Chinese auto’s zitten tjokvol met asbest

Auteur: , 70 Reacties

Het was dit jaar dé zomerkomkommer: asbest. Zeg maar de poema van 2012, breed in de pers uitgemolken door een stel moeimakers. We springen op het laatste moment ook even op de bandwagon: een flink aantal Chinese auto's is in Australië teruggeroepen wegens het kankerverwekkende goedje.

Het gaat om bijna alle verkochte auto’s van de merken Great Wall en Chery (vooral bekend van de Riich-auto’s). Met uitzondering van een aantal knoflooklanden worden deze in Europa nog niet verkocht, hoewel Great Wall al wel onlangs de Steed-pickup in het Verenigd Koninkrijk liet debuteren.

In Australië zijn de Chinezen echter wel welkom, en als gevolg hiervan mogen 23.000 auto’s terug naar de garage, aldus Businessweek. Wat nogal pijnlijk is, is dat Great Wall middels een woordvoerder toegeeft al een maand op de hoogte te zijn van het issue, maar desondanks niet direct heeft gereageerd. Dat is laks met een hoofdletter ‘L’.

Naar verluidt hebben arbeiders in China ‘per ongeluk’ een batch onderdelen gebruikt voor te exporteren wagens, die ze niet hadden mogen gebruiken. Het kan aan mij liggen, maar dit lees ik als: ‘het maakt niet uit als iedereen in China met asbest in de auto rond rijdt, zo lang het maar niet naar de westerse exportmarkten gaat.’ Lekker dan..

De fabrikanten pakken het probleem nu aan, maar dit lijkt me een behoorlijke deuk in hun imago op te gaan leveren. Op de vraag of jij met je gezin in een auto vol asbest rond willen rijden antwoordt 100% van de respondenten ongetwijfeld met een ondubbelzinnig ‘nee’.



70 reacties

maakt voor mij niet uit want ik wat toch niet van plan om zo’n lelijk hok te kopen.
@bbroek:

Nee maar je zal wel rondlopen op straten waar dat spul ook rondrijdt, botst en gesloopt word.
@Hupke: ik ben geen chinees!
@bbroek:

no worries dude ..

jij krijgt gewoon dagelijks soortgelijke meuk binnen ..
Asbest… Heb altijd al geweten dat het kiekenkotten waren.
@gedece: Lood in de verf, asbest in de uitlaat en als isolatie en de kreukelzone in de bestuurders-hartzone met buitenproportioneel gejat Europees ontwerp + 14″ banden en enorm milie-vervuilend geproduceerd: lang leve opkomende economieen …
Only in China? Ach ze hebben weer een nieuw instrument tegen de overbevolking.
oost , west asbest
nou en ..

carbon is pas echte teringzooi ..
@lincoln: Maar het staat wel snel, als extra laagje op je bekerhouder!
@mout:

snel genoeg voor het predikaat “sport” iig ..
Quote: …..”maar dit lijkt me een behoorlijke deuk in hun imago op te gaan leveren.”
Waren die deuken, die ze bij hun crashtests hadden opgelopen niet al voldoende om het begrip “imago” naar nul te reduceren?
@9000cse: de mensen die bij de crashtest waren zijn nu allemaal Dood :(
@9000cse:
Je moet mens er van tijd tot tijd aan herinneren.
Mensen vergeten snel.
ach, het zijn en blijven goedkope wagens en dat goedkope moet ergens vandaan komen.

sommigen hebben een hele slappe motor, anderen heel weinig kreukelzone, andere superlaagwaardig staal / aluminuim, anderen missen weer moderne technische handigheden.

nu heb je het hier in NL ook, maar dan in andere vormen. kijk maar tegenwoordig naar de goedkope muesli bakken hier un europa. ik kan nu pagina’s lange teksten schrijven over dat de dure duitsers veilig zijn vanwege allemaal veiligheidssystemen, maar dat levert hier niets op.
vandaar in het kort:
kijk maar bij de goedkope, wat kleine zooi naar de wielen: je hebt slechts 4 wielbouten.
4 is minimaal, 5 is voor net dat beetje extra veiligheid, want mocht er ééntje loszitten, dan ben je niet meteen doodverklaart op de snelweg.

zoek maar op ;)
makkelijk te betrappen op franse meuk, kleine chevrolet’s, fiat panda’s, dacia’s (de goedkope prijs moet immers ergens vandaag komen hè )
moeilijk te betrappen bij (bijvoorbeeld) mercedes, bmw en vag
@bigcar:

aantal wielbouten = veiligheid .. LOL ..
@bigcar:
Nee dat dure duitsers “veilig” zijn hebben we gisteren uitgebreid kunnen lezen.
Dat 4 bouten verhaal is natuurlijk ook kul. Alle kleine auto’s hebben dat ook die van VAG.
@bigcar:

