Brekend: Saab vraagt faillissement aan!

Auteur: , 137 Reacties

Eerst Kim Jong-Il, nu Saab. Zojuist laat het Zweeds/Nederlandse automerk namelijk weten dat de stekker er definitief uitgaat. We moeten dus afscheid nemen van het geplaagde automerk as we know it. Geen plan B meer van Victor Muller, geen herstart van de productielijn, geen geld uit China en General Motors blijft nee schudden. Wat een jammerlijk einde van een ooit iconisch merk.

Vandaag zou er om 13:00 een rechtszaak dienen over de voortgang van de vrijwillige reorganisatie. Saab zou samen met Youngman een fantastisch plan presenteren over een nieuwe constructie waar GM hopelijk mee zou instemmen. Maar GM heeft zich de afgelopen dagen al laten ontvallen dat ze elke vorm van verkoop aan een Chinese partij zullen tegenhouden, aangezien ze hun techniek niet in vreemde handen willen laten vallen. En dus heeft Youngman zich keihard teruggetrokken, hoeven we niet te wachten op de uitspraak van de rechter en zijn de aandelen SWAN geen klap meer waard. Saab is dood, maar dan nu echt.

Dit meldt het persbericht zojuist:

After having received the recent position of GM on the contemplated transaction with Saab Automobile, Youngman informed Saab Automobile that the funding to continue and complete the reorganization of Saab Automobile could not be concluded. The Board of Saab Automobile subsequently decided that the company without further funding will be insolvent and that filing bankruptcy is in the best interests of its creditors. It is expected that the Court will approve of the filing and appoint receivers for Saab Automobile very shortly.

Swan does not expect to realize any value from its shares in Saab Automobile and will write off its interest in Saab Automobile completely.

UPDATE 09:58: De faillissementsaanvraag zal vandaag door de rechtbank worden goedgekeurd, zo is de verwachting. Hierna zal Victor Muller met een verklaring komen.

UPDATE 12:06: Handel in aandeel Swedish Automobile (Swan) is weer hervat en noteert momenteel 61% in de min (€0,08).



137 reacties

Jammer, ik had toch graag de nieuwe 9-3 gezien…
Zonde van al dat geld dat nu verloren gaat
@Soulmaster: je moet dat anders zien: Gelukkig wordt er nu geen geld meer in een bodemloze put gestopt.
@robbie: eindelijk iemand die er ook zo over denkt :-)
@robbie: Heel europa gooit 100den miljarden in een bodemloze put genaamd EURO/ EU, waarom niet 0,2 daarvan investeren in een mooi bedrijf en zo voor werkgelegenheid zorgen?
@bassie: Lol, jij studeert zeker geen economie?
@Stefje: jij wel? Maar ik ben het zeker wel met je eens hoor. Ik studeer ook/wel economie
Sja, geef GM is ongelijk. R.I.P. Swaab.
Faillissement kan ideaal zijn, kan je ontwerpen/merk voor een lage prijs doorverkopen en schuldenvrij een nieuwe onderneming starten (zie Swissair/Crossair en spijtiggenoeg ook Ssang Yong)
@upstream: niet in het geval van Saab aangezien Saab Automobile AB niet de rechten bezit op de naam Saab (en het logo). De eigenaar van de merknaam Saab is het defensieconcern Saab AB.

En als Saab Automobile AB straks failliet is hebben ze ook niet meer het recht op die naam. Ook zal GM nooit toestemming geven om de huidige techniek van Saab te blijven gebruiken.

Een eventuele doorstart zou het dus moeten doen zonder de naam Saab en zonder de huidige modellen.
@robbie: maar degene die een doorstart maakt kan toch gewoon weer een deal sluiten met de rechthebber Saab AB?
Zo nee, kan je het eens in Jip en Janneke taal uitleggen ;)
@Jimmie: het lijkt mij heel sterk dat “het andere Saab” daar toestemming voor geeft. Die zitten er niet op te wacht dat “hun naam” alleen maar negatief in het nieuws is.

De afgelopen 2 jaar was de enige manier waarop hun merk in het nieuws kwam het volgende:

“Saab is bijna failliet”

Uiteraard kunnen mensen wel het verschil zien tussen het automerk en de vliegtuigbouwer, maar heel fijn is het natuurlijk niet. Je zit er niet op te wachten dat je alleen maar negatief in het nieuws komt.
@robbie: Je bedoelt dat nooit iemand meer in de toekomst het merk “Saab” kan opzetten..?
Of begrijp ik je nu verkeerd?

wel kut voor die lui in zwden, zo vlak voor de kerst… :/
@kliko: dat begrijp je heel goed. Het automerk Saab kan alleen “terugkomen” als “het andere Saab” (van de vliegtuigen) toestemming geeft om dat te doen.

Mij lijkt die kans miniscuul klein te zijn. Zeker omdat “het andere Saab” er niks mee opschiet. Het zal alleen maar voor meer verwarring zorgen.
@robbie: of een Rover scenario, dat heet nu Roewe… Ben vooral benieuwd naar de fabriek, wat daarmee gebeurt. Voor de regio is dit een groot drama. Werkloosheid was al 13%, in tegenstelling tot 4% landelijk in Zweden…
@Svenska_Aeroplan_AB: De fabriek is straks voor 100% eigendom van Hemfosa en die kunnen ermee doen wat ze willen.

