Citroën bestormt Europese taximarkt met DS5 Hybrid

Auteur: , 49 Reacties

Wanneer je 'taxi' zegt, zeg je doorgaans 'Mercedes' (E-Klasse), maar ook andere fabrikanten willen wel een stuk van de taximarkt hebben. Citroën bijvoorbeeld, die wat Franse flair in de taxiwereld probeert te brengen met de DS5 Hybrid4.

In principe heeft het 200 pk sterke vlaggenschip van Citroën wel de kwalificaties om als taxi dienst te doen: hij heeft voldoende vermogen, en een lage uitstoot, waardoor hij in Nederland in ieder geval in een lage bijtellingscategorie valt.

Het is echter ook zo dat het merendeel van de taxichauffeurs zijn auto koopt, en niet least, dus dan heb je weinig aan die bijtelling (maar wel nog steeds een MRB-vrijstelling natuurlijk). Het is wel een dieselaar, en dit satanssap heeft doorgaans de voorkeur voor taxichauffeurs.

Maar: als je niets probeert bereik je ook niets, en dus presenteerden de Fransen hun DS5 in de kenmerkende ‘kabouterspermawitte‘ kleurstelling op de twaalfde Europese taxibeurs in Keulen, waar twee jaar geleden nog een SLS AMG in taxi-outfit de aandacht trok.

Helaas was Vanessa Paradis er niet bij om de lancering luister bij te zetten, dus daarom gebruiken we maar even wat archiefbeeld van een jaren ’80 Vanessa in een mooie trui die een sexy dansje doet:




49 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-=edit: gefikst!=- Betwijfel of de gemiddelde taxi chauffeur blij word van de slecht geraffineerde versnellingsbak in vergelijking met een E-klasse.
@kraakensmaak: de Hybrid4 schakelt veel strakker dan de normale diesel, dit omdat de diesel op het schakel moment dat de electro motor een beetje extra “gas” geeft. rijdt super!

-=edit: is gefikst!=-
Zoals eerder benoemd, het is een 2.0 Hdi. Leuk om te zien, maar te krap op de achterbank voor passagiers en een matige transmissie. Verder wel leuker om te zien
@4x4wheels: volgens mij doet een DS5 niet/nauwelijks onder voor de e-klasse, dus vraag me af waar je dat op baseert.
@w0o0dy: Nou, ik hoor het ook vaker over de DS5. Het schijnt dat achterin er niet heel veel ruimte is. Zeker voor zijn buitenmaten.
@w0o0dy: binnenruimte is kleiner dan je zou verwachten van de ds5..
@lamborgfan: Hoe ruim denk je dat een e-klasse is? valt reuze mee hoor
@solmatje: inderdaad, ik best klein eigenlijk, de ouwe e klasse zijn wel ruim achterin de w210 model, ik rij zelf taxi, en heb een bmw e60 525d die is ook niet echt ruim..
@lamborgfan: binnen ruimte is idd niet taxi waardig.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Kwa prijs scheelt deze DS5 niet zo veel van een E-klasse,ik zou gaan voor de E300 Hybrid.
@bsxc2: waarom? De DS5 zal minstens net zo comfortabel zijn en is, naar mijn mening tenminste, een stuk mooier dan een E-klasse.
@bsxc2: Ik kom op een ongeveer 50% hogere prijs voor de Mercedes (Elegance vs So Chic), plus 25% hoger brandstofverbruik voor de Mercedes (‘tuurlijk: volgens opgave. Halen ze allebei niet. Maar ik kan aan de opgave niet zien welke er het meest naast zit).
In mijn begroting zijn dat toch wel verschillen die tellen.
In Nederland wordt dit helemaal niks; als taxibedrijf krijg je de BTW en BPM terug na aanschaf van een taxi. Het bedrag aan BPM op een DS5 Hybrid is veel lager dan het BPM bedrag op een gewone diesel DS5.

Dus waarom zou ik een DS5 Hybrid kopen die mij netto (dus zonder BPM en BTW) € 36.000 euro kost, terwijl een niet hybride DS5 mischien € 30.000 kost? (fictieve bedragen, maar zoveel scheelt het wel).