Een hongerige chinees in je kofferbak helpt ook tegen asbest. Die eet van alles denk ik dan…
@bigcar: Dus alle smart rijders zijn doodverklaard, want die hebben standaard maar 3 wielmoeren/-bouten?
@notsobig:
Wat dacht je van veel raceklasses die moeten het met 1 doen. En daar vallen immers dagelijks doden te betreuren…
@bigcar: Hmmm… Dan zijn Formule 1 auto’s wel héél gevaarlijk.
@bigcar: Haha zo jij hebt er voor doorgeleerd zie ik? Tjonge jonge jonge… nog nooit zoveel onzin bij elkaar gezien. Doe gelijk wat aan je woordkeuze, moeilijk te betrappen?
@pininfarina: @autobart: @notsobig: @bempi: @bbroek: @lincoln: @jrk68:

jullie reacties zijn niet echt hartverwarmend, het doet me denken aan wat iemand mij ooit vertelde toen ik zij dat mij iets irritants was overkomen door toedoen wan een ander:
“Welkom op Aarde, wij aardlingen verwelkomen aliens door onze meest afschuwelijke kanten te laten zien”

ik kan jullie dit vertellen; met zulk haataanzettend gedrag maak niet niet snel vrienden. erg populair en gewild word je er ook niet door.


anyway, dat over die wielbouten was een voorbeeld.
waar ik op doelde was dat autofabrikanten er van alles aan doen om zomin mogelijk productiekosten te hebben, alle extra’s dat geld overbodig is moet eruit.

wat dacia deed bijvoorbeeld bij hun duster: veiligheidssysteem esp was (en is) niet standaard, tot de duitsers met hun uitwijkproef erachterkwam dat de 2wielaangedreven slappe benzine variant met twee wielen los van de grond komt bij de uitwijkproef.
de wagen kost pak ‘m beet 10.000 euro en esp was slechts een optie bij de wat duurdere diesel modellen. na de test werd esp (twv 400 euro) een optie voor ook de rest van de duster meuk

iets anders: moderne auto’s zijn uitgerust met systemen die de brandstoftoevoer van de tank naar de motor stopzetten bij een ongeluk of in geval van ondersteboven hangen om brand en ontploffingsgevaar te onderdrukken. ik kan blind roepen dat een mercedes S klasse met een prijskaarte van een ton dit heeft, maar kan iemand mij vertellen of een fiat panda dit ook heeft? en gordelspanners? en een standaard ehbo-set? of bij de duurdere bakken Wegrijblokkering? of wat standaard zou moeten zijn: een gevarendriehoek? juist..

dat was hetgeen waar ik moet doelde met die wielbouten:
4 is een minimum, 5 stuks wil zeggen dat je één extra hebt voor het geval dat.. maybe niet het beste voorbeeld, maar weet dat die flauwe reacties mijnerzijds echt helemaal niet gewaardeerd worden, gedraag je mensen.
@bigcar:

welkom op aarde suffe ..
waar “iets irritants” ALTIJD door het toedoen van een “ander” is ..
@bigcar:
Als je er last van hebt is er een simpele remedie.
Dan lees je het gewoon niet.
Verder sluit ik me bij Lincoln aan.
Welkom in het land van de vrije meningsuiting.
Mijn vraag is dan, waarin is de asbest verwerkt?
Want als die bij normaal gebruik niet kan vrijkomen valt het nog wel mee.
Als die er gewoon uit zit te dwarrelen telkens de wagen rijd is het een beetje misdadig.
@Hupke:

denk geluidsisolatie ..
firewall en voorspatborden ..
@lincoln: eerder pakkingen en de remmen.

Consumers should avoid “do-it-yourself” maintenance that may disturb contaminated engine and exhaust gaskets, the Australian Competition and Consumer Commission said in a statement today. The recall affects 23,000 vehicles, according to the statement.
@robbie:

ik las namelijk “tjokvol” ..
@robbie: Hmmm, dus de chinezen hebben een hekel aan monteurs en voetgangers/fietsers in steden?
@Hupke: interieurfilter
Is Australie normaal niet heel moeilijk/streng om dingen te importeren, op vakantie te gaan, of te gaan immigreren/wonen/werken???
@breakingpoint:
Ja, nu heb ik alleen ervaring met groente en fruit export die kant op maar daar zijn ze heel erg moeilijk mee.
1 bug in een partij en alles wordt vernietigd.
@breakingpoint:

Alleen als je op een dim sum lijkt wordt je gepakt.
ze denken dus wel aan de brandveiligheid.
Nou alles wat uit India komt nog even controleren op asbest.
Ben benieuwd wat die dingen kosten daar op dat eiland, zal wel geen reet kosten, dan kan je dit soort shit verwachten.
@kaasboerin: China? eiland???
@bbroek: Nee bijdehandje, Australië. Try again.
@kaasboerin: O, okeeee
asbest werd en wordt al lang gebruikt in de autoindustrie, je kunt ’t vinden in remmen, dichtingen, koppakkingen, koppelingen, uitlaten, coatings en ja, dit ook allemaal in europese auto’s tot 1993!
@utregcity: Ik had een flinke climax tot de laatste 2 woorden..
@kaasboerin: LOL! maar er rijden nog steeds auto’s hier met lekker asbest onderdelen erin rond…
Correctie: Dat is laks met een hoofdletter ‘R’.
Asbest is pas erg als je iets gaat slopen.
Probleem is natuurlijk dat die Chinese hokjes vanzelf verpulveren.
Chinese auto’s vol met asbest… So what, afgedankte schepen uit het westen die vanuit kostenoverwegingen in Azië gesloopt worden ook. Het kan natuurlijk alleen niet de bedoeling zijn dat ons afval weer onze kant terugkomt.
Asbest is gevaarlijk als je er jarenlang dagelijks mee werkt.Hier doet de overheid net of het radioactief afval is.Kunnen ze dure prijzen(waar belasting op zit)vragen om het weg te halen.Mijn pa heeft vroeger asbestbuizen doorgezaagd en is nog wel 85 geworden hoor.
@Alfarobert:

schijnveiligheid icm milieu-maffia ..
@Alfarobert: Kun je nagaan hoe lang die geleefd had als hij niet die buizen had zitten zagen…
@Alfarobert: ken je Eternit Kapelle-op-den-bos?
Google maar eens en wees verbaasd over het aantal mensen met longen vol asbest. Het enige “positieve” aan asbest is dat het nog 30-40 jaar duurt vooraleer je ziek wordt.
Lekker is dat dat die vent het al een maand wist maar niks heeft laten weten.
Zolang het niet in brand staat,niks aan de hand .
@norge:

rare vraag ..

maar wat is nou precies DE essentie van asbest ??
@lincoln: Asbest vezels kunnen in je longen terecht komen .Daar worden ze ingekapseld en daarbij kan asbestose onstaan waardoor je geen oxygeen meer in je bloed krijgt of zoiets. Asbest is volstrek ongevaarlijk als het in vaste vorm is .
@norge:

is dat DE essentie ??
@lincoln: prima product voor brandbeveiliging en redelijk ongevaarlijk tenzij de vlakke platen vezels loslaten. Bij productie en sloop bijvoorbeeld. Dus svp geen gaatjes in boren, geen stukken vanaf zagen…
@norge:

een loodgieter MOET toch gewoon weten dat asbest gebruikt wordt om objecten onbrandbaar te maken !!

omdat het zowat de enige materie is dat geen energie bevat ..
met bijkomend nadeel dat het ook niet kan verbranden in een menselijk lichaam ..

ambtenaren van bouw en woning toezicht weten dat ook nooit ..
die weten alleen “paniek” ..

en de verwijderaars weten alleen maar “geld” ..
@lincoln: Brandbeveiliging ,pakningen, kookplaatjes ,huisbekleding,vloerbedekning (zeil) ,vroeger veel gebruikt door loodgieters en een paar van mijn oude kollega’s zijn aan asbestose overleden .Vandaag de dag echter niet meer in gebruik.Ja ik weet wat asbest is …Het wondermiddel van vroeger…
@norge:

de huidige bouwstoffen en materialen gaan later ook slachtoffers eisen ..
no worries ..

maar wat ik zeggen wou “zolang het niet in de brand staat” is niet van toepassing op asbest .. ei ..
@lincoln: Ok, spiegelei,bij brand komt asbest los van het materiaal waar het in verwerkt zit.Asbest gaat dan airborn en kan in je longen komen ,daarom moet je ook binnen blijven bij een brand in een gebouw waar asbest in verwerkt is. Daarom zeg ik als het maar niet in brand staat .
Tuurlijk is asbest (bepaalde soorten, onder bepaalde omstandigheden en als je er veel mee in aanraking komt) schadelijk voor de gezondheid. Net als roken, drinken, werken en niet te vergeten de fijnstof die door auto’s wordt uitgespuugd. Alleen daar wil de overheid nog niet aan….
Beetje hypocriet dus.
in onze ouwe auto’s zit ook nog asbest, het beste materiaal ooit.
Ik rij rond in een auto vol asbest. See if I care…
@mgmgb: zolang je niet met asbest gaat gooien breken en zagen, is er niks aan de hand. en in auto’s ziet niemand het dus we care’s
@toeter11:
Als die maffe Chinezen het nog gebruiken in remblokken is dat anders knap schadelijk.
@jrk68: 2 van onze auto’s rijden met asbest remmen, ze hebben nog nooit zo goed geremd
@toeter11:
Wees er maar trots op, dat mag sinds 1993 niet meer.
@toeter11: Zolang jij niet met die asbest remt, is er niks aan de hand. Maar als je – pakweg voor mijn deur – fijn gaat remmen, verpoeder / -vezel je die troep, de longen van mij en mijn koters in. Alvast bedankt.
Die auto im de post is een scion xb, dat is geen chinees, maar een toyota…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).