Misschien gaan ze er wel een grote disco van maken…
@robbie: dat eerste weet ik, dat tweede is waar ik benieuwd naar ben…
@Svenska_Aeroplan_AB: wsch geen autofabriek, toen Opel Antwerpen sloot waren er geen ernstige kandidaten om de autoproductie verder te zetten onder andere naam/ ander project (de productielijn en inboedel werden wel tegen een leuke prijs verkocht via openbaar bod en waarschijnlijk verscheept naar China).
@upstream: ook dat snap ik. Doelde meer op de regio. Ken daar veel mensen. Wás al niet makkelijk, maar zal alleen maar minder worden natuurlijk. Wordt gesproken over meer dan 8.000 werklozen erbij…
Erg jammer, toch dapper geprobeerd van V.M.
Erg jammer als het zover zou komen.

Begrijp echter niet waarom GM SAAB verkocht heeft; ze wisten toch dat zonder externe investeerder SAAB niet levensvatbaar is en gezien de ontwikkelingen de laatste jaren lag een Chinese investeerder het meest voor de hand. Aan de andere kant niet erg slim van Muller om SAAB over te nemen als GM nog zo’n grote vinger in de pap heeft.
Mbt Opel schijnt GM zich overigens ook al tweeslachtig te gedragen. Erg jammer allemaal.
@psarulez: heb je enige idee hoe duur het is om een merk op te heffen? Dat kost heel veel geld.

Je moet dan namelijk nog jaren garantie leveren aan bestaande klanten en ook al je dealers wereldwijd een vergoeding betalen. Daarnaast moet je al je personeel compenseren etc etc…

De boel verkopen aan een party die er een zooitje van zou maken is dan een veel goedkopere oplossing. Sterker nog het is een oplossing die geld oplevert ipv geld kost.
@robbie: ook nu gaat het GM een heleboel geld kosten. GM heeft zich namelijk bij de overname garant gesteld voor de garantieclaims…
Ik ben heel erg benieuwd wat er gaat gebeuren met de productiestraten. Het zal mij niets verbazen als het alsnog naar China gaat en zij dus alsnog de techniek in bezit kunnen krijgen.
@timmy: waar haal je die wijsheid over de garantieclaims vandaan? Het lijkt mij sterk dat GM dat gedaan heeft. Het lijkt mij dat ze claims “meeverkocht” hebben.

