Chevrolet Corvette Stingray: dit is hem!

Auteur: , 113 Reacties

Dit is de nieuwe Corvette. De zevende generatie alweer. En GM heeft dit supercar-icoon nog bruter gemaakt dan hij al was.

De Chevy Corvette C7 is zoals je hem in de basis verwacht. Met twee zitplaatsen, een ‘hatchback’ achterkant, een lange neus en een kort kontje waar vier centraal geplaatste uitlaten uitsteken. En boy, wat is ‘ie nieuw. De eerste echt nieuwe ‘Vette sinds sinds de C5 (1995).

Rev-matching
Onder de kap prijkt de eerder aangekondigde 6.2-liter V8, genaamd LT1. Een blok met 450 pk en 610 Newtonmeter aan koppel én cilinderuitschakeling. Op rustige momenten kan het een virtuele viercilinder worden in naam der brandstofbesparing. De achtcilinder kan gekoppeld worden aan een conventionele zestraps automaat, maar dit wil je eigenlijk alleen maar met de nieuwe handbak met zeven versnellingen kiezen, die ook nog eens is uitgerust met rev-matching (volautomatisch tussengas in schakelmomenten), iets dat we eerder zagen bij Nissans SynchroRev Match.

De Stingray is terug!
Met het einde van de Corvette C3 sneuvelde ook de legendarische naam Stingray, maar maakt nu weer een comeback. Het basismodel gaat namelijk onder die naam door het leven. Basismodel? Dus er komt meer leuks? Ja, natuurlijk!

Harde cijfers & feiten:
– Een sprint naar de 96 km/u gaat volgens Chevrolet in minder dan 4 seconden
– Het interieur zit vol koolstofvezel, leer, en aluminium.
– Het chassis -van alle versie- is opgetrokken uit aluminium en 57% stijver.
– Hij is 45 kg lichter dan de Corvette C6.
– Op het circuit zou ‘ie sneller moeten zijn dan de Corvette Grand-Sport.
– Er zijn twee stoel-opties; GT voor comfort, Competition Sport om ten alle tijden in het zadel te blijven.
– Magnetic Ride Control past de schokdempers aan op het type wegdek.
– Z51 Performance Package: dry-sump-oliesysteem, remkoeling, spoilertje achterop, grotere remschijven: 345 mm vóór, 338 mm achter.
– Hij heeft een limited-slip differentieel. Een elektronische.
– De motorkap is van koolstofvezel, evenals het UITNEEMBARE dakje.

Hij staat vanaf nu te glimmen op de Detroit Autoshow, in het derde kwartaal rolt hij de Chevy-dealerschappen binnen.



113 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Erg tof ontwerp! De sneak previews deden me vrezen voor iets lelijks maar vind dit echt goed gedaan
@darkpluisje: maar wel een hoog Transformers gehalte moet ik zeggen. Doe liever maar die oude van de 3e foto ofzo
@mightymike: Goh, de C7 concept zat al in de Transformers 3 film dus waarschijnlijk doel daarop ;-)
@darkpluisje: tof design?? Dit gaat zo snel dateren, daar word je bang van…

En een instap model random weer stingray noemen is ook een beetje jammer.
Wauw erg mooi! Heel mooi ontwerp.. Ben benieuwd hoe die het doet op de groene hel :-)
Mooi maar beetje een soort ferrari idee.
Hebben! Kijk Ferrari, zo styleer je een auto, en een goeie oude handbak!
@salberts93: Wel jammer dat ze de manuele handrem hebben vervangen door een elektrische, minder funpotentie. :-( Dat ze de centrale teller hebben verdigitaliseerd met meerdere weergave mogelijkheden vind ik echter gaaf. :-)
@AutomotiveDesigner: handrem er ook al af hier, echt nutteloos vind ik dat alsof t zoveel moeite is een hendeltje omhoog te trekken voor handrem :o gelukkig kan een Corvette meestal zonder handrem al prima zijwaarts gaan ^^
@salberts93:

