Cadillac XTS: Weer eens wat anders

Auteur: , 55 Reacties

BAM! En toen was daar opeens de nieuwe sedan van Cadillac. Het is -zoals de naam al doet vermoeden- de productieversie van de XTS Platinum Concept. Kunnen Audi, BMW danwel Mercedes hun borst nat maken met deze A6-, 5 Serie- en E-Klasse-concurrent? Volgend jaar komt deze dikbolide op de markt.

Wie in deze klasse shopt en géén dieselmotor prefereert (de minderheid dus) heeft misschien wat aan deze Yank. Hij wordt vooralsnog alleen geleverd met een 3.6-liter V6 die 305 pk levert. Deze paardjes worden verdeeld over alle wielen middels het Haldex all-wheel-drive systeem van Cadillac. Samen met Magnetic Ride Control (realtime demping) en HiPer Strut voorwielophanging moet het dogma van Amerikaanse auto’s met een optimale rechtuitstabiliteit in bochten, naar het land der fabelen worden verwezen.

Deze best wel forse auto wordt boven de CTS gepositioneerd en schijnt het achterin beter te doen dan zijn Duitse collega’s. Volgens Cadillac is de beenruimte daar tien centimeter meer dan een 5 Serie en vijf centimeter meer dan een A6. Zelfs de S-Klasse moet het ontgelden als het aankomt op kofferbakruimte, die bij de XTS 509 liter bedraagt.

Om nog maar even wat specs op te sommen:

  • Een Haldex all-wheel-drive systeem met een elektronisch gestuurd limited-slip differentieel
  • Magnetic Ride Control, luchtvering achter, een HiPer Strut voorwielophanging en Brembo-remmen – alle standaard
  • Standaard 19 inch wielen, 20 inch wielen optioneel leverbaar
  • Een direct ingespoten 3.6-liter V6 met lichtgewicht eigenschappen, waaronder een geïntegreerde cilinderkop/uitlaatspruitstuk combinatie
  • Een doploze brandstoftankvulopening voor gemakkelijker, schoner tanken
  • Neerklapbare hoofsteunen achterin voor een verbeterd zicht naar achteren
  • Een Safety Alert Seat-systeem met een vibrerende stoel om de bestuurder te waarschuwen
  • Een remsysteem dat automatisch ingrijpt om de impact van een aanrijding te beperken of een mogelijke aanrijding zelfs te voorkomen
  • Korte- en langeafstand radarsystemen

Vandaag is in Los Angeles de onthulling van deze bemmende Caddy die de DTS en STS komt vervangen. Cadillac heeft nog niet laten weten wanneer de auto in Nederland staat, we weten alleen dat de productie in het voorjaar van 2012 begint.



55 reacties

wat grappig, ik pak net een cadillac uit het autodrop total loss doosje
@hahahi20: die zijn het lekkerst!
Toch weer, na een wat betere periode, de richting van de zeepkisten aan het opgaan. Met name de achterkant ziet er lomp uit (daarom waarschijnlijk dat ze er geen nadrukkelijke foto van geven). Maar zat ik in de maffia, dan bracht ik misschien een bezoekje aan de Cadillac-dealer, to make him an offer he can’t refuse…
Waanzinnig mooi interieur. Ook leuk van de stuk dashboard wat wegklapt. Dat had de oude e-klasse ook, met een geheim opbergvakje erachter.
De beenruimte achter is ook ongelooflijk.