En met betrekking tot die productielijnen: Die zullen ongetwijfeld alleen maar verkocht worden met toestemming van GM. Nu Saab failliet is/gaat zal de Zweedse staat eigenaar worden van Saab Automobile Tools AB en ik heb zo’n flauw vermoeden dat ze die productielijnen zullen verkopen aan GM (of SAIC) zodat ze in China Buick’s kunnen bouwen.
@robbie: doe eens niet zo neerbuigend tegen Timmy, recalcitrant ventje.
@iLoveStinger: Lol, als je dat al neerbuigend vindt.. Eerder naar jezelf kijken?
@iLoveStinger: In welke zin zou er iets neerbuigend gezegd moeten worden door Robbie dan?
@robbie: klopt, claims zijn meeverkocht en liggen bij Saab parts. En uk denk dat de Zweedse overheid al een koper heeft voor Parts. Zullen nooit zelf eigenaar blijven.
Een nieuw hoofdstuk begint, the soap continuous.
@rikkon: Hoe kom je daarbij? Het is nu afgelopen, eindelijk snapt V. Muller dat het onhaalbaar was wat hij voor ogen had..
ideaal scenario voor Victor Muller. Kan hij alsnog zeggen dat het niet aan hem lag. En ondertussen maar weer duizenden mensen valse hoop en gebakken lucht verkopen. Niemand heeft er ooit aan getwijfeld dat dit zou gebeuren, toch?
@wapz: En er vandoor gaan, met de subsidies.. ;)
@euro95: en miljoenen aan schulden…
Zo, nu is het enkel nog wachten op de “#update”
GM is echt een bitch. Waarom steken ze er zelf dan niet geld in om het weer te redden? Dat bedrijf heeft geen enkel respect voor SAAB. Het boeit hun niet of het bedrijf failliet gaat of zelfs compleet verdwijnt, zolang zij maar niet met de kosten opgescheept zitten. Toont weer aan dat er tegenwoordig geen enkel beetje gevoelswaarde meer zit in dat soort bedrijven.
@jzaero: Niet mee eens, GM verkoopt een lijk, iemand was gek genoeg om ’t te kopen. Klaar is kees. Bovendien, in de zakelijke wereld hoef je echt geen plotselinge ‘hulp’ of ‘meelij’ te verwachten van concurrenten hoor..
@jzaero: Bovendien, GM is al blij genoeg dat haar technologie nu alsnog niet in andermans bedrijf zit. Maw win-win situatie voor GM..
@kaasboerin: Snap ik volkomen, maar ik geloof er nog best wel in dat Saab er bovenop kan komen. Het heeft mooie ontwerpen, eigenzinnig, maar gebalanceerd en mooi. De Aero Concept was een geweldig staaltje design, als ze dit gezicht doorvoeren zou het echt een heel mooi merk kunnen worden. Een volume model 9-1 zou ze kunnen redden. Helaas is het in de zakenwereld inderdaad hard en verwacht ik ook geen medelijden, maar SAAB heeft zeker wel potentie. GM heeft het merk van zich afgeschoven en dat snap ik ook wel, maar graag had ik een redding voor dit merk gezien.
@jzaero: Saab heeft mooie producten en ideeen, laat daar geen misverstand over bestaan, het is gewoon de financiële situatie waar ’t zich in bevind. Als ik heel eerlijk ben had ik vanaf dat de ‘soap’ begon, verwacht dat er méér animo zou zijn naar het bedrijf. Maar onthoud wel dat een bedrijf zeer veel ‘ballen’ moet hebben om zodanig veel geld te investeren in een bedrijf dat al langere tijd op ’t ‘randje van de afgrond balanceerd’. Nu Youngman wel wilde, wil GM niet, wat kan daaraan gedaan worden? Ik vind het vanuit alle 3 de partijen hun oogpunt logisch. Saab wil overleven, Youngman ziet potentie in ’t bedrijf en de techniek (van GM) dat ’t bezit, maar voor GM is ’t het beste dat de technologie verloren gaat, en uiteindelijk in niemands handen valt. V. Muller had beter zijn huiswerk moeten doen, al gauw na aankoop begon ’t hele drama al, hij heeft een ziek paard van GM gekocht, GM wist dat (hoogstwaarschijnlijk), en V. Muller had dat toendertijd ook moeten weten. Een mooi product neerzetten is 1, maar overleven is 2. Zo zijn er al meerdere mooie autofabrikanten gevallen..
@kaasboerin: Helemaal mee eens, blij dat je er wel nuchter naar kijkt. Veel mensen steken een middelvinger op naar merken waar zij niet trouw aan zijn. Dat is helemaal niet juist eigenlijk. Merken, ook waar je helemaal de pesthekel aan hebt, moet je als autoliefhebber van houden, het is concurrentie voor je eigen vaarwater, maar het pushed wel naar voorruitgang en ontwikkeling. Bovendien is alles op vier wielen en een motorblok iets waar wij gewoon passie in hebben en is het altijd jammer om een merk te zien verdwijnen. Dat beseffen zo weinig mensen hier. Dat het zakelijk onmogelijk is, dat is een ander verhaal, maar subjectief gezien hoor je eigenlijk van alle automerken te ‘houden’.
@kaasboerin: bijna. Vlak voor het bijna faillissement van GM waren er diverse partijen geïnteresseerd in Saab, w.o. BMW en Renault/Nissan. Maarrrr toen brak de crisis uit. Geen enkel autobedrijf kreeg toen de aankoop van een merk erbij door de board. Dat is ook vaak genoemd als reden dat partijen als Koenisgegg en uiteindelijk Spyker Saab kon kopen. De grote jongens waren te druk bezig hun eigen broek op te houden…
@jzaero: Saab heeft al jaren geen onderscheidende modellen gemaakt cq verkocht. Waarom zou daar opeens verandering in komen ?
@tinnemans: Een merk dat aan de afgrond staat hoeft nog niet meteen compleet dood te zijn. Ken je Apple’s verhaal nog? Vrij recent voorbeeld. Eind jaren ’80 stond het helemaal aan de afgrond. Microsoft was er voorbij gestreefd en Apple had haar dominante plaats in de markt verloren. Toen kwam Apple met een compleet nieuwe filosofie en strategie om consumenten te benaderen. Ze wilden anders zijn dan de bestaande markt, waar design eigenlijk nog helemaal niet voorop stond. Form follows function. Apple heeft dit toen omgedraaid met de eerste iMac. Een computer die uitblinkte door zijn aparte ontwerp. Geen saaie beige computerkast en monitor, maar een monitor die uitblinkte door zijn kleurijke behuizing. Apple wilde meer consument gericht worden, denken als een consument en dat is ze ook gelukt. Je hoeft niet van Apple te houden, praat ik je ook niet aan als je daar geen gebruiker van bent, maar het is wel een voorbeeld van een bedrijf dat zichzelf uit de afgrond heeft getrokken door een compleet nieuwe filosofie te hanteren. SAAB zou dit op de een of andere manier ook kunnen doen, althans dat hoop ik. Echter de automarkt is zo verzadigd en ingewikkeld dat dit een erg lastige taak is.
@tinnemans: Onderscheidend vind ik hun modellen overigens zeker wel. Een eigen gezicht en een hele herkenbare grille.
@jzaero: Dat vind ik persoonlijk ook ’t leuke aan Saab, een heel eigen gezicht/design, en een identiek assortiment.. Laatst een redelijk recente 9-5 gezien, was onder de indruk (ook mede dankzij dat je ze niet vaak ziet natuurlijk, maar goed..).
@kaasboerin: Klopt, ik zie die 9-5 nog best wel vaak rondrijden overigens. Hele mooie auto, zeker met de juiste velgen. Toch nog wel een headturner, mede dankzij de zeldzaamheid inderdaad, maar goed. Hulde voor de mensen die zo’n 9-5 hebben gekocht.
@kaasboerin: precies, jammer genoeg redt geen enkel anders-dan-anders merk het… Zijn te weinig mensen die die keus durven maken.
@Svenska_Aeroplan_AB: Het moet gewoon aanslaan, hoe dat te doen laat ik over aan de marketeers. Kijk bijvoorbeeld naar Skoda, dat loopt (voor zover ik weet) als een trein.. Persoonlijk liever veel Saabs gezien dan Skoda’s, denk ik.
@kaasboerin: je zegt het precies goed. Jan Ake Johnsson zei bij zijn vertrek: we hadden teveel engineers, en te weinig marketeers… Producten zijn altijd top geweest, maar waren te weinig mensen die dat wisten!
9-5’s worden hun gewicht is goud waard! (Wat gezien hun gewicht en de goudprijs best veel is :p)
Ik neem aan dat Victor een grapje maakt? Hij geeft nu wel heel erg makkelijk op.

