Cabriorijders: dakje open of dakje dicht?

Auteur: , 103 Reacties

Klapdaken en met name stoffen kapjes, zijn het zo langzamerhand mode-accessoires of gebruiken we de 'open dak functionaliteit' nog steeds?

Laten we om te beginnen een ding vaststellen: er is een groot verschil tussen automobilisten met een cabrio en cabriorijders. Om het verschil duidelijk te maken: een voorbeeld met auto’s. Iemand wees mij onlangs op het verschil tussen cabrio’s en roadsters. Cabrio’s kan je ook met het dak open rijden, roadsters kan je ook met het dak dicht rijden. Het menselijke equivalent: cabriorijders rijden ook wel eens met het dak dicht.

Onderzoek door Audi aan de overkant van de Noordzee heeft uitgewezen dat heel veel mensen met een cabrio tegenwoordig de moeite niet meer nemen het dak te openen. Van de ondervraagden geeft 64% aan eigenlijk nooit met het dak open te rijden. Zelfs 46% geeft aan voor de looks en niet mogelijkheden van hun stoffen kap te hebben gekozen.

Verwonderlijke en eveneens belangrijke informatie natuurlijk voor een fabrikant die enkel cabrio’s met stoffen kap in het assortiment heeft. Deze ‘verse’ cabriorijder snapt er in ieder geval geen snars van. Of het nu een Volvo met schuifdak of MX-5 met stoffen kap is: met het dak open en de ramen omlaag beleef je meer. Gesloten stoffen kappen zijn treurnis en zonde. Enkel stevige regenbuien kunnen roet in het eten gooien. Dat is dan ook weer een kwestie van elektronica en bekleding heel houden.

Rijden enkel kappers en permanentjes Audi cabrio? Een leuke conclusie ware het niet dat in Nederland ook de meeste Z3’s, TT’s, MG-F’s en BMW 3-series van allerhande generaties altijd het dakje dicht hebben. Wat zijn jullie ervaringen eigenlijk op dit gebied?



103 reacties

in belgië kan je maar 40dagen ofz met je dak open rijde door ht weer :p
@KaCh1ng: Deel dat getal nog maar eens door 4..
@KaCh1ng: 80 haal je makkelijk; veel mensen denken dat het zonnig en warm moet zijn om met de kap open te rijden maar dat is onzin!
@jipp: idd helemaal tegenwoordig met de stoelverwarming en klimaatregeling en windschilden etc.
@KaCh1ng: onzin! 183 dagen minstens! Wist je trouwens dat Nederland, België en Groot Brittannië de hoogste cabrio-dichtheid hebben in Europa? Denk maar niet dat bijv. Spanjaarden veel Cabrio rijden. Ten eerste is het vaak te warm en ten tweede is het cultuur: je zult de locals ook niet op het strand vinden op het heetst van de dag. ‘De zon is maar lastig’… In bijv. Nederland zijn we blij als de zon er is dus willen we ervan genieten. Dit onderzoek is dan ook gewoon raar! Ik schaar me dan maar onder ‘de échte cabriorijders… Boven de 10 graden en droog is kap open!
solmatje via iPhone app
@svenska_aeroplan_ab: reden nummer drie: ze hebben geen geld in Spanje
Ze rijden allemaal dicht want de zon schijnt hier toch nooit!
@whoppie: Onzin, ik heb zelfs vandaag nog af en toe het dak van m’n mx5 open gehad. Doe gewoon een sjaal om en zet de verwarming iets aan en het is heerlijk hoor.
Tsja, in een koud land als Nederland of België is het natuurlijk niet altijd aan te raden om steeds met het dak open te rijden. Behalve dan enkele goede dagen in de zomer… Maar moest ik een cabrio hebben, dan kocht ik hem echt wel om “open” te rijden anders is het echt wel nutteloos om een te kopen.
@blootmens: onzin je kan vaak zat met de kap open rijden!
64 procent met dak dicht, daar sta ik wel van te kijken.
snap trouwens niet waarom je een cabrio koopt voor de looks (ziet er soms minder goed uit) en dak niet opendoet.. moest ik een cabrio hebben zou het dak meestal eraf zijn , ik leen soms een cabrio tijdens goed weer , nooit met ht dak dicht gereden..
Ik sta helemaal achter dit artikel, ik heb lang geleden een Escort Cabrio gehad en het dak zat er alleen op als ik niet bij de auto was of het regende. Ik snap niks van die mensen die het dak er op laten omdat hun haar er niet van in model blijft. Als ik ooit weer de kans krijg een cabrio te rijden zal ik zeker weer met dak omlaag rijden met minus 5 graden. Hmm dat maakt mij wel een cabrio-rijder.
Alleen bij stevige regen en vorst gaat het dak erop, anders blijft die netjes achter de stoelen liggen.
@jrk68: als het koud weer is , rij jij met je dak open + airco op warm? mercedes peugeot mini enz adverteerde het vroeger maar ik zie niemand het doen..
@KaCh1ng:
Ik heb geen airco, dat is voor watjes.
Gewoon de kachel aan en de warmelucht richting de voeten.
Ik snap die mensen niet die altijd dicht rijden met hun cabrio.
Ik hoor dus tot de cabriorijders die weleens met het dak dichtrijden. Zolang het niet te hard regent en ik boven de 80km/u kan blijven zit ik gewoon droog.
@jrk68: ja, open rijden in de regen is echt humor. Doe het ook wel eens voor de lol. Krijgt wel veel aandacht altijd…
@KaCh1ng: Zetelverwarming aan en stuurwielverwarming… ’s nachts onder de sterren rijden buiten de stad is echt geweldig zo, ook als het wat kouder is.
@voytekbe: Kan ik me bij aansluiten, s’nachts met een heldere sterrenhemel is fantastisch. Temperatuur maakt daarbij niet uit! Helemaal top om s’nachts bij volle maan een bergpas te rijden.
@renezzzz: yup, +1!
onze ‘zomer’ cabrio rijden we ook altijd open.

