Chrysler toont eerste teaser van de Viper

Auteur: , 22 Reacties

Teasers, wat zijn we er "dol" op. Maar dit keer hebben we het wel over een teaser van een icoon, de Viper.

De algemene verwachting is dat Chrysler de nieuwe SRT Viper onthult over een paar maanden, in april. Maar uiteraard moeten we daar wel even goed naartoe leven dus heeft men op de marketingafdeling besloten dat we eerst teasers moeten gaan zien, nadat we eerder al een foto van een testmule in de sneeuw op een presenteerblaadje aangereikt kregen. Het goede nieuws is in ieder geval dat de Viper schijnbaar af is.

Verder weten we nog niet veel zeker over deze auto, er gaan geruchten over een V10 met een inhoud van 8,7 liter, een doorontwikkeling van de 8,4 liter die in het vorige model Viper onder de kap lag. Uit dat blok kon al ruim 800 pk gesleept worden dus we zijn benieuwd wat er uit de nieuwe variant komt. Het enige wat Chrysler over de Viper gezegd heeft is dat later dit jaar de productie wordt gestart. Nog héél even geduld dus!



22 reacties

Zie ik daar een “double bubble” dak.. :)
Spijtig dat ze geen nieuwe motor maken, die V10 is echt al zo oud… Werkt nog met 2kleppen/cil en de kleppen worden nog op een of andere prehistorische manier bediend.
800pk uit een lui Amerikaans blok? Dan toch wel met drukvulling..

Ben benieuwd wat ze er van gemaakt hebben :)
baap via Android app
@vale46: Mee eens, maar het blijft wel een beul van een blok!! 8.7 liters!! Mamma mia, die drinkt meer dan mij op een dorstige avond! ;)
@baap: Inderdaad! 8.7 Liter is echt Huge! En dat blok komt er niet met 1/5 , denk dat je zelfs véél moeite moet doen om hem onder de 1/4 te krijgen(gecombineerd).
@vale46:
het verbruik ligt tussen de 18l /100km (1op5) en 12l / 100km (1op8). Het is niet om dat een auto een 8L motor heeft dat hij daarom extreem verbruikt, je kan perfect mee met het verkeer aan een gemiddelde van 1000rpm wat het verbruikt doet dalen
@six-trey: Opgegeven verbruik en werkelijk verbruik zijn nog een verschil hé. Met de huidige Ferrari’s verbruik je ook makkelijk 20L als je een beetje gas geeft.
@vale46:
Dat is inderdaad waar. Ik neem daarentegen wel aan van GM dat ze er wat aan hebben gedaan ipv gewoon de cilinders wat meer uitboren. De Viper is voor mij altijd een van de favorieten geweest uit de USA. Kijken of ‘ie de ZR1 van de troon kan stoten!
@DMan: GM? Fiat zal je bedoelen, Dodge is tegenwoordig net zoals Chrysler van Fiat hè;)
Ik ben benieuwd naar het resultaat, ik herken er nog wat in van de oude Viper!
@Sonnyvd:

Dus Dodge en Chrysler waren eerst van GM?
Zeg alsjeblieft dat dat een foutje is…
@carmasterr: huh, ik zeg alleen dat Dodge en Chrysler van Fiat zijn.
@Sonnyvd:
sorry! Was niet helemaal wakker en haalde het een beetje door elkaar. Excuse
@vale46:

Nieuwe koppen erop en dat probleem is opgelost.

Wellicht dat ze multi-air gaan toepassen, zodat ze geen nieuwe nokkenassen etc. hoeven te ontwikkelen.
@vale46:

Pak dat linkje in het artikel eens.
Die crate engine is redelijk NA te noemen…
Met drukvulling zit je ver boven de 1000pk.
Kijk maar naar Hennessey´s versie van de Viper.
Zoveel vermogen dat die luie Amerikaanse hobbelboot zelfs in een rechte lijn amper te besturen is.
Het was toch de bedoeling dat ze de nieuwe Viper een stuk zuiniger gingen maken..
Yeah right, 8.7 liter puur amerikaans bezinezuipend ongetemd v10 geweld!
@hennessey32: waarschijnlijk zuinig naar Amerikaanse begrippen!
motor krijgt techniek van Fiat, Twin Air en variabele inlaatnokkenassen. dus zo low tech is het niet. verbruik zal daardoor ook “redelijk” meevallen.
Als die nieuwe motor dan toch techniek van Fiat zal krijgen…..
Misschien dat die nieuwe viper dan ook wel cilinder uitschakeling gaat krijgen om hem zuiniger te maken.
Die motor was bij de eerste Viper al ‘prehistorisch’. Juist een stuk van de charme van dit beest. Als je dat ook nog gaan veranderen…
@schiedam79:

Dat is net zoiets als een 911 met de motor op de goede plek.
@ferrari Denk niet dat ze twin air techniek gaan gebruiken op die V10. Maar eerder Multi air..
@TheVeenmeister:

Twin Air is geen techniek, dat is de benaming van het motortype.
De Twin air bevat namelijk Multi-Air techniek. Dus geen inlaatnokkenassen meer, alleen nog maar uitlaat.
Hahaha “een Amerikaanse v10 met 800 pk door drukvulling”, man man man, de Oreca-vipers gaven dit al met een kleine restrictor erop in de jaren ’90…
Tijden veranderen snel en de vooroordelen duidelijk ook terwijl de historische kennis afneemt.
Erg, bij iconen.
Ik heb de Viper nooit echt mooi gevonden, totdat ik er een in het wild had gezien. Kan niet wachten tot hij uitkomt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).