Ik had op zijn minst verwacht dat hij het zou rekken tot 2012.
@robbie: Ik hoop dat het een plannetje is om alsnog verder te gaan.
Wouter @rtlZ
Hoe zit het nou met mensen die tig jaar geleden een nieuwe wagen hebben besteld en de dealers? Ach, eigenlijk alles wat Victor aanraakt gaat failliet of gaat de mist in. Toch wel fuck-up.
En nu naar ome Antonov om uit te gaan leggen waar al zijn miljoenen gebleven zijn….

Als VM er niet was geweest, was Saab al lang failliet geweest en hoogstwaarschijnlijk in afgeslankte vorm weer doorgestart (want toen hadden ze nog wat klantjes)
bordeaux via iPhone app
Muller: dromer of levende legende? Zonder meer beide. Benieuwd of er vanmiddag nog een nieuw konijn uit zijn hoed gekropen komt…
Erg jammer. Het is te hopen dat ze het zo netjes mogelijk oplossen en dan wordt het verder kijken. Is het nu zo dat China de resten opkoopt en met eigen techniek eventueel wel verder kan met Saab.
@E34M5Touring: Hopelijk wel, eigen techniek in SAAB stoppen is nog altijd beter dan dat het merk compleet verdwijnt. Zolang de SAAB roots erin blijven, met ‘nieuwe’ techniek, heeft dat altijd mijn voorkeur dan dat het merk compleet weggevaagd wordt.
@jzaero: Inderdaad, het zou mooi zijn als in ieder geval het merk door kan met de huidige modellen. Ik vind de 9-5 persoonlijk een erg fraaie auto waar ik er best wat meer van zou willen zien rijden. Of dit met een GM motor is of met iets totaal anders is dan minder belangrijk. Ze zullen wel de kwaliteit op peil moeten houden (misschien zelf wel iets upgraden) zeker qua aandrijftechniek. Het zijn toch kilometervreters.
Mooi zo, de prijzen van Saabs gaan dus hard omlaag, gunstig moment om er eentje te kopen.
Ik was geen grote Saab fan, toch komt dit als een klap aan!
Hmmm spijtig :(
dit was te verwachten, met de houding van GM…
aan de andere kant zal VM nu wel een rustige kerst hebben zonder dat ie allerlei dingen hoeft te regelen.
@560pkferrari: Overigens een logische houding van GM..
@kaasboerin: vanuit economisch oogpunt gezien wel ja
Doei!
Ongelovelijk, zelfs nu zijn er nog bewonderende reacties over Muller te lezen.
Wat zou hij hier persoonlijk aan over houden?
@jelmer: Hij kan ‘m waarschijnlijk nooit meer omhoog krijgen.. :lol:
@jelmer: wat hij eraan overhoudt? Een hele berg schulden!
huilhuilhuil, ik ga je missen saab:(
Potverdikkie. Precies 2 jaar terug voospelde ik dat Saab het nieuwe decennium niet zou halen. Ik zat er maar liefst 2 jaar naast. Hoe lang kan een coma duren?
Toch spijtig dat dit bijzondere merk van ons heen gaat. R.I.P.
Helaas… Niet onverwacht, maar altijd erg jammer als er een merk van de markt verdwijnt dat ooit echt groot was. En dan heb ik het in dit geval niet over aantallen auto’s, maar over innovativiteit.

Toch min of meer de eerste fabrikant die het lef had om turbotechniek op grote schaal in de volumetypes te monteren. Hoewel de echte downsizing in Japan begon, is Saab in mijn ogen degene die aan de wieg staat van bruikbare turbotechniek.

RIP.
@dondeboer: heel goed! Ere wie ere toekomt…
@Svenska_Aeroplan_AB:
Dat niet alleen, de Grijze -premium- gehaktballen hebben gewonnen.
Ik heb nooit een Saab gehad, maar ik was wel altijd gecharmeerd van het ruisen der eeuwige wouden en blonde Ingrid achtige stoere scandinavische individualisme des Saabs.

