdekt jongen?

Als ze goed verkopen moet er blijkbaar toch een markt voor bestaan, dus overbodig zou ik ze niet noemen. En als je geen VW wil, zoals ik, dan koop je gewoon geen hé…
@ pokerface: Overbodig is een auto voor een autofabrikant pas als die niet verkoopt.En volgens mij loopt VW toch redelijk goed. Persoonlijk vind ik het design van VW niks en ben het met notsobig eens dat ze wel aan de benamingen s,m, l, xl, xxl kunnen gaan beginnen. Phaeton heb ik vaak gehoord, blijkt een fantastische wagen te zijn! Maar in dit geval, hadden ze misschien beter een luxe merk kunnen verzinnen, (zoals Lexus, of Infinity) toen ze die wagen uitbrachten: Een paar ton voor een Volkswagen staat toch raar.
@nostravinniedus:
Nog een luxe merk???
Ze hebben Audi als wannabee luxe VW en Bentley als echt luxe VW.
Lijkt mij meer dan genoeg.
@jrk68: Daar heb je gelijk in.Ik bedoelde meer te zeggen dat als je de Phaeton wil uitbrengen ,dat ze dat dan niet met een VW logo hadden moeten doen.Een extra luxe merk is onzin inderdaad,daar heb je gelijk in
@nostravinniedus: Ik heb die Phaeton ook nooit begrepen, Fantastische auto maar geen VW, dat zagen ze zelf ook in dus andere body, 2 haardrogers erop en de Conti was daar.
@jrk68: lol
Jahoor weer een model met dezelfde voorkant, Wat inspiratieloos. Wat een mislukt ding zeg. Het lijkt wel een Dacia. Dat interieur is echt om te huilen
@geertjuh:
Ssssst, zo dadelijk gooien ze dit hier op de markt als Dacia concurent.
Krijgen we wel Volkswagens met een volks prijsje dat dan weer wel.
@jrk68: Ik las vanochtend weer geruchten dat VW Proton weer eens zou willen proberen te kopen, om dit als een Dacia concurrent neer te zetten.
@mashell:
Als ze Lotus buiten die Proton deal houden gaan ze hun gang maar.
Moet er niet aan denken dat ik dan via een omweg alsnog in een VW rij.
musztiistar via iPhone app
Ik dacht dat de nieuwe golF al uit was en dat die Gol een typefoutje was. Ik zie bijna het verschil niet tussen een polo en een gol
@rufctr01: Als ik de berichten hierboven zo door lees is het eerder anders, heel ANIT-VAG minded Nederland zit weer met een ‘stijve’ (zoals jij het benoemd) achter hun PC/Smartphone. M’n beste, wat is het nut ? Kijk naar de verkoopcijfers en je weet de overtuiging van de meeste mensen. =Mondiaal= Toyota óf VW, één pot nat. Saai, oerdegelijk, te duur naar hun werkelijke waarde. Maar de mensen schijnen het te willen en te willen betalen. Vanwaar jouw haat tegen dit merk ? Nu zijn de Koreanen ‘hip’ maar ook dat tij zal keren. Het leven is “opgaan, blinken & verinken” dit is nooit anders geweest en zal nooit veranderen ben ik bang.
(Off T; de reactie van die ‘pokerface’is wel de meest zielige, ongefundeerde, comment die ik ooit hier gelezen heb, ongeacht over welk merk…. )
Ze hadden hem beter de mongol kunnen noemen.
Ach, er staat weer een VW logo op. Heel VAG minnend Nederland, met een IQ van een fruitvliegje, zit weer met een stijve achter de pc want er is weer iets nieuws van VW!
@rufctr01: Zeker VW dealer? Ik blijf doorgaan tot de grijze bluemotion uit het straatbeeld verdwenen is.
wauw… Hé kijk, een regenboog!
Ah fijn, een auto met een naam die de auto daadwerkelijk eer aan doet! Past mooi in het volgende rijtje: *blugh* *gol* *kots*
wat een saaie bak
volkswagen is creatief met namen
Wat een lelijk saai hok.
Waarom ziet iedereen toch zo af te geven op deze Gol? Het ding is niet eens voor ons bestemd, maar de doelgroep zal er vast heel blij mee zijn. Nette auto voor een nette prijs, helemaal aangepast aan de plaatselijke omstandigheden. “Onze” VW’s liggen daar binnen de kortste keren voor Pampus.
Enne … Gol is geen verbastering van “goal” maar de gewone Spaanse en Portugese spelling. De Zuidamerikanen zouden er raar van opkijken als de auto Goal heette – fout gespeld.
@oxymoron:
Hier liggen ze ook binnen de kortste keren voor pampus.
Een PobizA3, wow.
Ha dit is de hatchback versie van wat wij Rapid en Toledo noemen…
Jongens, wat maakt het uit dat deze Gol er hetzelfde uitziet? Dit is de Golf/Polo variant voor in Z-Amerika dus geen uitbreiding daar hè..
Yeah
Volkswagen FTW
Zijn allemaal mooie autos
Mensen die een VAG kopen, hebben geen smaak. :-).. Overbodig omdat mensen het kopen, te duur in de markt gezet voor wat je voor je geld nog meer kan krijgen…
@pokerface: Maar m’n beste, wat een kortzichtigheid van uw kant. Mensen spenderen -hun- geld aan iets wat -zij- willen hebben. Wat recht heeft u om dit te veroordelen ?
Koop zelf beter en respecteer de ander z’n keuze. Ik moet er ook niet aan denken om in de ‘Gol’te zitten en gelukig hoef ik dat ook niet. Hierdoor voel ik me blij. Dell het gevoel en laat uw haat toch varen.
@pokerface: De een koopt een auto vanwege de looks, de ander kijkt naar kwaliteit en rest waarde. Als je kijkt naar hoe veel oudere modellen, van een merk nog rondrijden, kun je kwaliteit aardig inschatten. Als je een VAG product rijdt, heb je kwaliteit, maar ben je wel een van de velen. Het is net als wasmachines en koelkasten, vergelijk een duurder Miele model met Zanussi (goedkope Miele en AEG modellen worden bij…Zanussi gemaakt).
De bodemvrijheid is ideaal voor wegen in landen waar de wegen wat pokdalig zijn. België!

