Citroën BX, youngtimer in beeld

Auteur: , 82 Reacties

Wat hebben Marcello Gandini, Sjonnie Flodder en @Citrofiel met elkaar gemeen? De Citroën BX! Een auto die zijn leven helemaal niet als Citroën begon maar het merk wel heel mooi neerzette.

Het ontwerp van de Citroën BX stamt uit 1979, naar de Reliant FW11 en Volvo Tundra Concept. Die vielen niet in de smaak maar als een stel aasgieren dook Citroen bovenop het ontwerp. Dat heeft ze geen windeieren gelegd. De Citroën BX werd in 1982 geïntroduceerd in Parijs en tot 1994 bouwde de Fransen er 2.315.739! Allemaal kwamen ze in Rennes van de band rollen.

Zeker voor een Citroën zijn er tegenwoordig nog vrij veel ‘over’. Voor het eerst besteedde de Fransen aandacht aan roest-preventie. Vooral bij de ‘MK2’ is dit vrij goed voor elkaar.

De Citroën BX was een middenklasser, met zeer bereikbare instappers. Ze werden zelfs met 1,1 liter motor geleverd. Dat maakte de auto licht en vrij goedkoop en toch kregen ze hydropneumatische vering. Het maakte de auto extreem comfortabel. De rest van het onderstel deelt de BX met de Peugeot 405. Waarme je, zeker met de juiste uitvoering, heel hard een bocht om kan.

Midden jaren ’80 wilde Citroën serieuzer de motorsport ‘in’. De BX leek een ideale auto en werd voor het Group B klassement ingeschreven. Daar waren flink wat aanpassingen voor nodig. De motor werd verplaatst, vierwielaandrijving ingebouwd. Het gaf de auto een veel langere neus, niet ideaal voor de gewichtsverdeling. Qua layout was de auto vergelijkbaar met de originele Audi Quattro maar Citroën was te laat. Audi en Lancia reden al met verder opgevoerde sportversies en binnen een jaar van Citroën’s deelname gebeurde het dodelijk ongeluk dat het klassement zou beëindigen.

De auto in kwestie was de Citroën BX 4TC. Daar zijn ook 200 productie auto’s van gemaakt maar Citroën heeft haar uiterste best gedaan deze allemaal te vernietigen. Een aantal bestaan nog steeds.

Citroën BX 4TC

Citroën had uiteindelijk meer succes met meer ‘normale’ circtuiversies van de BX. Gewoon voorwielaangedreven. De auto’s hadden ontzettend veel grip, op het scherpst van de sneden reden ze op 3 wielen de bocht door, het binnenste achterwiel kwam los in de bocht. De beste auto voor dit ‘werk’ was de Citroën BX 16V. Voorzien van een 1,9 liter 16-kleps viercilinder. In de straatversie had het blok 160pk en 177Nm, op reden ze zelfs met 240pk rond.

Citroën BX Sport

De uiteenlopende bouwjaren betekenen dat de auto tegenwoordig zowel wegenbelastingvrij als vrij nieuw te krijgen is. Daarmee lopen prijzen sterk uiteen, vrij onterecht. Heel zwaar zijn de auto’s niet, maximaal zo’n 1200kg. Meer recente modellen kunnen absoluut voordeel hebben qua onderhoud en degelijkheid. Geld dat je bijvoorbeeld niet aan onderhoud uit hoeft te geven. Als je voor wegenbelastingvrij gaat: sowieso importeren. Geef, afhankelijk van de uitvoering, om te beginnen niet meer uit dan €2000,-. Rijdende BX’en zijn ook al voor een tiende te krijgen.

Speciale uitvoeringen om in de gaten te houden? Vooral de 16V natuurlijk en dan vooral ook de meer recente modellen. Met donker gekleurde achterlichten en wielen. Een stugger onderstel had veel minder de neiging had tot rollen. Ook de GTi en Sport zijn interessante modellen. De Sport door zijn (Sjonnie) bodykit, de GTi was er zelfs met vierwielaandrijving.



82 reacties

Geniaal, ik heb nog een break en een GTI gereden.
Break heeft een aanrijding met een achteruitrijdende vrachtwagen niet overleefd (stond geparkeerd) GTI werd gestolen.. (ja echt, een citroen gestolen)

vooral de break zweefde over de weg. heerlijke kar was dat
”Waarme je” waarmee* in het 4e stukje.