Svenska, alleen voor jouw, toen Zwedennog Zweden was en de Zweedses……Tsja

http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=715408
@desjonnies: helemaal mee eens. Zijn helaas te weinig mensen die anders-dan-anders durven kiezen… Bah!
@desjonnies: PS, ben even mobiel, video kijk ik later. Ben benieuwd!
Wat moet rutte nu doen als saabfanaat?
@Soulmaster:
één ding is zeker! Rutte zal nooit geen GM kopen.
@Dreumeltje: hij is toch redelijk pro-amerika
Muller gaat strijdend ten onder, goed gedaan Muller, iedereen had een half jaar geleden de hoop al opgegeven, maar hij bleef strijden! Jammer dat het zo moest aflopen, maar eerlijk is eerlijk, zo langzamerhand kón het eigenlijk niet anders…
Maar ik denk dat we kunnen concluderen dat GM Saab écht vakkundig heeft gesloopt, eerst al toen ze nog eigenaar waren, en vervolgens na verkoop zijn ze er gewoon mee doorgegaan. Lekker mannen van GM! Goed gedaan!
@stationcar:
Had de man een keuze dan?
’t is echt geen Ivanhoe of Ridder Roderick.
’t was gewoon kiezen of kabelen.
Wie A zegt moet B zeggen.
Te veel belangenverstrengeling bij alle betrokken partijen en een fabriek opkopen zonder het geld achter de hand te hebben om de fabriek draaiende te houden.
Balen zeg, zo verheugd op ’n Saab Kerstpakket..
Een triest einde. Toch heb ik enorm veel respect voor Victor Muller. Zonder zijn 101 plannen was Saab al 2 jaar dood.

Rest mij alleen nog te zeggen:

”THE END” :(
@Carreza: Misschien was dat wel beter geweest?
@kaasboerin: de werknemers zijn nog 2 jaar uitbetaald, er zijn nog nieuwe 9-5’s gebouwd, de chinezen zijn geld verloren… Nee, dan toch liever dit einde.
@Carreza: wat hebben ze dankzij al die 101 plannetjes gepresteerd? Maar ale hé, niet gepoogd, dan ook nie gewonnen!
Er jammer, het waren altijd mooie auto’s om te zien. Ik had graag nog een nieuwe productie lijn gezien, maar het was van af het begin al een hopeloze poging toch goed geprobeert. Toch heeft VM nog heel wat mensen laten op kijken +1 voor zijn door zettings vermogen.
Jammer :(
2 woordenn: eindelijk, spijtig
Vind ik echt niet zo erg, ik ben nooit fan, beter nog nooit geintreseerd geweest in saab. Niet alleen vind ik ze lelijk, en te duur, maar ik krijg ook een gevoel dat de auto’s van mindere kwaliteit zijn. Ik vergelijk het een beetje met een skoda.
@Nv: Zie wat ik hierboven heb gezegd. Saab is altijd een merk van engineers geweest, niet van marketeers… Innovatie en kwaliteit zijn altijd top geweest, alleen zijn te weinig mensen die het weten! Zeker in deze ‘marketing-tijd’ dat mensen zelfs nog geloven dat VW kwaliteit is, leg je het dan af tegen de marketing-miljoenen, hoe goed je product ook is…
GM heeft hier een heel mooi spel gespeeld! Ze hebben een hele dure ontmanteling van Saab niet hoeven uit te voeren. Dit heeft GM zeker een paar honderd miljoen euro bespaard. Ze hebben bovendien zelfs voor Saab nog 52 miljoen ontvangen van Spyker.

Aangezien in de Saab modellen allemaal GM techniek zit, blijven lucratieve onderhoudscontracten in handen van GM. Je zult straks met je Saab naar een Opel garage kunnen gaan voor reparatie.

GM is toch mooi een mogelijke concurrent kwijt.

Kortom, de enige gelukkige in deze soap is GM gebleken.
Het is triestig, maar dit zat er al aan te komen vanaf het moment dat GM Saab heeft verkocht.
1) Verbaasd dat VM het niet langer weet te rekken..
2) Waarom neemt VW saab niet over? Het VW-merk is toch op killing-spree? En wil toch zo graag alles met 4 wieltjes en een stuur overnemen?
@euro95:

2. in welk segement zou VW dan Saab moeten tussenvoegen?
@betonstaal: Alsof VW daar zelf niet creatief genoeg voor is? Ik heb zelf niet dusdanig wijsheid in pacht betreffende vw, dat ik daar zo even een segmentje voor uit mijn duimpje zuig ;)
@betonstaal: Dat heeft VAG (niet VW) nog nooit tegengehouden een ander merk over te nemen. De marktposities van VW/Skoda/Seat/Audi werd pas vormgegeven nadat al die merken in het gamma zaten. En aangezien VAG als geen ander de kunst verstaat om voor iedere niche, kier of gat in de markt een auto te produceren, hadden ze voor SAAB ook nog wel een plekje gehad.
VAG zal hetzelfde argument hebben gehad als bijv. BMW en Renault/Nissan om SAAB niet over te nemen, namelijk het uitbreken van de crisis. En wellicht waren de voorwaarden van GM ze ook iets te gortig.
Na de overname door VM is de situatie bij SAAB eigenlijk alleen maar steeds verder verslechterd, dus werd het ook steeds minder aantrekkelijk om de boel over te nemen. VAG mag dan een goed gevulde overnamekas hebben, maar de miljarden die nodig waren om SAAB weer gezond te krijgen schud niet iedereen zomaar uit z’n mouw.
@potver7: zou leuk zijn, maar no way dat GM dat goedkeurt. Aan de andere kant de defensietak van Saab misschien wel, en die heeft de rechten op de naam… Maarja, wat heb je dan? Een VW met Saablogo? The horror…
@euro95: Wel interessant. Ze hebben Scania al, dus dan zouden ze weer samen komen en hun oude gedeelde logo weer kunnen gebruiken :-)
en het omgekeerde van BAAS is:
Vraagt zich af wat er nu gebeurt met Sophiefromsaab?
@upstream: Lol is kennelijk SofieFromSaab en twitteraccount reeds de-actief…
GM = Generale Moordenaar
Wie is de volgende Opel ?
Fijn dat ik net mijn betoog over Saab heb gehouden anders had ik ‘m helemaal om kunnen gooien;)
Goed dat Saab nu failliet gaat. Zonde van de auto, mijn oom heeft de nieuwe 9-5 en daar is niks mis mee. Maar zeker in deze tijden is het gewoonweg geld weggooien om Saab te steunen. Ambitieus plan van meneer Muller.. Maar wellicht volgende keer beter!
Whats going to happen now?

The district court of Vänersborg is right now working with the bankruptcy application, when approved a press conference will be held at Saab where TimR, RikardH and Rune are right now waiting.
SaabsUnited has been promised an interview with Victor Muller after the dust has settled where we will find out more details. Please e-mail your questions to him here.
A bankruptcy administrator will be appointed and that person will look over what assets are still left in the company and determine their value.
A voluntary bankruptcy will ensure payment of wages to the employees from the governmental fund much faster than a forced bankruptcy. This is the main reason why Saab chose this action this morning. The management needs to focus on their primary resource and that is the employees.
Mats Emthen will be the bankruptcy administrator according to dagens industri.
What actually happened last night was that Youngman was willing to invest money into Saab but GM forcefully stated that if any chinese investments were made into Saab, GM would cancel all current license agreements regarding the current 9-3, 9-5 and 9-4x. This of course scared Youngman into not investing in Saab. Anyone would understand it not wise to invest in a car company that is unable to build any cars. The new 9-3 we have learned is about 55% GM parts and technology, a conversion away from GM technology is possible according to our sources but it would take a considerable amount of time to achieve this.
Om 14:00 uur eerst een meeting met al het personeel:

Saabs management has called all employees in for a meeting at 14:00. All production managers and staff managers are right now calling all employees to come back to Saab.
Doodzonde….maar: is het wel over??? Ik heb sterk de indruk dat de trukendoos nog niet helemaal leeg is…. Er lijkt nog wat te gebeuren met andere namen enz…..ach, misschien ben ik gewoon te optimistisch, maar het zou gewoon zo jammer zijn…..
Daarna de persconferentie van Müller en consorten:

http://www.saabsunited.com/bankruptcy-press-conference-media-page
En de Saabs der Saab, om toch even wat licht te creeeren!

http://home.planet.nl/~prin0995/SaabRAcompletefinalcopy3.jpg
@toyotaprius:


Wat een ongelofelijk mooi ding is dat toch.
@Hupke: Ja he, tijdje terug naar een wezen kijken… Het is een fantastische auto… echt prachtig.
Ben absoluut geen Saab-fan. Techniek = prima, het design bekoord mij gewoon niet (Al vind ik e nieuwe 9-5 erg geslaagd en ronduit strak). Maar ik vind dit eeuwig zonde. Een van de oudste automerken in Europa met een rijke autosport geschiedenis, goeie kwaliteit auto’s met if nothing else een lekker eigenwijs design. Delft het onderspit… Zonde.

Ik hoop, dat er in de toekomst weer een partij is, die het nieuw leven inblaast. Al is het maar op kleinere schaal…

Hopelijk Saab will rise again. Not for me, but for millions of fans. En natuurlijk de Zweedse medewerkers.
Jammer genoeg heb ik het opportunisme van VM al aan de kaak gesteld.
Triest om helaas weer gelijk te krijgen.
Ik blijf het misdadig vinden om het personeel 2 jaar lang hoop
te geven.

VM zal er prive wel aardig wat aan overhouden. En de rest heeft het nakijken.
Die man mag nooit meer zo’n “geintje” uithalen.
@graafWillem: makkelijk hoor, achteraf…
Eerste reactie van Müller:
Om 14.45 u. volgt een persconferentie van hem. Nu is hij eerst aan het praten met het personeel.

