Chinese budgetbanden profiteren van bandenlabel

Auteur: , 50 Reacties

Sinds 1 november is het verplicht voor de automotive rubbers: een bandenlabel. Vanuit de EU aangestuurde stickers die in één oogopslag iets zeggen over drie triviale eigenschappen. Eigenschappen waarop Chinese of Koreaanse banden soms even goed scoren als premium concurrenten uit Europa, zo blijkt nu.

Met het label wordt gekeken naar drie bandeigenschapen: Brandstof-efficiency (rolweerstand), grip op nat wegdek, en extern geluid. Hieraan wordt per bandentype een letter gekoppeld (hoe dichter bij de A, des te beter). Dat maakt het natuurlijk nog geen allesomvattende bandentest, maar slechts een sticker met drie indicatoren.

En hoe ironisch: bij de invoering van het label dachten Europese bandenfabrikanten Aziatische concurrenten buiten spel te zetten. Nu blijkt opeens dat veel Aziatische prijspakkers qua bandenlabel even goed scoren als het duurdere rubber. De budgetband zou steeds vaker specifiek ontworpen worden om te scoren op het bandenlabel, aldus Autokompas, en zij namen de proef op de som en vergeleken de onvolprezen Star Performer UHP (205/55 R17) met een Michelin Pilot Sport SP 2 in dezelfde maat. Die scoorden exact gelijk op het bandenlabel: een F voor rolweerstand en een B voor grip op nat wegdek. Zelfs de Nankang AS-1 deed niet onder voor een Conti of een Michelin.

Betekent dit dat Chinese, Koreaanse en andere niet-Europese banden, die vaak minder dan de helft kosten, opeens gelijkwaardig zijn? Dat lijkt ons niet, dergelijke budgetrubbers zijn leuk onder je driftbolide, maar test na test laat zien dat eurobanden (nog wel) beter presteren. Iets dat in veel gevallen niet uit het bandenlabel te herleiden is.

Marktanalist Edoardo Spina van Morgan Stanley over de kwestie:

“Budgetmerken kunnen op labelgebied misschien concurreren met merken als Continental of Michelin, maar het bandenlabel zegt niets over de andere eigenschappen. Het is dus maar de vraag of ze echt kunnen concurreren op kwaliteit. Of dat iets uitmaakt, hangt af van de manier waarop consumenten gaan reageren op het label. Zullen zij alleen maar naar de labelcriteria kijken?”

Ergo, de labelgeile consument zal wellicht eerder een budgetband kopen. Want als ze gelijk scoren op het bandenlabel, waarom dat het dubbele betalen voor een merkband?

PS. In deze top10 zie je wat de meest toegepaste bandenmerken in Nederland zijn.



50 reacties

Net zulke goede marketing als met de crash-test.
Niemand kon dit van 500000000xxxxxx kilometer afstand aan zien komen?
Mun arschloch..
@kaasboerin: precies! Ik moest direct aan de EuroNcap oplichters van Renault denken…
@kaasboerin: Kom, kom, straks ga je nog beweren dat Euro ambtenaren om te kopen zijn door de Chinezen die hier miljarden mee te winnen hebben. Tsk tsk.
@heidekonijn: Alsof Euro-ambtenaren überhaupt om te kopen zijn.. (sarcarstisch)
Bridgestone en yokohama zijn ook aziatisch
en zijn toch volgens mijn kwaliteitsbanden.
Dus ik versta niet waarom ze er heel azie bijslepen.
Ik probeer ook altijd kwaliteitsrubber te kopen. Maar ik snap heel goed dat een budgetband die vaak meer dan de helft goedkoper is voor veel mensen een alternatief is. Zeker als het voor moeders booschappenkarretje is en mensen toch ergen op moeten besparen.
@911GT2: gelijk heb je. Onder onze Starlet die nog geen 500 euro waard is bij inruil, waarom dan 400 euro aan banden uitgeven? Ik ben zelf een voorstander van goede banden, maar het moet wel in vergelijking staan met je auto. Onder onze grotere autos gaan wel weer gewoon Bridgestones, michelins of Continentals onder.
@911GT2: Ja ik vind kwaliteits rubber ook erg belangrijk! Kan je 18 jaar lang gezeur en geld betalen schelen!
@dirkwkd: Jij hebt vast een oud ‘scheurijzer’ dat nauwelijks nog in de garage komt.
Wij van WC eend…
ik zou er een vierde eigenschap aan toevoegen, duurzaamheid, hoe lang gaat de band bij gemiddeld gebruik mee