een handbak is zoooo 2005
@IJsblok: wat is er precies mis met 2005 dan ^^ handbak is tenminste leuk, in plaats van dat geflipper de hele tijd is toch nergens goed voor
@salberts93:
Juist, als hij wil flipperen gaat hij maar naar een speelhal….
GAAF!
Het interieur is flink op vooruit gegaan. Snap alleen de verwijzing naar de Stingray niet, er is helmaal geen sprake van een split window bij de achterruit…
De donkere A-stijlen maken de nieuwe Corvette heel modern. De diffusor is helaas te groot uitgevoerd. Het maakt de achterkant iets te druk.
Kan niet wachten op de eerste duotest met de nieuwe Viper.
@AutomotiveDesigner: Ja, Split Window was een Sting Ray, maar niet alles Sting Rays of Stingrays hadden een Split Window!
Dat niet, maar het dakje van de C3 wordt wel benaderd, ook al is het geen T-Top.
Prachtig ontwerp, zeker genoten van de live onthulling, heerlijk!
Hij is wel gaaf maar helaas lijkt ‘ie te veel op ’n uitgetrokken GT-R met Viper neus en Camaro kont.
@GijsSpierings: ja zo kan je elke auto wel afserveren als een kopie van een paar andere
Zolang je achterkant niet in beeld hebt ziet het er geweldig uit. Maar dan… veel te veel zwart plastic (zo ziet het er iig uit), en dan rare roostertjes onder de apart gevormde achterlichten. Maar even afwachten hoe het er in het echt uitziet denk ik dan maar.
Ze noemen hem Sting Ray <3
@salberts93: pure marketing. Ik zie hier echt geen Sting Ray in
@adyton: tuurlijk marketing maar goeie marketing als je t mij vraagt ^^ en getuigt ook dat ze vrij zeker zijn over dat dit een goeie word, zoals filosoof Jeremy Clarkson ooit zei “It’s like calling your infant son Jezus!”
@salberts93: Dat zullen we zien. Heb ook al veel merken een mooie historische naam zien bezoedelen. Ook puur voor marketing…
@adyton: :P t is altijd afwachten, maar ik geloof heilig in deze auto
prachtige auto! goed herkenbaar als corvette zonder teveel op de oude te lijken.
Ik voel hem niet zo…
Wat een brute machine! Kan niet anders dan genieten worden!
De achterkant is even wennen, maar ik vind het wel eens geslaagde wagen, vooral de Powerdome ziet er gaaf uit :)
Badge op zijkant is bijna identiek als die van op mijn Manta A!
@protech: omday manta(rays) en stingrays tot dezelfde visfamilie behoren en erg op elkaar lijken. de mantaray is wel groter dan de stingray (bij de vissen dan).
Hé! In jaren van nieuwe modellen en stijlen eindelijk een mooie bak!
Heel cool, maar die 4 centrale uitlaten kunnen me niet enorm bekoren. Beetje dubieus.
Dik apparaat!! ik vind het leuk dat die amerikanen tenminste met een gewaagd design durven te komen :D heel cool, de achterkant is even wenen maar ik denk dat als je hem eenmaal in het echt ziet dat het wel indrukwekkend is!
Ben op een positieve manier verrast door dit design, leuk dat de Amerikanen zoiets bijzonders durven neer te zetten. De achterkant is even wennen maar is in werkelijkheid vast indrukwekkend, tevens ben ik fan van het nieuwe interieur. Lekker driver focussed :D
Wouw!!! Wat een apparaat! Maakt niet uit hoe laat het is, altijd goed om nog even AB te checken!
wat een fail !!!! ik zie gewoon schakelflippers op het stuurwiel terwijl het om een manuele bak gaat ?
@bmwe53: Kijk nog eens goed…Schakelflippers op die hoogte? Als je een paar foto’s verder kijkt, zie je dat je eigenlijk de contouren van de klokkenwinkel op de achtergrond ziet.
…maar ik begrijp de verwarring.
@SimonMc: dat is niet waar, hij heeft gewoon flippers maar er staat “rev match” op. Allicht werkt het rev matchen niet volledig automatisch maar moet je “flipperen”.
@zapp: Met wat voor soort versnellingsbak denk jij dat rev matching gebruikt wordt?
@Wessee: ik weet wat je impliceert maar je zit fout, lezen is ook een vak. Het gebeurt bij de handbak.
Jongens, ik ben verliefd. DIT is hoe je een sportwagen maakt !