daar gaat het stalen klap dak pas dicht als het mooie weer weg is en de auto dus achter in de garage komt te staan
Cabrio komt alleen uit de garage als het weer goed is.
Met het dak open uiteraard.
De rest van het jaar, staat ie rustig binnen
Daar zou de politie op moeten bekeuren, mensen die bij 20+ graden met een gesloten cabrio dak rijden!
@mashell: goed idee :)
99% van de tijd open. Vrijdagavond nog nat geregend, maar dat hoort erbij. Alleen met de hoosbuien van vanmiddag heb ik het dak maar dicht gelaten.
Waarom zou je IN GODSNAAM voor een stoffen dak kieze met als argument “de looks”?????
@loloo: Omdat een stoffen kap minder ruimte in neemt en dus voor een beter model zorgt! Een stalen dak zorgt meteen voor het ontbreken van kofferruimte!
@loloo:

Eerst denken,DAN wenen…klinkt bekend of niet?
Tja hier in Nederland ben je nooit echt zeker van het weer.. maar zie genoeg de weg op gaan met hun geliefde cabrio wanneer het dan eindelijk (en zeker) mooi weer is..

Maar nog altijd de meeste gewoon met dakje dicht, zal dan wel iets met mode zijn idd.. Kijk mij, ik heb een cabrio..
Veel mannen kopen een cabrio voor het vrouwtje, maar het vrouwtje weet vaak niet hoe het dak open moet. Vandaar die 64%. Gelukkig weten de meeste vrouwen wel hoe een oven werkt.
cabriorijders doen het dak soms open als het mooi weer is en roadsterrijders doen hun kap soms dicht als het regent.
ja soms begrijp ik het, http://www.autojunk.nl/2012/08/mercedes-sls-amg-roadster-17
@MAB: ja inderdaad, maar die koopt misschien ook de cabrio voor de deuren.
Je hoort in Nederland vaak mensen zeggen “je kunt toch maar 10dagen open rijden” maar dat Is echt onzin.

Alles onder de 10 graden vind ik ook niet plezant maar daarboven gewoon open en de verwarming er wat bij (of airco erbij).
hier een Z3 rijder die bij de kleinste zonnestralen het dak open gooit… As it should be!
Op de snelweg maakt het veel lawaai en in de stad loop je in de kijker. En als de zon goed schijnt dan is het frisser met je dak op.