want als je om de klapscheet nieuwe banden moet kopen, verdient zo’n stuk rubber ook geen groen label
@screamer: precies, condooms van goedkoop rubber koop je toch ook niet?
Banden zijn persoonlijk, zeer persoonlijk.
Zelf is me nogal van de Michelin, maar onder de 159 zitten sinds kort Pirelli’s en die bevallen eigenlijk tot nog toe het beste.
’t ligt aan jezelf en aan de auto.
Vroegâh toen Michelin nog eigenaar van Citroën was, reed een Citroën gewoon het beste op Michelins, omdat ze daar op ontworpen waren.
En wat @911GT2 zegt is ook waar : is het een boodschappenkarretje, waarom dan geen DangNong, GangDing of NapDong banden?
@desjonnies: GangNam..
Denk dat die prima voldoen op een truttenschuddertje idd..
Troep blijft troep, ondanks een sticker
@ufcchamp: niet als je stickers spaart..
op banden mag je gewoon niet bezuinigen. nu verbruiken wij ook de nodige banden de winterbanden die vorig jaar nieuw gekocht zijn kunnen deze kerst alweer vervangen worden.
@the-budel-guy: quatsch, kut-banden onder een kut auto gaan prima samen, voorbeeld: een Prius. Waarom zou je daar goeie banden onder zetten? Wordt ie echt niet minder sneu van..
@flippert: lol ik probeer je comment serieus te nemen. ik laat wel weten wanneer het lukt.
De kwaliteit van ‘kwaliteitsbanden’ zit hem steeds vaker in ‘die laatste tiende’, in dat halve metertje minder remweg, in een beter stuurgevoel. Dat soort dingen. Erg belangrijk voor een performance band. Maar de meeste mensen zoeken die grens niet op en komen er in het droog nooit bij in de buurt (in het nat misschien wel, dus daarom is grip op nat wegdek wel een belangrijk criterium).
Ik zie niet in waarom de ‘gemiddelde’ automobilist Chinees spul met dezelfde label-kleur zou moeten laten liggen.
Misschien is Chinees spul van een maatje breder best een goed alternatief voor kwaliteitsspul van de standaard maat…
@ramshoek: Wellicht krijg je dat inzicht als je wordt geraakt door een achteropkomende automobilist die chinese budgetbanden heeft gemonteerd, want goedkoper, alleen remweg 3m meer….
@406_v6:
Vandaar ook dat ik ook dat centimetertje meer rubber voorstel…
Als de tests voor de labels voldoende streng zijn en de vereisten voor de labels ook voldoende zinvol, dan lijkt het me dat chinese banden prima zijn. Zeker voor dat beetje snelweg-werk hier in nederland.

Als je gaat rijden in wat uitdagender omstandigheden, zou ik er niet op bezuinigen en op de diverse tests afgaan.
@Simpson: in mijn ogen veel te simpel geredeneerd. écht goeie banden heb je juist voor die ene keer dat je er net wel een ongeluk mee kan ontwijken. Juist in druk Nederland erg belangrijk.
@Alwood: Dan zoiets te testen moeten zijn en als vereiste in het label terecht moeten komen.

Anders heeft zo’n label inderdaad generlij meerwaarde, dan is het een soort ‘ik kies bewust’ label
@Simpson: eh generlei. Generlij is van generlei waarde in onze woordenschat.
Allemaal leuk en aardig dat label… maar ik heb nu alweer gemerkt dat dit ook aan alle kanten relatief is. Ben er nog niet achter hoe precies maar op een of andere manier telt de bandenmaat mee in de normering.