Heerlijke geschiedenis les weer van Alwood, danku! :D

deden ze dit op school maar, was mijn geschiedenis op het eind rapport miss iets hoger geweest dan een 3.4..
Toen ik nog een klein knulletje was heb ik trouwens ook op de achterbank mogen zitten van een rode BX, is voor mij toch wel DE kleur voor de BX’en..
Bijna helemaal uit het straatbeeld verdwenen helaas. Is de roestduivel de reden hiervoor?
@StijnB:
Lijkt me onwaarschijnlijk bij een auto van plastic…
@stationcar:
chassis, draagarmen,… dus ook?…
@StijnB: Mwah, roest valt wel mee. Zoals Alwood al schreef, dat was voor het eerst aardig geregeld bij Citroën. Op subframes moet je letten, maar een groter struikelblok is toch het hydraupneumatische systeem. Als dat ouder wordt gaat het hoe dan ook lekken, en voor mensen die er minder van weten en minder om de auto geven is dat snel een reden om het ding af te schrijven, aangezien de verkoopwaarde ook niet hoog ligt.
@Citrofiel: Dat hydropneumatische systeem valt ook wel mee. Bij de BX zijn alle lijdingen (als ik het mij goed herinner) in plastic gegoten, waardoor ze niet kunnen roesten. Meestal ontstaan problemen door onnadenkende monteurs die werklampen ophangen aan lijdingen en ze kapottrekken of doordat de olie niet op tijd werd ververst en er een verstopping in het filter ontstaat. Af en toe de bollen op druk brengen en olieverversen en in princiepe is er niets aan de hand.
@Jansen: Roesten niet nee, maar lekkages ontstaan toch. En als dat dan bij zo’n ‘lastig’ onderdeel als de octopus is, houdt men het al snel voor gezien.
@Citrofiel: Hmmm.. de octopus. Een aansprekend onderdeel. Ooit bij een CX langs de snelweg alle armen van de octopus gemaakt met klemmetjes (van die dingen waarmee je de waterslang op de kraan vast zet) en een slangetje van het aftapkraantje van een frietuurpan, een paar extra litertjes LHM er weer in en karren maar. Op de vakantiebestemming toch maar even een vriendelijke citroën dealer gezocht.
@Jansen: Was iedereen maar zo handig als jij. Was ík maar zo handig als jij. :D Ik moet helaas behoorlijk op mijn vader vertrouwen als het op techniek aan komt. Dat had ik vroeger veel meer mee moeten maken toen ik de mogelijkheid er toe had (bij restauraties die hij deed), nu is het bijwerken en dat gaat niet snel.
@Citrofiel: Als het moet, dan wordt je vanzelf inventief. En om heel eerlijk te zijn… dat van de frituurpan, dat was ook een idee van mijn vader.
@Jansen: Op mijn eerste solorit in het donker met de BX kreeg ik wat lichtsignalen, bleken de achterlichten het niet te doen. Ik had wat zitten prutsen aan de stekkers van de achterlichten, ze losgehaald en zo, niets… Had ik toch even een telefonische hint van mijn vader nodig om (natuurlijk, achteraf heel logisch) naar de zekeringen te kijken. Dat bleek het te zijn.

