Brekend: GM zegt ‘NEIN’ tegen plan Saab [updated]

Auteur: , 62 Reacties

'Wordt vervolgd' schreven we vanochtend nog. En daar zijn we weer. Volgens onze laatste informatie kan Victor Muller ook het laatste reddingsplan op zijn buik schrijven. Reden: dwarsliggende Yanks.

Volgens deze Zweedse bron heeft GM-woordvoerder Jamer R. Cain in een e-mail laten weten dat het standpunt van GM ook met de laatste vrariant van het reddingsplan ongewijzigd blijft. GM zegt dus eigenlijk nog steeds: ‘steek dat reddingsplan maar ergens waar de zon niet schijnt.’

Het wachten is op variant nummer 17.284 van Victor Muller cum suis. Voor de geïnteresseerden: hier een tv-interview van afgelopen weekend (v.a. 39:40).

UPDATE 19:15Victor Muller spreekt (as usual) weer over een “plan B”:

Topman Victor Muller van moederbedrijf Swedish Automobile liet echter in een korte reactie weten ,,dat er altijd een plan B bestaat”.



62 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
en over 10 minuten is er eigenlijk weer nix aan de hand zeker ..

of is de vader van VM eigenlijk zijn moeder die zich voordoet als zijn zoon die dan weer de comateuse tante is van zijn lang verloren hond die weggelopen is omdat de buren een kat hadden ..

soaps zijn o.k. ..
@lincoln: heel duidelijk. :)
kaasboerin via iPhone app
@lincoln: En dat Hillis weer leeft omdat hij een 2lingbroer had, en met de opbrengst van z’n 3 serie Saab financieerd waardoor ze op hun beurt weer GM over kunnen nemen.
@kaasboerin: Maar dan blijkt de tweelingbroer geen tweelingbroer maar een kloon die het geheugen van Elio Di Rupo heeft overgenomen en de lang verloren hond blijkt ondertussen CEO van GM geworden en doet een vijandige overname van de lievelingschocofabrikant van VM waardoor die straalbezopen met z’n speedboat tegen een Zweuds Fjord knalt en verdwijnt in de golven…
@Esprit_de_Flandre:

om vervolgens met “plan B” op de proppen te komen ..
@lincoln: Hoho, als je ‘dood’ bent moet je wel minstens 1 seizoen wachten voor je weer mag meespelen hoor…
@Esprit_de_Flandre: Maar misschien was ’t allemaal maar een droom! ;-)
Misschien wordt het tijd voor een Saabblog?
interview is een regelrechte aanrader ..

thanks @sir_smokalot ..
Nee nu geloof ik er niet meer in, het is er echt mee afgelopen. Het doek valt over de saab soap, nooooo. :(

Maar ach, waarschijnlijk zijn er ng tal vn gewiste scenes die ze de komende jaren kunnen bekendmaken… Om ng maar te zwijgen over de memoires :D
dag victor bye bye zwaai zwaai, mijnheer de directeur van snoras wil zijn centjes terug
soaps zijn k.u.t.
@Poll: oeps…heb je er weer eentje op de grond laten vallen tijdens het douchen ? :lol:
Tsja, ziet er naar uit dat Saab nu wel exit is. Toch wel knap van Victor dat hij er altijd elk jaar een salaris uit sleepte van minimaal 1 miljoen euries. Terwijl Saab noch Spijker onder zijn leiding ooit 1 cent hebben winstgemaakt.
Staat wel goed op zijn CV. Lijkt wel een CV van een politicus. Zelfverrijking en geld uitgeven van iemand anders.
@wolf:

en jij hebt Saab toen maar niet gekocht omdat ??
Is GM nog steeds van de Amerikaanse overheid? Afgezien daarvan zal “toestemmingsclausule” destijds ook wel in de kleine lettertjes hebben gestaan.
Oh, dus Amerikanen en Zweden praten onderling Duits.. achzo..
De hoop lijkt nu toch écht vervlogen.

Ik denk dat het beter zou zijn als het doek daadwerkelijk valt.
Saab heeft als merk genoeg potentie om een succes te worden. Het heeft een overkoepelend bedrijf nodig die de touwtjes in handen heeft. BMW bijvoorbeeld.

Blijven kwakkelen onder een halfbakke onderneming met weinig financiële middelen is zinloos.
Een reïncarnatie onder een grote naam zal een veel betere toekomst bieden.
Brekend? Nee, voorspelbaar…
Tijd voor greatest hits hoop ik eindelijk
Laat victor bluffer maar een fietsproducent gaan worden ofzo, misschien dat die flapdrol dat wel kan.
Ik ben hem spuugzat, opbokken met je mislukte auto’s en kom niet terug, danku.
@tuning: truien en dergelijke is hij ooit heel succesvol in geweest.
Just let it die Nederland
UPDATEVictor Muller spreekt (as usual) weer over een “plan B”:

Topman Victor Muller van moederbedrijf Swedish Automobile liet echter in een korte reactie weten ,,dat er altijd een plan B bestaat”.
@robbie: jammer dat plan A zo slecht was… Met het laatste voorstel waarbij SWAN grootaandeelhouder blijft heeft hij zn hand (eindelijk) overspeeld. Toen heeft Lofalk gedacht: genoeg nu.
@Svenska_Aeroplan_AB: SWAN is altijd de grootaandeelhouder.

