Eerst Kim Jong-Il, nu Saab. Zojuist laat het Zweeds/Nederlandse automerk namelijk weten dat de stekker er definitief uitgaat. We moeten dus afscheid nemen van het geplaagde automerk as we know it. Geen plan B meer van Victor Muller, geen herstart van de productielijn, geen geld uit China en General Motors blijft nee schudden. Wat een jammerlijk einde van een ooit iconisch merk.
Vandaag zou er om 13:00 een rechtszaak dienen over de voortgang van de vrijwillige reorganisatie. Saab zou samen met Youngman een fantastisch plan presenteren over een nieuwe constructie waar GM hopelijk mee zou instemmen. Maar GM heeft zich de afgelopen dagen al laten ontvallen dat ze elke vorm van verkoop aan een Chinese partij zullen tegenhouden, aangezien ze hun techniek niet in vreemde handen willen laten vallen. En dus heeft Youngman zich keihard teruggetrokken, hoeven we niet te wachten op de uitspraak van de rechter en zijn de aandelen SWAN geen klap meer waard. Saab is dood, maar dan nu echt.
Dit meldt het persbericht zojuist:
After having received the recent position of GM on the contemplated transaction with Saab Automobile, Youngman informed Saab Automobile that the funding to continue and complete the reorganization of Saab Automobile could not be concluded. The Board of Saab Automobile subsequently decided that the company without further funding will be insolvent and that filing bankruptcy is in the best interests of its creditors. It is expected that the Court will approve of the filing and appoint receivers for Saab Automobile very shortly.
Swan does not expect to realize any value from its shares in Saab Automobile and will write off its interest in Saab Automobile completely.
UPDATE 09:58: De faillissementsaanvraag zal vandaag door de rechtbank worden goedgekeurd, zo is de verwachting. Hierna zal Victor Muller met een verklaring komen.
UPDATE 12:06: Handel in aandeel Swedish Automobile (Swan) is weer hervat en noteert momenteel 61% in de min (€0,08).
137 reacties
En als Saab Automobile AB straks failliet is hebben ze ook niet meer het recht op die naam. Ook zal GM nooit toestemming geven om de huidige techniek van Saab te blijven gebruiken.
Een eventuele doorstart zou het dus moeten doen zonder de naam Saab en zonder de huidige modellen.
Zo nee, kan je het eens in Jip en Janneke taal uitleggen ;)
De afgelopen 2 jaar was de enige manier waarop hun merk in het nieuws kwam het volgende:
“Saab is bijna failliet”
Uiteraard kunnen mensen wel het verschil zien tussen het automerk en de vliegtuigbouwer, maar heel fijn is het natuurlijk niet. Je zit er niet op te wachten dat je alleen maar negatief in het nieuws komt.
Of begrijp ik je nu verkeerd?
wel kut voor die lui in zwden, zo vlak voor de kerst… :/
Mij lijkt die kans miniscuul klein te zijn. Zeker omdat “het andere Saab” er niks mee opschiet. Het zal alleen maar voor meer verwarring zorgen.
Misschien gaan ze er wel een grote disco van maken…
Begrijp echter niet waarom GM SAAB verkocht heeft; ze wisten toch dat zonder externe investeerder SAAB niet levensvatbaar is en gezien de ontwikkelingen de laatste jaren lag een Chinese investeerder het meest voor de hand. Aan de andere kant niet erg slim van Muller om SAAB over te nemen als GM nog zo’n grote vinger in de pap heeft.
Mbt Opel schijnt GM zich overigens ook al tweeslachtig te gedragen. Erg jammer allemaal.
Je moet dan namelijk nog jaren garantie leveren aan bestaande klanten en ook al je dealers wereldwijd een vergoeding betalen. Daarnaast moet je al je personeel compenseren etc etc…
De boel verkopen aan een party die er een zooitje van zou maken is dan een veel goedkopere oplossing. Sterker nog het is een oplossing die geld oplevert ipv geld kost.
Ik ben heel erg benieuwd wat er gaat gebeuren met de productiestraten. Het zal mij niets verbazen als het alsnog naar China gaat en zij dus alsnog de techniek in bezit kunnen krijgen.