-Hij is lichter dan zijn voorganger,
-De motor is niet gedownsized,er is nog steeds gekozen voor ouderwetse Cubic Inches, ipv turbo shit.
-Nog steeds de keuze uit een handbak !!
-Limited-slip differentieël, alhoewel ik vermoed dat de puristen liever een mechanische hadden gezien.
-Ook het interieur kan me behoorlijk bekoren, de doorgetrokken lijn rondom de console, benadrukt extra dat alles naar de bestuurder is gericht. En zo hoort het in een sportwagen !

En oh wat ziet ie er dik uit !
@SimonMc: Absoluut mee eens! Wat een gave wagen! Enige wat ik minder vind t.o.v. het oude model is de achterkant, maar dit went eventueel nog wel… niet dat het wat uit maakt want kan hem toch niet betalen…. helaas… ;)
Mooie lijn zit er in, en t wprdt dus een targa wat ook wel erg vet iss
Raar dat ze in de hele auto elementen uit eerdere Corvette’s laten terugkomen en dan zo’n aparte achterkant ontwerpen. Maar beter wat nieuws dan à la Porsche.
@sdk16420: Vleugje toekomst in het ontwerp? Zo’n achterkant zie je normaal enkel op conceptcars. Ik vind hem vet(te)!
Hij is echt heel gaaf, naar mijn mening! Die vier uitlaten is ook wel apart. Man, wat lopen er veel mensen op de beurs zeg!
Erg fraai. Ik wil er één.
Ze vernoemen een mooie wagen naar mij :D
@banjaloeloe: Uw naam is Pijlstaartrog?
@SimonMc: hahaha nee alleen sting, zonder ray natuurlijk
Wauw! Dit is echt een ontzettend gaaf ding!
Heel vet!

Interieur lijktnop de van de f-type.
Maar het ziet er zeker beter uit dan hetblelijke plastic van de c6
@RudyV: Kan je dat zien dan?
@kaasboerin: ik typ steeds slechter op m’n ipad zie ik wel.
Ik zeg ook niet dat interieur niet plastic is, wel dat het er beter uitziet dan het lelijke plastic in de C6.
@RudyV: Niet moeders mooiste..
Toevallig kwam ik eergister op Discovery Channel terecht waar dat ‘West Coast Customs’ op stond..
Kwam er een gozer op bezoek genaamd ‘Will I Am’..
Die liet zijn prachtige C1 ombouwen tot tunerpauperbak met het interieur van de C6, over het uiterlijk maar niet te spreken………
Moet ik mezelf er toch echt aan blijven herrineren dat smaken nou eenmaal verschillen..
Google maar is op west coast customs C1…..
Interieur van dit ding is idd een dikke +1 t.o.v. de vorige.
@kaasboerin: Will.i.am staat inderdaad niet bekend om zijn goede smaak. Hij wilde toch ook een eigen automerk lanceren?
Genaamd: i.am.auto
Google daar maar eens op…. bah bah.

Vorig jaar zomer zat ik in een corvette C6, dat ding had 40.000km gelopen en de stoelen waren al helemaal hun vorm kwijt, het harde plastic zal vol met krassen en het leer van het stuur voelde echt versleten. De algehele kwaliteitsindruk was gewoon om te janken. En zo te zien weet chevrolet dat ook en hebben ze de C7 wat beter gemaakt. Wel zie je nog aardig wat zwart plastic, maar op sommige foto’s zie je ook een carbon interieur.
@kaasboerin: Met die white wall rims. Echt fakking zonde. Wat een donald duck auto werd dat zeg. En dan ook nog die dashboardswap. My god, een van de mooiste dashboards ooit in een Corvette, en zij slopen em dr uit.
@E34M5Touring: En dat Z4 achtige plastic in die voorbumper..
Juist dat prachtige chroom eraf slopen………. Echt een dikke facepalm toen ik dat zag..
@kaasboerin: Hoe maak je een classic kapot. W.ill.i.am school of suck.
Heel mooi. Nog wel mooier dan de Viper misschien!
Wauw, echt ongelooflijk vet! Kiezen tussen dit en de nieuwe Viper is zeker niet gemakkelijk!
Ben ik de enige die de cirkel-achterlichten terug wilde zien.. ?
Oeiiii, nu is mijn Zwarte Bes ‘Fakkel’ helemaal vies.
Hebb0n.
Ssssupergave Vette!!!