Niet voor iedereen.
vanaf het warmer dan 15graden is en het niet regent is de impala dakloos :) zelfs met de ramen naar beneden en ook op de snelweg, ik vind dat als je in een cabrio rijd je enkel een voorruit mag hebben ;) mijn vriendin rijd met de Carmann ook meestal dakloos zij laat wel de ramen omhoog als het niet warmer dan 20-25graden is
‘Van de ondervraagden geeft 64% aan eigenlijk nooit met het dak open te rijden.’
‘Zelfs 46% geeft aan voor de looks en niet mogelijkheden van hun stoffen kap te hebben gekozen.’

64+46=110%

kan niet
@redneckdarian: die 46% kan ook in de 64 zitten….
@koenh: Kan maar dan moet je dat er ook bij zeggen.
Geen idee met cabrio’s maar het panoramisch dak op de peug 407sw is enkel de 1e weken open geweest vanaf dan nooit meer.
@Hupke: toen deed ‘ie het niet meer zeker…
@Svenska_Aeroplan_AB:

Van betrouwbaarheid nog nooit problemen gehad met die wagen.
Behalve dan de ESP die in het begin wat te goed werkte door foutieve sensors.
@Hupke: Dat ding is dan ook waardeloos omdat het een gefixeerd glazen paneel is. Juist de kantel/schuif functie maakt een panoramadak ideaal.
@RoT___:

Dan zit je met zo’n klein dakje en altijd met lawaai. Daar vind ik dan weer helemaal niets aan.
Zo’n groot panorama dak leek leuk maar je kijkt er toch nooit in als je aan het rijden bent en voor passagiers mee te nemen is die wagen eigenlijk te klein ondanks z’n buitenomvang.
@Hupke: Lawaai valt me redelijk mee, al moet ik wel zeggen dat ik hem op de snelweg liever in de kantelstand zet, dan blijft de airco ook enigszins efficiënt werken. Toevallig vandaag eens achterin gezeten en goed om me heen kunnen kijken, doordat er boven de achterbank ook een glazen paneel zit (die is wel gefixeerd) gaf het met de zon lekker veel licht in het toch al lichte beige interieur.
Telt een targa ook mee? Als het echt warm is rijdt ik wel met het dak open in mn MR2. Alleen het duurt even voordat je al die panelen hebt vast gezet dus vaak gewoon maar raampjes open.
@michelyman:
Al moet ik 10 minuten tobben om de dakpanelen achterin te krijgen, als het lekker weer is rij ik open. Al is het maar voor 5 minuten.
Vanaf zo’n 15 graden en droog gaat mijn dak open. Maar het is dan ook een roadster, geen cabrio.
Ik denk dat veel vrouwen een cabrio willen om te flaneren, maar dan ontdekken dat de haren uit model raken door de wind. Vandaar ook al die nichtennetjes en vooruitstijlen die heel ver naar achteren doorlopen.
@topless:
heb dat probleem ook vaak dat mijn dreadlocks uit model graken door in mijn cabrio te rijden…
@six-trey: Shampoo kopen… opgelost!
@topless: Heb ik met half lang haar ook last van. Bij aankomst met de hand de boel naar achteren strijken en klaar. Mensen mogen best zien dat je lekker uitgewaaid bent.
Vorige week viel het nog op: eindelijk een smoorheet weekend. Veel op de weg geweest. Snelweg en binnenweg. Tientallen cabrio’s – waarvan welgeteld twee met kap open…
@mout: De meesten verkiezen dan de airco boven het open dak, het is namelijk met het dak er af te warm. Zulke mensen moeten de carbio meteen inleveren.
@RoT___:

Dat kan ik nog goed begrijpen. Tenminste als die dan het hele voorjaar en de herfst met het dak open rondrijden.
@Hupke: En dat doen ze dan dus niet, want dan is het weer te koud. Gevalletje niet weten wat je met het geld moet, dus kopen we maar een cabrio om te kunnen pronken.
Wij rijden bijna altijd met open dak, desnoods met sjaal en winterjas aan
@ferrariaron: zo doe ik
Het ook!
@dubhead Inderdaad, op de snelweg met open rijden, piepen je oren een uur later nog vanwege de herrie. Met volle bak zon is het koeler met het dak op. En zowieso de auto gekocht alleen vanwege het beste 8 cylinder geluid (geen turbo’s die het geluid dempen) van alle mercedes types (op de SLS na).
Als het maar een beetje mooi weer en droog is kan je makkelijk met de kap open rijden! Ramen dicht als het wat frisser is maar je komt toch al
Snel aan 65% van alle ritten met de kap open!