Het grote manco is natuurlijk het ontbreken van een (goede) diesel. Jammer, want de rest van de auto vind ik wel de potentie hebben een goede concurrent van de gevestigde Duitsers te zijn.
@fiatsco: Interieur ziet er inderdaad erg goed uit voor een Amerikaan, maar toch moet je zoiets in het echt voelen en horen. Verder is 10cm beenruimte achterin volgens mij niet echt een deal-maker in deze categorie; dan koop je of een A8, 7 serie, S-klasse of gewoon een station-uitvoering als je iets meer ruimte wilt ;)
@dawwg: In dit segment wordt veel gechauffeurd en dan maken tien hele centimeters een wereld van verschil. Is veel fijner om te werken met wat ruimte, dan in een claustrofobiserend hok.
@floryn:
Klopt is belangrijk voor een Caddy, chauffeur en bodyguard voorin enja dan zelf achterin euhm… werken.
@floryn: in dit segment ? Hahahahaha ! De leukste opmerking van het jaar 2011.
@Megakix: ik snap het even niet. Misschien heb ik iets gemist. Is het (prijs)klasse, o.i.d.?
@floryn: je hebt het over ‘chauffeuren’ in een circa 5-serie achtige auto…komop…
@Megakix: Zonder gein. Ook in deze auto’s worden veel mensen gereden. Het zijn vaak advocaten en dergelijken. Ik heb namelijk zelf een tijd gechauffeurd. :)
@floryn: damn…wist niet dat er zóveel poppenkast plaatsvindt in Nederland…dan…?
Eindelijk, weer een echte Lee Towers-mobiel. Leen kom er maar in, je kunt weer aan de Caddy!
Mooie bak! Ook gaaf dat ze zoveel van de concept hebben behouden kwa uiterlijk.
Als je in dit segment geen diesel levert ben je kansloos.
@Haakie: +1 In europa kan je gewoon niet zonder dieselmotoren op de markt komen voor dit segment.
@stanny: GM/Cadillac is niet helemaal van gisteren, die zullen dat zelf ook wel inzien. Maar verreweg de meeste exemplaren zullen verkocht worden in Noord-Amerika. Ik gok zo dat Europa so wie so een hele kleine markt is voor deze wagen (ook als ze wel een dieselversie zouden hebben), en dat het daarom niet echt de (kosten en) moeite loont om er een dieselversie van te ontwikkelen. Wellicht, als blijkt dat de benzineversie onverwacht goed verkoopt, dat de diesel dan alsnog komt.
Gemixte gevoelens over het exterieur. Van de zijkant mooi, maar neus en kont vind ik niets aan…
Specs zijn zeker goed, maar over t uiterlijk ben ik het nog niet helemaal eens.
Interieur best oke. Maar wat is dat stuur verrekte lelijk! Blegh…
Voor de rest al het (noten)hout vervangen door geborsteld alu. En dan vind ik het wel ok.
Mooie Insignia rebadge van buiten.
@sdk16420: Google het principe ‘rebadge’ eens.
Ach dat diesel probleem lossen ze wel op. Gewoon een Duramax van Chevy erin!
Niet zo gaaf. Bedaagde Cadillac’s zijn er altijd geweest, maar dit is niet eens een echt statig ontwerp. Liever de CTS en wat krapper zitten dan dit hok.
De STS en DTS opvolgen door 1 model, met een 3.6 – dat is zoiets als de Astra en Insignia opvolgen met 1 model, met de 1.6.
Op dit moment is de 3.6 de instapper, en zitten daar verschillende motoren boven.
Het heet natuurlijk een heel geweldig nieuwe motor, die de grotere overbodig maakt. Maar het is een oude motor die nu directe inspuiting krijgt. Bovendien lever je fors ruimte in, als je hier een DTS op inruilt.
@StijnB

Die lompe achterbak is gewoon kwestie van vorm zoekt functie.