To TTELA Victor gives the following interview:

When was the decision taken?
– Early this morning, when GM replied to my e-mail about our suggested solution.

How do you feel about GM right now?
– How would you feel?

How did Youngman motivate that they would not invest the money promised?
– GM said that they would not support any investment from Youngman regardless if it was considered a loan or capital. Youngman could not disregard that threat.

How will this affect you personally?
– I am despaired and furious – at the same time…
@graafWillem Je kan twijfels hebben over wat VM heeft gedaan, maar dit is wel ondernemen. Hij heeft het onderspit gedolven. Risico van het vak, maar heeft geprobeerd en helaas. niet gewonnen. Heel nobel. En ondernemen is gewoon heel moeilijk. We leven in een calvinistisch land, waar men VM dan wellicht op een brandstapel wil plaatsen. Ik zeg, erg jammer. Hij heeft het dapper geprobeerd en wellicht niet met alles een schoonheid prijs kunnen krijgen, maar he, daar ben je ondernemer voor.

Ik vind het ook zo Nederlands om hem er nu op te gaan wijzen, en te zeggen dat het geen succes is en kon worden. Deze man heeft zijn nek uit gestoken en toch nog met de wind tegen geprobeerd zijn droom waar te maken, en een roemrucht en bijzonder automerk in leven te houden.
Spijt me om het te zeggen maar,
Het werd tijd!!
Saab was gewoon ten dode opgeschreven.
Jammer, want hun eigenwijze design was een fris windje tussen alle saaie auto’s.
innige deelneming @Svenska_Aeroplan_AB ;)
@vale46: dank u. geloof ik… :D
:cry:
@masterstig: Wel begrijpelijk btw dat het een keer ophoudt, het kon zo niet langer….
zou tijd worden zeg.. gelukkig heb ik altijd beweerd dat het failliet zou gaan, kan mijn glazen bol blijven staan :D
Ik wordt een beetje ziek van de zie-je-nu-wels. Daarmee toon je enkel aan dat echt, maar dan echt totaal geen idee hebt. Want ja, bankroet is in Europa wellicht iets waarmee je nog levenslang wordt nagekeken. In de VS kijkt men daar toch wat luchtiger tegenover. Sterker, hoe kan men leven en werken ZONDER brokken? Niet dus. Met de dreiging van levenslange schulden zou niemand never, nooit geen risico nemen. Het bankroet is uitgevonden om bedrijvigheid en marktwerking te bevorderen. Niet als stok om mee te slaan. Als je dat wel doet, heb je dus geen idee waar je het over hebt.

En dan zou je zeggen, wat dan met die “onschuldige” schuldeisers? Voor zover ik weet zijn er onder de schuldeisers nul klanten. Met andere woorden: de schuldeisers zijn allemaal professionals inclusief het personeel. Met andere woorden: een investeerder en/of toeleverancier wordt geacht de risico’s van ondernemen te kennen. Voor wanbetaling van spullen en/of geld kan men zich verzekeren. Of, men kan zelfs besluiten om simpelweg NIET te leveren aangezien men alleen zaken zou doen met “AAA” bedrijven. Bij wijs van spreken.

Dus “glazenbollers”, laat het zakendoen svp aan de professionals over.
BREKEND!! ja Victor Muller was ook die domme sukkel dat ie alleen maar naar China ging voor onderhandelingen, China is niet de enigste land , waarom ging ie niet naar India of Brazilie ,of Duitsland???
@arias:

Jij weet natuurlijk alle deuren waarop hij geklopt heeft om hulp en alles wat hij geprobeerd heeft en je zou het zelf 1000x beter hebben gekunnen, of vergis ik me?