Echt een zeer geslaagd ontwerp!!
gedwongenleaser
Pff lekker hoor, ziet er gevaarlijk snel uit! Interieur lijkt zo op het eerste gezicht ook goed te pruimen. Ik zie maar 1 minpuntje en dat is die lelijke spoiler achterop, die lijkt er wel met bisonkit opgeplakt te zijn (maar op verzoek kan daar vast wat aan gedaan worden).
Echt een hele vette auto geworden. Ik moest bij de C6 in het begin heel even wennen, maar dit vind ik echt geweldig!
“- Hij heeft een limited-slip differentieel. Een elektronische.”
Dat is geen limited-slip! Das rommel !!! :D
@RazorHead: Daar zal in het after-market circuit ongetwijfeld wat aan te doen zijn. De US kennende zullen firma’s als Hennessey e.d. zulke dingen wel aanbieden.

OT: Wat is die mooi zeg. Helemaal top. Met stip verkies ik deze boven de Viper.
@Freewarefreak:
waarschijnlijk wel, al is het een gemiste kans vind ik..
Ja ja, geniaal!
Wat een dik apparaat! De Viper kan wel inpakken! ;)
Mooie wagen mr die achterkant kan me niet zo bekoren. Iets te druk en die 4 uitlaten zijn er echt over. 2 aan elke kant zou de wagen zoveel mooier maken al
Ik vind hem vet(te)!!!
@jlachenal: with a vette u get ‘m wet
Mooi! Gewaagd ontwerp, leuk dat ze dat durven. Heb altijd een zwak voor Corvette’s gehad (met uitzondering van de C4).

Doe maar in Oranje, met matzwarte racestrepen en velgen. GT stoelen graag, hoef geen races te winnen, wil liever lekker zitten :)
Mooie wagen, mooi interieur, standaard targa, goede performance, handbak. Ja, ik kan voor het eerst in lange tijd zeggen dat ik een nieuwe Corvette zou willen! Top! Alleen de 4 uitlaten vind ik net iets té, maar als er iets is wat makkelijk te vervangen is dan is het wel een uitlaat natuurlijk :)
wat een vooruitgang,, doe mij er maar eentje met handbak!!! vet!!
Voor mij zijn het iets teveel van die plastic accenten, maak het ontwerp net iets te druk. Verder ziet het er allemaal heel erg lekker uit. Dit is toch de enige sportwagen uit Amerika die ik interessant vind.
Opnieuw weer een beest van een wagen. Mooi, agressief en zoals een Corvette hoort te zijn.
Sorry, maar ik vind het gewoon een Viper GTS met de achterkant van een Camaro. Maar dat betekent niet dat ik hem niet mooi vind! :)
@snorrie11: De achterkant lijkt idd erg veel op die van de Camaro.
Hij is goed gelukt zeg. De eerste renders waren toch lastig in te schatten. Erg fraai. Die 4 pijpen zo dicht op elkaar vind ik niet helemaal top, maar voor de rest een schitterend ding. Weer lichter ook en dan met de nwe motor.
I like it ! Kan niet wachten om ‘m op Le Mans te zien !
Corvette is toch tegenwoordig geen Chevi meer, maar een loststaand merk binnen GM??