De doelgroep moet natuurlijk wel iemand in de kofferbak kunnen vevoeren.
@glashelder: +1. :lol:
Overigens, als dit een Aziaat was (zou kwa design overigens zomaar kunnen) werd dit ding compleet afgebrand.
@glashelder: Geen zorgen, geen hond die dit koopt. Ook zonder die openbare affakkelsessie…
@glashelder: Zo heel positief zijn de reacties nu ook weer niet.
Verder kan ik hier echt geen Aziaat in zien.
Nee hoor. Doe mij dan toch maar een van de Duitse drie. Vind het design nogal Aziatisch aandoen. En dat Walnotenhout in het interieur is zooooo 1990. Als dat nou smoked grey was geweest had ik het nog wel wat gevonden. Maar dit komt rechtstreeks uit een veel te duur advocatenkantoor.
@Original_Arnoud: Je hebt hem ook in een ander kleurtje (het interieur), waaronder de ‘smoke grey’ trim. Het ontwerp kan ik wel aan wennen, erg uniek, een mooie Cadillac weer, kwaliteit van het interieur ziet er op het eerste oog erg leuk uit!
Mooi hoor! Erg onderscheidend, duidelijk anders dan de bekende Duitse bakken. Alleen vanaf de C-stijl vind ik het wat minder worden, maar al met al vind ik ‘m wel geslaagd.
gooi die 180 pk motor van opel erin, en je hebt een verkoop succes, en dan heb ik het nog niet eens over de lage koers van de dollar van dit moment.
@Stopwearingpants: inderdaad, dat zal de verkoop van deze bak waarschijnlijk verviervoudigen.
@mazdarx8: 0 x 4 = 0 ;)
Nee, die achterkant kan echt niet. De rest is redelijk non-offensive (lees: saai) maar die achterkant lijkt veel te opgerekt. Het achterportier is al buitenproportioneel lang en dan komt die grote achterkant er nog bij.
leuk alternatief ipv duitsers, als je geen diesel rijdt.
Net niet! Overhang voor en achter te groot en maakt en lullige indruk hierdoor. Caddy huisstijl is aanwezig maar ik denk dat we toch moeten concluderen dat de schitterende Ciel een eenmalig designsucces in de caddy modellen van de laatste tijd.
toen ik hem zag dacht ik dat het een a4/3-serie/c-klasse concurrent was…
qua looks is-ie in ieder geval beter dan z’n concurrenten, en ook al geen diesel motor, alleen een dikke v6.
gaat waarschijnlijk weer voor geen meter verkopen, helaas.
ik vind hem mooier dan de duitse meuk, maar dat is smaak persoonlijk .ziet er top uit zou daar wel in willen rijden , zal ook zeker heerlijk rijden.
Ik begrijp niet waarom ze er geen Opel-diesel in plooien. Wordt weer een heel zeldzame verschijning zo…
Ik zie er op de eerste foto ook wel wat Insignia in..
Sm0keGun via Android app
Ergens doet het me een beetje denken aan de insignia .
@Sm0keGun: Pluspunt dus :D
Hmm, weet niet,vind dit nou niet echt heel indrukwekkend, vooral die achterkant, de grille en die willekeurige ‘design’ streep/vouw onder de zijramen.
Een Amerikaanse dikke bak zonder V8? Dat kan echt niet, ik heb 2 jaar geleden een DTS met V8 gehuurd op vakantie in Florida, erg lekker geluidje kwam daar uit en reed comfortabel.
deeyy tooook oouuurrr jobbbsss! :) Staat XTS voor eXTaSe :) ?
deze gaat in nederland net zo goed lopen als de CTS. die doet het ook z goed met onze CO2 tax er op…
Erg jammer dat er hier weinig markt voor is.
Deze mag op mijn oprit staan!
De meeste mensen (hier) zullen toch voor een Duitser gaan, en ja die leggen de lat ook erg hoog.
Maar de manager bij wie de straat al vol staat met zwarte Audi’s en zilvergrijze 5 series zou deze best kunnen waarderen.
@rikus: meeste managers wonen gewoon in een bijkans onbetaalbare rijtjeswoning, in een voor 40% gesubsidieerde buurt en een dood klimrekkie voor de 2 kinderen uit het 3e huwelijk….dusss…
Idd een riante kofferbak…is maar 9 liter meer dan bijv. een 14 jaar oude avensis ;)
Ziet er verder goed uit al blijft de cts mijn favoriet onder de cadillac:)
Van binnen prachtig maar die rare hatchback achtige achterkant, dat is not done in deze klasse. Vraag Jaguar maar.
Met die overhangen voor en achter is de balans volledig zoek.
Okéééé…dus de achterin-ruimte moet groter worden dan die van de Duitsers….pomtiedom…ff een GIGANTISCH lelijke verlenging van de daklijn tekenen..en hop, klaar ! :lol:
er is niet eens een foto van de achterkant bij…
Ach, waarom een diesel? De meeste Cadillacs worden toch verkocht in VS en UAE. Daar zit niemand op een diesel te wachten. Al maken ze een diesel, dan zouden mensen alsnog eerder kiezen voor E, 5 of A6. Overigens vind ik het een toffe bak. Alleen jammer dat ie niet wordt geleverd in V8. Een STS of een DTS vind ik toch wel iets dikker.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).