Chinezen kopiëren Mercedes G-Klasse, dit gaat te ver!

Auteur: , 91 Reacties

Leuk, die Chinese kopieerdrift. Kan het volk zich daar op straat ook een echte Europeaan wanen maar dit gaat echt te ver.

Een Mercedes G-Klasse daar blijf je net als een Land Rover Defender en Porsche 911 van af. Echte klassiekers die soms al decennia aan hun imago bouwen. Herkenbare auto’s voor zelfs intense auto haters. Dat maak je niet zomaar na. Laat staan dat je de carrosserie kopieert en er vervolgens een Suzuki Jimny neus op plakt. In China vinden ze dat dus wel behoorlijk en noemen ze het “Beiqi B80VJ”. Hetzelfde merk (onderdeel van BAIC) schijnt ook een Jeep Wrangler kloon te hebben en BAIC maakt onder licentie ook C- en E-Klasses.

Wat die Chinezen dan wel meteen heel goed doorhebben: ledjes in de bumper. Mercedes schijnt nog aan een soort facelift bezig te zijn, China heeft reeds daytime runninglights.

Nu kwam mij onlangs een verklaring van de Chinese kopieerdrift ter ore. Het schijnt in China gebruikelijk te zijn je leermeester precies na te doen. In onderwijs en wetenschap ‘kopiëren’ de leerlingen eerst het gedrag voor zelf ‘meester’ te worden. Reken je voor het gemak niet mee dat zij schijt aan onze cultuur hebben (immers, ze kopiëren) net zoals wij aan die van hun, dan is zo’n kopie dus een teken van respect.

Enfin, ik stem voor het ritueel verbranden van dit heidense voertuig. Weg er mee en lijfstraffen voor wie het nog een keer probeert. Dan is het nu weer tijd om de internets af te struinen voor die ene perfecte echte G. (bron: autohome.com.cn)

Dit is dus echt geen G-Klasse



91 reacties

http://www.thereferencecouncil.com/wordpress/wp-content/uploads/2010/03/dude-wtf.jpg
En vinden die Chinezen dat dan zelf niet erg dat ze met een kopietje van het echte werk rondrijden…?
@xilver: Neenee, dit verdiend deze :

http://s3.amazonaws.com/kym-assets/photos/images/original/000/112/480/OpoQQ.jpg?1302279568
Tsss
Regelrechte plagiaat
Dat chinezen auto’s kopiëren tja, triest.. maar dat ze dan ok nog z’n ranshokken gaan kopiëren, haha!
@carterpan: + een dikke vette 1 !!!
@carterpan: haha +1

Nu is het wachten op de eerste made-in-china Multipla kloon :D
Nice!
chinezen staan heel anders in het leven bij echt of nep, het maakt ze niet zoveel uit als het nep is
dit gaat er echt over…
Begin een beetje moe van die chinezen te worden :?
@Flatfour:

Kop op

http://27.media.tumblr.com/tumblr_luqh58VSUz1qb7hapo1_500.gif
@Apache: haha, welke film is da?
@4991:

Geen idee… ik heb dat eens gevonden.
@4991: Arrested development, fantastische serie!
Importeren zeg ik!
@norge: precies. Doen we ook met al het andere uit China. Van kleding tot iPads. Dus waarom geen G klasse “velly cheap”? Nou vraag je je toch als wat Landwind ook bezield heeft de Frontera te kopiëren? Die hadden de G moeten pakken. Misschien nu een Defender kopiëren, die is zelfs in Chinese autokwaliteit gelijk een stuk premiummer afgewerkt dan het origineel.
Opzouten met die Chinese rotzooi hier kan ik mij echt kwaad om maken. Ik ben een Mercedes G-Klasse liefhebber in hart en nieren en duld geen kopie van deze oerdegelijke en klassieke meesterwerk.
De G-Klasse is naar mijn mening de beste offroader en daar hoor je gewoon respect voor te hebben punt!
@agera: ik heb respect voor je mening. Maar de Wrangler is natuurlijk echt de beste offroader ;) Of toch de Niva? Grappig dat de beste offroaders in de basis tussen de 30 en 60 jaar oud zijn. Is de wereld nu zo ver geasfalteerd dat er geen behoefte meer is aan offroaders?
@mashell: Als ik offroad zou moeten ging ik met een tank.
Als het maar rijd en een beetje waterdicht is toch?
Dat je een G-klasse compleet kopiërt is nog tot daaraantoe, maar verzin dan op z’n minst een originele naam! Dit gaat echt te fur.
Komt ervan als je die auto’s zo duur maakt.
deze auto wordt in het kader van de bezuiningen op nederlandse leger ingezet in afganistan.
MB heeft dat model toch ook maar een beetje bij elkaar gerooft en gestolen !!