In dit laatste plan was SWAN nog steeds voor 100% eigenaar van Saab. Alleen de eigendomsstructuur van SWAN veranderde.

Oftewel: SWAN krijgt andere/nieuwe eigenaren, maar at the end of the day is SWAN nog steeds voor 100% (of eigenlijk 99,999484%) eigenaar van Saab.

De Chinezen zouden zich NIET direct inkopen bij Saab, ze zouden 49,8% van de aandelen in SWAN in handen krijgen.

Dat lijkt misschien een technisch verschil, maar het is wel degelijk een belangrijk verschil.
@robbie: ja, naam verandert niet, structuur wel. Maar je snapt wat ik bedoel. In plaats van de aandelen te verkopen aan de 2 Chinese investeerders blijft nu Müller de dans leiden. Tenminste, dat was het idee…
@Svenska_Aeroplan_AB: het zit allemaal iets subtieler.

Er is nooit sprake van geweest dat de Chinezen direct zouden investeren in Saab. Ze investeren in SWAN (het bedrijf “van” Muller). Ik heb hieronder even een (versimpelde) voorstelling van zaken gegeven:

http://www.autoblog.nl/images/wp2011/Eigendom-Swedish-Automobile-NV-450.jpg

Dit is de situatie zoals het momenteel is.

In het laatste voorstel van Muller zou er alleen iets veranderen binnen de rode cirkel. Het bedrijf Swedish Automobile NV zou dus andere eigenaren krijgen.

Er zijn nu 37 miljoen aandelen uitgegeven voor SWAN en daarvan bezig Muller 19,4% en alle andere aandeelhouders (zoals Mubadala, Dorwing etc etc) die bezitten de overige 80,6%. Als het plan van Muller was doorgegaan dan had het er als volgt uitgezien:

Er zouden 37 miljoen extra aandelen worden uitgegeven waarvan 40% naar Youngman zou gaan en 60% naar “een Chinese bank”.

Daarna zou de eigendomsstructuur van SWAN er dus als volgt uitgezien hebben:

“Chinese bank” 29,9%
Youngman 19,9%
Muller 9,7%
Overige aandeelhouders: 40,5%
@robbie: dank, was even te druk en mobiel om zelf de ‘hoe zat het ook alweer’ te doen…
@robbie: GM heeft toch een veel groter aandeel in saab?
@phantom95: nee, dat heeft GM niet.

GM heeft een belang van 0,000516% in Saab Automobile AB en dat belang heeft GM ook nog eens als volgt verdeeld:

Via General Motors Holding LLC hebben ze een belang van 0,000396% en via GM Europe Treasury Company AB hebben ze nog een belang van 0,000120%.

Dit is gewoon openbare informatie die je onder andere kan vinden in het jaarverslag van Spyker Cars/Swedish Automobile.

Het aandelenpakket dat GM heeft in Saab Automobile zijn wel speciale aandelen. Het zijn zogenaamde “redeemable preference shares” die een waarde vertegenwoordigen van $326 miljoen.

Feitelijk is dit gewoon een lening van GM aan Saab.

Saab moet over dit bedrag een (hoge) rente betalen tm 2016 en daarna moeten ze dat bedrag terugbetalen aan GM.

http://www.autoblog.nl/images/wp2011/Verhouding%20Saab%20GM%20SWAN.jpg
[Bron v/d afbeelding: Jaarverslag Spyker Cars NV 2010]

Een complete uitleg van het RPS verhaal kan je hieronder vinden:

Redeemable Preference shares
At Closing, GM will convert USD 326 million of pre-closing receivables on Saab into RPSs in Saab. The issue of the RPSs will therefore NOT cause any dilution for the shareholders in Spyker. The voting rights attaching to these RPSs constitute 0.0005% of the total voting rights in Saab. The other 99.99% of the voting rights (100% of the ordinary shares) will be held by Spyker. Since the RPSs are capital and not a loan, no interest is due at any time by Saab. The RPSs carry no dividend from Closing until December 31, 2011. A dividend entitlement of 6% starts from January 1, 2012 through June 30, 2014 and increases over time to 12% as from July 1, 2014 until the scheduled redemption date of December 31, 2016. The dividend over 2012 will be added to principal, but as from fiscal year 2013 the dividend is payable in cash. Should Saab have insufficient distributable reserves to pay the cash dividend it will be added to principal increased with a penalty factor of up to 4%, but such that the total dividend entitlement will never exceed 12%.

