Circuit-beleving van een BMW M5 F10

Auteur: , 20 Reacties

In de auto draait het stuur een beetje en gaan de pedalen op en neer. Soms zie je hem hellen. Onder de auto verrichten remmen, veren, dempers en banden het echte werk.

Er gebeurt onder een auto heel veel waar weinig mensen weet van hebben. Je ziet het niet dus weet het niet. Behalve in een Ariel Atom krijg je er weinig van mee. Banden die als elastiek uitrekken, schokdempers die duizenden of miljoenen kleine bewegingen op en neer maken en draagarmen die onder iedere omstandigheid de volledige beweging van een wiel moeten controleren. Bij de BMW M5 moet dit allemaal zelfs zo’n 2000 kg op de weg houden.

Hoe prehistorisch een verbrandingsmotor ook mag zijn, auto’s blijven stuk voor stuk technische wondertjes. Van de banden die via het oppervlak van een half A4’tje 560 pk en 680 Nm over kunnen brengen tot de (in verhouding) piepkleine kogelgewrichtjes die de ophanging bij elkaar houden. De 2000 kg die je hiermee in gang zet stop je vervolgens met de buitenste 6 centimeter van 4 stalen ‘pastaborden’. (via bmwblog.com)



20 reacties

heel erg indrukwekkend.. een band die een beetje op en neer gaat. sorry ma zie niet echt heel veel techniek.
Als je er van uitgaat hoeveel gewicht op 4 punten rust, alle oneffenheden in de weg ook opgevangen moeten worden, alle kogeltjes en rubbers en lagertjes en wielbouten/moeren. Ongelofelijk allemaal. Wie dat heeft bedacht krijgt van mij en dikke vette +1 en een schouderklopje!!!
(de nobelprijs heeft hij vast al)
Ja als het geluid van een M5 F10 niet interessant is laat je deze beelden maar zien he. (lekkere discussie starten:P)
Dit is de basis van elke auto, juist daarom zo indrukwekkend. Alle krachten die jij ervaart in de auto worden hier doorheen verwerkt, hobbels, bochten, kuiltjes, steentjes, optrekken, remmen etc. Ook indrukwekkend is natuurlijk dat dit een M5 betreft die op een circuit zijn mannetje moet staan, maar ook dat het een auto betreft die op de openbare weg comfortabel moet zijn. Heel mooi om eens van binnen de band te zien vervormen. Dat ie niet van de velg wordt gereden joh! Mooie video.
@jzaero: ben het met je eens!
///M <3
Had er effe een slomo onder gehangen! En dan wat indrukwekkende noodstops en driftwerk s.v.p.a.u.b.
noodstop, burnout, donuts. Zoveel gemiste kansen in dit filmpje…
@Benjamin1: We zullen er eens een camera onderhangen bij ‘Chief Tire Smoker’
@Patrick_Createmedia: Ik zie het resultaat graag terug.
Laguna Seca! Ik wist het toen ik die bochten zag!
@autobart: LOL, je bent me net een paar minuten voor. Topcircuit.
Mooi filmpje Alwood! De vele miljoenen(miljarden) verrichtingen die het ESP, DSC, en de dubbelkoppelingsbak maken, in synchronisatie met het mechanische gedeelte, is hier nog niet eens te zien. Kun je nagaan. Wat een engineering.
Kan er niks aan doen, maar krijg na het zien van dit filmpje enorm veel zin in een Big Mac…
@swaffelaer: Wees verstandig, eet een whopper. iig geen KFC, dat is meer voor negers.
@dieselzuigt: Whopper!!! Ook veel zin in nu… Maar de Big Mac zit ook nog diep in mijn gedachten. Heb alleen geen zin om er nu nog 1 te halen.
@swaffelaer: Kunt u uw teef, genaamd mevrouw swaffelaer niet sturen?
nooit geweten dat je banden zoveel oneffenheden weg filteren. laat staan dat je banden zoveel bewegen tijdens een rit.
@fadje104: En dit is dan nog op een circuit, op de baan moet er nog veel meer weggefilterd worden (toch zeker hier in Belgiƫ).
Mooi om te zien. Zeker als je nagaat dat het onderstel het moeilijkst van de auto is om goed te krijgen. Een kleine wijziging kan ineens een heel ander rijgedrag vertonen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).