en dat stupide ding was ZEKER niet mijn cultuur ..
@lincoln: Is ook geen cultuur ,gewoon een gebruiksvoorwerp net zoals een tractor.
Brabus versie hiervan aanschaffen voor een ultieme bodemprijs?
@joosthoeve: Mischien Chinese Rbabus?
@4991: RABARBER
@joosthoeve: Blabus bij?
Alles wat hoekig is is al een kopie van de G klasse?

Voor een Chinese kopie is ie nog vrij origineel, zit zelfs een andere grille op. Heb wel erger voorbij zien komen.
@sdk16420: Ben jij bilnd?
En nu wachten op de G-B63VJ AGM!
Nouja, zolang ze hun rommel ginder houden en wij er niks van horen/zien kan het mij niet schelen.
Maar als er een van deze misbaksels nog maar 1 band op een europese weg durft te zetten word ik voorstander van rituele verbranding, bestuurder incluis ;)
Zo gek zien die Beiqi’s er nog niet uit vind ik.

http://www.chinacarfans.com/wp-content/gallery/misc/baic-to-buy-chrysler.jpg

http://www.baihc.com/en/site/images/p_qishi.jpg

http://www.cluntan.com/auto/attachments/month_1004/1004292029631d5bbd0ceacac9.jpg
@slappehap: Die tweede is een Jeep Cherokee in licentie btw. BAIC is de JV-partner van Jeep, vandaar dat sommige oudere modellen van Jeep als BAIC op de markt komen…
Afgezien van de lelijkheid: dit kost Mercedes gewoon geld en is eigenlijk gewoon stelen. Maar nee, de heren Chinezen hebben overal lak aan dus kan de rest van de wereld ze niks maken!
@CJ: Als je het geld hebt voor een mercedes G, ga je echt niet zo’n plastieken auto kopen.
@faalhaas: Zijn die G’s zo duur dan? Zou er nog niet dood in gevonden willen worden.
@Vanquish: “Vanaf” 100,000 euro nieuwprijs…
@faalhaas: Hahahahahaha xD
@Vanquish: Op die trailer staat een 5 deurs. Instapper Mercedes G 5 deurs = €143.516,-
Aangezien BAIC al onder licentie C en E-Klasses maakt, zou het dan niet heel misschien mogelijk kunnen zijn dat ze voor dit gevaarte ook de toestemming hebben van Daimler? Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat m’n geelgehuide vrienden op deze manier wat tegen Daimler zouden gaan aanschoppen. Gevalletje stemmingmakerij? Of standaard Westerse berichtgeving à la “zoals het ons uitkomt”?

Mijn tip van de dag : begin maar met sinologie te studeren. Europa moeet nu al bij de Chinezen gaan aankloppen om het ‘Noodfonds’ op te vullen, beter gezegd : China heeft Europa als borg gekregen in ruil voor een zak geld. En gelet op de huidige toestand lijkt het me niet dat we die lening gaan kunnen aflossen…

Nog iemand een zakje kroepoek?
@kingdecay: exactly….en dat noodfonds gaan ze vullen door vanuit het IMF een verhoogde bijdrage te vragen…want ze chinezen zelf hebben al ‘bedankt’ om mee te werken.