En met betrekking tot die productielijnen: Die zullen ongetwijfeld alleen maar verkocht worden met toestemming van GM. Nu Saab failliet is/gaat zal de Zweedse staat eigenaar worden van Saab Automobile Tools AB en ik heb zo’n flauw vermoeden dat ze die productielijnen zullen verkopen aan GM (of SAIC) zodat ze in China Buick’s kunnen bouwen.
http://image.motortrend.com/f/we-hear/leaked-2011-saab-9-5-official-images-hit-the-web/28530405+w750/2011-saab-9-5-side-view.jpg
Helemaal niet verkeerd.
Ik had op zijn minst verwacht dat hij het zou rekken tot 2012.
Als VM er niet was geweest, was Saab al lang failliet geweest en hoogstwaarschijnlijk in afgeslankte vorm weer doorgestart (want toen hadden ze nog wat klantjes)
aan de andere kant zal VM nu wel een rustige kerst hebben zonder dat ie allerlei dingen hoeft te regelen.
Wat zou hij hier persoonlijk aan over houden?
Toch spijtig dat dit bijzondere merk van ons heen gaat. R.I.P.
Toch min of meer de eerste fabrikant die het lef had om turbotechniek op grote schaal in de volumetypes te monteren. Hoewel de echte downsizing in Japan begon, is Saab in mijn ogen degene die aan de wieg staat van bruikbare turbotechniek.
RIP.
Dat niet alleen, de Grijze -premium- gehaktballen hebben gewonnen.
Ik heb nooit een Saab gehad, maar ik was wel altijd gecharmeerd van het ruisen der eeuwige wouden en blonde Ingrid achtige stoere scandinavische individualisme des Saabs.
Svenska, alleen voor jouw, toen Zwedennog Zweden was en de Zweedses……Tsja
http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=715408
één ding is zeker! Rutte zal nooit geen GM kopen.
Maar ik denk dat we kunnen concluderen dat GM Saab écht vakkundig heeft gesloopt, eerst al toen ze nog eigenaar waren, en vervolgens na verkoop zijn ze er gewoon mee doorgegaan. Lekker mannen van GM! Goed gedaan!
Had de man een keuze dan?
’t is echt geen Ivanhoe of Ridder Roderick.
’t was gewoon kiezen of kabelen.
Wie A zegt moet B zeggen.
Rest mij alleen nog te zeggen:
”THE END” :(
Aangezien in de Saab modellen allemaal GM techniek zit, blijven lucratieve onderhoudscontracten in handen van GM. Je zult straks met je Saab naar een Opel garage kunnen gaan voor reparatie.
GM is toch mooi een mogelijke concurrent kwijt.
Kortom, de enige gelukkige in deze soap is GM gebleken.
2) Waarom neemt VW saab niet over? Het VW-merk is toch op killing-spree? En wil toch zo graag alles met 4 wieltjes en een stuur overnemen?
2. in welk segement zou VW dan Saab moeten tussenvoegen?
VAG zal hetzelfde argument hebben gehad als bijv. BMW en Renault/Nissan om SAAB niet over te nemen, namelijk het uitbreken van de crisis. En wellicht waren de voorwaarden van GM ze ook iets te gortig.
Na de overname door VM is de situatie bij SAAB eigenlijk alleen maar steeds verder verslechterd, dus werd het ook steeds minder aantrekkelijk om de boel over te nemen. VAG mag dan een goed gevulde overnamekas hebben, maar de miljarden die nodig waren om SAAB weer gezond te krijgen schud niet iedereen zomaar uit z’n mouw.
Wie is de volgende Opel ?
Goed dat Saab nu failliet gaat. Zonde van de auto, mijn oom heeft de nieuwe 9-5 en daar is niks mis mee. Maar zeker in deze tijden is het gewoonweg geld weggooien om Saab te steunen. Ambitieus plan van meneer Muller.. Maar wellicht volgende keer beter!
The district court of Vänersborg is right now working with the bankruptcy application, when approved a press conference will be held at Saab where TimR, RikardH and Rune are right now waiting.
SaabsUnited has been promised an interview with Victor Muller after the dust has settled where we will find out more details. Please e-mail your questions to him here.
A bankruptcy administrator will be appointed and that person will look over what assets are still left in the company and determine their value.
A voluntary bankruptcy will ensure payment of wages to the employees from the governmental fund much faster than a forced bankruptcy. This is the main reason why Saab chose this action this morning. The management needs to focus on their primary resource and that is the employees.
Mats Emthen will be the bankruptcy administrator according to dagens industri.