Het label geeft dus helemaal geen absolute kwaliteit maar net zoals energielabels op een auto geeft het een ‘waardering in zijn klasse’. Je hebt er geen fuck aan.

Laten we hopen dat vooral het ADAC haar tests blijft uitvoeren. Die geven nog enige kwaliteits-indicatie.
@Alwood:
Yep, om met bv een Lotus met AAA banden te gaan rijden lijkt mij geen goed idee….
Zie het voor je rondom 135/80 spaarrubber, hoe link wil je het hebben….
Ik denk dat de beter fabrikanten dit wel gaan merken. de gemiddelde nedelander heeft niet zo veel kennis over banden als de meeste bezoekers hier, die zien ene label en denken dat er wel over nagedacht is…
Zo’n label vind ik prima. Zoals hierboven ook al iemand opmerkte mist wel de duurzaamheid/slijtvastheid op dit label. Voor een persoon met weinig oog voor z’n banden ideaal. Hij kan in een oogopslag kan men zien of een band een goede/slechte keuze voor hem zal zijn. Als autoliefhebber kijk iets verder wil ik de (in mijn ogen) beste banden en lees graag allerlei testen/reviews door om de eigenschappen van de band te leren.

Vwb chineese banden, ze zijn vaak goedkoop en zullen vast nog wel iets minder zijn dan de gerenomeerde bandenmerken. Het kan echter nog steeds een goede keuze voor iemand zijn. Net als de keuze van het wel/niet nemen van winterbanden, spelen kosten een belangrijke rol.
Ik mis eigenlijk nog een algemeen scorecijfer op het label. Want een band die nu een A scoort zal niet te vergelijken zijn met een A-band binnen 5 jaar. Het verschil zou alleen zichtbaar zijn indien daar een score op zou staan (die de som is van vele factoren)
iemand die het goed met zich zelf voorheeft neemt gewoon de ContiSC5. Klaar.
@TDI-goeroe: als VAG rijder kun je haast niet anders….ik hou ’t op Bridgestone (zomer) en Michelin (Winter).
@TDI-goeroe:
Onzin, dat hangt sterk van de auto af, mijn lotus rijdt het best op Toyo’s of BF Goodridge.
Conti’s hebben te stugge wangen voor dat soort lichte auto’s.
Ook onder een TT waren ze destijds levensgevaarlijk, af fabriek stond er wat anders onder maar hier zette Pon ze op Conti’s omdat dat ook van Pon is….
De invoering van dat bandenlabel bewijst nog maar eens hoe wereldvreemd die Europa-pipos zijn. Willen zich met alles bemoeien en kennen er meestal de ballen van!
Ik zou echt eens een onafhankelijke test willen zien van banden. Elke keer als Aziatisch banden worden getest dan zit er toch weer zoiets achter wat ik niet helemaal vertrouw om die goedkope banden af te kraken. Bijvoorbeeld een autotest blad waar naast de test ineens een volle pagina advertentie staat van Michelin of Dunlop of whatever.. snap je!
@ Svenska , wat een b*llsh*t

Daarom dat er constant andere merken bovenaan staan !
Maar als de Duitsertjes effe minder scoren zijn de VW en AUDI direct in hun gat gebeten en is er omkoperij mee gemoeid
Lekker besparen op de banden, ze hebben toch dezelfde sticker. Totdat je een noodstop moet maken, uit moet wijken of je een klapband krijgt omdat de banden toch niet zo duurzaam zijn. Een band is altijd een compromis, maar bij de grote fabrikanten kan je ervan uitgaan dat je een goed product krijgt. Als je dan toch wilt besparen wacht dan niet tot het allerlaatste moment maar ga op tijd op zoek en vergelijk de prijzen bij verschillende leveranciers. Kost even wat moeite maar loont altijd.
@moveyourmind: Mijn vader had laatst een klapband met een ‘kwaliteitsband’ van Michelin, het heeft hem bijna zijn leven gekost.