Kortom, straks kunnen ze europa kopen voor een habbekratske..
Totdat deze imitatie de eerste zandheuvel tegenkomt. De G-klasse beult er overheen, terwijl deze imitatie vast staat en waarschijnlijk kapot gaat.
@Susp1cious: *zucht* laat ook maar…
@kingdecay, daar dacht ik ook aan. Van de Jeep wrangler weet ik zeker dat het met toestemming van chrysler is. Alle europese/amerikaanse/japanse merken hebben een jointventure in china, 51 procent chinees en 49 procent (vul hier uw gewenste autofabrikant in). En zo zijn er vele oude modellen die een nieuwe leven kregen/krijgen op het chinese markt.
Vraag me af wat Sacha nu aan het doen is lol.
Was dit ook niet het merk dat in licentie de Mercedes B klasse produceert en onder het eigen label een look a like hiervan heeft? Het lijkt allemaal wel veel op het orgineel maar veelal zijn de maatvoeringen wel degelijk afwijkend en kan de auto daardoor in een andere klasse vallen.
Als ik Mercedes was dan zou ik dit niet tolereren, maar goed die chinese regelgeving zal waarschijnlijk wel roet in het eten van Mercedes goeien. Een troost, buiten china maakt deze auto geen schijn van kans.
En het flauwe is dat het nog mag ook van de chinese regering…
Als BAIC ook Mercedes in Licentie maakt geloof ik nooit dat dit een illegale kopie is. De Chinese zijn vreemd maar zeker niet stom.

Ik vermoed dat het een auto in licentie betreft die onder een eigen naam neergezet wordt.

Neemt natuurlijk niet weg dat je van sommige autos af moet blijven.
@sketcher: p.s. de Defender is natuurlijk al tig keer gekloond. In Belgie als Minerva (toen nog op basis van Series II) en in Spanje natuurlijk. Die laatste wordt dacht ik nog steeds geproduceerd door Santana
@sketcher: Grappig dat je Santana noemt. Volgens mij begonnen die in de jaren 50 met het in licentie bouwen van Defenders. Kan je overigens niet helemaal ‘klonen’ noemen, eerst kregen ze de onderdelen gewoon binnen uit Engeland. Maar in de loop der jaren heeft Santana Land Rover wel ingehaald in bouwkwaliteit en later ook in ontwikkeling. Santana liep voor op Land Rover.

Mooie metafoor over hoe het met deze Chinese merken zal gaan? Over 20 jaar lopen wij achter de feiten aan….?
@baasbas:
Helaas is Santana dit jaar ter zielen gegaan, ze liepen wel voor kwa kwaliteit op landrover (wie niet?) maar verkochten duidelijk toch te weinig. Gelukkig heb ik hier nog een ex leger Santana met heerlijke 6 cyl diesel. Deze is zoveel beter dan een landrover uit de zelfde tijd…
Autoblog nieuwe 9gag?
ja daar zijn ze goed in die chinees jackie chans ze koopieeren alla merken van bmw 1 serie tot x5 x6 7
mercedes ml en die G wat nog meer zeker SLR ook
Mooi en niet slecht gemaakt.
Dit gaat er ook wel echt over, al die BMW X5 kloons tot daaraan toe maar de G-klasse (de defender is te pas en onpas ontheiligd door 3ewereld kettertuig) geweld aan doen gaat er gewoon over.
Ach ja, als ze dat spul lekker daar laten dan is het goed….
hopelijk ontsieren zulke wagens onze wegen nooit
En zeggen dat de Mercedes G ook al een copy is
van de Puch G (later ook al als peugeot P4 gecopieert)
Ik hoop dat ie een fractie is van de prijs van een G klasse. Bealchelijk duur dat ding.

Niets mis mee: ???? G?

Welke importeur haalt het naar NL?
Deze mag niet ontbreken:

Gottlieb Daimler.. Hij zag het wel aankomen..

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ee/Gottliebdaimler1.jpg/432px-Gottliebdaimler1.jpg
Voor de laatste keer een regelrechte van de G-Klasse kan gewoon niet daar dien je gewoon respect voor te hebben.
@agera: regelrechte kopie
tja je kan je af vragen hoeveel kennis en design taal daar aanwezig is als ze alles maar kopieren
Chinese markt gaat zich in de toekomst voornamelijk richten op de thuismarkt.
Vandaar die kopieën.
De productie van Europese auto’s wordt te duur vanwege hogere salaris eisen van de werknemers.
Bovendien merken de gevestigde automerken nu waarom het niet zo doortastend was om te produceren in China.
Immers de Westerse landen profiteren al lang niet meer van de goedkope arbeidskrachten,omdat heel veel Europeanen inmiddels zonder baan zitten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).