Verder zit de DS5 voor geen meter, ik heb een nieuw model C5 Tourer. Die heeft meer comfort, meer beenruimte en is goedkoper….
@mrcabdrivert: vanwege het verbuik wellicht? De Hybride is juist bij stadsgebruik VEEL zuiniger.
@mrcabdrivert: Een E-klasse verbruikt rond de 8 l/100km gemiddeld als je een beetje weinig 80/100/120 kilometers rijdt.. de DS5 komt ongeveer op 6l/100km.
Bij 80.000/j loopt het voordeel voor de DS5 op naar meer dan 2000 euro per jaar…
@mrcabdrivert: Twee weken terug heb ik een DS5 Hybrid gereden als huurauto in Zuid Frankrijk. 22 eur dieselkosten op 400+km.
Deze auto kon 0 op 0 rijden tot 60 km/u door de elektrische aandrijving. Laadt op tijdens het rijden en uitrollen en als je jezelf een beschaafd en rustig rijgedrag aanmeet kun je optrekken zonder dieselmotorkracht te gebruiken. Een vreemde ervaring omdat het helemaal stil blijft.
Qua luxe, uitstraling en comfort begrijp ik de klaagzangen niet echt. Auto rijdt prima, in sport stand schakelt ie snel en bij hoge toeren, voel je de 200pk onder je kap en verandert de auto compleet. De ruimte achterin wordt dor sommigen krap genoemd! in vergelijking tot een Espace of tot de grotere Mercs misschien. Op zichzelf staand is het mijns inziens eerder een ruime GT die als de voorpassagiers niet helemaal als lounge hangers naar achteren gaan zitten genoeg ruimte overlaat voor reizigers om achterin te zitten.
Ik heb genoten van deze auto, en de 22 eur aan brandstof voor de 400+km overtuigd mij dat dit als stadswagen een sterke inverstering is. Jammer dat ik hem niet kan betalen.
@boven: Ik was natuurlijk even aan het checken of jullie wel aan het opletten waren :s
@sir_smokalot: tja wat alcohol al niet voor een schade aanricht… ;-)
Net een test gelezen waar ze niet zo blij waren met weggedrag (onderstuurd) en schakelgedrag.Verder een prachtige wagen met dito interieur.
@norge: franse auto’s moet je leren rijden… doe je het fout lijkt het allemaal niet te werken. Doe je het goed? Nice. Verder is een taxi-chauffeur natuurlijk ook geen D1-champ..
@w0o0dy: Kan zijn, toch zelf maar eens een stukje gaan rijden, ik vind de wagen echt prachtig.
@norge: wat de 206, 207 en 307 heel sterk hadden en de Megane en C4 ook is dat je vooral niet met de poot van het gas met iets te hoge snelheid de bocht in moet duiken… Ga je iets minder hard en geef je op tijd weer wat koppel aan de vooras dan trekt de auto prima de bocht om.
@w0o0dy: Heel waar. Deed ooit een slipcursus in een aftandse BX. Had de hele tijd de hoon van de instructeur op de intercom ‘deinen, onderstuur, hydraulische ellende’. Maar die nam hij aan het eind van de sessie wel terug. En dat was niet omdat ik zo’n geweldig chauffeur was, want de tweede helft van de dag was in Passats en Golfjes – en toen blonk ik niet meer uit in de groep.
De kleur is logisch. Als je in Duitsland een taxi wilt hebben dan moet die verplicht in die kleur zijn. Zo zijn ze goed herkenbaar en is er weer een stukje herkenbaarheid ;)
@leandro: Tegenwoordig is die beige kleur vaak een folie wrap. Dan is zo’n auto als occasion nog een beetje verkoopbaar en het scheelt beschadigingen op de lak.

Verder zou het mooi zijn als andere merken ook taxi’s gaan maken zodat ik ooit een gebruikte E klasse kan kopen zonder voor lul te rijden.
@Woody ik denk niet dat ik in 3 jaar tijd 6000 euro aan brandstof bespaar. Ik maak redelijk veel snelweg kilometers, maar zelfs in de stad redt je dat niet. Daarbij vraag ik me af hoe goed het hybride spul na 3 jaar en (in mijn geval 330.000 kilometer) nog werkt..

Ik koop over een half jaar weer een nieuwe C5, een HDi200 Exclusive Tourer. Mischien niet zo mooi en modern, wel ruimer, goedkoper en comfortabeler (fijne vering, niet leverbaar op de DS5)..