Ik heb jaren met Roadstone gereden, Koreaanse banden, nooit een klapband gehad, noch wegliggingsproblemen, en ik rij wel ‘iets’ harder dan mijn vader…
@Volvo_440_turbo: gelukkig goed afgelopen. Toch heb ik meer vertrouwen in de gevestigde merken met grote researchafdelingen. Dat ze in Korea goede banden kunnen maken neem ik graag aan. Dat is allang geen ontwikkelingsland meer. En ook uit China zullen op termijn wel goede banden vandaan kunnen komen. Zelf een paar keer een Chinees merk band onder de auto gehad, maar de ervaring was niet zo positief.
Op dit moment nog autoloos, maar op het moment dat de Subaru hier op de parkeerplaats staat komt er niks anders onder dan Toyo, Yokohama of Michelin waarbij de voorkeur toch bij Toyo ligt (T888 of een Proxes variant). Die auto is in geld niet de wereld waard, maar emotioneel gezien wel. Voor de winter zullen het Michelin’s worden denk ik zo. Dat valt tegen die tijd nog te bezien, maar op veel Subaru’s werkt dat goed.
@ej20g:
Ik zou dan voor de T1R gaan, T888 is leuk voor trackdays maar op straat heb je er weinig aan en ze zijn echt heel duur. Als je bedenkt dat er nieuw maar 4mm profiel opzit snap je wel wat ik bedoel.
@jrk68: daar zit ik inderdaad over na te denken. Maar hoe lang gaan die T888’s eigenlijk mee? Ik zal zelf nogmaals zoeken ernaar, maar de levensduur loopt verschrikkelijk ver uit elkaar. De Subaru zal niet heel veel gebruikt worden (zeker niet voor korte ritten) en als hij gebruikt wordt zal er behoorlijk agressief (lees: sportief maar met aandacht voor de auto) gereden worden, dan zijn plakkers om de velgen heen toch wel fijn. Het gaat nog een hele tijd duren, maar ik vind het bovengemiddeld belangrijk om de ontwikkeling van plakkerig rubber voor je (toekomstige) sportauto in de gaten te houden.
@ej20g: overigens weet ik dat ze heel duur zijn, maar voor zover ik in deze 10 minuten heb kunnen vinden gaan ze tussen de 5.000 en 15.000 miles (8.047-24.140 km) mee. Er vanuit gaande dat de auto ruim 3 á 4 maanden per jaar op winterbanden zal staan (met originele velgen, wil andere velgen en bovendien géén stalen viezerikken) zullen de T888’s dus ruim 2 jaar meegaan. En dat vind ik ruim voldoende, ik betaal me straks toch al scheel aan die auto. Maar ook dat is natuurlijk nog eerst zien en dan weten.
@ej20g: ik heb voor de Mx5 naar (bredere) semi-slicks gekeken maar ben blij dat ik gewone sportieve (niet extrem plakkerige) banden heb gekozen die op alle vlakken goed scoren. Slijtage is voor een hobby auto niet zo relevant, grip op droog bij remmen en in bochten bijzonder belangrijk, aquaplaning ook, geluidsniveau minder belangrijk. Wilde vooral een gebalanceerde band met een geleidelijke limiet.

Budgetbanden zijn verkeerde zuinigheid. Voor 200 euro verspreid over 3 jaar moet je niet lopen kloten.
Alles leuk en aardig hoor, ‘Brandstof-efficiency (rolweerstand)’ en ‘extern geluid’ zijn twee zaken die mij persoonlijk nou echt geen moer accelereren…
Max laterale grip en een relatief lage slijtage, daar gaat het mij om. Tot zover hebben Bridgestone, Conti en Michelin mijn voorkeur. Ik wacht altijd op de bandentest van s’werelds beste autoblad(het engelse ‘EVO’) om te bepalen wat ik onder mijn GTfourtje gooi. ;-)
Ik heb overigens ook goede ervaringen met Toyo, inderdaad…
@lemans96: GT-Four, sounds interesting!:)
@ej20g: ST185 model(de laatste met de klap-koplampen) licht getuned naar rond de 275pk. ;-)
@lemans96: u heeft mijn zegen!:)
De Chinezen…je moet het ze nageven… ze komen steeds dichter en dichter in de buurt om alle bedrijven in Europa en Amerika kapot te spelen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).