Brutale marketing pakt goed uit voor Porsche-dealer

Auteur: , 33 Reacties

Als je tegenwoordig in de advertentiewereld nog op wilt vallen, dan zal je met nieuwe, scherpe, hippe invalshoeken moeten komen. Een Porsche-dealer verzon zo'n onorthodoxe strategie, en plukte er zowaar de vruchten van.

Een Porsche-dealerschap in Toronto trok met een camera en een witte nieuwe 911 naar de lokale Goudkust, en parkeerde de wagen ongevraagd op de oprit van willekeurige vila’s. Vervolgens werd er een fotoshoot gemdaan, en kregen de bewoners een mooi mapje met de foto’s in hun brievenbus, vergezeld van de tekst “It’s closer than you think” (video).

Een ballsy actie, maar niet zonder resultaat: 32 % van de ‘slachtoffers’ reageerde op de guerilla-marketing van Pfaff Automotive (wij vermoeden zonder relatie tot onze keepende zuiderbuur). Wat er echter niet bij wordt gezegd hoeveel hard resultaat hier uit volgde, maar in ieder geval hapte minimaal een klein percentage. Of..het resultaat was er helemaal niet, maar door dit te publiceren genereert de dealer alsnog wat buzz. Het blijft het schuim der aarde natuurlijk, die autoverkopers.

Zouden andere fabrikanten dit ook moeten doen? Die nieuwe Toyota Yaris Verso of Golf Plus voor een willekeurige bejaardensoos neerzetten? Of misschien een opgedikte zesdehands GTI van de occasionboer ’s avonds achter de McDonalds? Een E36 3 Serie met dikke velgen voor het lokale theehuis?

Laten we voorop stellen dat de campagne een succes was omdat deze in Canada werd uitgevoerd. Dit land heeft de naam nogal een beleefde bevolking te hebben. Nogal wiedes, wanneer je enige vergelijkingsmateriaal je tamelijk ambetante en luidruchtige zuiderbuur is, dan ben je nogal snel een lieverdje natuurlijk. Waar je in de VS waarschijnlijk al lang een schot hagel in je aarswerk had (buckweeds!), zou een Canadees zich hooguit beperken tot ‘what are you doing there, ey buddy?’

Ik zou het zelf als bewoner trouwens totaal niet kunnen waarderen als de een of andere paljas zijn eigen producten probeert te pushen door ze op mijn grond neer te zetten. Zou jij dit wel trekken? (adweek, via VwVortex)



33 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Slim slim slim!!!
Erg agressief, what’s next.. rijden ze hem de woonkamer in voor een fotoshoot?
I’m not your buddy Guy.
I’m not your guy, friend.
@baasbas: I’m not your friend, buddy!
@sir_smokalot: @baasbas: Hahahahahaha heerlijk!
Alles wat op mijn oprit staat is van mij,dus kom maar op …
@norge: Daarom zetten ze die Porsche ook niet op de oprit, maar ervoor.
Hahahaha de E36 met te grote velgen voor het lokale theehuis. + oneindig!
Zodra die Porsche dan op mijn pad stond had ik mijn auto ervoor gezet, mine mine mine mine….
@mikkeloentje:
Mijn grond mijn auto !

Free porsche yummy!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
50% is nu wel extreem veel.

Of het bij mij zou werken? Ja ik denk het wel.
Niet dat hij nu bij mij zou werken m’n oprit is meer een oprij laan. Daar een auto parkeren zou er nogal lullig uitzien en ik zou het nu ook weer niet kunnen appreciëren moesten ze helemaal in m’n hof komen.
Of de GT86 op de oprit parkeren,die heeft een bredere publieksgroep.
Ze zouden de BMW 6 serie moeten fotograferen op de wallen en de foto’s naar binnen schuiven(!). Wedden dat die pooiers hun nieuwe hoerensloep gevonden hebben?
Prima actie hoor. Hij doet er niemand kwaad mee en met die foto’s kun je altijd nog vrienden lekker voor de gek houden :p
the-budel-guy via iPhone app
Ik zou het wel vet vinden. Foto in scannen en op twitter en Facebook zetten en zeggen dat je een nieuwe auto gekocht heb woehahahaha
Ik zou het wel prima vinden. Beetje kijken hoe ze dat doen. Altijd leuk om andere fotografen aan het werk te zien.
Liever dit, dan dat de Albert Heijn persoonsgerichte marketing gaat bedrijven en een heel kookclubje op m’n oprit pleuren. Dat hoeft ook weer niet.
@rotarypowah: Als je ‘Appie’ gebruikt, ben je al onderhevig aan persoonsgerichte marketing ;) (Eigenlijk al als je de Bonuskaart gebruikt, maar dat merk je minder direct.)
prachtige actie! het creatieve denken is super!
En dan straks de hele buurt een 911.
@renesf: mooi toch. straatbeeld knapt er van op en je hebt wat om samen met de buren over te praten.
Ach, zolang ze de foto’s alleen aan de bewoners toesturen en niet online plempen zou ik geen bezwaar hebben.
Wel jammer dat wellicht wat veel ‘buurtjes’ over een tijd Porsche 911 rijden…

Wellicht is dit een eerste hoofdstuk in t verhaal en krijgen we straks net als de BMW-Audi fittie een billboard-oorlog in de wijk! Zullen de bewoners alweer wat minder blij mee zijn denk ik.
@bmwpowerm5:

Jij bent de leukste thuis zeker?
@Hupke: Que?
@SimonMc:

Daar moet iets mis gegaan zijn. Ofwel z’n comment verwijdert ofwel heb ik op een ander artikel gereageerd en is het op een of andere manier hier terecht gekomen.
Geloof dat het een zoveelste taxi mop was die hij over mercedes maakte.
Hardstikke leuk.. Maar wel héél veel werk!
en daarom altijd landmijnen in je oprit verwerken…
E36 met dikke velgen…prachtig geschreven, iedereen weet direct waarover we spreken :D
@boomhauwer: geweldig haha
Haha….32% reageerde….ja door ze aan te klagen wegens trespassing on my property
Als ze een Prius op mijn oprit zetten dien ik een klacht in wegens sluikstorten. Bij de 911 zou ik snem m’n poort dichtdoen! Gegeven is gegeven, voila!
tuurlijk alle americanen zijn zo ja! En dan zelf nog erachter zeggen dat jij ook boos zou worden….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).