Dus alle niet cabrio bezitters; hou jullie onzin voor je met in Nederland kan je nauwelijks met de kap open rijden!
@Jipp:
Ach dat soort opmerkingen komen van mensen die niet weten wat open rijden inhoud, laat staan dat ze de geneugten ervan begrijpen.
Als je echt wil dan zit je al snel boven de 65% van de tijd zonder dak boven je hoofd.
Ik heb er een vrijer gevoel in dan op een motor met een helm op mijn hoofd.
@jrk68:

“Vrijer dan een motor” lol. Blijf jij maar mooi tussen je lijntjes waar je net tussen past rijden.

Misschien op een circuit of een lege vlakte maar zelfs daar ben je op de motor nog vrijer en agieler.
@Jipp: en daarbij als het een beetje regent rij je maar wat harder dan hou je het zelf droog :P
@Jipp: Je kan inderdaad regelmatig open rijden in België en Nederland.
Aanrader: in putje winter met de verwarming aan open rijden (tenminste als er wat zon staat , anders is het niet echt gezellig).
@xilver: heb ik al is gedaan maar is het niet zo dat als je stoffen kap zoals ik hen heb; de dure kap van een golf 4 cabrio eerst moet ontdooien voordat je hem open kunt doen; zodat de kap langer mee gaat?!

Verder heb ik vanaf april denk ik 90% van de ritjes open gereden; over ongeveer 6000 km
@xilver: Mooi wit landschap en een winterzonnetje, schitterend! Wel een goede zonnebril meenemen. Ideaal genieten op de verwarmde stoel.
Zolang het niet vriest en het niet met bakken uit de lucht komt, doe ik het dakje al gauw open. Desnoods met de stoelverwarming aan en de temperatuur op vol.
Mijn wagen (SL350 r107) ziet er zelfs vreemd uit met de soft top er op … rare verhoudingen.
Zonder dak een geweldige verschijning, en zo kan ik de V8 beter horen.
( ik zit trouwens al ver over die 40 dagen )
gaat toch prima zo. wat nou niet open met regen!!

http://www.youtube.com/watch?v=zKyLP-opoUs&feature=related
@the-budel-guy: Ik heb een Murcielago Roadster en ik zal het ook gebruiken als een Murcielago Roadster… lekker puh
Wanneer ik met de cabrio rijd staat het dak altijd open. Alleen bij een stortbui gaat het dak dicht. In de winter komt de cabrio in principe niet buiten…. In het algemeen kun me meer open rijden dan veel mensen denken. Zelfs in de meest natte periodes is het altijd wel een uurtje droog.
Open, tenzij het regent of de vriendin meegaat..
@godfather:
Ik had meteen een andere vriendin genomen….
Ik rij dan geen cabrio maar wel een auto met targa dak. Zodra het boven de 10 graden
Ik heb zelf een Mercedes E200 cabrio en ik rij geregeld met het dakje open en de raampjes omlaag (als het weer dit toch toelaat), alles gaat automatisch dus ik zie er de moeilijkheid niet van in om het te openen. Er is niets beter dan open rijden op een zonnige dag.
ik probeer zo veel mogelijk met het dak open te rijden daar voor heb ik mijn megane cc ook voor gekocht
Ik rijd zoveel mogelijk cabrio in mijn Midas (of reed, staat al weer een jaartje stil, motorbouwer is niet echt snel), is niet zo benauwd en het lawaai is een stuk minder. Van de zomer met een Beetle Cabrio de Pico Nuevo op Gran Canaria bestegen met het gezin. Dat was wel verrotte heet, maar we hebben de kap toch tot de snelweg naar beneden gelaten. Wat een uitzicht was dat! In het dagelijkse verkeer is een cabrio niet bijzonder om te rijden, maar als je gaat toeren is er niets mooiers.
Ik rijd zelfs in de winter met het dak open. Met de kachel vol open is dat ook gewoon te doen.