Als het bij zoiets basaals al verkeerd gaat dan vertrouw ik echt niet op mezelf bij grotere problemen. Ik moet maar gewoon zorgen dat het in goede staat is en onderweg niet verkeerd gaat.
@Jansen: Psst.. Leidingen..
@norge: shit
Eigenlijk een auto die ik later pas ben gaan waarderen. Vond het nooit iets.
En deze auto betaal je trouwens met polaroid
Buurman..wat doet u nu.. oh nee! Die kregen ze voor de foto’s!
@dotternetta: Jij weet het tenminste nog, ik krijg zo vaak te horen dat ik een ‘buurman, wat doet u nu’-auto heb. Terwijl het geen BX Sport en al helemaal geen CX is…
Toen Citroëns nog echt Citroëns waren, mede door het fantastische veringsysteem waar ik nog steeds van geniet. Alleen jammer dat ze het eruit gewerkt hebben(lees onderhoudskosten).
@The360box: Niet alleen daarom, ook omwille van de vraag. Bij de C5 bieden ze nog de keus tussen conventioneel of bollen, het gros rijdt volgensmij op de gewone veren rond.
@RoT___: In Nederland wel, in andere landen zit het leverprogramma anders in elkaar waardoor daar veel meer hydropneumatische C5’s rijden.
Ik heb nog een zwarte 16v gehad! Erg veel lol mee gehad en zeer snel. Helaas had ik er geen tijd meer voor en heb de auto verkocht aan een liefhebber.
Voor een Franse auto zeker een mooie! Leuk artikel, maar er staan wel veel typfouten in!
Leukste van de BX en alle andere Citroëns uit die tijd was nog wel als ze startten. Bleef toch altijd even kijken als ik iemand in zijn/haar Citroën zag stappen.
@RoT___: Áls ze startten ja… Dat is niet altijd even makkelijk. :lol:
Er gaat mijns inziens niets boven de hydropneumatique van citroen. Maar volgens mij is de c5 niet meer leverbaar net het spul. Ben vorig jaar nog wezen kijken bij de dealer en daar werd gezegd dat de normale schokdempers tegenwoordig zooo goed zijn dat je verschil niet voelt. Geloof er niets van. Heb zelf de cx, bx en xm ervaren. Waarbij de cx het meest zweefde over s’Heren wegen. Snap ook niet waarom PSA het niet gebruikt om de perfecte rolstoelbusjes mee te maken. Gat in de markt!
@drijver: Ik ben geen Citrofiel en m’n persoonlijke voorkeur ligt meer bij sportief, maar als je voor comfort gaat, dan gaat er niets boven de hydropneumatische vering !

Natuurkundig kunnen ‘normale’ veren – per design – niet eens in de buurt komen van het vering-karakter van de hydropneumatische variant komen, dus die dealer praat poep om auto’s te verkopen …

Vroeger zag je echt veel Citrofielen ‘in het wild’ die uitsluitend Citroen wilde rijden, waarbij de argumentatie voor 90+ procent de onderscheidende hydropneumatische vering was. Anders gezegd: ik denk dat het marktaandeel van Citroen rechtevenredig gekelderd is met de beschikbaarheid van de hydropneumatische vering ;)
@dawwg: Op de laatste variant die geleverd werd zat iig ook een systeem dat body roll in bochten tegenging. Theoretisch zou dat toch wel een vrij sportief bochtgedrag ten goede komen, heb er alleen geen ervaring mee. De beelden van Jeremy in een c6 op een circuit zeggen genoeg. Niet de auto om het mee te proberen :(
@dawwg & @drijver: Nou het zit zo, mensen willen wel lekker rijden maar willen niet te veel betalen. Nou moet je weten dat die hydropneumatiek een beetje duur systeem is en tijd kost. Daarom stapte Citroën over op de stalen veren. Ook omdat mensen het niet meer namen. Qua onderhoud, eigenlijk niet. Je hebt tegenwoordig al bollen die ‘oneindig’ mee gaan en geen vloeistof meer lekken. Voordelen zijn er zat, zo kun je met 3 wielen verder rijden en over niet al te hoge drempels met dik 70 overheen!
@drijver: De duurdere uitvoeringen van de C5 hebben nog gewoon hydropneumatiek hoor. De meeste leasebakjes zijn alleen niet de duurdere uitvoeringen, in Nederland is het gros van de C5’s met veren uitgerust. In andere landen is het leverprogramma anders opgesteld, waardoor daar wel veel meer hydropneumatische C5’s verkocht worden.
zwevende baanligging is toch heel slecht?
@KaCh1ng: De banden hebbem gewoon contact met de weg, de vering filtert alleen alle oneffenheden er uit. Daardoor het zweverige idee, je ziet een hobbel maar je voelt hem niet.
@RoT___: de banden hebben juist contact met de weg, ze stuiteren veel minder dan bij traditionele vering, wat de wegligging ten goede komt.
@KaCh1ng: Ohh… je begrijpt er ook niets van! http://www.youtube.com/watch?v=H3YxqjD8Rh4