Hoe weet jij nu wat die man allemaal geprobeerd heeft.
@arias: lol, jij hebt er verstand van zie ik. Hij is OVERAL ter wereld geweest voor investeringen! Staat zelfs op AB.nl, kijk maar hier rechts in de historie…
Wat je ook mag vinden van de rol van GM, de Chinezen en onze Victor, feit is dat een prachtig en altijd bijzonder gebleven merk ten onder gaat. In de hoogtijdagen bestond er voor de creatieven van deze wereld bijna geen andere auto dan een Saab: eigenzinnig, comfortabel, praktisch en veilig. Ik hoop op een doorstart en terugkeer van de gloriedagen van de 99 Turbo, al is het vast tegen beter weten in. Voor nu: RIP Saab.
Dit vind ik echt zonde.ik had echt graag de 9-3 en de 9-5 gezien.dit terwijl er zoveel potentie is voor Saab. Persoonlijk vind ik dat gm(aan gezien zij keer op keer een stokje voor de over name zetten) moët opdraaien voor alle kosten.ook vind ik dat gm de mensen die nu hun baan verliezen hun salaris Moët doorbetalen totdat zij een andere baan hebben
lol @ autocorrect
Ik ben denk ik een van de uitzonderingen als ik zeg dat het mooi geweest is zo. Saab opgeruimd, dat staat netjes. Vergeet niet dat het verdwijnen van merken die niet sterk genoeg waren van alle tijden is en Saab was al enkele decennia van zijn kernwaarden losgeraakt. De Saab 900 was misschien al wel de allerlaatste echte Saab, OK de eerste 99 droeg ook nog wel een flinke dosis Saab DNA, maar daarna was het een verdunning van kwaliteit en karakter om meer massa te halen. General Motors heeft de boel goed verknoeid en er niks van gemaakt om Saab een “wereld-auto” te maken. Het is vooral een merk van de Scandinavische thuismarkt gebleven en voor de rest van de wereld was de Saab gewoon te slecht qua prijs prestatie verhouding. Alleen snobistische rijders of sportieve rijders die de exclusiviteit op prijs stelden, mensen die wilden opvallen met een eigenlijk opvallend onopvallende auto kochten nog Saab. Laten we wel wezen: de cabrio was daarmee de drager van het merk geworden. Maar in elk segment is Saab weggeconcurreerd. De BMW 3 cabrio, de Audi A4 cabrio, het waren de betere auto’s voor minder geld. Meer keuze, meer uitvoeringsvariaties. En daardoor, hoewel ze in grotere aantallen verkochten, ook individueler. Over de 9-3 en 9-5 hoeven we het dan niet meer te hebben. Tegenover de BMW’s, Audi’s, Mercedessen, het Scandinavische concurrentiemerk Volvo, ja zelfs een ander “probleemmerk” als Jaguar, kwam de Saab niet alleen tekort, regelmatig sloeg de Saab in de vergelijking een plee-figuur. Alleen het non-conformistische van het merk hield enigszins stand, in feite door de slechte verkopen. Zo bleven de Saab sedans en stations exclusief. Maar de echte liefhebber wist dat de techniek maar zo-zo was en nauwelijks boven de middelmaat uitstak. Vast geen populair verhaal tussen alle Saab fans hier. Maar zo is hoe ik het zie, en het overgrote deel van de markt dat zich allang van Saab had afgekeerd. Dit is niet cynisch bedoeld. Ik hoop oprecht dat in regio rond Trollhättan een impuls kan worden gegenereerd voor een nieuwe opbloei van technologie al dan niet toegepast in de auto industrie, waar de wereld alsnog weer een beetje beter van wordt, en de oud medewerkers van Saab een interessant vervolg aan hun loopbaan vinden. De belastingbetalers en vele investeerders in Saab en toeleveranciers zullen de financiële pijn van verkeerde ambities en misschattingen over levensvatbaarheid van het allang zieltogende Saab nog jaren voelen. Ik hoop dat Victor Muller met zijn doorzettingsvermogen aan een nieuwe jongensdroom mag gaan werken en het vervelende imago van Russische Mafia vriend (Antonov) van zich af kan schudden. Saab liefhebbers hebben het beste van alles: prachtige herinneringen, collector items, en een melancholisch gevoel bij de mooie tijden van weleer. Ik wed dat in die herinneringen mooiere plekken zijn weggelegd voor de oudere Saabs tot en met de 99 en dat de laatste modellen, met uitzondering van een mooie cabrio of een niet geproduceerd prototype, niet in de gallery of memories voorkomen.
@JPWest: ben het met een deel van je verhaal wel eens. de 99 was er alleen vóór de 900, dus moet tot en met de 900 zijn. En ‘de techniek maar zozo’ slaat nergens op. De nieuwe 9-5, een auto die eindelijk weer eens een échte nieuwe Saab was, won diverse testen van de nieuwe BMW 5 die iedereen zo ophemelt. Dus de kwaliteit en de potentie heeft het echt NIET aan gelegen. het heeft er gewoon aan geleden dat Saab, en dit is een quote van GM zelf, ‘just a glitsch on the budget’ van GM was…
Kijk naar Ford/Volvo, ongeveer zelfde tijd overgenomen en wel flink in geïnvesteerd. En op de thuismarkt is Volvo echt het B-merk vergeleken bij Saab! Dus minimaal deze potentie heeft Saab ook gehad. GM heeft altijd geprobeerd Cadillac als premium merk te introduceren in Europa, en probeert dat nu nog… Als ze al die weggegooide dollars in Saab hadden geïnvesteerd, wat eerst de bedoeling was natuurlijk, had het heel anders kunnen lopen…

Maarja, allemaal mosterd na de maaltijd…
Ik vind het heel erg jammer. Zeker weten. Zoveel comments tonen ook aan hoe populair Saab toch stiekem nog was onder veel mensen. Vorige week ging Maybach op de fles. Wie heeft het daar over? Niemand.
Zonde!

Maar ik denk wel dat Muller aardig wat geld heeft verloren met Saab.
Heeft GM techniek dan??? Volgens mij alleen ingekocht…..

Blijft het toch ontzettend jammer dat er een karakteristiek merk mogelijk helemaal gaat verdwijnen Vond het altijd wel tijdloze modellen niet de typische “grijze muizen”zoals VAG OPEL SEAT die nog niet echt iets bijzonders Hebben (durven) tekenen RIP SAAB………
Slaap zacht maar ontwaak ook maar weer wat mij betreft!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).