Voor de rest moet je er eigenlijk voor zorgen dat je nooit stil komt te staan met een cabrio als het koud is of als het regent.
Ik rij zeker met dak open, meer te zien, meer bekijks en ook meer te ruiken. Zeker als er net gegierd is door de boeren. Wordt het ineens wel erg landelijk.
@mtber: Dat is het punt waar ik graag het dak dicht had willen hebben haha. De meest lekkere geuren blijven toch nog wel die van het bos en zee vind ik.
Tijd geleden 1300km af moeten leggen met een cabrio. Helaas lag de kofferbak te vol om het dak te kunnen laten zakken. Zodra ik een cabrio rijd gaat het dak er als het even kan af. Panoramadaken gaan bij mij ook open zodra het kan, heerlijk!
Ik rij mijn Alfa Spider 2.0 uit 1987 altijd open. Ook bij regen (paraplu omhoog bij regen voor het STOPlicht), ook bij lage temperaturen (ooit naar veterama in ludwigshafen bij 5 graden met bontmuts).
Huidige cc eigenaren en eigenaren van “echte” cabrios met air scarfs, verwarmbare zetels, electrische ramen en stoelen en automatische versnellingsbakken weten iet wat ze missen…
@spidermann: Door een slechte doorbloeding in mijn handen is de stuurverwarming voor mij een uitkomst om bij <10 graden nog het dak open te kunnen doen. Zonder heb ik al snel amper meer gevoel in de vingers, niet bepaald veilig tijdens het rijden.
@spidermann:
nu is mijn 1963 Impala geen echte cabrio meer om dat ik een automatische versnellingsbak en elektrische ramen heeft ;)
@six-trey: Reed je toevallig vandaag ook tussen de stoet Impala’s die ik vanavond op de ring van Antwerpen gezien heb?
@RoT___:
Helaas niet, een jaar geleden is er een audi A5 frontaal in gereden die van baanvak was veranderd om dat hij anders moeilijk de bocht naar zijn oprit kon nemen en hij mij niet had gezien. En door dat ik aan het verbouwen ben en nog een aantal oldtimers heb staat hij al een jaar in mijn garage te wachten tot een moment waarop ik tijd heb, best jammer
@six-trey: Zonde zeg, het zag er namelijk gaaf uit om er zo veel te zien rijden. De ene na de andere zagen we rijden, na de ring ben ik er op de E313 richting Eindhoven nog een paar tegen gekomen. Hopelijk vind je snel tijd om hem op te knappen, blijf het machtig mooie dingen vinden.
Als cabrio rijder moet je purist zijn en niet zaniken als het iets kouder is.Koop dan gewoon een coupe! Ik wordt moe van die lui die met 25+ graden het dak dicht hebben omdat het anders te warm is!

Nog een tweede ergernis: windschotten! Je koop een cabrio om de wind te voelen mensen!
@bmw335d: Ben het grotendeels wel met je eens hoor, maar een windschot is in mijn ogen geen overbodige luxe. Meestal gebruik ik het niet. Echter je hebt van die ritten over de snelweg van meerdere uren op bv 130km/h. De winddruk op je oren is dan zeer vermoeiend. Dan liever een klein windschotje dan het dakje dicht! De ene cabrio heeft er overigens meer last van dan de andere.
@bmw335d: kan ik niet met je eens zijn. Als het zeer warm is, zeker midden op de dag (of er net na), is het zelfs ongezond met het dak open. Ik heb er een jaartje geleden nog een zonneslag aan over gehouden – en dat was mét pet. Maar gelukkig komt dat in België noch Nederland niet zo vaak voor. En gelukkig heb ik er geen probleem mee om bij negatieve temperaturen nog steeds open te rijden :)
9/10 keer als ik een cabrio tegenkomen is het dak dicht, terwijl het super weer is om open te rijden.
Ik ben typisch zo’n automobilist die een cabrio vaker dicht dan open zou rijden.