Citroëns hoeken echt beter dan een Audi!
@KaCh1ng:
Ja. Vandaar dat de gehele Europese auto industrie sinds 1955 het niveau van Citroën probeerde te bereiken qua wegligging en comfort.
ben opgegroeid met een blauwe bx, heerlijke wagen!
Die BX 1.1 was volgens mij in Nederland niet leverbaar, alleen in Italië. De 1.4 was de lichtste motorisering in Nederland. Mijn ouder hebben er 2 gehad, een lichtblauwe 1.4E, berline, en een 1.6RS bronskleurige break. Wat een grote, confortabele auto voor een kleine prijs! Mijn broer had een tijd een zwarte 16Soupapes uitvoering. Wat een gave auto was dat! Ik had toen net zelf mijn rijbewijs. Uiteindelijk is die helaas in rook opgegaan toen ie werd geparkeerd in een weilandje. Presteren maakt warm… helaas.
Dat je ze tegenwoordig weinig ziet is omdat het destijds denk ik onder het kopje “goedkope auto” viel, er is vaak niet zuinig mee omgesprongen… maar wees eerlijk, hoeveel leeftijdsgenoten zie je nu rijden? Alle Opel Kadetten zijn tot hoopjes roest vergaan, en de Volkswagen Golf’s zijn kapotgereden door petjes.
@Jansen: Je was me voor, de 1.1 is hier inderdaad niet geleverd. Alleen in enkele zuidelijke landen.
@Citrofiel: net zoals de 1.5, was vooral in Frankrijk op de markt geloof ik.
@Jansen: Een 1.5 is niet geleverd in de BX. In o.a. Frankrijk is inderdaad wel een BX 15 geleverd, maar dat was een aangepaste, zwakkere 1.6.
@Citrofiel: Ah! weer wat geleerd
Mooie wagens! “Citroen BX, de garage vindt hij maar niks” was meen ik de reclamekreet.
Overigens tijd om eens aandacht aan Talbot te besteden, redelijk obscuur en met een interessante geschiedenis. Met name de Talbot Tagora is aan een revival bezig, en er is een kleine schare liefhebbers voor de Samba (cabriolet).
@trs80: en de Matra modellen van (eigenlijk in samenwerking met) Simca/Talbot… ook interessant!
Polaroid!!! :-P
Mijn broer had een bx waarvan het stuur begon te trillen bij 140, maar bij 170 hield dat weer op
Heerlijke auto! Vooral die vering. Mijn eerste auto was een BX, en die heb ik eigenlijk alleen gekocht vanwege het tweede hendeltje dat naast de handrem zat, waarmee je de hoogte van de auto in kon stellen.
Leuk artikel! Een geschiedenis les die je idd niet op school krijgt. Wel een (lelijke)cult auto, maar een klassieker als een CX zal het denk ik nooit worden denk ik.
http://www.youtube.com/watch?v=zokq771Det4
@Vincegail:
En helemaal niet duur zo’n BX Sport. Slechts één polaroid fotootje…
@Vincegail: 240p is nog niet zo slecht vergeleken bij VHS :P
Haha, veel mensen draaiden 180graden na hun eerste ritje in zoon rare BX.
Ik heb nog altijd een zwak voor deze bak, heb GTi’s,16v’s gehad, nu al 11jaar een BX break in bezit, met GTi blok.
Veel ouwe zuid europese bakken zijn cool uit die tijd, Alfa 75, Peug 505 Turbo, R5 turbo.
Oude 5er is ook lekker.

Sorry, ik gebruik een vage chinese computer :) typed niet lekker.
Hij belde ’s avonds aan
Mijn neef
Om de nieuwe Mercedes 300 TD te laten zien.
3 weken later reed hij weer in een BX Turbo Diesel Break.
Waarom heb je die nieuwe Benz weggedaan vroeg ik hem.
Enig idee hoe K*T de wegen hier zijn zonder hydro pneumatische vering en dat je met die Benz niet lekker in zijn vier in de stad kan rijden. Gaat íe horten en stoten.
Laat mij maar lekker met m’n Tupperware Citroën rijden.
We namen nog maar een biertje………
Haha, ik kreeg net een update van mijn huisgenoot dat ik snel op autoblog moest kijken. @Alwood dacht zeker ‘Citrofiel is na een paar maanden afwezigheid weer terug, laat ik hem belonen.’ Lekker egocentrisch denken, sorry. ;) Leuk stuk, de auto verdient het! De laatste paar jaar begint het in Citroën-kringen eindelijk een meer gewaardeerd model te worden. Zeker de type 1’s, van ’82 tot ’86 gebouwd. Die worden steeds vaker geïmporteerd, zo ook die van mij afgelopen zomer.