In the period 2010-2016, the average dividend payable is about 4%, which is considerably below the average interest on a comparable subordinated loan.

The RPSs qualify as equity and therefore, if Saab cannot pay dividends or redeem the RPSs, Saab will not be in default but the RPSs will simply continue to accrue. Also, the RPSs cannot be redeemed as long as the EIB loan is not yet fully repaid. The Saab Business Plan envisages redemption of the RPSs starting in 2016 out of retained profit, without additional funding (from Spyker or anyone else) being required.
@robbie: Bom erop, begint ook nog eens met een B.
Plan B lijkt mij dus een geschikte optie.
@tuning:

er vast wel topics met het onderwerp “kleurtje” of “velgen” ..
misschien voel jij je daar meer op je gemakje ..
@lincoln: alsof we zitten te wachten op de uitlokkende en altijd depressieve reacties van je.
Dacht het niet. Dat ik “tuning” interessant vind en het dus ook als naam kies, wat heb jij daar mee te maken?
@tuning:

goed zo knul .. mooie spoiler ..
Wat een held ook. Met zn plan B.
GM zijn fucking klootzakken rednecks motherfuckers. Sorry voor de woordenschat maar kon geen andere woorden bedenken. Ze helpen zo’n prachtig merk om zeep :(
@mortsel2640:

nooit verontschuldigen voor je tekortkomingen ..
@mortsel2640: Saab was al dood hoor, daar verandert GM op dit moment niks aan.

En waarom zou GM Saab plotseling moeten redden omdat Muller er een zooitje van maakt.

Moet GM dan maar een concurrent toelaten op de Chinese markt? Waarom? Omdat Saab zo’n leuk merk is?

In de grote mensen wereld werkt het zo niet.
Een vraagje. Wat gebeurd er als muller tegen GM fuck off zegt ik doe mijn eigen ding?
@mortsel2640: dan heeft hij ehhhm niks…
@mortsel2640: dan zal GM het volgende doen:

a) Geen onderdelen meer leveren
b) Geen Saab 9-4X meer leveren
c) Rechtszaken beginnen

Zonder GM kan Saab géén auto’s meer bouwen, want GM bezit (vrijwel) alle techniek die Saab momenteel gebruikt.
en weer had ik gelijk.
http://www.autoblog.nl/dit-is-de-deal-die-saab-gaat-redden-als-gm-ja-zegt#comment-2827137
kwil nie arrogant doen ofso.
@mazdarx8: zeker van je zaak zijn is niet arrogant :-)
Brekend , was het nieuws wel ja. Maar wel te verwachten dat GM hier niet in zou trappen.
@norge: Komt allemaal door dat scandinavische volk.. Oh wacht.
Ik dacht dat we plan B al lang gehad hadden. Zitten we nu niet ergens bij plan Q?
Als je goed naar die foto kijkt zie je dat Victor al met z’n gedachten op een mooi zonnig eiland zit, kap er nou maar gewoon mee…
“Er is altijd een plan B..” ..kan hij niet beter gaan goochelen? Siegfried en Muller..

Kunnen ze die Saabs niet gewoon in onderdelen bij de Ikea leggen? Bouwplaat er bij.. klaar.
Het wordt tijd dat GM een bod doet om de boel terug te kopen.
@mashell: en wat schiet GM daarmee op? Dan moeten ze heel veel geld uitgeven om iets te “kopen” (dat nul waarde heeft). En daarna moeten ze investeren:
a) Om de boel ordelijk af te bouwen
b) Er iets van te maken

De boel failliet laten gaan is een véél goedkopere oplossing.
Volgens mij is @robbie ook de hele soap zat… of niet? ;) Tja weetje… Saab is gewoon nu echt dood, alle reanimatiepogingen hebben niet mogen helpen.

Het is zonde, maar het houdt een keertje op!
klote-amerikanen hebben in 2006 al de aero vanbinnen verkloot met knopjes vn een fuckin’ corsa van 99′ (spiegels) dat vind ik al een regelrechte schande , om nog maar te zwijgen van de afwerking ervan.
GM wilt VM zien vallen samen met saab.
Manmanman, houdt het dan nooit op? Het enige dat ik nog hoef te horen over Saab is wanneer ze definitief exit zijn.
Waar blijft die zweedse regering eigenlijk? Je laat een van je nationale trotsen toch niet zomaar stikken? Rare jongens die Zweden….

Word het geen tijd dat IKEA geld stort?
Maar als GM steeds hier ene stokje voor steekt lijkt het me toch logiche dat GM de salarissen gaat betalen? ze willen wel aan saab verdienen maar het niet verkopen?
@mellie: Nee, GM heeft technologie in Saab zitten, voor de rest vrijwel niets waar zij verders een belang bij hebben. Voor zover ik ’t weet kan ik hieruit opmaken dat VM getekend en ‘beloofd’ dat VM de technologie niet zomaar mag verkopen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).