Maar ja, ik rijd dan ook geen cabrio.
Ik gebruik mijn Alfa Spider 916 uit 1999 het hele jaar door (ook voor woon-werkverkeer) en ook het hele jaar open. Als de kap droog kan worden opgevouwen en het regent niet bij vertrek, rijd ik open. Dat rijdt zomer en winter veel leuker dan dicht. Maakt niet uit of het maar 5 graden buiten is; verwarming op je voeten zodat de warme lucht omhoog stroomt en alles gaat goed. Iedereen die beweert dat je in Nederland niks hebt aan een cabrio heeft ongelijk.
Mijn vorige was een cabrio en zodra er zon was ging die open, zelfs in de winter. Gho wat mis ik dat!
Ik heb nog een saab 900 turbo cabrio,zelfs als het vriest en het is droog durf ik van tijd met het dak open te rijden… gewoon heerlijk dat gevoel.
Ik erger me ook dood aan mensen die een cabrio kopen en nooit open rijden, gewoon om aan hun buren en vrienden te kunnen zeggen, ik rij cabrio, dit zijn gewoon losers in mijn ogen…
Mijn dagelijkse (lease)auto is een 1-serie cabrio. Rijd er +/- 40k p/j mee. Ik denk dat mijn gemiddelde op 97% open staat. Onder de -10 graden mag het dak niet open ivm beschadigingen en bij stortbuien moet ik hem ook sluiten. Voor de rest openrijden! Standaard equipment in de auto: zonnebrand, sjaal, vest, petje, leren handschoenen (als het echt koud word).
Freude am Fahren!
wij hebben een golf 3 cabrio, mijn vader en ik rijden wel vaak open, maar mijn moeder niet, omdat ze nog steeds niet weet hoe het moet, en denkt dat ze het niet alleen kan :P
mijn voorstel: regen+zonsensor, zodra zon schijnt gaat dak automatisch open, anders moest ge maar geen cabrio gekocht hebben, erger mij mateloos aan (oa saabcabrio’s) die meer dicht dan open rijden, ik rijdt altijd open indien enigzins mogelijk +7graden, 0graden+zon ook ok, tenzij ik vespa bol…
Hiervoor jarenlang een MX-5 (roadster)gehad en nu al jaren een megane cabrio met stoffen dak. Voordeel van die laatste is de leren achterbank voor de kleine hond (bij de mazda moest ie onder het dashboard zitten)en is veel zuiniger en bovenal roestvrij.Het stoffen dak openklappen onder de 12 graden veroorzaakt barsten in het plastic raampje.Als ik een kort stukje moet rijden, bijv. naar een druk (onveilig?)winkelcentra, dan doe/laat ik de kap niet open. Moet ik verder dan 10km dan wel boven de 17graden en tussen de 30 graden (daarboven gaar je bij stoplichten/files).Dit jaar was een heel slecht cabriojaar, eind april bijv. bij 9 graden in Katwijk aan zee gereden met een regenachtige tourtocht voor goed doel.
Het is niet altijd leuk om open te rijden, bij stoplichten/files heb je soms teveel of negatieve aandacht terwijl je daar niet altijd behoefte aan hebt.
Zeer korte of erg lange, opschieten op tolwegen,ritten rijdt beter dicht.Van lang open in de volle zon rijden word je best slaperig.
M’n moeder heeft een VW Eos, welke ook nog een afzonderlijk panoramadakje heeft. Ze heeft dit dakje vaker open, dan dat ze het complete dak opent.
Ikzelf gooi de kap meteen open, zodra ik er mee ga rijden (oke, niet als het regent).
Ik rij in België tweederde tot driekwart van alle ritten open. En dat is met ongeveer 50.000 km per jaar, in een Saab Cabrio. Als het niet regent, plooi je je paraplu toch ook niet open?
Mijn cabrio heeft niet eens een dak, en een voorruit tot mijn kin! Gewoon rijden als het droog is, mietjes!
Wij rijden uitsluitend tijdens regenbuien met onze roadster (MX-5) gesloten. Zelfs met droog vriesweer is het heerlijk om “top-less” te rijden. Dan wel met kraag op en kacheltje aan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).