http://img813.imageshack.us/img813/1397/070kf.jpg
@Citrofiel: Volgend weekend heb ik eindelijk tijd om hem uit de stalling te halen trouwens, hoewel ik me met dit weer echt moet beheersen om niet gewoon tijd te maken en hem op te halen. :D
@Citrofiel: zucht, jalozie
@Citrofiel: Nu ik het plaatje beter bekijk, je hebt een GT uitvoering ! (vet…al had het natuurlijk een GT digit moeten zijn :p) Wat is motorisch eigenlijk het verschil tussen de GT en de Sport, de GT had al twee carburateurs als ik mij wel herinner, de Sport dan twee registercarburateurs? hmm… even internet afstruinen
@Jansen: Mwah, zoveel digitaal als een Digit hoeft wat mij betreft niet. Elektrisch is niet mijn ding. Het normale dashboard van de type 1 vind ik eigenlijk het leukst, de tellers van een GT zijn maar saai. Maar ja, ik wilde toch voor die 1.9 gaan. Je bent jong en je wilt wat. :mrgreen: Die logootjes, velgen en de foute spoiler deden de rest. En de kleur natuurlijk, rood was een must.

De GT heeft één carburateur, de Sport twee.
Toen mijn Xantia (oh, had ik die nog maar..) ooit een te verwaarlozen probleempje had kreeg ik ooit een BX TRD van een Franse dealer mee met dit dashboard. Het mooiste (ok, op ’t eerste GS dash na dan) wat ik ooit gezien heb, met een digitale toerenteller onderin… Ik lette helemaal niet meer op de weg!


http://www.doubleyoudigital.nl/imgsold/digidash_citroenbxtrs.jpg
@Jansen: Een type 1 dashboard in de TRD? Eén van die dingen klopt niet…

Dit is overigens het dash dat ik bedoelde, deze is gewoon het leukst. Dan is de GT maar saai:

http://citro.1gb.ru/models/prod/bx/images/BX_Digit_tdb_GT_T.gif
@Citrofiel: moet je even zo’n teller op de kop tikke, en zet je die er even in :) pasvorm zal wel het zelfde zijn..
@dennisr: Ergens wil ik de originaliteit van deze auto niet aantasten, hij is zo goed en mooi… Maar ik sluit het niet uit, het zal inderdaad best te doen zijn. Als ik zo’n dash langs zie komen denk ik dat ik hem wel koop. :D
@Citrofiel: altijd doen, oude bewaren zodat origineel maken altijd mogelijk is, beetje personaliseren mag he, en originele BX onderdelen vind ik gewoon kunnen, maar ik snap u :)
@Citrofiel: is wel mooi trouwens, dat je door het stuur heen het contactslot ziet.. ik zit soms te steken aan de achterkant van het stuur.. allemaal deukjes :lol:
@Jansen: Waar was ik met mijn hoofd… Natuurlijk is er wel een type 1 TRD… :roll:
@Citrofiel: – slaat fotoboek weer dicht – Ik kon de foto niet vinden, maar was er zó zeker van… heerlijk om dit keer wel gelijk te hebben.
@Jansen: Waarschijnlijk dacht ik aan de turbogeblazen diesel bij de afkorting TRD, maar de meest luxe type 1 diesel (non-turbo) heette ook TRD… Zo lang loop ik ook nog niet mee in het BX-wereldje, mijn kennis kan nog heel wat updates gebruiken. :D
bungabungastig
Grootste miskoop aller tijden die ik heb gemaakt. Nieuw gekocht begin jaren ’80. De voorportieren waren beide, ondanks de voor de garantie verplichte peperdure jaarlijkse tectyleringsbeurt, na twee jaar volledig doorgeroest door water wat langs de ramen in de holle ruimte van de portieren lekte. Ook lieten de aluminium strips die op de elektrisch bediende ramen zaten vastgelijmd los, waardoor beide zijramen voor er uit vielen, en lekten de veerpotten nog eerder dan dat de deuren roestten. Verder was de auto best wel o.k., ik vond vooral de dash prachtig.
Geweldige auto dit! Jammer dat deze auto inderdaad vooral als gebruiksvoorwerp werd gezien, waardoor je ze steeds minder ziet.
De moeder van een klasgenootje van de basisschool had ook een BX, met die donkere achterlichten en wat een coole auto vond ik dat toen al. Alles elektrisch en het reed ook zo heerlijk. Als ik een BX zie rijden moet ik ‘m altijd even nastaren. Zou er best een willen hebben!
Leuk verhaal, Al. Je weet de krentjes wederom uit de youngtimerpap te vissen!
beetje lang verhaal om duidelijk te maken waarom @Citrofiel one bad-ass sexy motherfucker is ..