What actually happened last night was that Youngman was willing to invest money into Saab but GM forcefully stated that if any chinese investments were made into Saab, GM would cancel all current license agreements regarding the current 9-3, 9-5 and 9-4x. This of course scared Youngman into not investing in Saab. Anyone would understand it not wise to invest in a car company that is unable to build any cars. The new 9-3 we have learned is about 55% GM parts and technology, a conversion away from GM technology is possible according to our sources but it would take a considerable amount of time to achieve this.
Saabs management has called all employees in for a meeting at 14:00. All production managers and staff managers are right now calling all employees to come back to Saab.
http://www.saabsunited.com/bankruptcy-press-conference-media-page
http://www.saabsunited.com/wp-content/uploads/IMG_5164.jpg
http://home.planet.nl/~prin0995/SaabRAcompletefinalcopy3.jpg
Wat een ongelofelijk mooi ding is dat toch.
Ik hoop, dat er in de toekomst weer een partij is, die het nieuw leven inblaast. Al is het maar op kleinere schaal…
Hopelijk Saab will rise again. Not for me, but for millions of fans. En natuurlijk de Zweedse medewerkers.
Triest om helaas weer gelijk te krijgen.
Ik blijf het misdadig vinden om het personeel 2 jaar lang hoop
te geven.
VM zal er prive wel aardig wat aan overhouden. En de rest heeft het nakijken.
Die man mag nooit meer zo’n “geintje” uithalen.
Om 14.45 u. volgt een persconferentie van hem. Nu is hij eerst aan het praten met het personeel.
To TTELA Victor gives the following interview:
When was the decision taken?
– Early this morning, when GM replied to my e-mail about our suggested solution.
How do you feel about GM right now?
– How would you feel?
How did Youngman motivate that they would not invest the money promised?
– GM said that they would not support any investment from Youngman regardless if it was considered a loan or capital. Youngman could not disregard that threat.
How will this affect you personally?
– I am despaired and furious – at the same time…
Ik vind het ook zo Nederlands om hem er nu op te gaan wijzen, en te zeggen dat het geen succes is en kon worden. Deze man heeft zijn nek uit gestoken en toch nog met de wind tegen geprobeerd zijn droom waar te maken, en een roemrucht en bijzonder automerk in leven te houden.
Het werd tijd!!
Saab was gewoon ten dode opgeschreven.
Jammer, want hun eigenwijze design was een fris windje tussen alle saaie auto’s.
innige deelneming @Svenska_Aeroplan_AB ;)
En dan zou je zeggen, wat dan met die “onschuldige” schuldeisers? Voor zover ik weet zijn er onder de schuldeisers nul klanten. Met andere woorden: de schuldeisers zijn allemaal professionals inclusief het personeel. Met andere woorden: een investeerder en/of toeleverancier wordt geacht de risico’s van ondernemen te kennen. Voor wanbetaling van spullen en/of geld kan men zich verzekeren. Of, men kan zelfs besluiten om simpelweg NIET te leveren aangezien men alleen zaken zou doen met “AAA” bedrijven. Bij wijs van spreken.
Dus “glazenbollers”, laat het zakendoen svp aan de professionals over.
Jij weet natuurlijk alle deuren waarop hij geklopt heeft om hulp en alles wat hij geprobeerd heeft en je zou het zelf 1000x beter hebben gekunnen, of vergis ik me?
Hoe weet jij nu wat die man allemaal geprobeerd heeft.
Kijk naar Ford/Volvo, ongeveer zelfde tijd overgenomen en wel flink in geïnvesteerd. En op de thuismarkt is Volvo echt het B-merk vergeleken bij Saab! Dus minimaal deze potentie heeft Saab ook gehad. GM heeft altijd geprobeerd Cadillac als premium merk te introduceren in Europa, en probeert dat nu nog… Als ze al die weggegooide dollars in Saab hadden geïnvesteerd, wat eerst de bedoeling was natuurlijk, had het heel anders kunnen lopen…
Maarja, allemaal mosterd na de maaltijd…
Maar ik denk wel dat Muller aardig wat geld heeft verloren met Saab.
Blijft het toch ontzettend jammer dat er een karakteristiek merk mogelijk helemaal gaat verdwijnen Vond het altijd wel tijdloze modellen niet de typische “grijze muizen”zoals VAG OPEL SEAT die nog niet echt iets bijzonders Hebben (durven) tekenen RIP SAAB………
Slaap zacht maar ontwaak ook maar weer wat mij betreft!!!