Verder prima nieuws artikel en die sympatieke Gol steld heel wat mensen in staat een b segment auto aan te schaffen die over 10 jaar nog steeds mag want is niet mode gevoelig.

Plastic oogd goedkoop, maar wie daar moeite mee heeft kan toch ook een Polo kopen.
Vooral die Volkswagen geen warm hart toedragen. Niet iedereen wilt een Alfa Romeo met die meters in lelijke gekunselde kokers. Niet iedereen wilt een Renault omdat men weet dat je daar op leeg loopt of een Citroën met allerlei gebreken of zo’n Toyota met die vieze sjonnie aftermarket Lexus look plastic kermis verlichting.
@tarquesh: “Niet iedereen wilt een Alfa Romeo met die meters in lelijke gekunstelde kokers.” Jawel hoor, iedereen wil dat. Immers de Golf 6 heeft dat ook.
Ik heb de vorige generatie ook in Rusland en Marokko zien rond rijden, maar ze waren niet echt heel populair.
En waarom verkopen ze daar niet gewoon de Volkswagen Polo sedan i.p.v. de Voyage. Ik zie die Polo sedan veel in Rusland en hij ziet er 100x beter uit dan de Voyage. Het is ook nog eens goedkoper voor VW i.p.v. een heel nieuw model te ontwikkelen.
Polo, gol, golf, golo, polf, pofo, golp, polg, glop, flop…
Whatever, allemaal dezelfde eenheids….
Ach ik maak er ook geen woorden meer aan vuil…..
Who really cares?
Interieur heeft wat weg van de vorige generatie Fiesta. Nu, liever hard plastic dan afbladerende softlak.
Beetje op z’n Aziatisch.
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-=edit: IP-ban. Ga je Godwins maar ergens anders verkondigen.=-

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).