maar goed .. sommige dingen moet je voorzichtig brengen ..
@citrofiel,
Proficiat met die prachtige knalrode en originele BX GT onder je krent !!
Soigneer hem goed !
Jaloers ben ik nét niet met een C5 voor de deur, maar heimwee des te meer ! 4 BX’en heb ik gehad. eerst een 1400 maar dat motortje is toch wat licht als kilometervreter. Na 150.000 km. hadden we het daarmee gehad. Dan een 1600 benzine automatic en die liep mooi 250 ton. Wél halverwege een manuele bak ingezet want op een bepaald moment reed die enkel nog in achteruit: 20 km in achteruit door de Ardennen (haarspeldbochten !)naar een Citroën-garage….:-). Dan een diesel – break en die haalde mooi 350 ton. De tweede dieselde zelfs ruim 400.000 kilometer. Waar is de tijd !
@jodocus: Reken maar dat ik er zuinig op ben. Eigenlijk is het geheel de verkeerde keuze als eerste auto. Ik zat al langer te kijken naar BX’en. Een brakke kar was beter geweest als aankoop, maar deze kon ik niet laten staan daar in Bondy. Deze GT is veel te mooi, daardoor ben ik er veel te zuinig op. ’s Winters in de stalling, geen studententaxi… Vreselijk zeg. :D

Ik zal je trouwens een linkje naar het hele verhaal pm’en.
@alwood;
“Op het scherpst rijden ze op drie wielen door de bocht”
Nou dan moet je wel héééél erg scherp door de bocht – en ik twijfel er niet aan dat die rallypiloten dat ook doen – maar een BX zal dankzij de hydropneumatische vering veel langer grip houden dan welke andere wagen ook.
Wat je wel doet met zo’n BX is zo nodig op 3 wielen naar het zuiden van Frankrijk rijden; Ook dan houd je hydropneumatische vering de zaak al rijdend overeind !
Ik kan er uit ervaring over mee spreken en het nog navertellen ook: klapband aan 140 km/u met een volgestouwde BX-break in een afdaling op een Italiaanse snelweg door de Apenijnen… rechts de rotswand, links de ravijn, maar de BX bleef rechtuit gaan. Zonder ABS, ESP of tutti quanti maak je dat niet met een andere wagen.
@jodocus:

mooie verhalen .. daarvoor kom ik op autoblog ..

2 jaar geleden ging hier een middel-grote aannemer richting bankroet ..
deed wel eens wat werk voor hem .. en hij betaalde altijd keurig netjes ..

de beste kerel was gek op grote gloednieuwe Japanse SUV,s ..
huilend en radeloos bij mij in de werkplaats want hij kon zijn leveranciers niet meer betalen ..
dezelfde dag zijn SUV en die van zijn vrouw bij een vriend van me in consignatie gezet ..
schuldeisers gebeld voor openheid van zaken (durfde die patser zelf niet) ..

ik heb voor zijn vrouw een fiets gekocht en voor hem de goedkoopste auto die mijn grease-monkey garage op dat moment had staan ..
ja hoor .. een BX Break .. (de fiets was 2X zo duur) ..
heb zelden iemand gelukkiger gemaakt voor 300 euro ..
die kerel bleef zich verwonderen over dat ding ..

aannemer is weer aardig op de goede weg ..
maar zijn BX is een soort van symbool voor hem geworden ..
en gaat nooooooooooit meer weg ..
dat is dus 1 van de BXen die je over een jaar of 10 nog in perfecte conditie gaat zien ..

anyway .. vind zo,n BX een “bijzonder” ding ..
maar de auto staat mij niet ..
anders had ik er uiteraard ook 1 gehad ..
@lincoln: ouwe filantroop die je dr bent
@lincoln
Als je d’r nog eentje staan hebt voor 300 eurootjes…Geef een seintje !
@jodocus:

zoiets kom ik vast nog wel eens tegen ..
zal dan zeker effe aan je denken ..
en krijg je in dit topic een berichtje .. no worries ..
Deze auto is gewoon zo lelijk dat hij mooi is!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).