Oh ja de bijtelling heeft er niks mee te maken, een taxibedrijf rijdt nooit prive met een taxi..
@mrcabdrivert: wat is je verbruik? Die DS5 Hybrid doet in de praktijk (zeggen journalisten) bij normaal gebruik 5,5l/100km. Ik gok dat je C5 op 6,5/7 zit?
Oh ja, de meeste zzp’ers/kleine bedrijven least juist wel…
@ Woody. Ik ben een taxichauffeur, jonge! Normaal/rustig rijden is lastig. Ik heb 1 keer bij wijze van test geprobeerd een hele tank diesel ‘rustig’ leeg te rijden, dan zit ik zo op 1/19… Zelf nu na 270.275 kilometer is ‘ie nog goed zuinig:)
@mrcabdrivert: ok dus die 7l/100 km daar zit je wel op… Een 3008 Hybrid is trouwens ook wel redelijk ruim en goedkoper dan de DS5. Maar net iets minder ruimte dan de C5 tourer, dat wel.
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=69500&id2=69544&id3=59742
Mijn C5 zit op de een of andere manier ook best fijn achterin, die DS5 en 3008 zitten lang niet zo fijn, dat is voor mij toch ook belangrijk, de klant is (meestal) koning.
@mrcabdrivert: ja, dat kan goed. Iets meer lengte om een goede zitpositie te creëren waarsch..
Ik dacht dat nieuwe taxis’s allemaal skoda’s superb waren tegenwoordig.
Of het verbruik al zoveel uit maakt weet ik niet.

Gek genoeg maken veel taxi’s helemaal niet zoveel km’s. Ze staan de hele dag te wachten op slechts een paar klanten, die vervolgens de hoofdprijs mogen betalen. Zodra ze rijden loopt de meter á 2 euro nogwat de km. Dus of zo’n auto nou 10 of 15 cent per km aan brandstof verbruikt maakt weinig uit.

Taxichauffeurs kopen nog altijd graag een flinke 6 cylinder en er zijn zelfs nog taxi’s met een dikke benzinemotor..
@tstile: ja, er zijn inderdaad veel te veel taxi’s. Als je bij een gemiddeld station kijkt staan ze soms meer dan 45 minuten stil. Lekker geld verdienen zo.
@tstile juist, want die kost netto net zoveel geld als een iets mindere motorisering. In mijn geval met de C5 kost een 3 liter 6 cilinder diesel € 100,- meer dan een 2.2 4 cilinder diesel.
Waarom moeite doen? De taxi van de toekomst is toch een Nissan-busje…
Lol satanssap, alsof iedereen van de autoblog redactie met een dikke V8 rijdt…
@jackl: ook verkrijgbaar als diesel. Net als een V12 diesel. Maar dat is voor de hardcore sataan.
Taxi’s zijn altijd al vrijgesteld van MRB ongeacht de uitstoot of vermogen.
Hebben we hier nog een beetje verstand van auto’s of kijken we alleen naar een blits uiterlijk?

De DS5 is een stuiterbak bij uitstek. Dat wil je je klanten niet aandoen en zeker jezelf niet.

Zijn dus veel betere taxi types te krijgen. Dan maar een “saaier” smoeltje.
Taxi’s betalen toch geen bijtelling en zijn (altijd) vrijgesteld van MRB?

In de tijd dat ik als student als bijbaantje op de taxi zat reed ik rond in een V6 Espace, BMW 530d en een peug 607 2.7HDi. Stilstaan deed ik nauwelijks op een vrijdag/zaterdag nacht en maakte per nacht zo’n 250km en reed gemiddeld 1 op 10 (de espace 1 op 8)
Ook al wordt een taxi niet geleasd, bij privé gebruik van een zakelijk aangeschaft voertuig moet er toch altijd bijtelling afgedragen worden? Ook bij zakelijke koop…?
@ThomasBol klopt, alleen zijn er maar weinig chauffeurs die privé rijden met hun taxi.
@DoubleChevron de DS5 is een prachtige auto, voor de looks zou ik ‘m zo aanschaffen. Maar de ruimte achterin, en in de kofferbak uiteraard is gewoon véél minder dan mijn C5.

Ik rij bijna niet in de stad, doe zeer veel snelweg kilometers (ongeveer 110.000 per jaar). Als de auto nou gewoon net wat groter was, dan wist ik het wel..
Zonde om als taxi te gebruiken. Deze DS is daar veel te mooi voor.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).