Wel een stoer bakkie. Zal ongetwijfeld een van de best sturende auto’s zijn uit de USA.
@Burdy: In de VS is het nog steeds een Chevy. Op de Europese markt is het Corvette.
Knap, maar ik vraag me af hoe ik er over een paar jaar over denk. Corvette’s zijn altijd wel knap in het begin, maar nooit echt tijdloze schoonheden…
@Esprit_de_Flandre: Persoonlijk vind ik de C6 niet gedateerd geworden en zou nog steeds mee kunnen.
@agera:

Dat denk ik van de C5 nog altijd. (de C6 vind ik wel niet mooi maar idd ziet er nog niet oud uit)
Vetharde knalbak dat ding!
DIT!! is de kont van een Corvette verdorie..

Wat ze nu hebben verzonnen is gewoon een soort Chevy Volt sport… of op zijn best een instapper Camaro.
http://www.autoblog.nl/gallery/0_Reviews/Corvette/Z06/Corvette_Z06_12.JPG
@Alwood: Dat vroeg ik mij laatst ook af, of Corvette in staat is zijn herkenbaarheid in hoofdlijnen te behouden zoals de 911. Blijkbar besloten om een andere weg in te slaan.
Waar is die typische bolle Corvette achterruit gebleven?
Ik twijfel er niet aan dat hij kan presteren maar god wat is hij lelijk.

Een veel,veel,veel te druk ontwerp. Precies alsof ze naar een aventador oid. gekeken hebben en ipv van over te geven hebben ze gezegd. Ja dat is het zo moet die eruit zien.

Precies of de ontwerpen helemaal op was door de caffeïne, speed en coke. Moet hij gedacht hebben. Ik ga een mooie lijn teke… kijk daar een eekhoorn … oh nieuwe lijn deze gaat moo… nope nieuwe li…
@Hupke: Je hebt het mooi verwoord idd want ik kan er ook niet veel van maken, hij is enerzijds wat rechter geworden maar probeert ook weer stiekem op een F12 te lijken.
Ach ja, ons mullet dragende medemens zullen dit wil gaaf vinden…
Wat mij het meest opviel in eerste instantie zijn de gelijkenissen van de voorkant en achterkant met de teaser foto’s van de enzo opvolger.
Erg mooi geworden! Al is de achterkant iets te druk; ze hadden bijvoorbeeld 2 i.p.v. 4 uitlaten mogen doen.
Nee sorry, dit is het toch echt niet.
Er is erg veel lef voor nodig om zo drastisch te breken met tradities, maar daar kan je ook flink in doorschieten.
En dat is hier helaas wel gebeurd.
Gelukkig hebben we de Viper nog.
Hele dikke wagen, ik vind alleen een rev-matching systeem aardig fake. Ik regel ook dat aspect van het schakelen liever zelf bij een handbak.
Kan me totaal niet vinden in het design, dacht namelijk eerst dat het een getunede Ferrari was.. Vooral in de achterkant dat helemaal naar de klote a-la Camaro geholpen is en de vloeiende ronde lijnen en vooral de ronde achterlichten weggelaten zijn…
Je kan wel zeggen, gaan we weer vergelijken.. maar dit is gewoon bijna exact een kopie van een F12 & Viper.
Ik kon het niet laten om even de vergelijkingsmongool uit te hangen maar dit is gewoon echt geen Corvette style…
http://www.autoblog.nl/gallery/Chevrolet/Corvette_C7_Stingray/chevrolet-corvette-c7-stingray-001.jpg
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2012/03/ferrari-f12-berlinetta-geneva.jpg
Dik!! Alleen weet ik het niet zo meteen met de achterkant… maar misschien n kwestie van wennen
ik vind dat ze dit een waardige stingray mogen noemen, dit model is wél mooi
Morgen te downloaden op gran turismo 5 :D
@banjaloeloe: don’t get your hopes up word waarschijnlijk woensdag met de EU Store update ^^ deze week in ieder geval wel!
Een stuk beter geslaagd dan bijvoorbeeld de nieuwe Viper! Inderdaad beetje F12-achtig, maar dan wel op de Amerikaanse manier en dus geen copy-paste.
Dit is een auto om voor te emigreren!
Leuk logo, maar wel jammer dat de ronde achterlichten verdwenen zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).