China opent langste tunnel-tot-tunnel brug ter wereld

Auteur: , 38 Reacties

We doen er nog eentje. Gewoon omdat we dol zijn op bouwtechische hoogstandjes. In China kan je binnenkort keihard tunnel-to-tunnel (TTT) gaan, dankzij deze gloedje-nagelnieuwe, 1.176 meter lange hangbrug, die luistert naar de naam "Aizhai Extra Rarge Suspension Bridge".

De brug maakt onderdeel uit van de Jishou-Chadong Expressway, die, als we het goed gezien hebben, midden in China ligt, op het randje van Tibet. Dit stuk weg van 64 km lang gaat voor ongeveer de helft door tunnels heen, waarvan er dan ook 18 aanwezig zijn. Wat een werk moet dat geweest zijn om aan te leggen…. Lang leve een flink reservoir aan arbeidskrachten.

De Aizhai Bridge hangt op 355 meter hoogte, en in oktober 2007 werd met de bouw ervan begonnen. Om ook ’s nachts herkenbaar te zijn, zijn er 1.888 lampen op bevestigd.

Behalve de langste en de hoogste brug, heeft China nu ook de langste brug tussen 2 tunnels in handen. Nu jullie weer, rest van de wereld.

Foto credit: Eric Sakowski / HighestBridges.com. Veel meer brugporno is aldaar (en verder) te vinden.



38 reacties

De Chinezen hadden al de “can do-attitude” toen ze de Chinese muur bouwde. Moeten we niet versteld staan wat ze daar tegenwoordig uit de grond stampen nu ze de financiële middelen hebben…
En de (goedkope) arbeidskrachten. En het gebrek aan arbo-regels. Maar wat een mooi stukje engineering is dit toch weer, hier kan ik nou enthousiast van worden!
@sir_smokalot:
Ten tijden van de bouw van de Chinese muur was het niet anders. ;)
Maar uh… me too. ;)
@Rick-dos:

was toen meer een must do-attitude
@GOD:
“can do” komt altijd voor “must do”. ;)
Die naam: extra Rarge: precies een steek onder water: ‘we kunnen de “R” toch niet uitspreken!’ ! Voor hun is het dus extra Large, voor elke buitenlander een Rarge :P!
@technopatat: Dan zou het voor hun ook Lalge zijn… zitten 2 R’en in Rarge :D
@Ikke_ferrari: Damd, aan die 2e had ik niet gedacht :D!
waarom moet ik nou aan porno denken? ‘ keihard tunnel-to-tunnel (TTT)’
Dirty mind? Ik moet zo even pinnen trouwens, even langs de ATM.
@sir_smokalot: Dirty Mint – De nieuwe smaak King Pepermunt
Rarge ? Een combinatie van raar en large ?
De langste hangbrug (grootste overspanning) staat alsnog in Japan, dus wat dat betreft zijn de Chinezen nog niet helemaal heer en meester.
@marbre: de Chinezen hebben meer langere bruggen hoor. De Japanners winnen misschien 1 categorie, maar China wint in iets meer categorieën.
@robbie:
Dat hoor je mij ook niet tegenspreken, dat China in meer categorieën wint weet ik ook wel, zoals ik al impliceerde door te zeggen ‘nog niet helemaal heer en meester’. ;)
Die Japanse brug is alleen technisch nog wat geavanceerder, (langere overspanning, complexere fundering, aanbevingsbestendig) vandaar dat ik deze noemde.
Bedoel je toevallig de ‘dinobrug’ in Tokyo?
@sir_smokalot: Nee, de Akashi-Kaikyo-brug. Die ‘dinobrug’ is een vakwerkbrug, bij dat soort bruggen komen overspanningen >500m (pyloonpyloon) nauwelijks meer voor, daarboven wordt een tuibrug of hangbrug interessanter. Die Akashi-Kaikyo-brug is een hangbrug (1900m overspanning) is net als deze waar het artikel over geschreven is. Er zijn trouwens nu ook zelfs plannen om tussen Italie en Sicilie een hangbrug met een overspanning van zo rond de 3000 meter te bouwen.
Wel een mooi ding trouwens, die dinobrug!
@marbre:

een hangbrug van 3 KM !!
in een aardbevingsgevaarlijk gebied ??
@lincoln: Die brug in Japan waar ik het net over had staat ook in een aardbevingsgevoelig gebied, en die kan daarom dus ook aarbevingen tot 8,5 op de schaal van Richter aan. Het is dus mogelijk, het kostenplaatje wordt wel minder aantrekkelijk.
@marbre:

wow .. leuke materie .. ga me er eens een beetje in verdiepen ..
Mij krijg je er niet op:
http://highestbridges.com/wiki/images/thumb/8/8e/AizhaiCatwalk.jpg/750px-AizhaiCatwalk.jpg
@4991: ziek.
@4991: al die aziaten in het circus zijn gewoon ontslagen bruggenbouwers!
@4991: Valt me wel op dat die wel gezekerd is, komt ook niet altijd voor!
@kakhead: verzekerd met die dunne kabel boven hem ofwa?
‘Rarge’ zou japans moeten zijn, Chinezen zeggen ‘lalge’ afaik.
Lespect vool die bouwvakkels!
autootjes in elkaar bakken kunnen ze overal ter wereld ..

dit is toch echt effe andere koek ..
diep respect ..
@lincoln:
Schepen bouwen kunnen ze echter absoluut niet.
Dus heb ik zo mijn twijfels over hun bruggen.
Best knap van die Chinezen…

Off topic: af en toe snap ik niks van autoblog.
Ik stuur gisteren een gloednieuw filmpje van Tiff Needell die een my 2013 gt-r test tegen een 991 S H7 (veel beter wordt het niet…). Komt er niet op, vervolgens allemaal onzin die er wel op komt (vrouwenavonden etc…..)
@RudyV: relax, altijd lleuk zo’n artikel
ik dacht dat het “range” moest zijn
Wauw. Fan-tas-tisch. De 2 foto’s in dit artikel zijn gaaf.
Die zou ik ook een keer willen doen!
Hebben ze in China, ook niet wereldwijd het hoogste zelfmoordpercentage?

Daar helpen bruggen als deze wel goed bij… als je die loopbrug ziet, waarom maken zie dan niet helemaal dicht zodat je er niet kan afsprin… egmm vallen…
Level: Asian !
En toch lijkt het me leuker om over die oude wegen te rijden ,iets met bochten en uitdaging …….
Tja….. en als je dan bedenkt dat wij in Nederland er ruim 20 jaar over doen om de A4 tussen Den Haag en Amsterdam te verbreden van 2 naar 3 banen 8)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).